ARTO Posted March 9, 2013 Posted March 9, 2013 Onhan välys varmasti laakerin ja vauhtipyörän välissä? Runsaahko kokonaisvälys ja jos vielä runkolaakerissa sivusuuntaista löysää= ei hyvä. Quote
Guest MikkoL Posted March 9, 2013 Posted March 9, 2013 Onhan välys varmasti laakerin ja vauhtipyörän välissä? Runsaahko kokonaisvälys ja jos vielä runkolaakerissa sivusuuntaista löysää= ei hyvä. Koneen otan ens viikolla irti ja tarkistan asian. Quote
Guest MikkoL Posted March 10, 2013 Posted March 10, 2013 Muihin asioihin välillä. Jo hyvinkin pienellä tiputuksella, olisiko nyt ollut takana n. 4,5cm toi camber muuttuu näköjään aika tavalla. Quote
Guest MikkoL Posted March 10, 2013 Posted March 10, 2013 Sisusta jäi takapäästä hieman kesken aikoinaan ja nyt sitten pääsi sen kimppuun. Keskeytyksen syy oli näiden (Kick panel):den puuttuminen eikä niitä suomesta silloin saanut. Nyt päätin tehdä ne itse. Vanerista sähyrillä sopivan muotoinen kappale välillä sovittaen että sopiiko ja tämä homma kopioiden peilikuvana toiselle puolen. Sitten lattiamatosta jääneiden palojen turvin kontaktiliimalla kiinni vanereihin niin että maton tehtaansauma jää alareunaan mikä eniten siitä ylipäänsä näkyy. Eikä sitten purkaannu niin helposti. Mattopuukolla ylimääräiset pois. Ja valmis tuote paikalleen. Quote
Guest MikkoL Posted March 10, 2013 Posted March 10, 2013 Turvakaari Vanha turvakaari oli ihan p-aska. Ensinnäkin kaari lähti keskeltä takalattiaa vieden kaiken jalkatilan kummaltakin puolen. Eikä se nyt oikeen sopinut tähän uudistettuun lookkiin. (mielipidekysymys kylläkin) Tässä kaarihommassa on joitain määrityksiä materiaalista ja jos nyt oikeat materiaali määräyset jotka netistä löysin kertovat seuraavaa: -pääkaari min. 48mm halkaisia ja seinämäpaksuus 2,5mm tai -pääkaari 50mm halkaisija ja seinämäpaksuus 2mm. -taakse lähtevät tuet pääkaaren yläreunasta max. 10cm alaspäin. -istuimesta selkänojan suuntaan mitaten kaareen matkaa min. 85cm. Täältä turusta ei löytynyt hyllystä vastaavia putkia muuta kun mustana joka ei tullut kuuloon kun halusin kaaren rosterista jonka sitten kiillotan. Isäpuoleni yrityksessä jossa kaaren tein löytyi hyllystä sopivaa materiaalia. (maalasin auton samassa paikassa) PLH:sta (Pöytyän Laiteasennus ja Huolto Oy) löytyi rosteriputkea halkaisijaltaan 48mm seinämä 3,25mm ja leimattua putkea tietysti. Tästä sitten isäpuolen ja hänen yrityskumppanin avustuksella uutta kaarta tekemään. Putken menekki oli 5,5m joten 6m kangen jouduin maksamaan. OVH tälle kyseiselle putkelle veroineen on 85e/m. Kaaren alapään kiinnitystä olin jo miettinyt aikaisemmin ja kriteereinä oli helppo irroitus koska kiilloitus suoritetaan tässä kevään mittaan kaari irrallaan ja jalkatilasta ei saisi mennä tilaa kaaren takia. Seuraavanlaiseen ratkaisuun päädyin alakiinnityksen suhteen. Kokoa pienempää putkea, sisäpuolelta hitsaten kynnyksen tukipalkkiin kiinni johon sitten itse kaari lopulta kiinnityy. Putkea on taivutettu jokaisen tussiviivan kohdalta. Toisista enemmän toisista vähemmän. Lattialla taaksepäin lähtevä putki. Takatuet soviteltuna paikalleen ja takalokasuojia vasten tulevat kiinnitys laatat myös. Lattiaan piirretty merkit hitsausvääntymisen tarkastamiseksi. Kaaren sovitus autoon. Takatukia taivutettiin selkänojan takia hieman ja myös käännettiin hieman ulos päin jotta takapenkille jäisi leveyssuunnassa enemmän tilaa. Etupenkin ja kaaren väliin jää n. 5mm tilaa kuten myös kaaren ja oven väliin. Tarkkaa hommaa, mutta tila riitti kuitenkin. Uusi ja vanha kaari rinnan. Quote
Guest MikkoL Posted March 10, 2013 Posted March 10, 2013 Kaari homma jatkuu. Hitsi saumat tigillä Turvavyötä varten rosterimutteri upotettu puoliksi putken sisään ja hitsattu kiinni. Taivutuksia. Uuden ja vanhan kiinnitykset. Kaaren kiinnitys menee seuraavalla tavalla, sisemmässä ja ulommassa putkessa on reijät läpi asti ja lujuudeltaan 8.8 pultti siitä läpi. Rosteriset kynnyskotelon suojat soviteltu paikalleen. Ja sitten taas toista tallia kohden jatkotoimenpiteisiin. Quote
Guest MikkoL Posted March 16, 2013 Posted March 16, 2013 No nyt se on leimattu ensimmäistä kertaa sitten vuoden -94. Quote
WescuM Posted March 16, 2013 Posted March 16, 2013 No nyt se on leimattu ensimmäistä kertaa sitten vuoden -94. Nyt jo leimattu?!?! Tämä on kyllä edistynyt pökerryttävällä vauhdilla. Ja seuraavaksi mörkömoottori konttiin? Quote
Guest MikkoL Posted March 16, 2013 Posted March 16, 2013 No nyt se on leimattu ensimmäistä kertaa sitten vuoden -94. Nyt jo leimattu?!?! Tämä on kyllä edistynyt pökerryttävällä vauhdilla. Ja seuraavaksi mörkömoottori konttiin? Kiitos kiitos. 6 kuukautta ja auto uusiksi. Kyllä, eilen kävin asemalla ja 146,60 euroa ne siitä verotti. Eniten ihmetytti kun vanhat kilvet oli tallessa ja niistä joutui silti 18 euroa maksamaan. Niin ja tosiaan mörkömoottori. Sen kasaus alkaa tässä pikkuhiljaa, kun puuttuu toi sponsori ja työtkin loppu pari viikkoo sitten. Hillo ei oikeen tahdo riittää kunnolla koneeseen tällä hetkellä. Quote
KalleJ Posted March 16, 2013 Posted March 16, 2013 Noniin, hyvinhän se on sitten edennyt jos nyt jo leimalla. Onnea! Ensimmäisistä kuvista päätellen odotin kyllä melkoista viritelmää, mutta nättihän siitä tuli. Vielä vaihdat tuon jäätävän venepressun parempaan niin kelpaa katsella rätti ylhäälläkin. Quote
Guest MikkoL Posted March 17, 2013 Posted March 17, 2013 Noniin, hyvinhän se on sitten edennyt jos nyt jo leimalla. Onnea! Ensimmäisistä kuvista päätellen odotin kyllä melkoista viritelmää, mutta nättihän siitä tuli. Vielä vaihdat tuon jäätävän venepressun parempaan niin kelpaa katsella rätti ylhäälläkin. Ja mitäköhän viritelmää niissä ekoissa kuvissa on? Vai ajattelitko vaan kun oli ollut sillainen aikasemminkin! Joo ton kuomun vaihtoa olen kanssa miettinyt, mutta kun en tiedä minkälaista sitten tilalle. Yhtenä ajatuksena oli tehdä päälle markiisikankaasta valkoinen "kuori", mutta tiedä sitä sitten kestääkö se. Quote
KalleJ Posted March 17, 2013 Posted March 17, 2013 Ja mitäköhän viritelmää niissä ekoissa kuvissa on? Vai ajattelitko vaan kun oli ollut sillainen aikasemminkin! Edellisen omistajan tekeleet tuossa oli mielessä. Laiska olisi jättänyt kaiken kaunistellun pinnan alle muhimaan. Quote
Guest MikkoL Posted March 17, 2013 Posted March 17, 2013 Ja mitäköhän viritelmää niissä ekoissa kuvissa on? Vai ajattelitko vaan kun oli ollut sillainen aikasemminkin! Edellisen omistajan tekeleet tuossa oli mielessä. Laiska olisi jättänyt kaiken kaunistellun pinnan alle muhimaan. Niinhän se laiska olisi tehnyt. Tiedossa oli koko talvi aikaan niin ei kannattanut lähteä oikasemaan missään kohtaa. Quote
Guest MikkoL Posted March 21, 2013 Posted March 21, 2013 Jos joku tietää mistä suomesta löytyy HYLLYSTÄ otsikonmukainen mittari niin ilmoita kiitos. Mikäli ostopaikka on verkkokauppa ja kun mittari on minulla kädessä niin tämän "löytäjä" saa rahallisen palkkion (huom. koskee vaan uutta mittaria). Jos sen joudun itse tilaamaan niin palkkio 10e löydöstä. Jos taas joltakulta löytyy kyseinen mittari itseltään myytäväksi niin myy se minulle. Hinta? privana kiitos. Erityisehdot palkkiolle nor.2: Mittari uusi ja jos sen sijainti on kaukana turusta niin löytäjä hakee ja postittaa sen minulle. (siis jos ei verkkokauppa). Tästä kaikesta vaivasta (haku+toimituskulut) tienaa 20 euroa + tietysti mittarin hinta ja postituskulut. Ilmoita privana ennen mitään ostotoimenpiteitä. Ohessa kuva kyseisestä mittarista ja mikään muu mittari ei kelpaa!!! Näistä kysyin jo. Harlines -täysin surkea yritys en susittele- ei enää saatavilla. LH-Osa -toimitettiin väärä mittari- eikä enää varastossa, mutta saa ehkä joskus. Quote
Guest MikkoL Posted April 2, 2013 Posted April 2, 2013 Odottavan aika on piiiitkä. Kesä tulee toivottavasti pikkuhiljaa kun ajohimot ovat jo huipussaan. Muutamat lenkit tullu heittettyä ja eksyttiin jopa viime lauantaina terassillekin rantatupaan somerolle, ilman kattoa tietysti. Osalla matkalaisista tuli jopa kylmäkin itselläni ei juuri, mutta lämpöä kiitos tähän kevääseen. Tässä vähän kevään "kuvakulmia" by. avopuoliso Quote
Guest MikkoL Posted April 26, 2014 Posted April 26, 2014 Jospa sitä sitten alkai sepustamaan talven aikana tehtyjä muutoksia. Lähinnä siis moottori ja jotain pientä muutakin. Joulukuun 4 päivä tuli aircooledista melkonen määrä pahvilaatikoita (keinuvivustoja lukuunottamatta lähes kaikki) ja niistä sitten piti jo olemassa olevaan uuteen mag lohkoon ruveta osia sovittamaan. Homma alkoi sylinterireikien koneistamisella jonka jälkeen huuvereilla ja viduiks se poraushomma (hoover) sitten meni viime metreillä kun tuli lohkoon reikä kylkeen. Paikkasin reijän kierteyttämällä ja tulppaamalla, mutta iski sellainen olo ettei uskalla alkaa paikattuun lohkoon kallista konetta tekemään. Alunperinkin kun nälkä kasvoi ja koneen koko muuttui alkuperäisistä suunnitelmista rupesin miettimään vahvempaa lohkoa, mutta kun oli jo olemassa yksi uusi niin ajattelin tehdä siihen. Tavallaan hyvä että meni puhki ja tavallaan ei kun meni muutama satku taas enemmän. Sainpahan vahvemman lohkon. Ajoin sitten turusta pikapikaa paruzzille Mikkoa morjestamaan ja kyytipojaksi tuli uusi ja kiiltävä valmiiksi avarrettu ja 94 porattu alumiinilohko. Tämä edellinen vain siksi kun sovitushalut olivat huipussaan, olisihan matkahuoltokin sen toimittanut. Uuteen lohkoon (ennen kun joku vittuileen niin kampikammioon) sitten huuverit ja tälläkertaa homma rokkas hyvin. Budjetti oli tässävaiheessa 8000euroa ja tähän mennessä kun on valmis kone niin lopputuloksena kaikkineen tasapainotuksineen + muineen kuluineen hintaa kertyi karvan alle 10.000 eurii.. sis. moottoripukan ja pari muuta työkalua muttei kuitenkaan kokonaishinnassa merkittävää summaa näistä kerry. Paketista löytyi myös moottoripukka. Ja paljon muuta, kuten Tässä vahän viduiks menneestä hooverista. Valitettavasti en löytäny kuvaa puhjenneesta kohdasta, mutta kyseessä siis pystyporauksen tekemä tuho. Alulohkossa kyseinen kohta oli paksumpi. Osalistaa vielä kiinnostuneille. Kampikammio:alumiininen, vahvistettu ja valmiiksi avarrettu. 799,50eKampiakseli: chromoly 4340 78mm iskulla 300,00eKiertokanget: H-profiili chromoly 4340 220,00eARP rasva 4,00eLaakerisarja: kobenschmidt 89,00eRunkolaakerien tapit 4,00eNokka-akseli: Engle w110 80,00eNokkapyörä + pultit: alumiininen ja säädettävä 76,00eKampiakselin ratassarja SCAT 50,00eVauhtipyörän säätölevyt 3,00eVauhtipyörä: kevennetty chrom.+stefa+o-rengas 210,60eVauhtipyörän pultti ja aluslevy chromoly 25,00eKytkinasetelma: kennedy stage 1 200mm 125,00eHihnapyörä: alumiininen asteikolla + pultti 59,00eNostajat: Lube-a-lobe lightweight racing SCAT 85,0eNokka-akselin tulppa lohkoon 4,00eTiivistesarja 22,50eÖljypumppu 26mm HD Fullflow 35,00eFullflow setti: CSP RACE 190,00ePinnapultit 8mm 4140 chromoly SCAT 89,00eMäntä / sylinterisarja 92x82 paksuseinä AA 240,00eMännäntapin teräslukot 11,00eLisäöljypohja 1,5L + Öljypohja anturipaikalla 148,05eVirranjakajan käyttöakseli + shimmit + jousi 67,05eSylinterikannet: SCAT Super-D 42x37 tuplajouset 948,10eVenttiilikopat: CSP alumiini oranssit 122,55eTyöntötangot: chromoly manton 75,05eTyöntötankojen suojaputket: jousijännitteiset 151,05eÖljynjäähdytin 65,55eÖljypohjan sihti 6,75eKeinuvivut + akseli + tassu säätöruuvit + shimmit 273,00eKampikammion asennussarja 35,10eNylock mutterisarja 9,00eÖljypohjan tiivisteet 1,80eSiinä olis runkomoottori: yhteensä hintaa kertyy 4624,65eMuut tarvittavat osat koneeseen.Moottoripellit: "kromi"Laturin ulompi pelti 11,25eHihnapyörän aluspelti 13,50eMoottorin alapellit 3 osaa 53,10eSuper tin ilmanohjauspellit 22,50eSylinteripellit sylinterien päälle 46,55eTuuletinkoppa DH 113,05eJäähdyttimen yläpelti 11,25eJäähdyttimen alapelti 11,25eMoottoripellit yhteensä: 282,45Muut:Tuulettimen asennussarja 35,10eAN-liittimet 31,05eKäärmeenpesä Sidewinder 284,05eVaimennin Sidewinder 236,55ePakosarjan tiivisteet kupariset 22,50eMessinkimutterit pako ja imusarjaan 13,50Kaasutinvivusto "kunnollinen" 189,05Imusarjat IDF/DRLA Big Beef 122,55eTuplakaasarit IDF 44mm 321,10eIlmanpuhdistimet 93,10ePolttoainepumppu sähköinen 0,24bar 94,05eVirranjakajan kiinnitysrauta 8,10eVirranjakaja 123 ohjelmoitava 331,55eSytytyspuola 3ohm 62,10eSytytyspuolan pidike 9,00eLaturinjaka kromi 35,10eLaturi vaihtovirta 55A kromi 107,10eLaturin hihnapyörä kromi 13,50eLaturin kinnityspanta RST 9,00eLaturin hihnapyörän mutteri 13,50eLaturin hihnapyörän shimmit 5kpl 2,25eLaturin hihna 6,75eÖljyntäytön pidennin/huohotusboksi 94,05eHuohotin suodatin 13,50eÖljyn mittatikku kromi 6,75eSytytysjohdot BOSCH Premium 56,05eTuuletin doghouse super-HD 84,40eÖljyletku teräspunos AN-8 2 metriä 22,05e Näistä kaikista kertyy vielä runkomoottorin lisäksi: 2599,8 Quote
ARTO Posted April 26, 2014 Posted April 26, 2014 Aika kallis 55 heppainen. Vakiosta 50hv 1,6L olis saanu samat tehot pelkästään isosti välitetyt keinuvivut asentaen. no, tässä koneessa on potentiaalia huimiin teholisäyksiin kun laittaa ärtsymmän nokan sisään. suditteluvideoitahan tässä odotellaan:) Quote
Guest MikkoL Posted April 29, 2014 Posted April 29, 2014 Aika kallis 55 heppainen. Vakiosta 50hv 1,6L olis saanu samat tehot pelkästään isosti välitetyt keinuvivut asentaen. no, tässä koneessa on potentiaalia huimiin teholisäyksiin kun laittaa ärtsymmän nokan sisään. suditteluvideoitahan tässä odotellaan:) Ne on villihevosia ja vielä villimpiä tilavuuksia. Quote
Guest MikkoL Posted April 29, 2014 Posted April 29, 2014 Seuraavaksi vein osat sovitteluiden jälkeen tasapainotukseen Sporttiautoon. Vielä kun muistais sen painotus tarkkuuden niin ois hyvä, mutta jokatapauksessa huomattavasti normaalia painotusta tarkemmin. Muistaakseni alle 144g mm tai jotain siihen suuntaan. Osat painotettiin erikseen, kampi ensin rattaineen ja siihen lisättiin sitten vauhtis ja hihnapyörä. Ongelmaa oli hihnapyörän kanssa kun tahtoi viipottaa ja se jouduttiin ottamaan pariin otteeseen irti ja uudelleen kiinni. Hihnapyörä on alumiinia ja siinä oli erittäin suuri epätasapaino eikä matsku meinannu oikeen riittää pois ottamiseen. Muutenkin aika suurta epätasapainoa on ollut. Toisesta päästä oli huomattavasti parempi. 2 kpl pikkureikää on tasapainoituksesta. Quote
Guest MikkoL Posted October 24, 2014 Posted October 24, 2014 Kesä meni!!! Jos sais otettuu niskasta taas itteensä kiinni ja jatkettuu moottorin kasaus tarinaa ainakin niiltäosin mitä siitä vielä muistaa. Quote
Guest MikkoL Posted October 24, 2014 Posted October 24, 2014 Tasapainotuksen jälkeisenä viikonloppuna osat harrastepaikkaan (Somero) ja aloittelemaan samalla kasausta. Ensiksi hihnapyörä, rattaat ja vauhtipyörä irti akselista. Vauhtipyöränpultti oli niin kovin kiinni tasapainoituksen jäljiltä ettei meinannut reilu metrin mittaisella varrella aueta. Laakeripinnan suojasin teipillä varmuuden välttämiseksi. Tasapainotuksessa oli tullu pariin kaulaan hengettömät jäljet joita ei tuntenut edes kynnellä. Seuraavaksi irroitin öljykanavien tulpat joita ei ollut lukittu/kiristetty tehtaalla ollenkaan ja olisivat kyllä itsestään auenneet jossain välissä. Putsasin kanavat sopivan kokoisella teräsharjalla jonka laitoin kiinni akkukoneeseen ja suihkuttelin välillä crc.tä reikiin. Muutama metallinen kikkare tuli reijistä joten putsaus oli täysin aiheellinen. Tulpat kiinnitin loctite.llä. Quote
Guest MikkoL Posted October 24, 2014 Posted October 24, 2014 (edited) Seuraavaksi olikin vuorossa uuden alumiinilohkon toimintakuntoon "saattaminen" Tämä malli oli jo valmiiksi avarrettu 94 sylinteriputkille ja lisätilaa tehty pitempi-iskuiselle kampiakselille. Huomioikaa tämä jos ostatte uutta kampikammiota koska siinä säästää oikeasti sekä rahaa että aikaa. Tämä lohko oli mallia vahvistettu kuten näkyy seuraavassa kuvassa! (tasaiseksi valettu kohta) Eli ensiksi ennen kun mitään muuta kannattaa "lohkolle" tehdä niin vuorossa "hooverit". (Kaikki ei kuitenkaan tätä tiedä niin kyseessä öljykanavien/kierron muokkaus) EI PAKOLLINEN TAI PAREMMINKIN LISÄVARUSTE Tämä ekaksi koska jos menee vituiksi niin kun on tapana täällä päin, ei aikaa eikä rahaa ole kulunut vielä muuhun! Eli otetaan lohkonpuolikas missä ei ole pinnapultteja. Siitä haetaan tulppa joka on nokka-akselin laakeripukkien valun puolessavälissä ja avataan tulppa poraamalla ja lyöntivasaralla tms. Sitten 6mm ja 30 cm pitkä bilteman terä reikään ja porataan viimeisen nokka-akselin laakeripukin puoleenväliin, suhkuta crc.tä tai vastaavaa terään porauksen aikana ettei leikkaa kiinni alumiiniin, myös lasoli käy. Avuksi terään voi kiinnittää teipin millä näkee koska on porattu tarpeeksi syvälle. Eli siis ensin mallailee terää laakeripukkien päällä. Varoituksen sana kaikille ketä ei ko. hommaa ole tehnyt. Eli seuraavassa kahdessa kuvassa näkyvä "kuoppa" mitä kohti terä on menossa. Tämä on se kyseinen kohta josta lohko voi puhjeta porausvaiheessa eli tarkkaavaisuutta. Itse ohjasin poranterää nostajan reijästä vastakkaiseen suuntaan vanhalla lenkkiavaimella. Näin voi varmistaa ettei lohko puhkea! Tai ei se siltikään varmaa ole. Lopuksi poraa sopivalla terällä laakeripukin keskellä olevasta syvennyksestä kohti jo porattua reikää. Tämän kaiken poraamisen kun tekee niin saadaan parannettua kyseisen lohkonpuolikkaan öljynkiertoa! Vaatii muutamia muitakin asioita saadakseen täyden hyödyn, mutta niistä myöhemmin. Edited October 24, 2014 by MikkoL Quote
mmm5mMattiH Posted October 24, 2014 Posted October 24, 2014 Hienosti raportoitu tämä koneen kasaaminen! Kirjoittelehan jatkossakin yhtä perusteellisesti. Tästähän voi tämmöinen tyhmempikin tyyppi oppia jotain uutta. :) Quote
Guest MikkoL Posted October 24, 2014 Posted October 24, 2014 (edited) Seuraavaksi paineilmavingunkanssa pyöristelin kaikki terävät ja epätasaiset pinnat kummastakin lohkon puolikkaasta. Lohkossa siis tehtaanjäljiltä voi olla myös satunnaisia "piikejä" jotka irtoaa sitten ajossa jollei tätä tee. Lopuksi hiomapaperilla hienon hieno sileys jotta hifistelijöiden kovasti puhuva smoothie ilmavirtaus on viimesen päälle hyvä ja saa viimesen 0,2 hp lisää tehoa!!! Lohkon ulkoreunoissa näkyy tehtaalla tehdyt cnc koneistus urat isompi-iskuista kampiakselia varten. Nämä siis tarven jos käyttää yli 74 iskuista akselia. Edited November 4, 2014 by MikkoL Quote
Guest MikkoL Posted October 24, 2014 Posted October 24, 2014 Hienosti raportoitu tämä koneen kasaaminen! Kirjoittelehan jatkossakin yhtä perusteellisesti. Tästähän voi tämmöinen tyhmempikin tyyppi oppia jotain uutta. :) Kiitos ja näin jatketaan. Quote
Guest MikkoL Posted October 24, 2014 Posted October 24, 2014 (edited) Sitten vuorossa totaalinen pesu vaikka kyseessä onkin uusi lohko. Eli kaikki tulpat irti lohkosta (joidenkin mielestä ei kaikki ja päteköön ne nyt seuraavaksi). Kuvia ei enempää mutta puolikkaat upotettu kokonaan isoon pesualtaaseen ja hinkattu kaikki röörit liuottimen kassa ja tämän jälkeen putsaus vielä paineilmalla!!! Ja pesu puhtaalla vedellä. Ostin motonetistä sopivan kokoisen rassisarjan ja niillä kävin jokaisen reijän akkukoneavustuksella läpi. Edited October 24, 2014 by MikkoL Quote
Guest MikkoL Posted October 24, 2014 Posted October 24, 2014 (edited) Pestyyn lohkoon oli hyvä ruveta sovittamaan laakereita. Tämäkin asia kannattaa tehdä huolella ja se käy ilmi seuraavista kuvista. Laakeripukkiin on piirretty ensimmäisessä kuvassa suora linja tussilla öljykanavan kohdalle. Seuraavassa kuvassa näkyy laakeri sovitettuna paikalleen ja siinä oleva öljyura joka ei ole edes sinnepäin kun lohkossa. Sama toistuu muissakin laakereissa. Edited November 4, 2014 by MikkoL Quote
Guest MikkoL Posted October 24, 2014 Posted October 24, 2014 (edited) Kevyt kokeilu että akseli pyörii lohkossa vapaasti ja tämä oli OK. Kokeile kummassakin puolikkaassa ja katso että laakeriliuskat menee pohjaan ja oikeisiin koloihinsa!!!!! Edited October 24, 2014 by MikkoL Quote
Guest MikkoL Posted October 24, 2014 Posted October 24, 2014 Seuraavaksi oli laakeriliuskojen new generointi lohkoon sopiviksi ja sen tein dremelillä. Lopputulos oli seuraavan lainen. Näin öljyurat osuu kohdalleen ja voi varmistaan öljyn kulun! Quote
x-pj Posted October 24, 2014 Posted October 24, 2014 Avarsitko myös nokan laakeripukeissa olevia kanavia, jotta sinne toisellepuolelle siirtyy riittävästi öljyä. Quote
Guest MikkoL Posted October 24, 2014 Posted October 24, 2014 (edited) Pitkä isku & iso tilavuus = kestävä kampi!!!! Ja koneeseeni pitkän mietinnän jälkeen valikoituikin seuraava H. Kaikkien näiden opeeraatioiden jälkeen on vuorossa punnitus. Eli otat kaikki liikkuvat osat esiin + tarkan mittarin. g tarkkuudella Sis. kampi, mäntä, tappi, renkaat, lukot, pultit, laakerit!!!! Kaikkien neljän pytyn kamat punnitaan niin lähelle kuin mahdollista osia sekoittamalla. Itelläni oli yksi mäntä huomattavasti painavampi kuin muut ja ajoin vingulla pohjasta kamaa pois hieman ja näin meni kaikki tasan! Huom!!!! Merkkaa kaikki osat ja yhden sylinterin kamat samaan pussiin öljyämisen kera, tämä siis punnituksen jälkeen!!!!!! Hieman kuvia. Edited October 26, 2014 by MikkoL Quote
Guest MikkoL Posted October 24, 2014 Posted October 24, 2014 (edited) Avarsitko myös nokan laakeripukeissa olevia kanavia, jotta sinne toisellepuolelle siirtyy riittävästi öljyä. Jep. Avarsin kyllä mutten noin paljoa läheskään kuten sun kuvassa. Edited October 26, 2014 by MikkoL Quote
Ketsa Posted October 25, 2014 Posted October 25, 2014 (edited) Tuo nokkalaakeripukkeihin jätetty kuristus otti minunkin silmääni. Mr Hooverin kuvissa oli kaiverrettu aina varsin suuriksi. Edit: Kehumiset unohtui... Hyvää dokumentointia! Keep it going! Edited October 25, 2014 by Ketsa Quote
Guest MikkoL Posted October 26, 2014 Posted October 26, 2014 Tästä nyt jäi jossain kohtaa välistä se kaikkien osien peseminen mutta siis ennen punnitsemista. Kampiakselin pesun jälkeen aloitin akselin kasaamisen. Pesun jälkeen kunnon öljyäminen on tärkeää. Akselia kasatessa on hyvä kiinnittää vauhtipyörä jotta akseli pysyy pystyssä pöydällä. Ekaksi päätylaakeri paikalleen ja sitten rattaat kuumaksi sopivalla välineellä. Järjestys on seuraava. Ensin kiilat paikalleen, sitten laakeri ja katso että menee oikein päin muuten ei osu lukitus tappi lohkossa kohdalleen. Sitten teräsratas (kuumentamalla), kehärengas, messinkiratas (kuumentamalla) ja lukkorengas. Lukkorenkaan asennuksen ajaksi pistin laakeripinnan suojaukseksi jälleen teippiä ettei naarmuunnu. Quote
Guest MikkoL Posted October 26, 2014 Posted October 26, 2014 Laakereista enemmän. Laakereiksi ostin kolbenschmidt merkkiset, muitakin toimivia toki on tarjolla. Nokka-akselin laakerisarjassa oli yksi päittäisliiketta vastaanottava puolikas ja tilasin ns. vahvistetun sarjan vielä koekäyttöön missä näitä kyseisiä on kaksi. Vahvistettu päätyi sitten lopulta koneeseen. Kankien laakerit Tässä yksi esimerkki miksi laakerit kannattaa käydä tarkasti läpi. Reiässä näkyy puoliksi kiinni oleva metallilastu joka ilmeisesti siis jäänyt koneistuksesta tehtaalla. Sovittelin laakereita lohkoon ja varsinkin vauhtipöyrän päässä oleva oli aivan helvetin tiukka eikä meinannut mennä millään pohjaan asti. Ja kun meni niin pois ei meinannut enää saada millään. Tilasin varmuudeksi toisen sarjan laakereita sovitukseen. Asennusrasvaksi ostin motonetistä redlinen asiaan kuuluvaa kamaa. On todella paksua ja vaikutti hyvältä. Quote
Guest MikkoL Posted October 26, 2014 Posted October 26, 2014 (edited) Seuraavaksi kasasin kampiakselin loppuun. Nämä H-Profiiliset kiertokanget kuuluu asentaa laakereiden kynnet alaspäin eli siis öljypohjaan päin. Seuraavassa kuvassa näkyy näiden kynsien kolot. Normaaleissa kangissa on sellaiset "nypykät" merkkinä asennussuunnasta. Näiden kankien jaksottaisen kiristysmomentin löytää aircooledin sivuilta!!! Sivuilla lukee seuraavaa: * Kiristymomentti: Ensin 2kg/m, sitten 2,8kg/m, 3,5kg/m ja lopuksi 4,0kg* Asennussuunta: Laakereiden "kynnet" alaspäin. ' Tämän jälkeen testasin että pyöriikö paketti lohkossa vapaasti ja testaus tehdään siis kummassakin lohkon puolikkaassa. Tämä pyöri hyvin eikä siis enää tarvinnut kairata lohkoa. Edited October 26, 2014 by MikkoL Quote
VW-63 Posted October 26, 2014 Posted October 26, 2014 Totesitko laakerivälykset sopiviksi vain pyörimisherkkyyden perusteella vai mittasitko myös kaulat ja laakerit momentissaan? Quote
Guest MikkoL Posted October 26, 2014 Posted October 26, 2014 Seuraavaksi kasasin nokka-akselin eli ratas kiinni. Kyseesä oli englen w110 ja nokan ajoituksen mahdollistava säädettävä alumiini ratas jossa ajoitus tehdään siis epäkeskoprikoilla. Akselin mukana tuli suojarasva joka laitetaan nokkien päälle koneen kasauksen yhteydessä suojaamaan nokkia ensimmäisessä startissa. Ongelmat alkoi heti kun sovitin nokka-akselia paikoilleen. Tavoitteena on että lohkon puolikkaassa akselit paikallaan ja konetta pyöritettäessä nokka-akseli ei hypi/pompi pois paikaltaan vaan makaa laakerien päällä tukevasti. Pyöritä siis konetta kumpaankin suuntaan muutamia kierroksia. Rattaiden kesken ei myöskään saa olla liikaa välystä ja tämä todetaan siten kun pidetään tukevasti kampiakselia paikallaan kädellä ja toisella kädellä otetaan nokka-akselin rattaasta kiinni ja ketkutetaan edestakaisin pyörimissuuntaansa nähden. Jos kuuluu ja tuntuu kilkatusta/liikettä rattaat eivät sovi keskenään. Ei saa viilata tässäkään asiassa pilkkua vaan joku järki pitää olla tarkkuuksissa. Omassa tapauksessa nokka-akseli ei edes mennyt paikalleen sovitusta varten jäi kantamaan jo ennen kun laakeri olivat pohjassa. Rattaat eivät sopineet alkuunkaan keskenään ja kun kummatkin olivat uusia niin ei voinut suoralta kädeltä sanoa kummassa oli vikaa. Seuraavassa kuvassa nokka-akseli on paikallaan ilman päätymmäistä laakeria osoittaakseni kuinka paljon se on pois keskilinjasta. Epäsopivat rattaat. Sattui löytymään heti käytetty teräsratas joten vaihdoin sen uuden tilalle kampiakseliin kun se tuntui irtonaisena sopivan paremmin nokka-akselin rattaan kanssa yhteen. Tämän jälkeen nokka-akseli sopi jo paikalleen mutta "taaksepäin" konetta pyörittäessä se nousi aina välillä pois paikaltaan joten lopputulos oli hylätty. Mutta kun akseli sopisi jo koloonsa niin päästiin nokan päätylaakerin kimppuun ja se oli myös sellaisenaan sopimaton. Laakeriliuska oli siis liian leveä akselin koloon nähden ja tämä korjaantui tasaisen alustan ja vesihiomapaperin kanssa hiomalla laakeria kapeemmaksi. Välystä hiosin muistaakseni kymmenyksen verran. Koska vieläkään rattaat eivä sopineet keskenään niin menin paikalliselle jm tutulle sovittamaan eri nokka-akselin rattaita ja sieltä löytyikin kymmenien joukosta muutama varteenotettava vaihtoehto. Lopuksi valikoitunut yksilö minkä otin mukaani oli sattumalta saman merkkinen kun mikä itselläni jo oli mutta ilman säätömahdollisuutta. Tein rattaasta sopivan säätöprikoille poraamalla sopiva reijät prikan koloihin ja näin hommaa sai jatkettua. Ensiksi sovitin ratasta tämän käytetyn teräsrattaan kanssa mutta ne olivat keskenään aivan liian väljiä ja klappia tuntui olevan reilusti. Vaihdoin jälleen kampiakseliin sen uuden teräsrattaan ja sovituksessa ne olivat kun tehtyjä toisilleen. Ei yhtään kitkaa pyörityksessä muttei myöskään klappitestissä ääntäkään. Tässä uusi paikassa ja rattaiden sovitus hieman erinäköinen kun aikaisemmin. Quote
Guest MikkoL Posted October 26, 2014 Posted October 26, 2014 (edited) Totesitko laakerivälykset sopiviksi vain pyörimisherkkyyden perusteella vai mittasitko myös kaulat ja laakerit momentissaan? Mittasin kaulat ja ne olivat juuri kuten akselin mukana tulleessa dokumentissa. Laakerit mittasin myöhemmässä vaiheessa koneen esikasauksen jälkeen kun purin koko laitteen ja vaihdoin samalla sopivamman päittäis laakerin. Edited October 26, 2014 by MikkoL Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.