Jump to content

-72 "laikka"


Guest MikkoL

Recommended Posts

Guest MikkoL
Posted

Mukava aina lukea näitä missä paljon kuvia niin harvoin jää mikään asia epäselväksi, ja tätä eritoten kun hyvät kuvat ja teksti.

 

Minkä merkkinen toi lisäöljypohja on ja kuinka paljon se vähentää maavara?

 

Ps. Niin ja mitä toi öljyn lisäaine on?

Kiitos!

 

 

c_scat50060.jpg_b4_0.jpg

 

 

Eli lisäöljypohja madaltaan n. 5 cm (en pääse nyt mittaamaan tarkemmin, mutta muistelisin niin)

 

Linkki öljypohjaan-----> http://www.aircooled.fi/tuote/403/lisaoljypohja-n-15-litraa-scat merkki on SCAT

 

 

 

 

 

c_cb3049.jpg_b4_0.jpg

Öljyn lisäaine (sinkki) on tarkoitettu nokka-akselin ja nostajien korroosio/kulumis suojaksi.

Sitä käyttämällä voidaan laittaa sellaista öljyä koneeseen josta puuttuu kyseiset aineet,

eli siis lähes kaikki nykyiset öljyt.

---Ei pakollinen---

 

Linkki lisäaineeseen------> http://www.aircooled.fi/data/th/c_cb3049.jpg_35c_2a8.jpg

Guest MikkoL
Posted

Asiallisesti kerrottu  koneen kasaus, hyvät kuvat ja erittäin tyylikäs lopputulos, ISO peukku

 

Kiitos.

 

Loppu nyt meni vähän vauhdikkaasti, mutta täydentelen sitä jossain välissä.

  • 1 month later...
Guest MikkoL
Posted (edited)

Leima on tältä keväältä haettu ja vähän tuli jo ajeltuakin.

 

Nyt sitten uusi tankki sekä lähtö suodattimineen tilattu kun oli vanha tankki ruostunut pojalta (sisäpuolelta) ja sen seurauksena bensaputki tai siis se lähtö tukossa.

Samalla tilasin uuden lukittavan tankinkorkin kun vanha vuosi kurvissa välillä.

Nyt on myös asennettu ne viime syksynä tilatut ACN alumiiniset työntötangot ja hyvin on pelannut,

sivuvaikutuksena tikitys ääni lähes kadonnut.

Asennettua tuli myös laatikon kannake mallia ALEX ja se auttoi aika paljon moottorin pysymiseen paikallaan.

Venttiilit vaativat vielä uudelleen säädön ja kun saan sen uuden tankin niin samalla senkin vaihto hoitunee.

Kaiken tämän jälkeen vielä hierotaan hieman ajonaikaisesti sytytyskäyrää.

 

Olisko jollakulla laittaa omia malleja (käyriä) 123 jakajalle.

Edited by MikkoL
Guest MikkoL
Posted

Itse olenntehnyt uuden tiivisteen vanhaan korkkiin ja vuoto loppui siihen.

Pääsee polttoaine jostain sen korkin sisälle ja vuotaa sitten avaimenreijästä pihalle.

Ei taida uusi tiiviste auttaa tähän vaivaan...

Guest MikkoL
Posted

Aika jyrgät kurvit, teil siel Turus, tai sit vaan liigaa gosolinea!! :)

Jyrkät on.

  • 1 month later...
Guest MikkoL
Posted

Nyt on tankki ja muut härpättimet asennettu sekä sytkä ja venttiilit säädetty.

Vielä kun kerkis joskus ajellakin!

  • 10 months later...
Guest MikkoL
Posted

Johan on aikaa vierähtänyt.

 

Tässä välissä on vanha talo myyty ja "uusi" ostettu ja 9 kk on vierähtänyt koulussa ja talon tekemisessä.

Nyt haluis saada jälleen laikan ajoon mutta ei aikaa tehdä keväthuoltoa ja olisi ideana vaihtaa hieman muutakin kun öljyt!

Jos nyt jollain olis täällä turku - somero akselilla jotain moottori gurua tiedossa kenellä vielä keväällä tilaa moottorin kasaukseen niin kertokaahan.

Tarvis ainakin saada nokka vaihdettuu, ajatelin 120w tai jyrkempää....eli jyrkempää...paljon

Kaikki sii tarkoitus ottaa irti nyk. koneesta.

 

Yritin myydä auton syksyllä ja ei oikeen ollu otollista ostajaa kun kaikki halus vaan sen koneen ja max. tarjous kyseestä vehkeestä oli 5500.

Mutta nyt taas keväällä ei oiken innoistais myydä ku ajohalut taas huipuissaan.

Olisitte nähnyt mitä kaikkee tarjottiin vaihdossa!!!

 

Tästä taas lähdetään kun mikään ei RIITÄ!

Guest MikkoL
Posted

Niin ja jos joku tietäis missä sais tehtyy uuden rätin siihen kattoon niin ois hyvä tieto!

Siis mielellään Turun seudulla.

Posted

Johan on aikaa vierähtänyt.

 

Tässä välissä on vanha talo myyty ja "uusi" ostettu ja 9 kk on vierähtänyt koulussa ja talon tekemisessä.

Nyt haluis saada jälleen laikan ajoon mutta ei aikaa tehdä keväthuoltoa ja olisi ideana vaihtaa hieman muutakin kun öljyt!

Jos nyt jollain olis täällä turku - somero akselilla jotain moottori gurua tiedossa kenellä vielä keväällä tilaa moottorin kasaukseen niin kertokaahan.

Tarvis ainakin saada nokka vaihdettuu, ajatelin 120w tai jyrkempää....eli jyrkempää...paljon

Kaikki sii tarkoitus ottaa irti nyk. koneesta.

 

Yritin myydä auton syksyllä ja ei oikeen ollu otollista ostajaa kun kaikki halus vaan sen koneen ja max. tarjous kyseestä vehkeestä oli 5500.

Mutta nyt taas keväällä ei oiken innoistais myydä ku ajohalut taas huipuissaan.

Olisitte nähnyt mitä kaikkee tarjottiin vaihdossa!!!

 

Tästä taas lähdetään kun mikään ei RIITÄ!

Laita nyt ainakiin fk-45

Posted

Joo kyllä rookeriin kestää laittaa aika tiukkaa nokkaa,itsellä fk87 ja vetää 2000 kierroksesta ylöspäin ihan hyvin

  • Like 1
Guest MikkoL
Posted

Aika paljon saa taas ostaa osia!

 

Nopeasti laskettuna pelkkiin osiin menee taas melkeen tonni.

 

Listalla nyt ainakin seuraavaa:

 

- nokka fk-46                          119e

-suojaputkien tiivisteet             15e

-Öljypumppu 30mm FF            39e

-em. mutterit                             12e

-ÖP tiivisteet                            12e

-keinuvivustot 1,4                   299e

-nokkalaakerit                          19e

-sinkkilisäaine x 2                     40e

-nostajat ultralight 28mm        139e

-liimat                                       12 e

-VP stefa                                    4e

-tiivistesarja                              27e

-VP pultti+aluslevy                   29e

-kopan tiivisteet (CSB)             10e

-Framin HP1 suodatin              22e

-runkolaakerit                           55e

(tuntuis olevan loppu joka paikasta noi vakio koon laakerit, mutta sintermetallin löyty hotcarsista)

 

Sellanen lista tuli tänään osista mitä ajattelin.

Kasaajaa ei ole löytynyt joten joutuu varmaan ite rupee taas hommiin!

  • 2 months later...
Guest MikkoL
Posted

Kasaaja löytyi ja sai koneen nippuun. Katsastus on suoritettu eikä näytä enää kone vuotavan öljyäkään.

Nyt sit niitä kelejä ja kilometrejä kiitos.

Guest MikkoL
Posted

Paha sanoa vielä kun kaasarit on vanhoilla säädöillä. Sen verran kerkisin että vaihdoin suuttimet 135->155.

Vetää kyllä hyvin korkeammilla kierroksilla.

 

Nyt on paikassa 55 tyhjä, 155 pää, 200 ilma ja 36 kurkku. Matka ajossa käy älyttömän rikkaalla joten pitää pienentää tyhjäkäyntisuutinta.

 

Koeajo loppus lyhyeen kun sammu keskelle risteystä ja ei enää startannu. Lykkäämällä lähti käyntiin ja startti toimi taas minuutin käynnin jälkeen. Paikassa on uusi akku ja startti joten hieman outoa. 50 km lenkin aikana kävi sama juttu toistamiseen ja pari kertaa laturin valo paloi himmeästi. Olisikohan vaihdelaatikon maajohdossa jotain vikaa kun muuten kyllä kaikki sähkölaitteet pelaa...

Guest MikkoL
Posted (edited)

Tuli tehtyä vähän suutinjumppaa ja paikassa oli jotkut epämääräiset 60 tyhjäkäyntisuuttimet joista yhdessä ei ollu näkyvää merkintää koosta. Niiden tilalle laitoin 52.set kun tasakaasulla seos oli 11 nurkilla noilla 60.sillä.

 

Sitten piti vaihtaa lisäilmasuuttimet, mutta eipäs siellä ollut paikassa mitään...pariin vuoteen kait.

 

Oli tossa taannoin (2 vuotta sitten) säätämässä yks jokkis tuttu noita kaasareita ja siitä asti on kai sit puuttunu ne... että sillä tavalla. Nyt laitoin paikkaan 185. Ihmeen hyvin se vanha moottori toimi ilmankin.

Edited by MikkoL
Posted

Tuli tehtyä vähän suutinjumppaa ja paikassa oli jotkut epämääräiset 60 tyhjäkäyntisuuttimet joista yhdessä ei ollu näkyvää merkintää koosta. Niiden tilalle laitoin 52.set kun tasakaasulla seos oli 11 nurkilla noilla 60.sillä.

 

Sitten piti vaihtaa lisäilmasuuttimet, mutta eipäs siellä ollut paikassa mitään...pariin vuoteen kait.

 

Oli tossa taannoin (2 vuotta sitten) säätämässä yks jokkis tuttu noita kaasareita ja siitä asti on kai sit puuttunu ne... että sillä tavalla. Nyt laitoin paikkaan 185. Ihmeen hyvin se vanha moottori toimi ilmankin.

Eipä tuota ole koskaan tullut kokeiltua, ettei jäänyt emulsioputkenpidikkeen sisään?

Guest MikkoL
Posted

Ei ollu pidikkeen sisässäkään mitään ja jos olisi ollut niin ei kai olis mahtunut paikkaankaan jos kahta suutinta olis sille tarjonnut. Luulisin.

Guest Kimmo Antikainen
Posted

Sanosimpa että tyhjäkäyntisuuttimet olisi 55 tai 60 koossa todnäk hyvät tuollaseen koneeseen, 52 kuulostaa äkikseltään pieneltä, mutta hyvä toki jos toimii. Jos on epäilys että suuttimet ovat keskenään erikokoisia, porattuja yms, niin laittasin uudet sarjat sisään. Poratut suuttimet sais mielestäni viskellä kaikki roskiin sekottamasta.

Guest MikkoL
Posted

Voi olla että 52 on liian pienet mutta ainakin 60 oli aivan liian suuret. Matka ajossa kävi aivan liian paksulla ja neljäsosatankillinen meni 25 km lenkillä.

Guest MikkoL
Posted (edited)

Mikä ihme mahtaa olla ku 52 suuttimillakin tyhjäkäynnillä ja matka ajossa käy hemmetin rikkaalla...lambda 10.8-11.5.

Moottorijarrutuksella menee n.16.sta.

Kun lätkän lyö lattiaan niin käy 7-9 paikkeilla. Ei järki riitä enää. Muuten kyllä veti hyvin läpi kierrosalueen jollei laittanu poljinta laakista pohjaan asti.

Edited by MikkoL
Posted

Mikä ihme mahtaa olla ku 52 suuttimillakin tyhjäkäynnillä ja matka ajossa käy hemmetin rikkaalla...lambda 10.8-11.5.

Sen verran kerkisin että vaihdoin suuttimet 135->155.

Mistä sä keksit nuo pääsuuttimet vaihtaa? Koetitko 135:lla että mitenkä seokset?

Guest MikkoL
Posted

Kävi laihalla korkeilla kierroksilla...sen mitä sillä nyt sai testattua ku pätki koko ajan, mutta sen jälkeen on tietty lisätty noi ilmasuuttimet joten ne nyt varmaan sekotti koko pakan.

Posted

Nyt on paikassa 55 tyhjä, 155 pää, 200 ilma ja 36 kurkku.

Tuo 200 ilma kuulostaa mun korvaa hiukan suurelta, voisi koettaa 180:llä niin yläkierrosalue pysyy rikkaammalla. Jos on ollut ilman ilmasuutinta ja silloin ollut 135 liian pieni, niin se ei ole vertailukelpoinen nyt kun ilmasuutin on paikallaan. Suosittelisin kokeilemaan vielä 135 pääsuuttimella ja jos yläkierrokset menee sillä laihalle, niin sitten 180 ilmasuuttimella.

Guest MikkoL
Posted

Paikassa on nyt 185 lisäilmat ja oletin tossa aikaisemmin että siellä olisi ollut vaikio 200.set niin kuin ostaessa mutta ne puuttui kokonaan.

Posted

Uusia suuttimia tulkilla tutkineena pitäis ne heittää roskiin,sen verta erikokoisia löytyy et poratutkin tarkemmin samankokoisia. Eli uudetkin suutinsarjat pitää tarkistaa et ovat edes samankokoisia keskenään oikeesti eikä luottaa numeroihin suuttimissa.

Guest MikkoL
Posted

En omista työkalua millä niitä testaisin.

Mutta olis kyllä varmaan ihan aiheellista.

Posted (edited)

Kokemuksesta voin sanoa että heikolalta ja aircooled suuttimet eivät ole yhteneväiset kooltaan vaikka on sama kokomerkintä. Mikä emulsioputki sulla käytössä?

Edited by Anpu
Posted

Mites tää käyrä?

Onko polttoaineena E85 vai miksi ennakot noin suuret? Normipensalla 28-32 väliin useimmiten asettuu paras maksimiennakko. Säädön alkuvaiheessa olisin varovainen enkä laittaisi ainakaa yli 30 astetta ennen kuin pensaseokset on kohdillaan. Sen jälkeen voi kokeilla paraneeko lisäämällä tai vähentämällä ennakkoa.

Guest MikkoL
Posted

Ennakko on max 35 ja pitäis kai olla ihan käypä tai sit oon ymmärtäny jotain väärin. Helppohan niitä on laskea ja kokeilla mutta tuntuu noillakin pelaavan ilman nakutusta. 34 on käytännössä maksimi kun ei kierrokset tonne tappiin asti mun ajossa mee.

Guest MikkoL
Posted

Voisin tietty pienentää tohon 32 ton loppuosan ja koittaa että miten menee sillä.

Guest MikkoL
Posted

Millä kierroksilla pitäisi alkaa toi maksimi ennakko?

Posted

Millä kierroksilla pitäisi alkaa toi maksimi ennakko?

Yleensä 3500.

Paras maksimiennakko ei ole se ettei nakuta. Paras on se joka antaa parhaan tehon. Mun konessa haettu penkissä. Normipensalla oli 30 ja E85:llä 35.

Guest MikkoL
Posted

Ok. Pitää koittaa huomenna matalemmalla ennakolla.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...