Jump to content

RE85 ja -77 1.6 pallokeula


Recommended Posts

Olen nyt jonkin aikaa ajellut RE85-alkomahoolipensalla. Isonsin PICT30-2:n suuttimet poraamalla, pääsuuttimen 1.7mm terällä ja tyhjäkäynti-solenoidisuuttimen 0.8mm terällä. Ainoa konversion rahallinen investointi oli tuo 1.7mm terä joka maksoi 2.5 euroa...

Auto toimii periaatteessa kohtuullisesti. RE85:tä näyttää kuluvan noin 40% enemmän kuin bensaa (esim. kaupungissa 17-18 l/100km).

 

Yksi paha ongelma on: Vuorokauden, parin seisomisen jälkeen lähtee uskomattoman huonosti käyntiin jos ollenkaan. Pyörittää kyllä hyvin ja lähtee melkein heti kun suhauttaa starttiainetta ja jää sitten käymään. Sen verran olen tutkinut että uimurikammio ei tyhjene ainakaan kokonaan seisoessa.

Uskomatonta että kuplan konetta voi pyörittää ilman että edes yhtään lupaa.

Pitää vissiin alkaa kokeilla "oikean" bensan lisäämistä sekaan että saa pyörimään.

 

 

Tuli käytyä pitkästä aikaa moottoria läpi, startin puslat oli "taas" kuluneet loppuun. Venttiilinvälykset olivat pääosin nollassa. Akunkin laitoin uuden. Flat-spot tyhjäkäynniltä kihdytettäessä johtui kiihdytyspumpun käyttövivun ja -tapin alkaneesta kulumisesta (kts. kuva). Korjasin ne vaikka molemmissa oli vielä millin osia ainevahvuutta jäljellä... Kasattuna ollessa näyttivät ehjiltä päälle päin.

post-162-13888365219861_thumb.jpg

Link to comment
Olen nyt jonkin aikaa ajellut RE85-alkomahoolipensalla. Isonsin PICT30-2:n suuttimet poraamalla, pääsuuttimen 1.7mm terällä ja tyhjäkäynti-solenoidisuuttimen 0.8mm terällä. Ainoa konversion rahallinen investointi oli tuo 1.7mm terä joka maksoi 2.5 euroa...

Auto toimii periaatteessa kohtuullisesti. RE85:tä näyttää kuluvan noin 40% enemmän kuin bensaa (esim. kaupungissa 17-18 l/100km).

 

Yksi paha ongelma on: Vuorokauden, parin seisomisen jälkeen lähtee uskomattoman huonosti käyntiin jos ollenkaan. Pyörittää kyllä hyvin ja lähtee melkein heti kun suhauttaa starttiainetta ja jää sitten käymään. Sen verran olen tutkinut että uimurikammio ei tyhjene ainakaan kokonaan seisoessa.

Uskomatonta että kuplan konetta voi pyörittää ilman että edes yhtään lupaa.

Pitää vissiin alkaa kokeilla "oikean" bensan lisäämistä sekaan että saa pyörimään.

 

 

Tuli käytyä pitkästä aikaa moottoria läpi, startin puslat oli "taas" kuluneet loppuun. Venttiilinvälykset olivat pääosin nollassa. Akunkin laitoin uuden. Flat-spot tyhjäkäynniltä kihdytettäessä johtui kiihdytyspumpun käyttövivun ja -tapin alkaneesta kulumisesta (kts. kuva). Korjasin ne vaikka molemmissa oli vielä millin osia ainevahvuutta jäljellä... Kasattuna ollessa näyttivät ehjiltä päälle päin.

 

Toi on ihan perus kulumaa joka kannattaisi kaikkien katsoa läpi omastakin kaasarista.

Link to comment

RE 85:n ja kaasareiden kanssa tuo käynnistäminen on "ominaisuus"...

 

Ainakin itellä kaava menee näin; normi bensan kanssa rookeria idoilla riittää 2 pumppausta ja käyntiin... RE85:n kanssa 10 pumppausta ja käyntiin saa veivata muutenkin pidempään... ei taida olla ihan yhtä helposti syttyvää kuin normi gaso...

Link to comment
RE 85:n ja kaasareiden kanssa tuo käynnistäminen on "ominaisuus"...

 

Ainakin itellä kaava menee näin; normi bensan kanssa rookeria idoilla riittää 2 pumppausta ja käyntiin... RE85:n kanssa 10 pumppausta ja käyntiin saa veivata muutenkin pidempään... ei taida olla ihan yhtä helposti syttyvää kuin normi gaso...

 

Ei muutakuin jostain kuorma autosta soveltamaan startpilot systeemiä.

Link to comment
RE 85:n ja kaasareiden kanssa tuo käynnistäminen on "ominaisuus"...

 

Ainakin itellä kaava menee näin; normi bensan kanssa rookeria idoilla riittää 2 pumppausta ja käyntiin... RE85:n kanssa 10 pumppausta ja käyntiin saa veivata muutenkin pidempään... ei taida olla ihan yhtä helposti syttyvää kuin normi gaso...

 

Ei muutakuin jostain kuorma autosta soveltamaan startpilot systeemiä.

 

Ei Idojen kanssa oo mitään ongemaa, kun voi käydä kaatamassa ryypyt suoraan imusuppiloista ja otta vaikka itekkin samalla ;)

Link to comment
RE 85:n ja kaasareiden kanssa tuo käynnistäminen on "ominaisuus"...

 

Ainakin itellä kaava menee näin; normi bensan kanssa rookeria idoilla riittää 2 pumppausta ja käyntiin... RE85:n kanssa 10 pumppausta ja käyntiin saa veivata muutenkin pidempään... ei taida olla ihan yhtä helposti syttyvää kuin normi gaso...

 

Ei muutakuin jostain kuorma autosta soveltamaan startpilot systeemiä.

 

Ei Idojen kanssa oo mitään ongemaa, kun voi käydä kaatamassa ryypyt suoraan imusuppiloista ja otta vaikka itekkin samalla ;)

 

Lähinnä nyt ajattelin sitä tohon multasen ongelmaan.

Link to comment

Pitää kokeilla lisätä esim. 10% oikeata bensaa tankilliseen. Nostaisi polttoaineen kokonaishinnan n. 1.10 eur tasolle. Tankkaaminen muuttuu myös tyhmäksi (kortti pitää varmaan syöttää automaattiin kahdesti jne.).

Jossain jenkkiautopalstalla kirjottivat notta tämä jo auttaisi selvästi.

 

Toinen mahdollisuus olis penkoa romulaatikoita jos löytyisi ylimääräinen eberin pumppu ja suutin. Laittaisi pienen bensatankin ja bensasuihkun imusarjaan käynnistyksen ajaksi.

Joutuisin sitten tasapainottelemaan palstan kaasari- ja ruiskuporukoiden välissä. =)

 

Pari puoli-kuvitteellista kokemusta vielä:

-jos poleksii kaasua on kaasuläppä vapautettava käsin ryypyn hammaslevystä takaisin kiinni, muuten ei lähde käyntiin

-lähtee paremmin käyntiin jos sytytyksen laittaa myöhäiselle. Ei vaan ajaessa sitten toimi...

Link to comment
-lähtee paremmin käyntiin jos sytytyksen laittaa myöhäiselle. Ei vaan ajaessa sitten toimi...

 

Tulipa tuosta mieleen, että mun mersussa voi sytytystä säätää ohjaamosta mekaanisesti.

Ilmeisesti 50-luvulla ollut polttoaineet välillä mitä sattuu ja tuollaiselle on ollut tarvetta.

 

t. Mika

Link to comment
Pitää kokeilla lisätä esim. 10% oikeata bensaa tankilliseen. Nostaisi polttoaineen kokonaishinnan n. 1.10 eur tasolle. Tankkaaminen muuttuu myös tyhmäksi (kortti pitää varmaan syöttää automaattiin kahdesti jne.).

Jossain jenkkiautopalstalla kirjottivat notta tämä jo auttaisi selvästi.

 

Toinen mahdollisuus olis penkoa romulaatikoita jos löytyisi ylimääräinen eberin pumppu ja suutin. Laittaisi pienen bensatankin ja bensasuihkun imusarjaan käynnistyksen ajaksi.

Joutuisin sitten tasapainottelemaan palstan kaasari- ja ruiskuporukoiden välissä. =)

 

Pari puoli-kuvitteellista kokemusta vielä:

-jos poleksii kaasua on kaasuläppä vapautettava käsin ryypyn hammaslevystä takaisin kiinni, muuten ei lähde käyntiin

-lähtee paremmin käyntiin jos sytytyksen laittaa myöhäiselle. Ei vaan ajaessa sitten toimi...

 

Menee hiukan OT:ksi, mutta 123 tune jakajalla pystyy tekemään 2 eri ennakkoa ja valinta onnistuu syöttämällä jännite jakajalle... eli sillähän sais napilla ennakkokäyrän käynnitykselle erikseen ;)

Link to comment
Kuinkas paljon olette muuttaneet ennakoita etanolikäytössä?

 

t. Mika

 

Mulla on tällä hetkellä tyhjäkäynti ennakko n.15 ja max ennakko 34. Parasta Max ennakkoa ei ole kuitenkaan vielä penkissä testattu.

ja MSD vanhan mallin sytty kamat(ei digitaalinen).

 

-Puide-

Link to comment

K-jeteissä noita tyhjäkäyntisuuttimia ihan. Sit niissä sopivasti laippakiinnitys.

Tais olla nurkissa jopa tuollanen jossakin jouten. Tai sit laittaa ihan tavan suuttimen ruikkimaan.

Tai ostat ohjelmoitavan sytkän ja napista toinen sytkäkartta ja samalla ohjelmoitavalla lähdöllä ohjaa sitä yhtä suutinta vaikka.

Se on askel lähemmäs ruiskumaailmaa :)

Link to comment
Guest fgronlun

RE85 voi nostaa ennakkoa noin 5 astetta (peukalo sääntö.

Ero bensan ja e85 välillä on pitempi sytyts viive mutta E85:lla on sitten nopeampi palaminen. Tämä tarkoittaa sitä että maksimi ennakko täydellä väännöllä ei välttämättä ole bensasta hirveän paljoa suurempi.

Mutta osa kuorma alueet kuten maantie ajo vaatiikin helpolla sitten hivenen enemmän ja sinne pistäisinkin sen 5 astetta.

 

Normi jakajassa tuohon voi vaikuttaa löysemmillä jousilla tai sitten alipainekellon liikeradan pidentämistä hivenen.

Joten jos hakee minimi kulutusta alipaine tai 123 Map jakaja on paras.

 

Toinen hyvä puoli E85 on se että ennakkon saa säätää normi bensasta maksimi väännölle koko kierrosluku alueelle. Toisin ku bensalla jossa tehon noston yleensä stoppaa nakutus..

 

Tuohon huonoon käynnistykseen lähtisin ainakin ekana yrittään seuraavia kikkoja.

Ryypyn säätö siten että on täysin kiinni jo huoneen lämmössä ja että on kela lämpöisenä juuri ja juuri auki. Tuosta sitten voi alkaa säätään takaispäin jos tuntuu että jää päälle liian kauaksi aikaa.

Toisekseen aina ennen starttia pumpata kaasua sen kymmenen kertaa jotta saa kunnon hörpyn ennen starttausta ja toistaa tuo niin kauan että pysyy käynnissä. Tuo auttaa myös siihen että kaasariin alkaa tulemaan tuoretta polttoainetta tankista ja lähtee paremmin käyntiin.

 

 

Mitä itte olen huomannu oman ruohon leikkurin(RE85) kanssa että jos jättää sään armoille kyseisen polttoaineen niin huononee jo viikon seisonna jälkeen ja täysin pilalla 2-3 viikossa. sama pätee auringossa pidettyä läpinäkyvää kanisteria.

Hyvä merkki tavaran tuoreudesta on ollu että ku punainen vääri alkaa vaaleneen keltaiseksi ei tavara enää kelpaa mihinkään.

Link to comment

Nyt toimii, kiitoksia neuvoista! Eli pitemmän seisonnan jälkeen kun painelee kaasupojinta mielipuolisen monta kertaa niin lähtee helpohkosti käymään. Eipä olis uskonu että se tosiaan on noin pienestä kiinni.

 

Kohta olis auto ehkä siinä kunnossa että voisi seoksia tutkia ajon aikana. Osakaasulla toimii nyt hyvin, täydellä ei oikein vedä koko 50 hp voimalla. Ehkä menee laihalle tai sitten justiinsa niinkuin Röönlunti arvelee että täyskaasulla saisi olla sytytys myöhäisemmällä.

Onneksi 50hp kone kiidättää kevyttä T2b koria (+kärri) riittävästi osakaasullakin. =)

 

Tuohon lisäbensa-asiaan tuli vielä yksi idea: Voisi laittaa uuden sisäänmenonipan kiihdytyspumpulle kaasarin kylkeen. Laittaisi pienestä bensatankista oman syötön oikeata bensaa kiihdytyspumpulle.

Laskin että 2 litran tankilla polkaisisi n. 1500 kertaa kaasua... Ja toimishan se vielä jollain tavalla lisäbensan loputtuakin, kiihdytyspumppu vaan olisi pois pelistä.

Link to comment
Guest fgronlun
Nyt toimii, kiitoksia neuvoista! Eli pitemmän seisonnan jälkeen kun painelee kaasupojinta mielipuolisen monta kertaa niin lähtee helpohkosti käymään. Eipä olis uskonu että se tosiaan on noin pienestä kiinni.

 

Kohta olis auto ehkä siinä kunnossa että voisi seoksia tutkia ajon aikana. Osakaasulla toimii nyt hyvin, täydellä ei oikein vedä koko 50 hp voimalla. Ehkä menee laihalle tai sitten justiinsa niinkuin Röönlunti arvelee että täyskaasulla saisi olla sytytys myöhäisemmällä.

Onneksi 50hp kone kiidättää kevyttä T2b koria (+kärri) riittävästi osakaasullakin. =)

 

Tuohon lisäbensa-asiaan tuli vielä yksi idea: Voisi laittaa uuden sisäänmenonipan kiihdytyspumpulle kaasarin kylkeen. Laittaisi pienestä bensatankista oman syötön oikeata bensaa kiihdytyspumpulle.

Laskin että 2 litran tankilla polkaisisi n. 1500 kertaa kaasua... Ja toimishan se vielä jollain tavalla lisäbensan loputtuakin, kiihdytyspumppu vaan olisi pois pelistä.

 

Hyvä kikka kiihdytys pumpun määrän suurentamiseen on että poraa siitä kiihdytyspumpun putkesta pää auki vaikka 1mm poralla. Säädä reikä sitten sopivan kokoiseksi puristamalla putkeä sopivasti läjään kunnes pumppu koko on riittävä.

Ennakon säädöstä niin yritä ekana lisätä se 5 astetta lisää pelkästään jakajan säädöllä jos paranee koko alueelta niin voit yrittää vielä lisätä toiset 3 astetta.

Alhainen ruttu tekee sen että optimia tuosta ei saa mutta sama teho ku bensalla siitä pitäis kuitenkin saada.

Toinen kikka jota voit yrittää on ruuvata seosputki irti ja tinata siitä jokunen reikä umpeen. Auttais yläpään rikastamiseen llman että alapää kärsii.

 

Yksi juttu vielä mikä tuli mieleen että kai sulla on alipaine kello kiinni kaasarin kyljessä eikä imusarjassa.

Link to comment

Toinen kikka jota voit yrittää on ruuvata seosputki irti ja tinata siitä jokunen reikä umpeen. Auttais yläpään rikastamiseen llman että alapää kärsii. Yksi juttu vielä mikä tuli mieleen että kai sulla on alipaine kello kiinni kaasarin kyljessä eikä imusarjassa.

Pitääpä peukaloida tuota seosputkea jos on laihalla. Laitan jossain vaiheessa laajakaista-lambdan kiinni kokeeksi kun sellaisen omistan.

Oikeassa paikassa on alipaineletku mutta en tiedä mätsääkö kaasari ja jakaja (enkä viitsi selvittää kun en niistä kumpaakaan kuitenkaan vaihda). Tutkin justiinsa tuota alipainereiän sijaintia kaasarissa, on silleen läpän takana aika lähellä akselia (siis läpän takana moottorin puolelta katsottaessa).

Link to comment
Guest fgronlun

Toinen kikka jota voit yrittää on ruuvata seosputki irti ja tinata siitä jokunen reikä umpeen. Auttais yläpään rikastamiseen llman että alapää kärsii. Yksi juttu vielä mikä tuli mieleen että kai sulla on alipaine kello kiinni kaasarin kyljessä eikä imusarjassa.

Pitääpä peukaloida tuota seosputkea jos on laihalla. Laitan jossain vaiheessa laajakaista-lambdan kiinni kokeeksi kun sellaisen omistan.

Oikeassa paikassa on alipaineletku mutta en tiedä mätsääkö kaasari ja jakaja (enkä viitsi selvittää kun en niistä kumpaakaan kuitenkaan vaihda). Tutkin justiinsa tuota alipainereiän sijaintia kaasarissa, on silleen läpän takana aika lähellä akselia (siis läpän takana moottorin puolelta katsottaessa).

 

Oikea paikka on se mistä tulee pienellä kaasulla alipaine mutta häviää tyhjä ja täys kaasulla. Muistaakseni sojottaa kuskin puolelle kaasarissa. Alkaa olemaan sen verran aikaa tuosta että ei oikein muista.

Jos sulla lamda on niin kiinni vaan.

Link to comment

Ajelin koeajolenkin lambdan kanssa. Just hyvin lambda yhden tienoilla ja ylikin alle 60 km/h kruisailuissa. Mutta sitten kun ajaa esim. 80 km/h niin lambda on 0.85 tienoilla ja ei oikein mene mihkään. Semmonen "sytytys aikaisella" -tunne tulee kun ei kerran laihalla ole.

Samaten kiihdytyksessä tuntuu että mitä enemmän polkee kaasua sen huonommin kiihtyy, lambda kuitenkin 0.8-0.9 silloinkin.

Link to comment
Guest fgronlun
Ajelin koeajolenkin lambdan kanssa. Just hyvin lambda yhden tienoilla ja ylikin alle 60 km/h kruisailuissa. Mutta sitten kun ajaa esim. 80 km/h niin lambda on 0.85 tienoilla ja ei oikein mene mihkään. Semmonen "sytytys aikaisella" -tunne tulee kun ei kerran laihalla ole.

Samaten kiihdytyksessä tuntuu että mitä enemmän polkee kaasua sen huonommin kiihtyy, lambda kuitenkin 0.8-0.9 silloinkin.

 

 

Jakajaan vaan hyvät merkit ja yrittää säätää jompaan kumpaan suuntaan kunnes veto alkaa löytyyn.

Link to comment

Nymmää tinasin pääsuuttimen umpeen ja porasin n. 160 kokoon. Nyt toimii hyvin 80 km/h matkavauhdissa, lambda siinä 0.95. Mutta: nykii kaupunkiajossa kevyissä kiihdytyksissä jolloin lambda menee yli 1.2:n.

 

ELI: Ilmeisesti pitäisi laittaa takaisin tuommonen 170 tai 165 pääsuutin ja sitten ilmasekoitintötterösuuttimella laihentaa matkavauhdissa. Ei ihan näe peilillä kaasarista että mikä koko siinä nyt on paikallaan. Pitäisikö olla isompi vai pienempi numeroinen jos haluaa laihemmalle kovemmassa vauhdissa?

 

 

Mulla on muuten B1L Eberi annostelupumpulla. Säädin siitä tuoton 1.4 -kertaiseksi pumpun päädyssä olevia muttereita pyörittelemällä. Lämmitin tuntuu toimivan ihan hyvin, saa nähdä sitten 20 asteen pakkasella...

(Silleen modattu Eberi että siinä on kipinävälillä varustettu lämmitystulppa ja kipinä iskee koko ajan parin sekunnin välein. Ajatuksena että syttyy heti uudelleen jos sattuu sammumaan).

Link to comment
Guest fgronlun
Nymmää tinasin pääsuuttimen umpeen ja porasin n. 160 kokoon. Nyt toimii hyvin 80 km/h matkavauhdissa, lambda siinä 0.95. Mutta: nykii kaupunkiajossa kevyissä kiihdytyksissä jolloin lambda menee yli 1.2:n.

 

ELI: Ilmeisesti pitäisi laittaa takaisin tuommonen 170 tai 165 pääsuutin ja sitten ilmasekoitintötterösuuttimella laihentaa matkavauhdissa. Ei ihan näe peilillä kaasarista että mikä koko siinä nyt on paikallaan. Pitäisikö olla isompi vai pienempi numeroinen jos haluaa laihemmalle kovemmassa vauhdissa?

 

 

Mulla on muuten B1L Eberi annostelupumpulla. Säädin siitä tuoton 1.4 -kertaiseksi pumpun päädyssä olevia muttereita pyörittelemällä. Lämmitin tuntuu toimivan ihan hyvin, saa nähdä sitten 20 asteen pakkasella...

(Silleen modattu Eberi että siinä on kipinävälillä varustettu lämmitystulppa ja kipinä iskee koko ajan parin sekunnin välein. Ajatuksena että syttyy heti uudelleen jos sattuu sammumaan).

 

isompi ilma laihentaa ja pienempi rikastaa yläpäätä. Jos alapää huono niin kokeile tyhjäkäynti suuttimen suurentamista jos sellanen tuossa orkkis kaasarissa on (itte ku en muista).

Link to comment
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...