Kemin Karavaanari Posted February 25, 2012 Share Posted February 25, 2012 8.5.2010 Vaihtoi edellinen ´67 rottakupla omistajaa Helsingin suuntaan ja juuri pari päivää aikaisemmin olin bongannut puhkotun 62 vm juniksen nettiautosta, Lahden seudulta. Juuri myydyn kuplan kyydissä Kemistä Lahteen ja käsipäivää juniksen silloisen omistajan kanssa kauppojen johdosta. Perinteinen niksipirkasta mallia otettu Suomisisusta ja ikkunat puhkottu mitä mielenkiintoisemmin. Kuskin puolella 2 eri kokoista ja pariovissa ainoastaan 1 ulkohuussin ikkunaa muistuttava reikä.. Kuitenkin auton reijättömän alustan ja muutenkin ehjän oloisen kokonaisuuden johdosta tuli auto ostettua pitkän etsinnän jälkeen. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted February 25, 2012 Author Share Posted February 25, 2012 Koska autossa oli tuolloin paikallaan vakio 1300 moottori ja Mantorpin reissuun oltiin lähdössä muutaman viikon päästä, tuli moottoriin saada lisää potkua. Vaihdettua tuli öljyt vaihdelaatikkoon, alennusvaihteisiin (sekä moottoriin). Osaa laiteltiin mm. Painelaakeri, kiertokangen laakerit, tiivisteet, venttiilit, öljypumppu, tulpat jne. Vaihdettua tuli myös -- Männät & pytyt, männän tapit, männänrenkaat, kannet, puhallinkoppa doghousella, 31 pict kaasutin jne. Näillä eväillä hyökättiin Kemistä kohti Turkua sekä Mantorppia kesäkuussa 2010 Torpin reissun jälkeen alle tuli hetkeksi irtovalkosivut jotka hieman kevensivät auton ilmettä. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted February 25, 2012 Author Share Posted February 25, 2012 LoppuKesä 2010 meni lähinnä ajellessa mm. Biffissä ja pientä osaa vaihdettaessa mm. kärjet ja etupyörän laakerit tuli uusittua. Myös jotain retkeilyvarustusta tuli lisättyä. Kesäkauden päättäjäisissä tuli pienessä sivumyötäisessä osetettua täyspitkä kattoteline tutulta harrastajalta. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted February 25, 2012 Author Share Posted February 25, 2012 Talvi 2010-2011 meni toisen lapsen synnyttyä pääosin kotosalla. Katto ja kattokourut tuli hiottua ja samalla hiomapaperi lipesi vähän kyljenkin osalle eli kesä 2011 ajettiin osittaisessa Epoxi maalissa. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted February 25, 2012 Author Share Posted February 25, 2012 Talvi 2011-2012 onkin sitten oltu tallilla. Keulasta tuli flipattua olat sekä raidetangot. Myös alennusvaihteet tuli korvattua pitkillä vetareilla sekä muokatuilla suojaputkilla. Jarruina edelleen juniksen roippeet sekä sorvatut rummut. Laatikkona edelleen juniksen vakio laatikko jonka välitys pitäisi olla sama kuin 1500:ssa kuplassa. Näillä eväillä alusta laski kymmenkunta senttiä. Myös epämääräiset ikkunat tuli otettua käsittelyyn ja ikkunat heppailtu umpeen pokatuilla pelleillä. Tarkoituksena pitää kuskin puoli umpparina ja vaihtaa pariovet bussin ikkunallisiin versioihin. Samalla otettu alustava maalaus työn alle ja Vappuun mennessä olisi toivottavaa että Epoxi olisi vedettynä koko autoon, eikä vain yhteen nurkkaan :) Vanteiksi hankittuna kuplan umpimallit jotka takana levitetyt 6":ksi Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted February 25, 2012 Author Share Posted February 25, 2012 Luukut irroitettu ja niitäkin sipistelty Quote Link to comment
Guest Jussinbussi Posted February 25, 2012 Share Posted February 25, 2012 Tämä se on hienoa puurtamista. Vw:llä retkeily on parasta. Virtaa hanskoihin. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted February 26, 2012 Author Share Posted February 26, 2012 Tässä se menetetty loppunuoruuskin hupenee. Ikkunapeltien sisäpuolelle heppailtu teetetyt tukiraudat, ulkopuolen saumat viimeistelty ja pohjiakin alettu tekemään. Siitähän tuli jälleen umppari ! Quote Link to comment
Anpu Posted February 26, 2012 Share Posted February 26, 2012 Heh meikäläinen puhkoo ja toiset paikkaa umpeen. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted March 5, 2012 Author Share Posted March 5, 2012 Joku aikaisemmista omistajista hoitanut etupenkkiläisten turvavöiden kiinnityksen koko kyljen läpi menevällä pultilla.. Laikattu pinta pois ja kiinnitys tullaan hoitamaan rakenteen sisään. Lisäksi naputeltu kylkiä suoraksi ja taas vaihteeksi hierottu pohjia. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted March 18, 2012 Author Share Posted March 18, 2012 Pohjia hierottu ja hierottu sieltä täältä. Myös luukkuja valmisteltu. Vanteet pitäisi saada väriin jotta pääsisi rengasliikkeen tiskille. Vanteet on hiekkapuhallettu ja pohjamaalattuna. Eteen vakio ja taakse 6":ksi levitetyt umpimallit. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted March 26, 2012 Author Share Posted March 26, 2012 Luukkujen välit suihkittu Epoksilla. Samalla ruiskutettu kylki virheiden havaitsemiseksi. Vanteet maalattu sisältä matatulla mustalla ja päältä Cumulus White:llä Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted April 1, 2012 Author Share Posted April 1, 2012 Puskurit, ikkunalliset pariovet ja "hiekkapelti" takaa käytetty soodapuhalluksessa Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted April 1, 2012 Author Share Posted April 1, 2012 Päättymätöntä näpräämistä tallilla ja lopulta saatiin suihkittua Epoksi etuovien sisäpintoihin ja osiin luukuista sekä lopulta itse auto. Kiitos Vesalle ja Jonnelle! Vielä jäljellä etuovien sekä moottoriluukun ulkopintojen maalaus jonka jälkeen pääsee luukkujen osalta niputushommiin. Lisäksi ikkunalliset pariovet pitäisi parsia korjauspelleillä ja puskurit takoa maalauskuntoon..ja kesä senkuin lähenee. Quote Link to comment
vilkku Posted April 1, 2012 Share Posted April 1, 2012 ..ja kesä senkuin lähenee. Hyvännäköistä jälkeä ja näyttää siltä että tuolla vauhdilla valmistuu ennen kesää =) Itsellä tahtoo olla nuo projektit savolaisilla opeilla. "Aloittamista vaille valmis" Quote Link to comment
cyrus Posted April 3, 2012 Share Posted April 3, 2012 Ilo seurata miten hyvin homma joillain etenee! Komeeta jälkeä näyttää tulevan. Quote Link to comment
Kaitsu Posted April 3, 2012 Share Posted April 3, 2012 Puskurit, ikkunalliset pariovet ja "hiekkapelti" takaa käytetty soodapuhalluksessa Miten tuon soodapuhalluksen jälkeen osat pitää pestä/käsitellä ennen maalausta? Sooda ja maali eivät taida olla kovin hyvä yhdistelmä? Oman projektin pohja olisi tarkoitus hiekka- tai soodapuhaltaa kesällä. Soodapuhaltaja tulisi tekemään työn kotipihalle, joten ei tarvitsisi lähteä mihinkään, mutta aiempaa kokemusta ei soodasta ole.. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted April 3, 2012 Author Share Posted April 3, 2012 Puhaltajan mukaan olisi hyvä pestä esim. kuumavesipesurilla ja pyyhkiä huolellisesti rasvanpoistolla. Quote Link to comment
seppo mäntykivi Posted April 3, 2012 Share Posted April 3, 2012 Mun vene kun syksyllä soodapuhallettiin niin puhaltaja sanoi että pitää laimentaa etikkaa ja ruiskia se liuos puhallettuun pintaan ja huuhdella kunnolla pois... Hieno on junis, ja vaunu ansaitsee isot plussat! Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted April 4, 2012 Author Share Posted April 4, 2012 Hieno on junis, ja vaunu ansaitsee isot plussat! Kiitos kiitos. Ainahan nämä on kaukaa kauniita :) Lopullinen sininen maali tulee Epoksin päälle ehkä vuonna x kun jaksaa taas uudestaan keskittyä pohjiin. On se kuitenkin mukava että alkaa pikkuhiljaa valmistua kun on ollut aika hektinen tallitalvi :) Tänään pyöräytetty 165 x 50 / 15 ja 185 x 65 / 15 renkaat maalatuille vanteille. Loput luukutkin suihkittu maaleihin Maanantaina. Pääsiäisenä armotonta niputusta jahka matkahuolto ilmottelis saapuneesta tiivistetilauksesta. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted April 7, 2012 Author Share Posted April 7, 2012 Säätölatat Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted April 7, 2012 Author Share Posted April 7, 2012 Latat paikoillaan ja levitetyt pellit alla Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted April 7, 2012 Author Share Posted April 7, 2012 Edessäkin uudet fillarit ja ovet paikallaan Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted April 7, 2012 Author Share Posted April 7, 2012 Luukkuja ja valoja ruuvailtu Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted April 7, 2012 Author Share Posted April 7, 2012 Vakiomotti nostettu paikoilleen odottamaan strokeria. Savutkin otettu Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted April 7, 2012 Author Share Posted April 7, 2012 Siinä se nököttää Quote Link to comment
Perttipee Posted April 13, 2012 Share Posted April 13, 2012 Komee kulkine siitä tulee...vähä eri näköö, kun silloin raatittiin vesisateessa Mantorpissa... Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted April 15, 2012 Author Share Posted April 15, 2012 Vetokoukku ja sähköt asennettu. Koukussahan lukeekin Original Westfalia eikä mitään Kiinanpaskaa.. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted April 15, 2012 Author Share Posted April 15, 2012 Eristeitä liimailtu että saa nukkua Biffissä rauhassa. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted April 15, 2012 Author Share Posted April 15, 2012 Ikkunat ruuvailtu paikalleen osittain uusilla tiivisteillä ja keulaa hiottu uudelleen (laiskuus näkyi heti pohjissa) Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted April 15, 2012 Author Share Posted April 15, 2012 Komee kulkine siitä tulee...vähä eri näköö, kun silloin raatittiin vesisateessa Mantorpissa... Onhan tuo kieltämättä isoin pappastaili muuttunu vähän menevämpään suuntaan. Quote Link to comment
Perttipee Posted April 16, 2012 Share Posted April 16, 2012 No täytyy sanoa, että on :) Tsemppiä vielä loppumetreille...toivottavasti edes jossain kesän karkeloissa törmätään...ni pääsee livenä yhdistelmää ihastelemaan Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted April 22, 2012 Author Share Posted April 22, 2012 Ikkunallisten sivuovien korjauspalat vaihdettu ja saumat tinattu (kuvassa vielä tinaamatta). Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted April 22, 2012 Author Share Posted April 22, 2012 Puskuritkin vaatineet oman työnsä. On soodapuhallettu, hiekkapuhallettu, lommoja prässätty ja vasaroitu. Lopulta tinattu ja vielä kokonaan ylipaklattu. Varsinkin takapuskuri oli kuin pottusäkki. Kiitokset Kari Kittilälle tinaus oppitunnin pitämisestä! Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted April 22, 2012 Author Share Posted April 22, 2012 Vaimo ommellut takaosan sisustan Eriban kanssa sävy sävyyn. Tykkään! Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted April 27, 2012 Author Share Posted April 27, 2012 Keskiviikkona suihkittiin puskurit ja keulamerkki Cumulus Whitellä. Eilinen tuli hierottua jälleen sivuovia ja toivottavasti tänään niihin jälleen epoksi päälle. Vappukin alkais lähenemään ja loppuviikon ohjelmistossa olisi vielä: Keulamerkki ja puskurit paikalleen Oviin epoksin suihkiminen, kuivattelua ja kasaamista (kahvat, mekanismit, ikkunat, verhous jne..) Taakse verhouspaneeli sivuseinään Ohjaamoon potkupaneelit Koneeseen öljynvaihto ja säädöt Takarenkaiden aurauksen säätö sinne päin. Oishan tuossa vielä askaretta, mutta tavoitteena auto tallista ulos Sunnuntaina. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted April 28, 2012 Author Share Posted April 28, 2012 Tänään tuli jo kävästyä tallin pihalla. Kauemmas oli huono lähteä ilman pariovia(maalauksen jäljiltä vielä pehmeät) ja etupenkkiä joka vaimolla verhoiltavana. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted April 28, 2012 Author Share Posted April 28, 2012 Ennen: Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted April 28, 2012 Author Share Posted April 28, 2012 Jälkeen: Rumahan se tuohon aikasempaan verrattuna on ja vielä mahottoman pölyinenkin mutta minkäs teet :) Jospa sitä huomena saisi kiiltävämpiä kuvia siistimisen jälkeen. Quote Link to comment
Geronimo Posted April 28, 2012 Share Posted April 28, 2012 Jälkeen: Rumahan se tuohon aikasempaan verrattuna on ja vielä mahottoman pölyinenkin mutta minkäs teet :) Jospa sitä huomena saisi kiiltävämpiä kuvia siistimisen jälkeen. Juu, ihan pirun ruma on! En taida kehdata etes kesäkauden päättäjäisis tulla lähellekkään vaikka satais kuinka... :-) Kukaseny sanokaan et hyvää koitetaan tehä mutta perkele ku pukkaa priimaa. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.