Jump to content

Isompi kone t34


Recommended Posts

Karmanissa -64 on manuaalin mukaan 66bhp niin paljonkos tämä on DIN/SAE järjestelmässä? Vai onko tuolla mitään väliä?

 

Paljonko on 1,7l ja 1,8l type 4 koneessa heppoja ja mahtuuko sellanen korkeuden ja pituuden puolesta? Entäs se paino? Kun en omista mitään moottoria, niin kumpaa (type3 vai type4) kannattaisi lähteä haeskelemaan?

Link to comment
Karmanissa -64 on manuaalin mukaan 66bhp niin paljonkos tämä on DIN/SAE järjestelmässä? Vai onko tuolla mitään väliä?

 

Paljonko on 1,7l ja 1,8l type 4 koneessa heppoja ja mahtuuko sellanen korkeuden ja pituuden puolesta? Entäs se paino? Kun en omista mitään moottoria, niin kumpaa (type3 vai type4) kannattaisi lähteä haeskelemaan?

 

54 din sanoo ulkomaankielinen -64 manuaali

Link to comment
Karmanissa -64 on manuaalin mukaan 66bhp niin paljonkos tämä on DIN/SAE järjestelmässä? Vai onko tuolla mitään väliä?

 

Paljonko on 1,7l ja 1,8l type 4 koneessa heppoja ja mahtuuko sellanen korkeuden ja pituuden puolesta? Entäs se paino? Kun en omista mitään moottoria, niin kumpaa (type3 vai type4) kannattaisi lähteä haeskelemaan?

 

type 3:n konetta, sopii 34:seen "heittämällä"... ja voihan niitäkin firitellä tehokkaammaksi...

Link to comment
Kyllä tässä kaikki puhuu tuplakaasarisesta 8,5 puristeisesta 1500 koneesta, josta tehdas ilmoittaa 54 DIN ja 66 SAE heppaa.

Kaikki muut paitsi sä :D

 

Sun postauksessa on 1-kaasarinen 7.5 puristeinen 45 din / 54 sae heppanen kone, jos et sattunut huomaamaan ;)

Link to comment
Toi toinen kuva on vain DIN/SAE heppojen vertailua varten.

Jaa, no sitten. Hämäläisenä en vaan sitä heti hoksannut :)

 

Jossain netissä oli että noita ei vois suoraan kaavalla muuntaakaan.

Juu ei, mittaustapa on kuitenkin niin erilainen, että siinä on liikaa muuttujia. Mulla on jossain AKE:n ohje, missä käsitellään moottorin vaihtoja, ja siinä on mainittu millä suhdeluvulla pitää kertoa tehot, jos esim. autoon jonka suurin teho ilmoitetaan SAE hepoissa vaihdetaankin moottori jonka teho ilmoitetaan DIN hepoissa, koskee lähinnä noita Ameriikan autoja. Tarkkaan ottaen SAE heppojakin on kaksi erilaista tapaa mitata, vanhempi SAE-brutto ja uudempi SAE-netto. Siinä AKE:n lappusessa nuo suhdeluvut oli muistaakseni tuo em. 0.7 x SAE-brutto, ja muistaakseni SAE-netto kerroin oli 0.9.

Link to comment
Jos en ihan väärin muista niin viranomainen käyttää suhdelukua SAE x 0.7 = DIN, koetin löytää dokumenttiäkin asiasta mutta pikaisella selaamisella ei löytynyt.

 

Tarkoituksena oli tässä (itselle) selvittää, että jos sattuis löytymään sopiva vertailumoottori, jonka tehot valmistaja olisi ilmoittanut hiukan virheellisesti, eli sekoittanut SAE, DIN, SAE n, tai SAE b. Määräysten mukaan tehot verrataan samalla mittayksiköllä.

 

c) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna;

 

i) moottoria ei saa vaihtaa, mikäli auton omamassan suhde moottorin nettotehoon on muutoksen jälkeen pienempi kuin 7 kg/kW; auton omamassan katsotaan tällöin vastaavan ensisijaisesti tyyppihyväksynnässä määriteltyä, toissijaisesti valmistajan ilmoittamaa tai, mikäli tällaisia tietoja ei ole käytettävissä, punnittua omamassaa, korjattuna moottorin vaihtoon olennaisesti liittyvien rakennemuutosten aiheuttamalla massan muutoksella; moottorin nettotehon katsotaan vastaavan rakenneasetuksen tai DIN-normin mukaista tehoa, 0,9-kertaista SAE netto -normin mukaista tehoa tai 0,7-kertaista SAE brutto -normin mukaista tehoa.

 

71IV-85.jpg

Tässä koneessa on SAE brutto 85 heppaa, ja nyt pitäis käyttää ilmeisesti 0,7 kerrointa niin saadaan DIN hepat 59,5DIN. Jos T34 koneessa on 55DIN*1,2=66 niin tuohan olis sillon laillinen?

 

Tämmösiä vaan joutessani mietin...

Link to comment
Tässä koneessa on SAE brutto 85 heppaa, ja nyt pitäis käyttää ilmeisesti 0,7 kerrointa niin saadaan DIN hepat 59,5DIN. Jos T34 koneessa on 55DIN*1,2=66 niin tuohan olis sillon laillinen?

Kyllä näin, ainakin periaatteessa. Koetan etsiä tuon AKE:n ohjeen, ja kannattaa varmaan varmistaa että se on vielä voimassa. Toki asiantunteva katsastusmies osaa varmaankin vaatia teholukemaa DIN:ssä jos moottori on peräisin Eurooppalaisesta autosta :)

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...