Guest Raggare Posted June 7, 2005 Posted June 7, 2005 kuinka pieni määrä riittää siihen että poljin on löysä? tuossa tuli vaihettuu etupäästä letkut/putket/sylkät, rakensin hienon ilmauslaitteen limsapullonkorkista (hienoa saksalaiset insinöörit) letkunpätkästä ja pikkuruisesta kompurasta :D eiku apparaatti pörisemään ja letku kii nippaan rupes pullo pohjalla kuplimaan eli laite toimi(!) ees taas ku kävi puolel toiselle ni ei paljoo enää kuplia näkyny, välil joku rypäs tirahti mut loppuvaihees puhasta nestettä. (jarrunestekki loppu kesken ja pysäytti hommat isompia tutkimuksia varten) eiku kabiiniin fiilistelee uusii hienoi osii ja kovaa poljinta, ja paskanmarjat >:/ löysää on, onkohan siel edes viel paljonki ilmaa pääsylkässä, putkien mutkissa jossain.., taaksekki menny jo ilmaa vaikka auto onki ollu keula ylhäällä jo viikkoja..? kuhan haen uuden purkin fluidii ni pääsee viel kokeilee tuleeko mitään.. Quote
Guest migi Posted June 7, 2005 Posted June 7, 2005 Eiköhän sen tuollakin aparaatilla saa ilmattua. Onhan kengistä säädetty tyhjät pois, eli pitäisi hipoa rumpuja? Mulla ainakin kun ilmasin etupäätä niin vasta kenkien säädön jälkeen alkoi poljin ottamaan tarpeeksi ylhäällä. Luulin kanssa että siellä on ilmaa, kun poljin meni pohjaan asti vaikka kuinka ilmaili. Quote
Per Jernström Posted June 8, 2005 Posted June 8, 2005 Ja jos ei omista kompuraa niin Bilteman tyhjiö-öljynvaihdin on myös oiva apu jos joutuu ilmaamaan jarruja yksin. Luulin kans että nyt meni jarrut lopullisesti kun ilmasin tyhjiöpumpulla, mutta se olikin vain imaissut paskat pois sylintereistä niin että ne meni kasaan kunnolla taas. Vähän säätöä ja taas mentiin. Quote
-tipi- Posted June 8, 2005 Posted June 8, 2005 Voi göggö, mulla alkaa poljin painua lattiaan, eikä jarrut paljoo menoa hillitse. Neste ei kuitenkaan katoa, joten taitaa olla pääsylkkä káput. Edessä siis pääsylkän kunnostus ja massiivinen ilmausoperaatio... Tää ominaisuus ilmeni siis varsin äskettäin, ja on myös tarkastettu et hihnat on säädöissään. Piti ne jarrut katsastuksessa. Quote
Olli Ristimäki Posted June 8, 2005 Posted June 8, 2005 Mä voin Kane lainata sulle nestesäiliön korkkia, jossa on tubeless-venttiili kiinni. Siihen kun lykkäät 0,5-1 baria kompuralla ja auot samalla vuorotellen ruuvit hanttarin puolen takafillarista aloittaen niin ei pitäis olla kauaa ilmaa. Itse oon tuolla ilmannut kerran kokonaan kuivan systeemin kerrasta ja sen jälkeen muutaman kerran huoltanut. Melkoisen helppo, halpa ja tehokas systeemi. Quote
Guest Raggare Posted June 8, 2005 Posted June 8, 2005 joo koht vois mennä säätää ku saa nesteitä, tuo kompura on niin huikee et se tuottaa 1bar / 10l/min :P (kynäruiskuun..) Quote
Guest Raggare Posted June 8, 2005 Posted June 8, 2005 lisää nestettä ja ilmaus ni johan on poljin ku entisen miehen mulukku :D Quote
jonte Posted June 8, 2005 Posted June 8, 2005 Minullakin on jarrujen ilmaus edessä; harkitsin ensin Motonetin ilmauslaitetta jossa on jarrunestesäiliön kanteen ruuvattava korkki joka letkun kautta ottaa painetta auton renkaan venttiilistä. Olisi varmaan ollut hyvä laite mutta päädyin sitten Biltema "ilmausletku pulloon"-systeemiin. En ole ennen ilmannut jarruja ja kuulin että kumiset ilmausnippelit katkeavat helposti eli kannattaa varmaan olla varovainen. Syy ilmaamisen on että vasen etujarruputki on poikki ja pitää vaihtaa. Haynes suositteleekin "muovinpalasta jarrunestesäiliön korkin alle" jotta syntyisi ilmalukko niin että säiliössä oleva jarruneste ei valuisi pois. Siis mitä? Neuvoja kaipaisin tuohon ilmalukkohommeliin ja sen toimivuuteen. Ja muuhunkin, vähän epäillyttää tämä homma. Quote
Guest Raggare Posted June 8, 2005 Posted June 8, 2005 korkki kireelle ja teippi ilmareijän päälle ni ei mul ainakaan valunu nesteet ulos.. se ilmausnippa voi olla joskus kireellä mut oikeet työkalut (yleensä 7mm lenkki) ni pitäs aueta, jos meinaa olla heikossa hapessa ni vasaralla naputus kylmäkuuma hoito yms voi auttaa. uus sylkkäkin on halpa nipan katketessa jos vertaa pari eskoo uus nippa ja yritys kaivaa vanhaa ulos. satulassa vois jo kokeillakkin mutta rummuilla ei, toki jos on tosi low budget ni ilmataan putken liitoksesta... :P Quote
Per Jernström Posted June 8, 2005 Posted June 8, 2005 Sellainen kysymys vaan, että onko joku käyttänyt esim Bilteman jarruilmauslaitetta. Siis sellainen purkki missä on takaiskuventtiili letkunpäässä kiinni. Mulla on sellainen mutta kun en ole kertaakaan saanut tarpeeksi painetta poljettua jotta se venttiili päästäisi mitää läpi. Ehkä se toimii vain autoissa missä on jarrutehostin... Quote
Guest Raggare Posted June 8, 2005 Posted June 8, 2005 mullaki tais olla tollain takaiskuvena, kokemus: paskan möivät Quote
Guest fastghia Posted June 8, 2005 Posted June 8, 2005 Haynes suositteleekin "muovinpalasta jarrunestesäiliön korkin alle" jotta syntyisi ilmalukko niin että säiliössä oleva jarruneste ei valuisi pois. Siis mitä? Tarkoittaa, että elmukelmua korkin alle ja korkki tiukkaan. Quote
Guest Posted June 23, 2005 Posted June 23, 2005 kyllä mä sain ilmattua ilman ongelmia...siis sillä takaiskuhässäkällä... Quote
Guest Raggare Posted July 2, 2005 Posted July 2, 2005 pläh, mistähän vois johtuu polkimen aika pitkä liike (10cm) ennenku se rupee ottamaan kunnolla, ilmaa ei kyl pitäs missään olla ja kengät o säädetty pinnalle et vähän kahisee jo. tämä "freeplay" 5mm on kyl jota epäilin et pitäskö sitä polkimesta sylkälle menevää kepukkaa säätää mut kädellä ku poljinta painaa ni tuon verran siinä on vielä sitä liikettä ennenkuin pääsylkkä rupee pelaamaan. takana kyl kuuluu et liikettä ois tuolla matkalla mut menossa ei paljoo tunnu :S mahtaakohan inssikään hyväksyä moista, vaikka itse siihen voikin tottua.. jarruvalokin syttyy vasta tuon 10cm jälkeen.. hmh kannattaako leikkiä sittenkin tuon tangon kanssa lattiassa oleva stoppari joka sit liikuttas kytkintä ja jarrua etemmäs lienee aiheuttaa saman tilanteen kuin se tangon siirto, tuossa harjan varren kanssa painoin jarrua ja kokeilin mitenkä se vaikuttaa takapyörissä niin ei tuolla 10cm matkalla kyllä tuntunu paljoo jarrut ahistavan :O Quote
Racing Posted July 2, 2005 Posted July 2, 2005 Säädä se tanko niin että polkimessa tuntuu noin milli pari väljää ennenkun tappi rupeaa ottamaan mäntään pääsylkässä,eli millin parin vapaaliike järkeä käyttäen en osaa tuota mittaa nyt tarkasti sanoa mutta aivan pieni välys pitää olla. Eli säädä vain tankoa niin johan rupeaa jarrut löytyyn!!! Quote
Guest Raggare Posted July 2, 2005 Posted July 2, 2005 noni, nyt o kaik kulmat säädetty ilmattu pääsylkkää myöten, polkimen säätöihin en koskenu mut sain mä reilu pari cm pois tosta tyhjästä, works for me ja sellanen se oli kyl viime syksynäki.. Quote
Racing Posted July 2, 2005 Posted July 2, 2005 Säädä vain poljinta jos sielä on senttitolkulla väljää!!! Quote
joksa Posted July 5, 2005 Posted July 5, 2005 mie oon hyväksi ja helpoksi ilmauslaitteeksi havainnut pätkän kirkasta muoviletkua ja fillarin kuulaventtiili. Letku kiinni nippaan (toinen pää pulloon ventiilin kera) ja nippa raolleen ja sitten kabiiniin polkemaan - lisäillään välillä nestetä säiliöön ja edetään nippa kerrallaan. Quote
Per Jernström Posted July 6, 2005 Posted July 6, 2005 Hyvä vinkki! Se fillariventtiili onkin varmaan paljon parempi ratkaisu kuin ne valmiit systeemit jotka tarvitsevat turhan kovan paineen jotta aukeisivat. Quote
DWL_Puavo Posted July 6, 2005 Posted July 6, 2005 Tuli mieleen tuosta polkimen tangon säädöstä, siitä tietää että se on liian pitkällä kun takajarrut alkaa lämpimänä kantaa ja lopulta lämmettyään jumittaa ihan kokonaan. Ja jos on vasta asentanut uutta jarruhilua (rumpuja, kenkiä) niin aika normaalia on että kun ne kerran saa pitämään, niin viikon sisään saa taas säätää kun ovat hyvästi asettuneet. Puavo( at )dwl.fi Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.