Jump to content

-72 "laikka"


Guest MikkoL

Recommended Posts

Guest MikkoL
Onhan välys varmasti laakerin ja vauhtipyörän välissä? Runsaahko kokonaisvälys ja jos vielä runkolaakerissa sivusuuntaista löysää= ei hyvä.

 

Koneen otan ens viikolla irti ja tarkistan asian.

Link to comment
Guest MikkoL

Sisusta jäi takapäästä hieman kesken aikoinaan ja nyt sitten pääsi sen kimppuun. Keskeytyksen syy oli näiden (Kick panel):den puuttuminen eikä niitä suomesta silloin saanut. Nyt päätin tehdä ne itse.

 

Vanerista sähyrillä sopivan muotoinen kappale välillä sovittaen että sopiiko ja tämä homma kopioiden peilikuvana toiselle puolen.

 

post-7248-13888367037368_thumb.jpg

 

post-7248-13888367037866_thumb.jpg

 

post-7248-13888367038213_thumb.jpg

 

post-7248-13888367038539_thumb.jpg

 

 

Sitten lattiamatosta jääneiden palojen turvin kontaktiliimalla kiinni vanereihin niin että maton tehtaansauma jää alareunaan mikä eniten siitä ylipäänsä näkyy. Eikä sitten purkaannu niin helposti.

 

post-7248-13888367038852_thumb.jpg

 

post-7248-13888367039158_thumb.jpg

 

 

Mattopuukolla ylimääräiset pois.

 

post-7248-1388836703947_thumb.jpg

 

post-7248-13888367065288_thumb.jpg

 

 

Ja valmis tuote paikalleen.

 

post-7248-1388836706563_thumb.jpg

Link to comment
Guest MikkoL

Turvakaari

 

 

Vanha turvakaari oli ihan p-aska. Ensinnäkin kaari lähti keskeltä takalattiaa vieden kaiken jalkatilan kummaltakin puolen.

Eikä se nyt oikeen sopinut tähän uudistettuun lookkiin. (mielipidekysymys kylläkin)

Tässä kaarihommassa on joitain määrityksiä materiaalista ja jos nyt oikeat materiaali määräyset jotka netistä löysin kertovat seuraavaa:

 

-pääkaari min. 48mm halkaisia ja seinämäpaksuus 2,5mm

tai

-pääkaari 50mm halkaisija ja seinämäpaksuus 2mm.

-taakse lähtevät tuet pääkaaren yläreunasta max. 10cm alaspäin.

-istuimesta selkänojan suuntaan mitaten kaareen matkaa min. 85cm.

 

Täältä turusta ei löytynyt hyllystä vastaavia putkia muuta kun mustana joka ei tullut kuuloon kun halusin kaaren rosterista jonka sitten kiillotan.

 

Isäpuoleni yrityksessä jossa kaaren tein löytyi hyllystä sopivaa materiaalia. (maalasin auton samassa paikassa)

PLH:sta (Pöytyän Laiteasennus ja Huolto Oy) löytyi rosteriputkea halkaisijaltaan 48mm seinämä 3,25mm ja leimattua putkea tietysti. Tästä sitten isäpuolen ja hänen yrityskumppanin avustuksella uutta kaarta tekemään.

 

Putken menekki oli 5,5m joten 6m kangen jouduin maksamaan. OVH tälle kyseiselle putkelle veroineen on 85e/m.

 

 

Kaaren alapään kiinnitystä olin jo miettinyt aikaisemmin ja kriteereinä oli helppo irroitus koska kiilloitus suoritetaan tässä kevään mittaan kaari irrallaan ja jalkatilasta ei saisi mennä tilaa kaaren takia.

 

Seuraavanlaiseen ratkaisuun päädyin alakiinnityksen suhteen.

Kokoa pienempää putkea, sisäpuolelta hitsaten kynnyksen tukipalkkiin kiinni johon sitten itse kaari lopulta kiinnityy.

 

post-7248-1388836706594_thumb.jpg

 

 

Putkea on taivutettu jokaisen tussiviivan kohdalta. Toisista enemmän toisista vähemmän.

 

post-7248-13888367067736_thumb.jpg

 

post-7248-13888367068254_thumb.jpg

 

Lattialla taaksepäin lähtevä putki.

 

post-7248-13888367068716_thumb.jpg

 

 

Takatuet soviteltuna paikalleen ja takalokasuojia vasten tulevat kiinnitys laatat myös.

 

post-7248-13888367069118_thumb.jpg

 

Lattiaan piirretty merkit hitsausvääntymisen tarkastamiseksi.

 

post-7248-13888367069628_thumb.jpg

 

 

Kaaren sovitus autoon.

 

post-7248-13888367069947_thumb.jpg

 

 

Takatukia taivutettiin selkänojan takia hieman ja myös käännettiin hieman ulos päin jotta takapenkille jäisi leveyssuunnassa enemmän tilaa.

 

post-7248-13888367070281_thumb.jpg

 

Etupenkin ja kaaren väliin jää n. 5mm tilaa kuten myös kaaren ja oven väliin. Tarkkaa hommaa, mutta tila riitti kuitenkin.

 

post-7248-13888367070695_thumb.jpg

 

post-7248-13888367071137_thumb.jpg

 

 

 

Uusi ja vanha kaari rinnan.

 

post-7248-13888367071648_thumb.jpg

 

post-7248-13888367072142_thumb.jpg

 

post-7248-13888367072693_thumb.jpg

Link to comment
Guest MikkoL

Kaari homma jatkuu.

 

 

Hitsi saumat tigillä

 

post-7248-13888367073373_thumb.jpg

 

post-7248-1388836707412_thumb.jpg

 

 

 

Turvavyötä varten rosterimutteri upotettu puoliksi putken sisään ja hitsattu kiinni.

 

post-7248-13888367074579_thumb.jpg

 

 

 

Taivutuksia.

 

post-7248-13888367074891_thumb.jpg

 

post-7248-13888367075355_thumb.jpg

 

post-7248-13888367075699_thumb.jpg

 

 

 

Uuden ja vanhan kiinnitykset.

 

post-7248-13888367075994_thumb.jpg

 

 

 

Kaaren kiinnitys menee seuraavalla tavalla, sisemmässä ja ulommassa putkessa on reijät läpi asti ja lujuudeltaan 8.8 pultti siitä läpi.

 

Rosteriset kynnyskotelon suojat soviteltu paikalleen.

 

post-7248-13888367076286_thumb.jpg

 

post-7248-13888367076594_thumb.jpg

 

 

Ja sitten taas toista tallia kohden jatkotoimenpiteisiin.

post-7248-13888367077025_thumb.jpg

Link to comment
Guest MikkoL
No nyt se on leimattu ensimmäistä kertaa sitten vuoden -94.

 

 

Nyt jo leimattu?!?! Tämä on kyllä edistynyt pökerryttävällä vauhdilla.

 

Ja seuraavaksi mörkömoottori konttiin?

 

Kiitos kiitos. 6 kuukautta ja auto uusiksi.

 

Kyllä, eilen kävin asemalla ja 146,60 euroa ne siitä verotti. Eniten ihmetytti kun vanhat kilvet oli tallessa ja niistä joutui silti 18 euroa maksamaan.

 

Niin ja tosiaan mörkömoottori. Sen kasaus alkaa tässä pikkuhiljaa, kun puuttuu toi sponsori ja työtkin loppu pari viikkoo sitten.

Hillo ei oikeen tahdo riittää kunnolla koneeseen tällä hetkellä.

Link to comment

Noniin, hyvinhän se on sitten edennyt jos nyt jo leimalla. Onnea! Ensimmäisistä kuvista päätellen odotin kyllä melkoista viritelmää, mutta nättihän siitä tuli. Vielä vaihdat tuon jäätävän venepressun parempaan niin kelpaa katsella rätti ylhäälläkin.

Link to comment
Guest MikkoL
Noniin, hyvinhän se on sitten edennyt jos nyt jo leimalla. Onnea! Ensimmäisistä kuvista päätellen odotin kyllä melkoista viritelmää, mutta nättihän siitä tuli. Vielä vaihdat tuon jäätävän venepressun parempaan niin kelpaa katsella rätti ylhäälläkin.

 

Ja mitäköhän viritelmää niissä ekoissa kuvissa on? Vai ajattelitko vaan kun oli ollut sillainen aikasemminkin!

 

Joo ton kuomun vaihtoa olen kanssa miettinyt, mutta kun en tiedä minkälaista sitten tilalle.

Yhtenä ajatuksena oli tehdä päälle markiisikankaasta valkoinen "kuori", mutta tiedä sitä sitten kestääkö se.

Link to comment

Ja mitäköhän viritelmää niissä ekoissa kuvissa on? Vai ajattelitko vaan kun oli ollut sillainen aikasemminkin!

 

Edellisen omistajan tekeleet tuossa oli mielessä. Laiska olisi jättänyt kaiken kaunistellun pinnan alle muhimaan.

Link to comment
Guest MikkoL

Ja mitäköhän viritelmää niissä ekoissa kuvissa on? Vai ajattelitko vaan kun oli ollut sillainen aikasemminkin!

 

Edellisen omistajan tekeleet tuossa oli mielessä. Laiska olisi jättänyt kaiken kaunistellun pinnan alle muhimaan.

 

 

Niinhän se laiska olisi tehnyt. Tiedossa oli koko talvi aikaan niin ei kannattanut lähteä oikasemaan missään kohtaa.

Link to comment
Guest MikkoL

Jos joku tietää mistä suomesta löytyy HYLLYSTÄ otsikonmukainen mittari niin ilmoita kiitos.

Mikäli ostopaikka on verkkokauppa ja kun mittari on minulla kädessä niin tämän "löytäjä" saa rahallisen palkkion (huom. koskee vaan uutta mittaria). Jos sen joudun itse tilaamaan niin palkkio 10e löydöstä.

 

Jos taas joltakulta löytyy kyseinen mittari itseltään myytäväksi niin myy se minulle. Hinta? privana kiitos.

 

Erityisehdot palkkiolle nor.2:

 

Mittari uusi ja jos sen sijainti on kaukana turusta niin löytäjä hakee ja postittaa sen minulle. (siis jos ei verkkokauppa).

Tästä kaikesta vaivasta (haku+toimituskulut) tienaa 20 euroa + tietysti mittarin hinta ja postituskulut. Ilmoita privana ennen mitään ostotoimenpiteitä.

 

Ohessa kuva kyseisestä mittarista ja mikään muu mittari ei kelpaa!!!

 

Näistä kysyin jo.

 

Harlines -täysin surkea yritys en susittele- ei enää saatavilla.

LH-Osa -toimitettiin väärä mittari- eikä enää varastossa, mutta saa ehkä joskus.

 

post-7248-13888367206857_thumb.jpg

Link to comment
  • 2 weeks later...
Guest MikkoL

Odottavan aika on piiiitkä.

 

Kesä tulee toivottavasti pikkuhiljaa kun ajohimot ovat jo huipussaan.

Muutamat lenkit tullu heittettyä ja eksyttiin jopa viime lauantaina terassillekin rantatupaan somerolle, ilman kattoa tietysti.

Osalla matkalaisista tuli jopa kylmäkin itselläni ei juuri, mutta lämpöä kiitos tähän kevääseen.

 

Tässä vähän kevään "kuvakulmia"

by. avopuoliso

 

post-7248-13888367343484_thumb.jpg

 

post-7248-13888367344198_thumb.jpg

 

post-7248-13888367344749_thumb.jpg

 

post-7248-13888367345234_thumb.jpg

 

post-7248-13888367345863_thumb.jpg

 

post-7248-13888367346306_thumb.jpg

 

post-7248-13888367346833_thumb.jpg

 

post-7248-13888367347371_thumb.jpg

 

post-7248-13888367347698_thumb.jpg

Link to comment
  • 1 year later...
Guest MikkoL

Jospa sitä sitten alkai sepustamaan talven aikana tehtyjä muutoksia. Lähinnä siis moottori ja jotain pientä muutakin.

 

Joulukuun 4 päivä tuli aircooledista melkonen määrä pahvilaatikoita (keinuvivustoja lukuunottamatta lähes kaikki) ja niistä sitten piti jo olemassa olevaan uuteen mag lohkoon ruveta osia sovittamaan.

 

Homma alkoi sylinterireikien koneistamisella jonka jälkeen huuvereilla ja viduiks se poraushomma (hoover) sitten meni viime metreillä kun tuli lohkoon reikä kylkeen.

 

Paikkasin reijän kierteyttämällä ja tulppaamalla, mutta iski sellainen olo ettei uskalla alkaa paikattuun lohkoon kallista konetta tekemään.

 

Alunperinkin kun nälkä kasvoi ja koneen koko muuttui alkuperäisistä suunnitelmista rupesin miettimään vahvempaa lohkoa, mutta kun oli jo olemassa yksi uusi niin ajattelin tehdä siihen. Tavallaan hyvä että meni puhki ja tavallaan ei kun meni muutama satku taas enemmän. Sainpahan vahvemman lohkon.

 

Ajoin sitten turusta pikapikaa paruzzille Mikkoa morjestamaan ja kyytipojaksi tuli uusi ja kiiltävä valmiiksi avarrettu ja 94 porattu alumiinilohko. Tämä edellinen vain siksi kun sovitushalut olivat huipussaan, olisihan matkahuoltokin sen toimittanut.

 

Uuteen lohkoon (ennen kun joku vittuileen niin kampikammioon) sitten huuverit ja tälläkertaa homma rokkas hyvin.

 

Budjetti oli tässävaiheessa 8000euroa ja tähän mennessä kun on valmis kone niin lopputuloksena kaikkineen tasapainotuksineen + muineen kuluineen hintaa kertyi karvan alle 10.000 eurii.. sis. moottoripukan ja pari muuta työkalua muttei kuitenkaan kokonaishinnassa merkittävää summaa näistä kerry.

 

post-1721-0-48280600-1398537516_thumb.jpg

 

Paketista löytyi myös moottoripukka.

 

post-1721-0-61885000-1398537558_thumb.jpg

 

Ja paljon muuta, kuten

 

post-1721-0-22070900-1398537593_thumb.jpg

post-1721-0-03854500-1398537604_thumb.jpg

post-1721-0-13844100-1398538972_thumb.jpg

post-1721-0-26219200-1398538168_thumb.jpg

 

 

Tässä vahän viduiks menneestä hooverista.

post-1721-0-16409000-1398537681_thumb.jpg

post-1721-0-95057500-1398537699_thumb.jpg

 

Valitettavasti en löytäny kuvaa puhjenneesta kohdasta, mutta kyseessä siis pystyporauksen tekemä tuho. Alulohkossa kyseinen kohta oli paksumpi.

 

 

Osalistaa vielä kiinnostuneille.

 

Kampikammio:
alumiininen, vahvistettu ja valmiiksi avarrettu. 799,50e

Kampiakseli: chromoly 4340 78mm iskulla 300,00e

Kiertokanget: H-profiili chromoly 4340 220,00e

ARP rasva 4,00e

Laakerisarja: kobenschmidt 89,00e

Runkolaakerien tapit 4,00e

Nokka-akseli: Engle w110 80,00e

Nokkapyörä + pultit: alumiininen ja säädettävä 76,00e

Kampiakselin ratassarja SCAT 50,00e

Vauhtipyörän säätölevyt 3,00e

Vauhtipyörä: kevennetty chrom.+stefa+o-rengas 210,60e

Vauhtipyörän pultti ja aluslevy chromoly 25,00e

Kytkinasetelma: kennedy stage 1 200mm 125,00e

Hihnapyörä: alumiininen asteikolla + pultti 59,00e

Nostajat: Lube-a-lobe lightweight racing SCAT 85,0e

Nokka-akselin tulppa lohkoon 4,00e

Tiivistesarja 22,50e

Öljypumppu 26mm HD Fullflow 35,00e

Fullflow setti: CSP RACE 190,00e

Pinnapultit 8mm 4140 chromoly SCAT 89,00e

Mäntä / sylinterisarja 92x82 paksuseinä AA 240,00e

Männäntapin teräslukot 11,00e

Lisäöljypohja 1,5L + Öljypohja anturipaikalla 148,05e

Virranjakajan käyttöakseli + shimmit + jousi 67,05e

Sylinterikannet: SCAT Super-D 42x37 tuplajouset 948,10e

Venttiilikopat: CSP alumiini oranssit 122,55e

Työntötangot: chromoly manton 75,05e

Työntötankojen suojaputket: jousijännitteiset 151,05e

Öljynjäähdytin 65,55e

Öljypohjan sihti 6,75e

Keinuvivut + akseli + tassu säätöruuvit + shimmit 273,00e

Kampikammion asennussarja 35,10e

Nylock mutterisarja 9,00e

Öljypohjan tiivisteet 1,80e

Siinä olis runkomoottori: yhteensä hintaa kertyy 4624,65e


Muut tarvittavat osat koneeseen.

Moottoripellit: "kromi"

Laturin ulompi pelti 11,25e
Hihnapyörän aluspelti 13,50e
Moottorin alapellit 3 osaa 53,10e
Super tin ilmanohjauspellit 22,50e
Sylinteripellit sylinterien päälle 46,55e
Tuuletinkoppa DH 113,05e
Jäähdyttimen yläpelti 11,25e
Jäähdyttimen alapelti 11,25e

Moottoripellit yhteensä: 282,45

Muut:

Tuulettimen asennussarja 35,10e
AN-liittimet 31,05e
Käärmeenpesä Sidewinder 284,05e
Vaimennin Sidewinder 236,55e
Pakosarjan tiivisteet kupariset 22,50e
Messinkimutterit pako ja imusarjaan 13,50
Kaasutinvivusto "kunnollinen" 189,05
Imusarjat IDF/DRLA Big Beef 122,55e
Tuplakaasarit IDF 44mm 321,10e
Ilmanpuhdistimet 93,10e
Polttoainepumppu sähköinen 0,24bar 94,05e
Virranjakajan kiinnitysrauta 8,10e
Virranjakaja 123 ohjelmoitava 331,55e
Sytytyspuola 3ohm 62,10e
Sytytyspuolan pidike 9,00e
Laturinjaka kromi 35,10e
Laturi vaihtovirta 55A kromi 107,10e
Laturin hihnapyörä kromi 13,50e
Laturin kinnityspanta RST 9,00e
Laturin hihnapyörän mutteri 13,50e
Laturin hihnapyörän shimmit 5kpl 2,25e
Laturin hihna 6,75e
Öljyntäytön pidennin/huohotusboksi 94,05e
Huohotin suodatin 13,50e
Öljyn mittatikku kromi 6,75e
Sytytysjohdot BOSCH Premium 56,05e
Tuuletin doghouse super-HD 84,40e
Öljyletku teräspunos AN-8 2 metriä 22,05e

 

Näistä kaikista kertyy vielä runkomoottorin lisäksi: 2599,8

 

 

Link to comment

Aika kallis 55 heppainen. Vakiosta 50hv 1,6L olis saanu samat tehot pelkästään isosti välitetyt keinuvivut asentaen.

 

no, tässä koneessa on potentiaalia huimiin teholisäyksiin kun laittaa ärtsymmän nokan sisään.

 

suditteluvideoitahan tässä odotellaan:)

Link to comment
Guest MikkoL

Aika kallis 55 heppainen. Vakiosta 50hv 1,6L olis saanu samat tehot pelkästään isosti välitetyt keinuvivut asentaen.

 

no, tässä koneessa on potentiaalia huimiin teholisäyksiin kun laittaa ärtsymmän nokan sisään.

 

suditteluvideoitahan tässä odotellaan:)

Ne on villihevosia ja vielä villimpiä tilavuuksia.

Link to comment
Guest MikkoL

Seuraavaksi vein osat sovitteluiden jälkeen tasapainotukseen Sporttiautoon. Vielä kun muistais sen painotus tarkkuuden niin ois hyvä, mutta jokatapauksessa huomattavasti normaalia painotusta tarkemmin. Muistaakseni alle 144g mm tai jotain siihen suuntaan.

 

post-1721-0-24507200-1398782609_thumb.jpg

post-1721-0-02400900-1398782623_thumb.jpg

post-1721-0-92628900-1398782635_thumb.jpg

post-1721-0-57148500-1398782671_thumb.jpg

 

Osat painotettiin erikseen, kampi ensin rattaineen ja siihen lisättiin sitten vauhtis ja hihnapyörä.

 

Ongelmaa oli hihnapyörän kanssa kun tahtoi viipottaa ja se jouduttiin ottamaan pariin otteeseen irti ja uudelleen kiinni.

 

Hihnapyörä on alumiinia ja siinä oli erittäin suuri epätasapaino eikä matsku meinannu oikeen riittää pois ottamiseen.

 

post-1721-0-02570000-1398782752_thumb.jpg

 

Muutenkin aika suurta epätasapainoa on ollut.

 

post-1721-0-57148500-1398782671_thumb.jpg

post-1721-0-92556100-1398782723_thumb.jpg

 

Toisesta päästä oli huomattavasti parempi.

 

post-1721-0-35823700-1398782788_thumb.jpg

 

2 kpl pikkureikää on tasapainoituksesta.

 

post-1721-0-93214100-1398782922_thumb.jpg

Link to comment
  • 5 months later...

Tasapainotuksen jälkeisenä viikonloppuna osat harrastepaikkaan (Somero) ja aloittelemaan samalla kasausta.

 

Ensiksi hihnapyörä, rattaat ja vauhtipyörä irti akselista. Vauhtipyöränpultti oli niin kovin kiinni tasapainoituksen jäljiltä ettei meinannut reilu metrin mittaisella varrella aueta.

 

Laakeripinnan suojasin teipillä varmuuden välttämiseksi.

 

post-1721-0-55914200-1414164024_thumb.jpg

 

Tasapainotuksessa oli tullu pariin kaulaan hengettömät jäljet joita ei tuntenut edes kynnellä.

 

post-1721-0-25292600-1414164210_thumb.jpg

 

post-1721-0-34309200-1414164233_thumb.jpg

 

Seuraavaksi irroitin öljykanavien tulpat joita ei ollut lukittu/kiristetty tehtaalla ollenkaan ja olisivat kyllä itsestään auenneet jossain välissä.

 

Putsasin kanavat sopivan kokoisella teräsharjalla jonka laitoin kiinni akkukoneeseen ja suihkuttelin välillä crc.tä reikiin.

Muutama metallinen kikkare tuli reijistä joten putsaus oli täysin aiheellinen.

Tulpat kiinnitin loctite.llä.

 

post-1721-0-58094100-1414164575_thumb.jpg

 

post-1721-0-76151200-1414164598_thumb.jpg

 

 

 

 

Link to comment

Seuraavaksi olikin vuorossa uuden alumiinilohkon toimintakuntoon "saattaminen"

Tämä malli oli jo valmiiksi avarrettu 94 sylinteriputkille ja lisätilaa tehty pitempi-iskuiselle kampiakselille.

Huomioikaa tämä jos ostatte uutta kampikammiota koska siinä säästää oikeasti sekä rahaa että aikaa.

 

post-1721-0-90353700-1414174925_thumb.jpg

 

post-1721-0-05757800-1414174951_thumb.jpg

 

post-1721-0-65551100-1414175124_thumb.jpg

 

 

 

 

Tämä lohko oli mallia vahvistettu kuten näkyy seuraavassa kuvassa! (tasaiseksi valettu kohta)

post-1721-0-61066900-1414175193_thumb.jpg

 

 

Eli ensiksi ennen kun mitään muuta kannattaa "lohkolle" tehdä niin vuorossa "hooverit".

(Kaikki ei kuitenkaan tätä tiedä niin kyseessä öljykanavien/kierron muokkaus) EI PAKOLLINEN TAI PAREMMINKIN LISÄVARUSTE

 

Tämä ekaksi koska jos menee vituiksi niin kun on tapana täällä päin, ei aikaa eikä rahaa ole kulunut vielä muuhun!

 

Eli otetaan lohkonpuolikas missä ei ole pinnapultteja. Siitä haetaan tulppa joka on nokka-akselin laakeripukkien valun puolessavälissä ja avataan tulppa poraamalla ja lyöntivasaralla tms. Sitten 6mm ja 30 cm pitkä bilteman terä reikään ja porataan viimeisen nokka-akselin laakeripukin puoleenväliin, suhkuta crc.tä tai vastaavaa terään porauksen aikana ettei leikkaa kiinni alumiiniin, myös lasoli käy. Avuksi terään voi kiinnittää teipin millä näkee koska on porattu tarpeeksi syvälle. Eli siis ensin mallailee terää laakeripukkien päällä.

 

Varoituksen sana kaikille ketä ei ko. hommaa ole tehnyt. Eli seuraavassa kahdessa kuvassa näkyvä "kuoppa" mitä kohti terä on menossa. Tämä on se kyseinen kohta josta lohko voi puhjeta porausvaiheessa eli tarkkaavaisuutta. Itse ohjasin poranterää nostajan reijästä vastakkaiseen suuntaan vanhalla lenkkiavaimella. Näin voi varmistaa ettei lohko puhkea! Tai ei se siltikään varmaa ole.

 

post-1721-0-85265400-1414176292_thumb.jpg

 

post-1721-0-07661900-1414176311_thumb.jpg

 

post-1721-0-15839500-1414176325_thumb.jpg

 

Lopuksi poraa sopivalla terällä laakeripukin keskellä olevasta syvennyksestä kohti jo porattua reikää.

Tämän kaiken poraamisen kun tekee niin saadaan parannettua kyseisen lohkonpuolikkaan öljynkiertoa! Vaatii muutamia muitakin asioita saadakseen täyden hyödyn, mutta niistä myöhemmin.

 

post-1721-0-60169100-1414176344_thumb.jpg

Edited by MikkoL
Link to comment

Seuraavaksi paineilmavingunkanssa pyöristelin kaikki terävät ja epätasaiset pinnat kummastakin lohkon puolikkaasta. Lohkossa siis tehtaanjäljiltä voi olla myös satunnaisia "piikejä" jotka irtoaa sitten ajossa jollei tätä tee.

 

Lopuksi hiomapaperilla hienon hieno sileys jotta hifistelijöiden kovasti puhuva smoothie ilmavirtaus on viimesen päälle hyvä ja saa viimesen 0,2 hp lisää tehoa!!!

 

post-1721-0-95968300-1414178783_thumb.jpg

 

post-1721-0-85870700-1414178808_thumb.jpg

 

Lohkon ulkoreunoissa näkyy tehtaalla tehdyt cnc koneistus urat isompi-iskuista kampiakselia varten. Nämä siis tarven jos käyttää yli 74 iskuista akselia.

 

post-1721-0-54674700-1414178833_thumb.jpg

 

post-1721-0-65554000-1414178841_thumb.jpg

 

post-1721-0-38415900-1414178850_thumb.jpg

Edited by MikkoL
Link to comment

Hienosti raportoitu tämä koneen kasaaminen! Kirjoittelehan jatkossakin yhtä perusteellisesti. Tästähän voi tämmöinen tyhmempikin tyyppi oppia jotain uutta. :)

Kiitos ja näin jatketaan.

Link to comment

Sitten vuorossa totaalinen pesu vaikka kyseessä onkin uusi lohko.

 

Eli kaikki tulpat irti lohkosta (joidenkin mielestä ei kaikki ja päteköön ne nyt seuraavaksi).

 

post-1721-0-48538100-1414179945_thumb.jpg

 

post-1721-0-22774000-1414179980_thumb.jpg

 

post-1721-0-21498000-1414179991_thumb.jpg

 

post-1721-0-25127100-1414180013_thumb.jpg

 

post-1721-0-22559500-1414180028_thumb.jpg

 

Kuvia ei enempää mutta puolikkaat upotettu kokonaan isoon pesualtaaseen ja hinkattu kaikki röörit liuottimen kassa ja tämän jälkeen putsaus vielä paineilmalla!!! Ja pesu puhtaalla vedellä. Ostin motonetistä sopivan kokoisen rassisarjan ja niillä kävin jokaisen reijän akkukoneavustuksella läpi.

Edited by MikkoL
Link to comment

Pestyyn lohkoon oli hyvä ruveta sovittamaan laakereita. Tämäkin asia kannattaa tehdä huolella ja se käy ilmi seuraavista kuvista.

 

Laakeripukkiin on piirretty ensimmäisessä kuvassa suora linja tussilla öljykanavan kohdalle.

 

post-1721-0-63898500-1414181257_thumb.jpg

 

Seuraavassa kuvassa näkyy laakeri sovitettuna paikalleen ja siinä oleva öljyura joka ei ole edes sinnepäin kun lohkossa.

 

post-1721-0-91592000-1414181380_thumb.jpg

 

Sama toistuu muissakin laakereissa.

 

post-1721-0-33483800-1414181446_thumb.jpg

 

post-1721-0-77143100-1414181496_thumb.jpg

Edited by MikkoL
Link to comment

Kevyt kokeilu että akseli pyörii lohkossa vapaasti ja tämä oli OK.

Kokeile kummassakin puolikkaassa ja katso että laakeriliuskat menee pohjaan ja oikeisiin koloihinsa!!!!!

 

post-1721-0-48097600-1414182045_thumb.jpg

 

post-1721-0-22460500-1414182065_thumb.jpg

 

post-1721-0-76236400-1414182074_thumb.jpg

Edited by MikkoL
Link to comment

Seuraavaksi oli laakeriliuskojen new generointi lohkoon sopiviksi ja sen tein dremelillä.

Lopputulos oli seuraavan lainen. Näin öljyurat osuu kohdalleen ja voi varmistaan öljyn kulun!

 

post-1721-0-85998300-1414182997_thumb.jpg

 

post-1721-0-73994500-1414183067_thumb.jpg

 

post-1721-0-80556000-1414183080_thumb.jpg

 

post-1721-0-78841300-1414183095_thumb.jpg

 

post-1721-0-43698500-1414183114_thumb.jpg

 

post-1721-0-64410900-1414183152_thumb.jpg

 

 

 

 

Link to comment

Pitkä isku & iso tilavuus = kestävä kampi!!!! Ja koneeseeni pitkän mietinnän jälkeen valikoituikin seuraava H.

 

post-1721-0-31666000-1414183447_thumb.jpg

 

Kaikkien näiden opeeraatioiden jälkeen on vuorossa punnitus.

Eli otat kaikki liikkuvat osat esiin + tarkan mittarin. g tarkkuudella

Sis. kampi, mäntä, tappi, renkaat, lukot, pultit, laakerit!!!! Kaikkien neljän pytyn kamat punnitaan niin lähelle kuin mahdollista osia sekoittamalla.

Itelläni oli yksi mäntä huomattavasti painavampi kuin muut ja ajoin vingulla pohjasta kamaa pois hieman ja näin meni kaikki tasan!

 

Huom!!!! Merkkaa kaikki osat ja yhden sylinterin kamat samaan pussiin öljyämisen kera, tämä siis punnituksen jälkeen!!!!!!

 

Hieman kuvia.

 

post-1721-0-10482500-1414183921_thumb.jpg

 

post-1721-0-83213100-1414184041_thumb.jpg

 

post-1721-0-25093100-1414184057_thumb.jpg

Edited by MikkoL
Link to comment

Avarsitko myös nokan laakeripukeissa olevia kanavia, jotta sinne toisellepuolelle siirtyy riittävästi öljyä.

Jep. Avarsin kyllä mutten noin paljoa läheskään kuten sun kuvassa.

Edited by MikkoL
Link to comment

Tuo nokkalaakeripukkeihin jätetty kuristus otti minunkin silmääni. Mr Hooverin kuvissa oli kaiverrettu aina varsin suuriksi.

 

Edit: Kehumiset unohtui... Hyvää dokumentointia! Keep it going!

Edited by Ketsa
Link to comment

Tästä nyt jäi jossain kohtaa välistä se kaikkien osien peseminen mutta siis ennen punnitsemista.

 

Kampiakselin pesun jälkeen aloitin akselin kasaamisen. Pesun jälkeen kunnon öljyäminen on tärkeää.

 

Akselia kasatessa on hyvä kiinnittää vauhtipyörä jotta akseli pysyy pystyssä pöydällä.

 

Ekaksi päätylaakeri paikalleen ja sitten rattaat kuumaksi sopivalla välineellä.

 

post-1721-0-77015600-1414316770_thumb.jpg

 

Järjestys on seuraava. Ensin kiilat paikalleen, sitten laakeri ja katso että menee oikein päin muuten ei osu lukitus tappi lohkossa kohdalleen. Sitten teräsratas (kuumentamalla), kehärengas, messinkiratas (kuumentamalla) ja lukkorengas. Lukkorenkaan asennuksen ajaksi pistin laakeripinnan suojaukseksi jälleen teippiä ettei naarmuunnu.

 

post-1721-0-69423500-1414317617_thumb.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment

Laakereista enemmän.

 

Laakereiksi ostin kolbenschmidt merkkiset, muitakin toimivia toki on tarjolla.

 

post-1721-0-63026200-1414318399_thumb.jpg

 

post-1721-0-30253700-1414318402_thumb.jpg

 

 

Nokka-akselin laakerisarjassa oli yksi päittäisliiketta vastaanottava puolikas ja tilasin ns. vahvistetun sarjan vielä koekäyttöön missä näitä kyseisiä on kaksi. Vahvistettu päätyi sitten lopulta koneeseen.

 

post-1721-0-06251500-1414318406_thumb.jpg

 

 

Kankien laakerit

post-1721-0-79978400-1414318409_thumb.jpg

 

Tässä yksi esimerkki miksi laakerit kannattaa käydä tarkasti läpi.

 

Reiässä näkyy puoliksi kiinni oleva metallilastu joka ilmeisesti siis jäänyt koneistuksesta tehtaalla.

 

post-1721-0-00543700-1414318413_thumb.jpg

 

post-1721-0-02993800-1414318415_thumb.jpg

 

Sovittelin laakereita lohkoon ja varsinkin vauhtipöyrän päässä oleva oli aivan helvetin tiukka eikä meinannut mennä millään pohjaan asti. Ja kun meni niin pois ei meinannut enää saada millään. Tilasin varmuudeksi toisen sarjan laakereita sovitukseen.

 

post-1721-0-96090800-1414318416_thumb.jpg

 

Asennusrasvaksi ostin motonetistä redlinen asiaan kuuluvaa kamaa. On todella paksua ja vaikutti hyvältä.

 

post-1721-0-37309000-1414318420_thumb.jpg

 

 

 

 

 

 

Link to comment

Seuraavaksi kasasin kampiakselin loppuun.

 

Nämä H-Profiiliset kiertokanget kuuluu asentaa laakereiden kynnet alaspäin eli siis öljypohjaan päin.

 

Seuraavassa kuvassa näkyy näiden kynsien kolot.

 

post-1721-0-08832600-1414320207_thumb.jpg

 

 

Normaaleissa kangissa on sellaiset "nypykät" merkkinä asennussuunnasta.

 

post-1721-0-21703700-1414319459_thumb.jpg

 

Näiden kankien jaksottaisen kiristysmomentin löytää aircooledin sivuilta!!!

Sivuilla lukee seuraavaa: * Kiristymomentti: Ensin 2kg/m, sitten 2,8kg/m, 3,5kg/m ja lopuksi 4,0kg
* Asennussuunta: Laakereiden "kynnet" alaspäin.

 

post-1721-0-70155000-1414319471_thumb.jpg'

 

 

Tämän jälkeen testasin että pyöriikö paketti lohkossa vapaasti ja testaus tehdään siis kummassakin lohkon puolikkaassa.

Tämä pyöri hyvin eikä siis enää tarvinnut kairata lohkoa.

 

post-1721-0-13272700-1414319495_thumb.jpg

Edited by MikkoL
Link to comment

Seuraavaksi kasasin nokka-akselin eli ratas kiinni.

 

Kyseesä oli englen w110 ja nokan ajoituksen mahdollistava säädettävä alumiini ratas jossa ajoitus tehdään siis epäkeskoprikoilla.

 

post-1721-0-81005300-1414321488_thumb.jpg

 

 

Akselin mukana tuli suojarasva joka laitetaan nokkien päälle koneen kasauksen yhteydessä suojaamaan nokkia ensimmäisessä startissa.

 

post-1721-0-95619800-1414321498_thumb.jpg

 

 

Ongelmat alkoi heti kun sovitin nokka-akselia paikoilleen.

 

Tavoitteena on että lohkon puolikkaassa akselit paikallaan ja konetta pyöritettäessä nokka-akseli ei hypi/pompi pois paikaltaan vaan makaa laakerien päällä tukevasti. Pyöritä siis konetta kumpaankin suuntaan muutamia kierroksia. Rattaiden kesken ei myöskään saa olla liikaa välystä ja tämä todetaan siten kun pidetään tukevasti kampiakselia paikallaan kädellä ja toisella kädellä otetaan nokka-akselin rattaasta kiinni ja ketkutetaan edestakaisin pyörimissuuntaansa nähden. Jos kuuluu ja tuntuu kilkatusta/liikettä rattaat eivät sovi keskenään. Ei saa viilata tässäkään asiassa pilkkua vaan joku järki pitää olla tarkkuuksissa.

 

Omassa tapauksessa nokka-akseli ei edes mennyt paikalleen sovitusta varten jäi kantamaan jo ennen kun laakeri olivat pohjassa.

 

Rattaat eivät sopineet alkuunkaan keskenään ja kun kummatkin olivat uusia niin ei voinut suoralta kädeltä sanoa kummassa oli vikaa.

 

Seuraavassa kuvassa nokka-akseli on paikallaan ilman päätymmäistä laakeria osoittaakseni kuinka paljon se on pois keskilinjasta.

 

post-1721-0-37197300-1414321510_thumb.jpg

 

 

Epäsopivat rattaat.

 

post-1721-0-74467300-1414321521_thumb.jpg

 

post-1721-0-71778500-1414321523_thumb.jpg

 

 

Sattui löytymään heti käytetty teräsratas joten vaihdoin sen uuden tilalle kampiakseliin kun se tuntui irtonaisena sopivan paremmin nokka-akselin rattaan kanssa yhteen.

 

Tämän jälkeen nokka-akseli sopi jo paikalleen mutta "taaksepäin" konetta pyörittäessä se nousi aina välillä pois paikaltaan joten lopputulos oli hylätty.

 

post-1721-0-35158400-1414321558_thumb.jpg

 

 

Mutta kun akseli sopisi jo koloonsa niin päästiin nokan päätylaakerin kimppuun ja se oli myös sellaisenaan sopimaton.

 

post-1721-0-99062600-1414321518_thumb.jpg

 

Laakeriliuska oli siis liian leveä akselin koloon nähden ja tämä korjaantui tasaisen alustan ja vesihiomapaperin kanssa hiomalla laakeria kapeemmaksi. Välystä hiosin muistaakseni kymmenyksen verran.

 

post-1721-0-68095300-1414321520_thumb.jpg

 

Koska vieläkään rattaat eivä sopineet keskenään niin menin paikalliselle jm tutulle sovittamaan eri nokka-akselin rattaita ja sieltä löytyikin kymmenien joukosta muutama varteenotettava vaihtoehto.

 

Lopuksi valikoitunut yksilö minkä otin mukaani oli sattumalta saman merkkinen kun mikä itselläni jo oli mutta ilman säätömahdollisuutta.

Tein rattaasta sopivan säätöprikoille poraamalla sopiva reijät prikan koloihin ja näin hommaa sai jatkettua.

Ensiksi sovitin ratasta tämän käytetyn teräsrattaan kanssa mutta ne olivat keskenään aivan liian väljiä ja klappia tuntui olevan reilusti.

Vaihdoin jälleen kampiakseliin sen uuden teräsrattaan ja sovituksessa ne olivat kun tehtyjä toisilleen. Ei yhtään kitkaa pyörityksessä muttei myöskään klappitestissä ääntäkään.

 

Tässä uusi paikassa ja rattaiden sovitus hieman erinäköinen kun aikaisemmin.

 

post-1721-0-84518000-1414321534_thumb.jpg

 

post-1721-0-67257600-1414321546_thumb.jpg

 

 

Link to comment

Totesitko laakerivälykset sopiviksi vain pyörimisherkkyyden perusteella vai mittasitko myös kaulat ja laakerit momentissaan?

Mittasin kaulat ja ne olivat juuri kuten akselin mukana tulleessa dokumentissa.

Laakerit mittasin myöhemmässä vaiheessa koneen esikasauksen jälkeen kun purin koko laitteen ja vaihdoin samalla sopivamman päittäis laakerin.

Edited by MikkoL
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...