MESIKÄMMEN Posted October 13, 2012 Share Posted October 13, 2012 Tuollainen kaasari on vakio 1600 konetta ruokkimassa ja melko hyväksi se on jo saatu, mutta ei aivan vielä miellyttä. Siirtymäalueella on pientä miettimista jonka vielä haluaisin pois, jotta olisi täydellinen. Miksi ko. kaasarissa on kaksi tyhjäkäyntisuutinta ja ovatko molemmat yhteydessä tyhjäkäynnin seosruuvin säätöön vaiko vain jompi kumpi? Quote Link to comment
metake Posted October 13, 2012 Share Posted October 13, 2012 Olisikos tuosta mitään apuja, vaikka ei ihan juuri tuosta kaasarista olekaan? Quote Link to comment
hpa Posted October 15, 2012 Share Posted October 15, 2012 Heip http://www.ruddies-berlin.de/solexPICT.htm tuosta kuvia ja lisätietoja. Toinen on tyhjäkäyntisuutin ja toinen lisäpolttoainesuutin tehopiiriin eli auton peräpään suunnassa on tyhjäkäyntisuutin johon tuo neula vaikuttaa ja se etummainen eli kohokammion puoleinen on lisäpolttoainesuutin, joka säätää polttoainetta täydellä teholla. Ongelma on se, että tuo kaasutin ei kuulu 1600 koneeseen. Normaalistikin 31 pict-3 on pari jonkin jakajan kanssa, pitäisi ola alipaine- ja keskipakoennakollinen. Yksireikäkantisessa koneessa saattaa toimia, olen itsekin kokeillut. Kaikki kokeilut on aloitettava alusta eli jos käytät oikeaa bensaa voi pääsuutin olla tuo lappusessa kerottu 130 tai isompikin. Lapusta voi vertailla onko suunnilleen oikeat suuttimet. 95 e 10 bensalla ei kaasutinta saa oikein mihinkään säätöön. Tuota säätöprosessia ei voi sanoin kuvata kun se on kolmannen asteen ratkaisematon yhtälö. Sytytysennakko vaikuttaa tyhjäkäynnin säätöön eli voi joutua myöhästyttämään sytytystä, että saa edes sen pienen neulan vaikuttamaan seokseen. Tyhjäkäyntisuutin vaikuttaa yli puolelle kaasulle eli lähes aina normaalissa muussa kuin moottoritieajossa. Tälle suuttimelle on sitten oltava oikea sytytysennako ja jakajia on jos jonkinlaisella ennakkokäyrällä. Aluksi toki kannattaa säätää kiihdytyspumpun ruiskutus suunnilleen tuohon lapun ohjeen mukaiseen. Kiertoilmakaasuttimen säädöstä löytynee ohjeet tältä palstaltakin. Ihan luulemalla voisi luulla, että 1600 moottorissa bensapinta voisi olla ylempänä kuin 1300 moottorissa eli ohut 0.5 mm tiiviste kohokammion neulaventtiilin alle. Jostain manuaaleista voit tutkia jakajan koodilla, mihin autoon se on tarkoitettu ja mille sytytysennakolle alunperin. Kaasuttimen tiedot ovat vaikeampia, koska pitäisi olla tallella alkuperäinen alumiinilappu kaasuttimen kannen ruuvin alta. Että tältä pohjalta näin aluksi. Quote Link to comment
MESIKÄMMEN Posted October 16, 2012 Author Share Posted October 16, 2012 Tässä tuli hyvää tietoa. Kaasari ja jakaja ovat olleet ilmeisestikin parit uudesta lähtien. Ainakin jakajassa on molemmat ennakonsäädöt.Alunperin yhdistelmä on ollut 1300 kuplassa vuosimallissa -73. Edellinen omistaja on koneremontin yhteydessä kasvattanut koneen 1600 kokoiseksi vakioksi. Nyt jakaja on vaihtunut 123-jakajaksi, mutta kaasarin käytös pysyi aivan samana. Koeajoa tosin hieman haittaa se, ettei autossa ole tällä hetkellä tuulilasia paikoillaan. Täytyy vielä hieman jatkaa kokeiluja etsimällä sopivaa kokoa suuttimille ja vaihdella hieman perusennakkoa. Jos ei löydy toimivaa kokoonpanoa, niin täytynee sitten vaihtaa imusarja ja jatkaa 34:lla kaasarilla. Quote Link to comment
hpa Posted October 16, 2012 Share Posted October 16, 2012 Hei. onkos tuossa 123:ssa oikein eri sytytysprofiileja ja alipainekelloa? Tuota kombinaatiota varmaan harvemmin on kenelläkään ollut käytössä, 123 manuaalissa mainitaan sytytysprofiilien vastaavuuksia eri vakiojakajiin. Kiertolimakaasuttimen kanssa saa olla aika paljon kokonaisennakkoa jakajassa, jos sen meinaa saada säädettyä jonkinlaiseksikin. Quote Link to comment
MESIKÄMMEN Posted October 17, 2012 Author Share Posted October 17, 2012 On eri sytytysprofiileja, nyt käytössä käyrä 2. Tuossa mallissa on myös alipainetunnistin ja maksimiennakko on nyt 31 astetta. Toisessa kuplassani 1500 on tuo sama jakaja (123 alipaineellinen ) ja 34 pict-3 kaasari. Tuo yhdistelmä pelaa nyt todella hyvin. Siinä jakajassa on käyrä 0, muuten sama kuin käyrä 2, mutta ei hukkakipinää. Vakiosuuttimilla tuossakin yhdistelmässä oli aivan sama puhdittomuus siirtymäalueella tai jos vedätti alhaalta esim. 2-vaihteella. ( Esim. liukui risteykseen pysähtymättä ja jatkoi 2-vaihteella ) Tässä tapauksessa riitti tyhjäkäyntisuuttimen hienoinen suurentaminen 55 vaihtui 60:seksi. Quote Link to comment
hpa Posted October 21, 2012 Share Posted October 21, 2012 Voit kyllä kokeilla sitä tyhjäkäyntisuutinta pienemmäksi tai suuremmaksi ,mutta kun se vaikuttaa myös sen neulan kautta eli neulastakin pitää voida säätää seoksen määrää. Jos neula ei vaikuta mitään on suutin liian iso. Tuo jakajakäyrä on 1600 koneen siihen toki pitäisi olla 34 kaasutinkin. Vaihda vaan kaasutin ja imusarja suosiolla. Quote Link to comment
nyki Posted May 12, 2022 Share Posted May 12, 2022 Miten tuollaista 31 pict-3 kaasaria säädetään oikeaoppisesti? Quote Link to comment
Urbantoy Posted May 12, 2022 Share Posted May 12, 2022 (edited) Pikkuhaku kookkeliin niin varmaan vastauksia löytyy jos engelska yhtään taipuu: https://www.google.com/search?q=adjusting+30+31+pict+carb&rlz=1C1GCEA_enFI904FI904&ei=34d9Yp2IKo__rgT43KroAw&oq=adjusting+31+pict-3&gs_lcp=Cgdnd3Mtd2l6EAMYADIGCAAQCBAeOggIABAIEAcQHjoICAAQCBANEB5KBAhBGABKBAhGGABQAFi2E2CeRGgAcAB4AIABT4gBwgWSAQIxMJgBAKABAcABAQ&sclient=gws-wiz Edited May 12, 2022 by Urbantoy Quote Link to comment
Zigzag Posted May 13, 2022 Share Posted May 13, 2022 Tuollaisen ohjeen olen joskus jostain kopioinut. Lammen Ollin ansiokas selitys kaasuttimien säädöstä vuodelta 2004.pdf Quote Link to comment
nyki Posted May 13, 2022 Share Posted May 13, 2022 Netistä löytyy lukuisia ohjeita, joissa kuitenkin monessa vähän erilaista viestiä joten ei oikein tiedä mitä noudattaisi. Täytyypä lähtee kokeilemaan tuon edellisen postin liitteen mukaisesti! Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.