Jump to content

Tahmeaa kulkua


Guest Marzan

Recommended Posts

Guest Marzan

Menopeli on 1303A vuosimallia 73 ja varustettu 1300 koneella. Viime kesän loppupuolella ilmeni omituinen vika. Kupla käy hyvin tyhjäkäyntiä ja täysiä, mutta kaikki siltä väliltä on enemmän tai vähemmän tahmeaa ja hakusessa.

 

Seuraavia asioita lähdetty eliminoimaan:

1) sytkä (kärjetön) on kohdallaan ja alipainesäädin pelaa. tulpanjohdot kunnossa.

2) venojen välykset ok.

3) kaasari putsattu pariin kertaan ja kokeiltu kahta muutakin samoin tuloksin. Ryyppy pelaa samoin kiihdytyspumppu. Kaasarin säädöt tarkistettu useaan otteeseen.

4) imupuolella ei ole ohivuotoja. Pässinsarvien kumitiivisteet vaihdettu ja klemmarit.

5) tulpat tsekkaan tulevana viikonloppuna, mutta en usko että niissä olisi vikaa.

 

Oireet ovat kutakuinkin sellaiset, että kun vähänkin nopeammin lisää tyhjäkäynnistä kaasua, niin kone "hyytyy". Kierroksia pitää enemmänkin houkutella ja yläkierroksilla käy taas nätisti ja vetää hyvin.

 

Onko jotain mitä pitäisi vielä tsekata, kun alkaa ideat loppumaan? Möhkö pitäisi ottaa kohta liikenteeseen ja ei kyllä kiinnosta noilla ominaisuuksilla lähteä nytkyttelemääm kehäykköselle.

 

Uusi vääntävä 1300/1600 bolt on -kone on kohta hankintalistalla, mutta siitä lisää sitten tuonnempana -ostetaan palstalla.

Link to comment
Menopeli on 1303A vuosimallia 73 ja varustettu 1300 koneella. Viime kesän loppupuolella ilmeni omituinen vika. Kupla käy hyvin tyhjäkäyntiä ja täysiä, mutta kaikki siltä väliltä on enemmän tai vähemmän tahmeaa ja hakusessa.

 

Seuraavia asioita lähdetty eliminoimaan:

1) sytkä (kärjetön) on kohdallaan ja alipainesäädin pelaa. tulpanjohdot kunnossa.

2) venojen välykset ok.

3) kaasari putsattu pariin kertaan ja kokeiltu kahta muutakin samoin tuloksin. Ryyppy pelaa samoin kiihdytyspumppu. Kaasarin säädöt tarkistettu useaan otteeseen.

4) imupuolella ei ole ohivuotoja. Pässinsarvien kumitiivisteet vaihdettu ja klemmarit.

5) tulpat tsekkaan tulevana viikonloppuna, mutta en usko että niissä olisi vikaa.

 

Oireet ovat kutakuinkin sellaiset, että kun vähänkin nopeammin lisää tyhjäkäynnistä kaasua, niin kone "hyytyy". Kierroksia pitää enemmänkin houkutella ja yläkierroksilla käy taas nätisti ja vetää hyvin.

 

Onko jotain mitä pitäisi vielä tsekata, kun alkaa ideat loppumaan? Möhkö pitäisi ottaa kohta liikenteeseen ja ei kyllä kiinnosta noilla ominaisuuksilla lähteä nytkyttelemääm kehäykköselle.

 

Uusi vääntävä 1300/1600 bolt on -kone on kohta hankintalistalla, mutta siitä lisää sitten tuonnempana -ostetaan palstalla.

 

Non-ni luin vähän tarkemmin tuota tekstiäsi ja meinasin epäillä kiihdytyspumppua. Mutta ei kait tuossa ole paljon vaihtoehtoa kuin epäillä että bensansaannissa olisi ongelmia. Eli oletko koettanut toisella pumpulla ja onko varma että tankista tulee ainetta niinkuin pitää ettei ole tankin päästä linja tukossa. Mutta tuo että se kuitenkin käy kunnolla sitten kun on enemmän kierroksia on hämärää.

 

Ja kait nuo oireet sopisivat myös sytkäongelmaan. Miten ottaako se tyhjäkäynnillä kierroksia paremmin.

Link to comment
Guest Marzan
mikä virranjakaja sulla on? Onko pelkkä alipainesäätö vaiko keskipako+alipaine?

Bensalinja on puhdistettu ja tarkistettu, vaihdettu vielä uusi suodatinkin. Bensaa se saa ihan hyvin. Ottaa paremmin kierroksia kun ei ole veto päällä.

Jakajana on alipaine+keskipakosäädin. kolmea eri jakajaa kokeiltu ja tilanne sama.

Link to comment

Koitas jättää se alipainepuoli pois kokonaan eli tulppaa se letku ja laita pikkasen lisää ennakkoa. Tällä viikolla valmistuu rempattu ja hiukka viilattu 1600 kone, paiskaa privaa jos kiinnostaa.

Niin ja edelleen sitä mieltä et kiihdytyspumpussa vikaa...

Link to comment
Guest Marzan
No kuulostaa siltä että olet kaikki muut jo testannutkin paitsi puolaa ja kärkiä et vielä ole maininnut testanneesi ja miten olet kattonut että sytkä on kohdallaan.

 

Puolaa ei ole tarkistettu. Täytyy kokoeilla toisella. Kärkiä ei ole kun on kärjetön sytkä. Sytkä on tarkistettu ja säädetty ajoituslampulla alipainesysteemit tulpattuna.

Link to comment
No kuulostaa siltä että olet kaikki muut jo testannutkin paitsi puolaa ja kärkiä et vielä ole maininnut testanneesi ja miten olet kattonut että sytkä on kohdallaan.

 

Puolaa ei ole tarkistettu. Täytyy kokoeilla toisella. Kärkiä ei ole kun on kärjetön sytkä. Sytkä on tarkistettu ja säädetty ajoituslampulla alipainesysteemit tulpattuna.

 

Siis kärkien kanssa hain sitä että oleko koettanut ettei vika ole siinä kärjettömässä. Ja onko varma että ajotuslamppusi ja ajoitusmerkkisi ovat kohdallaan. Ei nimittäin olisi eka kerta kun 7,5asteen merkkiä olisi luultu yyk:ksi

Link to comment
Guest Marzan
No kuulostaa siltä että olet kaikki muut jo testannutkin paitsi puolaa ja kärkiä et vielä ole maininnut testanneesi ja miten olet kattonut että sytkä on kohdallaan.

 

Puolaa ei ole tarkistettu. Täytyy kokoeilla toisella. Kärkiä ei ole kun on kärjetön sytkä. Sytkä on tarkistettu ja säädetty ajoituslampulla alipainesysteemit tulpattuna.

 

Siis kärkien kanssa hain sitä että oleko koettanut ettei vika ole siinä kärjettömässä. Ja onko varma että ajotuslamppusi ja ajoitusmerkkisi ovat kohdallaan. Ei nimittäin olisi eka kerta kun 7,5asteen merkkiä olisi luultu yyk:ksi

 

Kokeilin oireiden ilmettyä kahta muutakin virranjakajaa (nämä kärjellisiä), mutta ei parannusta. Parhaiten toimi kärjettömällä sytkällä varustetulla jakajalla. Kokeilin vielä huvikseen laittaa ennakkoa reilummin, mutta sekään ei auttanut. Ajoituslamppuja on kaksi ja molemmat toimivat. Se vaan ihmetytti, että vika tuli yht`äkkiä päälle, kun sitä ennen oli pelannut monta vuotta hienosti.

Link to comment
Guest Marzan
Vaihdappa kiihdytyspumppuun uusi kalvo venähtäneen tilalle. Jospa vaikka se ois puutunu etanolibensasta.

 

Kalvo on pari vuotta vanha ja tarkistin sen kunnon kun puhdistin kaasarin viime syksynä oireiden alettua. Oli ihan tikissä.

Link to comment
Vaihdappa kiihdytyspumppuun uusi kalvo venähtäneen tilalle. Jospa vaikka se ois puutunu etanolibensasta.

 

Kalvo on pari vuotta vanha ja tarkistin sen kunnon kun puhdistin kaasarin viime syksynä oireiden alettua. Oli ihan tikissä.

 

Ainakin ruohonleikkurin kaasarin kalvo (=pumppu) tuntuu menevän yhdessä kesässä nykyään finaaliin.

Käynnistä tulee epätasaista/huojuvaa. Uuden kalvon kun vaihtaa, niin käy taas kuin kello.

 

Pienkonebensaa suosittelevat. 15e litra? Näin se kehitys kehittyy.

Link to comment
Vaihdappa kiihdytyspumppuun uusi kalvo venähtäneen tilalle. Jospa vaikka se ois puutunu etanolibensasta.

 

Kalvo on pari vuotta vanha ja tarkistin sen kunnon kun puhdistin kaasarin viime syksynä oireiden alettua. Oli ihan tikissä.

 

Toimiiko se kiihdytyspumppu?

Link to comment
Vaihdappa kiihdytyspumppuun uusi kalvo venähtäneen tilalle. Jospa vaikka se ois puutunu etanolibensasta.

 

Kalvo on pari vuotta vanha ja tarkistin sen kunnon kun puhdistin kaasarin viime syksynä oireiden alettua. Oli ihan tikissä.

 

Toimiiko se kiihdytyspumppu?

 

 

3) kaasari putsattu pariin kertaan ja kokeiltu kahta muutakin samoin tuloksin. Ryyppy pelaa samoin kiihdytyspumppu. Kaasarin säädöt tarkistettu useaan otteeseen.

 

Itsekkin olisin kyllä tuon kiihdytyspumpun kannalla mutta jos kolmea eri kaasaria on koettanut niin luulisi että edes tuurilla olisi yhdessä edes ehjä.

Link to comment

 

Ainakin ruohonleikkurin kaasarin kalvo (=pumppu) tuntuu menevän yhdessä kesässä nykyään finaaliin.

Käynnistä tulee epätasaista/huojuvaa. Uuden kalvon kun vaihtaa, niin käy taas kuin kello.

 

Pienkonebensaa suosittelevat. 15e litra? Näin se kehitys kehittyy.

 

mulla on tallilla vanha leikkuri joka on ostettu 1982 uutena. alkuperäinen kalvo paikallaan.

Link to comment
Guest Jussinbussi

Kokeiles vähän litistää ruttuun sitä kiihdytyspumpun putken päätä että saa paineen kovemmaksi ja siten suihkun, ei loron.

Kerro sitten toimiko niin kokeilen itekkin. ;)

Link to comment

 

Ainakin ruohonleikkurin kaasarin kalvo (=pumppu) tuntuu menevän yhdessä kesässä nykyään finaaliin.

Käynnistä tulee epätasaista/huojuvaa. Uuden kalvon kun vaihtaa, niin käy taas kuin kello.

 

Pienkonebensaa suosittelevat. 15e litra? Näin se kehitys kehittyy.

 

mulla on tallilla vanha leikkuri joka on ostettu 1982 uutena. alkuperäinen kalvo paikallaan.

 

 

Saattaa olla matskut huonontunu ja leikkureiden evoluution aikana. Vai onks niissä mitää kehitystä? Pikkasen ehkä OT...

 

Mä vaihtaisin tulpat joka tapauksessa, mulla pimeni just ihan uudet tulpat vähäisen tallissakäytön ja katsastusreissun jälkeen. Syynä oli mahollisesti heikko jännite puolalla, 6 volttinen järjestelmä sai puolalle 4,5V jännitettä... No kamat vaihtu 12 volttisiks joka trapauksessa.

Link to comment
Guest Marzan
Kokeiles vähän litistää ruttuun sitä kiihdytyspumpun putken päätä että saa paineen kovemmaksi ja siten suihkun, ei loron.

Kerro sitten toimiko niin kokeilen itekkin. ;)

 

Kyllä se kiihdytyspumppu bensaa ruikkaa, kun vähänkin kaasuvipua kääntää, mutta ei se sellaista tehokasta suhausta anna, vaan sellaista lorinaa. Kaikilla kolmella kaasarilla, joita testattu, on sama ominaisuus.

 

Taidan viikonloppuna kokeilla tuota putken pään litistystä ja tulppien vaihtoa. Alkaa olla sen verran lämmin, että kohta tarkenee kuplalla ajella.

Link to comment
mikä virranjakaja sulla on?

Jakajana on alipaine+keskipakosäädin. kolmea eri jakajaa kokeiltu ja tilanne sama.

Se, että siinä on alipaine + keskipakosäätö, ei kerro mitään. Noita on useampia erilaisia ja myös erilaisella perusennakon säädöllä, mm. 5 ATDC, 0 ja 7,5 BTDC. Katso numerosarja jakajan kyljestä, niin varmistetaan että on oikea jakaja ja oikea perusennakon säätö. Ja onhan se jakaja 1-toimisella alipainekellolla, ettei ole 2-toiminen? Ja laita mieluusti kuva hihnapyörän merkeistä, niin varmistetaan vielä, että ennakkomerkit on sitä mitä on luultukin. Ja onhan sulla siis vakio hihnapyörä?

 

Edit: Mikä kaasari sulla on, onko alkuperäinen? Ettei esim. joku ole vaihtanut jostain muusta mallista kaasaria ja suuttimet ei oliskaan ihan sitä mitä pitää, tai malli jotain muuta kuin 1300:n oma.

Link to comment
Guest Marzan
mikä virranjakaja sulla on?

Jakajana on alipaine+keskipakosäädin. kolmea eri jakajaa kokeiltu ja tilanne sama.

Se, että siinä on alipaine + keskipakosäätö, ei kerro mitään. Noita on useampia erilaisia ja myös erilaisella perusennakon säädöllä, mm. 5 ATDC, 0 ja 7,5 BTDC. Katso numerosarja jakajan kyljestä, niin varmistetaan että on oikea jakaja ja oikea perusennakon säätö. Ja onhan se jakaja 1-toimisella alipainekellolla, ettei ole 2-toiminen? Ja laita mieluusti kuva hihnapyörän merkeistä, niin varmistetaan vielä, että ennakkomerkit on sitä mitä on luultukin. Ja onhan sulla siis vakio hihnapyörä?

 

Edit: Mikä kaasari sulla on, onko alkuperäinen? Ettei esim. joku ole vaihtanut jostain muusta mallista kaasaria ja suuttimet ei oliskaan ihan sitä mitä pitää, tai malli jotain muuta kuin 1300:n oma.

 

Tällä hetkellä jakajana P Valtoselta ostettu (VW varaosa nr 043905202), johon vaihdettu uusi 1-toiminen alipainekello. Hihnapyörä on alkuperäinen vakio (kuvan saan viikonloppuna). Kaasarina on Solex 31 Pict 4. Testattu myös Valtoselta ostetuilta ja kaasuttimen korjaussarjalla ehostetuilla PICT 30:lla. Näillä testeillä kulku oli saman tahmeaa ja sitten tulikin jo talvi....

Link to comment
Tällä hetkellä jakajana (VW varaosa nr 043905202), johon vaihdettu uusi 1-toiminen alipainekello.

Viimeinen numero on 5, ei 2, tai sitten on jokin melko outo jakaja..

 

Mutta jos se on 043 905 205 eikä perässä ole mitään kirjaimia, niin se on automaattikuplan jakaja, aivan täydellisen väärä tuohon autoon (sori Petteri..). Siihen jakajaan kuuluisi alipainekello jossa on numero 07 138 (katso edit 2 alempaa), mutta ilmeisesti siinä on nyt jokin erinumeroinen kello? Tosin sillä ei ole väliä, tuon jakajan ennakkokäyrä on ihan jotain muuta kuin tuohon autoon kuuluu, ja tuon perusennakko on juurikin 0 astetta, eli jos sulla on nyt 7,5 niin sekin on väärin, mutta tuo pätee vain siihen jakajaan kuuluvalla kellolla, joten kukaan ei enää tiedä mikä ennakko tulle olisi sovelias.

 

Saattaa hyvinkin olla ainakin osasyyllinen tuossa jakajassa, mutta jos tuon numerosarjan perässä on vielä kirjaimia, niin sitten kyseessä onkin eri jakaja ja tilanne toinen..

 

 

Edit: Tuosta jakajasta onkin hiukan ristiriitaista tietoa, katsoppa kyljestä vielä tilaisuuden tullen se Boschin numerosarja, alkaa 0231...

 

Edit 2: Ilmeisesti tuo jakaja onkin kuitenkin varaosa-jakaja, jolla voisi korvata myös tuon automaattikuplan jakajan, jolloin tuossa jakajassa on kutakuinkin sama ennakkokäyrä kuin 009:ssä, mutta tässä on alipainekello, ja taasen se ei ole vakiokoneeseen sovelias, koska ennakkokäyrä on liian lyhyt (21 astetta), jolloin perusennakko pitäisi olla vähintään 10 - 12 astetta. Ja noita on sitten myös runsaasti kiinalaisina kopioina... Niin ja tässä pitäisikin olla alipainekello jonka numero on: 07 059

Link to comment
Guest Marzan
Eiks 1303A oo automaatti?

 

Ei, ihan manuaaliaskilla. Se on 1300:lla koneella ja rumpujarruilla varustettu kulkine.

 

1303S on 1600:lla padalla ja levyjarruilla (etu) varustettu malli.

Link to comment
Guest Marzan
Tällä hetkellä jakajana (VW varaosa nr 043905202), johon vaihdettu uusi 1-toiminen alipainekello.

Viimeinen numero on 5, ei 2, tai sitten on jokin melko outo jakaja..

 

Mutta jos se on 043 905 205 eikä perässä ole mitään kirjaimia, niin se on automaattikuplan jakaja, aivan täydellisen väärä tuohon autoon (sori Petteri..). Siihen jakajaan kuuluisi alipainekello jossa on numero 07 138 (katso edit 2 alempaa), mutta ilmeisesti siinä on nyt jokin erinumeroinen kello? Tosin sillä ei ole väliä, tuon jakajan ennakkokäyrä on ihan jotain muuta kuin tuohon autoon kuuluu, ja tuon perusennakko on juurikin 0 astetta, eli jos sulla on nyt 7,5 niin sekin on väärin, mutta tuo pätee vain siihen jakajaan kuuluvalla kellolla, joten kukaan ei enää tiedä mikä ennakko tulle olisi sovelias.

 

Saattaa hyvinkin olla ainakin osasyyllinen tuossa jakajassa, mutta jos tuon numerosarjan perässä on vielä kirjaimia, niin sitten kyseessä onkin eri jakaja ja tilanne toinen..

 

 

Edit: Tuosta jakajasta onkin hiukan ristiriitaista tietoa, katsoppa kyljestä vielä tilaisuuden tullen se Boschin numerosarja, alkaa 0231...

 

Edit 2: Ilmeisesti tuo jakaja onkin kuitenkin varaosa-jakaja, jolla voisi korvata myös tuon automaattikuplan jakajan, jolloin tuossa jakajassa on kutakuinkin sama ennakkokäyrä kuin 009:ssä, mutta tässä on alipainekello, ja taasen se ei ole vakiokoneeseen sovelias, koska ennakkokäyrä on liian lyhyt (21 astetta), jolloin perusennakko pitäisi olla vähintään 10 - 12 astetta. Ja noita on sitten myös runsaasti kiinalaisina kopioina... Niin ja tässä pitäisikin olla alipainekello jonka numero on: 07 059

 

Oho... ompas numeroita! Täytyy viikonloppuna kaivaa kaikki numerot ja ottaa kuva hihnapyörästä. Taidan testata yhtä pallokeulan jakajaa.

Link to comment
Mistäs se Ååke kaivelee tota faktaa???

Mä oon vaan hyvä käyttään Googlea :D

 

Tuossa on pari linkkiä joista yleensä etsin. Ihan sokeasti ei kannata uskoa, vaan kannattaa vertailla sivujen tietoja, jollei ole varma tietolähteen luotettavuudesta.

 

http://www.oldvolkshome.com/ovhignbo.htm

http://vw.zenseeker.net/Ignition-Distributor.htm

 

 

Glenn Ringin sivuilla on myös infoa vanhempiin jakajiin. Glennin kirjoituksia löytyy myös Sambasta ja ainakin itse olen niitä pitänyt ainakin kohtuullisen luotettavina

 

http://www.glenn-ring.com/bosch/

Link to comment
Eiks 1303A oo automaatti?

Nyt saat Kaitsu kyllä jälki-istuntoa... :D

Eikäkosiis kyllähämmää tiäsin et tää on niinku tämne 34hv versio, testasin vaa onks muut hereil...

Lisää jälki-istuntoa :D

 

Se on 44hv versio, 1300 kone 2-reikä kansin, ja tässä on kuplista parhaat jarrut ;)

 

Sun pitäs joskus ostaa möhkö, se sopis tollaselle rallimiähelle :)

Link to comment
Guest Marzan
Tällä hetkellä jakajana (VW varaosa nr 043905202), johon vaihdettu uusi 1-toiminen alipainekello.

Viimeinen numero on 5, ei 2, tai sitten on jokin melko outo jakaja..

 

Mutta jos se on 043 905 205 eikä perässä ole mitään kirjaimia, niin se on automaattikuplan jakaja, aivan täydellisen väärä tuohon autoon (sori Petteri..). Siihen jakajaan kuuluisi alipainekello jossa on numero 07 138 (katso edit 2 alempaa), mutta ilmeisesti siinä on nyt jokin erinumeroinen kello? Tosin sillä ei ole väliä, tuon jakajan ennakkokäyrä on ihan jotain muuta kuin tuohon autoon kuuluu, ja tuon perusennakko on juurikin 0 astetta, eli jos sulla on nyt 7,5 niin sekin on väärin, mutta tuo pätee vain siihen jakajaan kuuluvalla kellolla, joten kukaan ei enää tiedä mikä ennakko tulle olisi sovelias.

 

Saattaa hyvinkin olla ainakin osasyyllinen tuossa jakajassa, mutta jos tuon numerosarjan perässä on vielä kirjaimia, niin sitten kyseessä onkin eri jakaja ja tilanne toinen..

 

 

Edit: Tuosta jakajasta onkin hiukan ristiriitaista tietoa, katsoppa kyljestä vielä tilaisuuden tullen se Boschin numerosarja, alkaa 0231...

 

Edit 2: Ilmeisesti tuo jakaja onkin kuitenkin varaosa-jakaja, jolla voisi korvata myös tuon automaattikuplan jakajan, jolloin tuossa jakajassa on kutakuinkin sama ennakkokäyrä kuin 009:ssä, mutta tässä on alipainekello, ja taasen se ei ole vakiokoneeseen sovelias, koska ennakkokäyrä on liian lyhyt (21 astetta), jolloin perusennakko pitäisi olla vähintään 10 - 12 astetta. Ja noita on sitten myös runsaasti kiinalaisina kopioina... Niin ja tässä pitäisikin olla alipainekello jonka numero on: 07 059

 

Taas toimii. Alipainekellolle johtava putki oli edellisen omistajan toimesta joskus vaihdettu letkuun, joka oli kulahtanut ts. alipaineen vaikutus vaikutti enemmän letkun supistumiseen, kuin alipainekellon siirtämiseen. Vaihdoin varaosamosasta putken ja nyt toimii hyvin. Hyvin tuo Valtoselta ostettu jakaja tuntuu pelittävän. Ensi viikonloppuna taas hiukan hienosäätöä (tulppien vaihtoa yms.) ja puunausta, sitten saa kuplakausi alkaa...

Link to comment
  • 4 weeks later...
Guest Marzan
Onko tähän tullet ratkaisua,omassa kuplassa samat ongelmat.

 

T.PETE.

 

ON tullut, kuten ed. viestissä kirjoitin...

 

Taas toimii. Alipainekellolle johtava putki oli edellisen omistajan toimesta joskus vaihdettu letkuun, joka oli kulahtanut ts. alipaineen vaikutus vaikutti enemmän letkun supistumiseen, kuin alipainekellon siirtämiseen. Vaihdoin varaosamosasta putken ja nyt toimii hyvin. Hyvin tuo Valtoselta ostettu jakaja tuntuu pelittävän. Ensi viikonloppuna taas hiukan hienosäätöä (tulppien vaihtoa yms.) ja puunausta, sitten saa kuplakausi alkaa...

 

Kupla on nyt jokapäiväisessä ajossa ja hyvin pelitti mm. Lahden reissunkin (Classic Motor Show).

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...