Jump to content

Turvakaarista


Guest v1lh0-

Recommended Posts

Posted
Mites noi Luuppalat ja muut, tarvisko sinne kiikuttaa auto, et vääntäisivät siellä kaaret autoon.

 

Eiköhän Luuppala oo sen verran kuplan kaaria vääntänyt, että ei tarvii enää autoa malliks. Kannattaa sitten huomioida, että jos aikoo säästää ja tilata ns. jokkiskaaret, niin ne on sitten s**tanan painavat verrattuna rallikaariin, mutta myös huomattavasti halvemmat. Ja painonhan voi teholla kompensoida ;)

Posted

Olen ostanut Luuppalalta ns. rallikaaret ja istuivat ihan hyvin kuplan kapiiniin. Ja ei todellakaan tarvii viedä malliksi kuplaa...

Posted
niin mitä ero noilla rallikaarilla ja jm kaarilla sitten on..? eri ainevahvuus vai....???

 

vai onko myös laatu/sopivuus eroja...??

 

Jokkis kaaret saa tehdä saumallisesta putkesta, mutta sen on oltava myös paksumpaa. Jokkiskaaret oltava 42,4x3,2, rallikaaret 38(1,5”)x2,5 tai 40(1,6”)x2.0 mm, ja rallikaarissa pääkaari 45(1,75”)x2,5 tai 50(2,0”)x2,0 mm.

Posted

Juu ei sitä jaksa kustannuksia miettiä, rahaa palaa kuitenkin ja paljon joten rallikaaret vaan. :) Tarvii soitella ensviikolla tonne Luuppalalle.. Metake sanoi just oikein, painoa kompensoidaan teholla. :)

Posted

Kattoristikko ainakin uuden katsastuskortin kilpureihin, mutta sillä ei kyllä ole mitään tekemistä katuautojen kaarituksien kanssa...

Posted

Tuo kattoristikko (tai itseasiassa sen ei tarvii olla ristikko vaan pelkkä 1 kpl vinottainen putki) oli jo ainakin viime vuonna ja koskee 1.1.2005 ja jälkeen olevia katsastuskortteja. Tälle vuodelle tuli kuljettan puoleisen etukulman vahvistus.

 

Mutta ei tuolla ole materiaalin ja ainepaksuuden osalta mitään tekemistä, eikä varsinkaan katuautossa.

 

Edit: siis nää oli jokkis sääntöjä, mihin vertasin.

Posted

tämän otsikon alle vois vaikka laittaa turvakaarien kuvia...autossa paikoillaan...

 

neoretron kaaret, jotka mulla on, on vielä kiinni pulttaamatta...kasattu vaan auton sisään...kuvia noista tulossa kunhan auton saa muuten ajokuntoon....

Posted

koneella oli kuvasarja niistä pihalla kasattuna mutta kävi pieni moka ja poistin sen kansion...vit!!!!

 

kai ne asiansa ajaa, mutta takapään kaaret menee uusiks..kiinnitys tuliseinään, mutta mulla se on siirretty...

 

ei ole tosiaan vielä pultattu autoon kiinni, että miten ne sitten oikeasti sopivat on vielä auki...

 

painosta en osaa sanoa....

  • 3 weeks later...
Posted
vesi ja putki liikkestä saa halvalla....oli jotakin lämpöeristesuojaputkea.....

mutta ihan ajaa saman asian kuin alan liikkeet myyvät...

 

Kokeileppa lyödä siihen pääsi niin kysyn sitten että oliko hyvä. Mutta nuo lämpöeristesuojaputket ajaa kyllä asiansa ihan yhtä hyvin kuin tavallinen teräsputkikin :)

Posted

Perusongelma noissa "lämpöeristesuojissa" on se, että ne on liian pehmeitä, siihen kun lyöt pääsi niin eriste painuu heti kasaan ja todellisuudessa lyöt pääsi siihen sisällä olevaan putkeen.

Posted

Ei kai niihin muussa tilanteessa päätänsä lyödä ku autoon mentäessä tai poistuttaessa ( ei tietysti pakko ole niihin päätänsä hakata )...ajaessa vyöt pitää penkissä kiinni.

Posted
Jos pääsee lyömään pään kaareen on vika ihan muualla kuin kaaren pehmusteessa... :-/

 

kaarien mitoitus ja sijainti huono...penkkin korkeuden mitoitus väärä...tai kuski vaan liian pitkä kyseiseen keksintöön..heh heh....

Posted

Tai sitten on niin selkärangaton kaveri että hakkaa kurvissa päätänsä sivuputkeen ja vaihdekeppiin : ) pitää laittaa se pehmuste pään ympärille

Posted
Jos pääsee lyömään pään kaareen on vika ihan muualla kuin kaaren pehmusteessa... :-/

 

Katuajossa ei ehkä niin merkitystä... sattuu se kuitenkin vaikka päänsä löysi vaan pehmusteeseenkiin.

 

Kisassa ja kypäräpäässä istuttaessa ihan toinen juttu. Aika hervottomasti se pää ja koko ukko siellä heiluu kun katon kautta mennään, vaikka olisi vyöt kuinka tiukalla.

 

nimim. "pari kaatoa kyydissä istunut"

Posted

Nimimerkki useamman kaadon suorittaneena voin kertoa että aina kun pää osuu kaareen on jotain tehty väärin! Joko penkki kiinnitetty huonosti tai vyöt löysällä tai kaaret huonosti mitoitettu kyseiselle henkilölle/penkinjalan mitoitus. Kyllähän noi kaaret on oikein kiljotiinit jos niihin päänsä lyö kun auton kippaa.

 

On tietysti totta että ihmisroppa voi antaa "periks" kymmeniä senttejä oikein kovassa mällissä mutta ei ainakaan itellä vielä yhdessäkään kaadossa ole pää kolahdellut kaariin.

Posted
Nimimerkki useamman kaadon suorittaneena voin kertoa että aina kun pää osuu kaareen on jotain tehty väärin! Joko penkki kiinnitetty huonosti tai vyöt löysällä tai kaaret huonosti mitoitettu kyseiselle henkilölle/penkinjalan mitoitus. Kyllähän noi kaaret on oikein kiljotiinit jos niihin päänsä lyö kun auton kippaa.

 

On tietysti totta että ihmisroppa voi antaa "periks" kymmeniä senttejä oikein kovassa mällissä mutta ei ainakaan itellä vielä yhdessäkään kaadossa ole pää kolahdellut kaariin.

 

Viitsitkös ystävällisesti selostaa mullekin (kun ei mene perille :) että mitenkä tuohon istutat kartturiksi tuollaisen hanskin mittaisen (190 cm) kaverin, niin ettei kaariputki ole kypärän vieressä. Siitä kun vetäiset reilummasta vauhdista, sanotaan vaikkapa puolenkymmentä kertaa, kyljittäin katonkautta, niin kova sälli saa olla jos ei kertaakaan käy kypärä kaaressa kiinni. Ei niitä pehmusteita sinne turhan takia laiteta.

post-948-13888358820905_thumb.jpg

Posted
Viitsitkös ystävällisesti selostaa mullekin (kun ei mene perille :) että mitenkä tuohon istutat kartturiksi tuollaisen hanskin mittaisen (190 cm) kaverin, niin ettei kaariputki ole kypärän vieressä.

Ainahan ei voi säätää istuimen korkeutta, mutta tuskin se pää katossa-ajoasento on se just oikea kisakuskin pään sijoitusmalli näkyvyydenkään puolesta. Penkkiä alemmas/eri mallinen penkki jos on pidempi kaveri?

Posted
Viitsitkös ystävällisesti selostaa mullekin (kun ei mene perille :) että mitenkä tuohon istutat kartturiksi tuollaisen hanskin mittaisen (190 cm) kaverin, niin ettei kaariputki ole kypärän vieressä.

Ainahan ei voi säätää istuimen korkeutta, mutta tuskin se pää katossa-ajoasento on se just oikea kisakuskin pään sijoitusmalli näkyvyydenkään puolesta. Penkkiä alemmas/eri mallinen penkki jos on pidempi kaveri?

 

Yleensä nuotti kisoissa kartturin penkki pyritään sijoittamaan niin alas/taakse kuin mahdollista, mutta kyllä se yläkroppa heiluu yllättävän paljon rajuissa kaadoissa. Pienissä/matalissa autoissa vaan tuppaa tuleen se pää(=kypärä) väkisinkin aika ylös. Ja helposti on kuitenkin hieman vyöt löysällä, vähän väärän mallinen penkki ja muuta pikku sattumaa, siitä se soppa lähtee...

Posted

Samasta aiheesta rallinetissäkin keskusteltu ja niinkuin aiemmasta viestistäni selvis ni kuskin mukaan se penkinjalka on tehtävä ja käsittääkseni myöskin kaarissa on mahdollisuus kattoristikon muuttamiseen. Tiedän että esim escortissa ei penkinjalkaa paljon alemmaksi pysty viritteleen ku penkki melkein lattiassa kiinni.

 

En minä ainakaan uskaltais semmosen auton kyytiin istua missä pystyy päätään hakkaan kaareen...vaihtoehtona lyhentää kaulaa tai vaihtaa autoa : )....ei vaits. Ei niitä virallisia pehmusteita fiassa turhaan suositeltais jos ei pää ikinä voisi missään autossa kaareen osua, mut mielestäni sellanen ilmiö mitää ehdottomasti poistaa.

 

Pitkiä äijiä ei päästetä ilmavoimillekkaan hävittäjälentäjiks ku ei sovi koppiin ja sama vois tähänkin toimia...( älä ota tosissas! )

 

Ja helposti on kuitenkin hieman vyöt löysällä, vähän väärän mallinen penkki ja muuta pikku sattumaa, siitä se soppa lähtee

Tämä just se mitä Ketsa tarkoitti ; )

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...