Jump to content

Kavenettu keula ja muuta viimehetken askartelua


Recommended Posts

-Pöydällä lojuu Puman kavenettu säätökeula, joka pitäisi vielä leipoa tuohon projektikuplaan. Akseli ja sauvat ovat 2" vakiota kapeammat, mutta noiden pariksi käypäistä kallistuksenvakaajaa minulla ei ole. Voiko alkuperäisestä ottaa pätkän pois ja hitsata kiinni, vai onko noilla tangoilla jotain sellaisia ominaisuuksia, jotka pätkiessä/hitsatessa katoavat?

 

-Raidetangoissa on ilmeisesti sen verran säätövaraa, että menee ilman raidetangonpäiden muokkausta?

 

-Onko toivoa saada droppiolilla ja säätökeulalla auto (rekisteröinti)katsastuskorkeuteen tai edes lähelle sitä, vai pitääkö asentaa olat vasta katsastuksen jälkeen?

 

Vieläkun jaksaisi vanteet kiillottaa, niin voisi jo ajella konttorille..

 

Kaitsu

Link to comment
Tai et laita sitä vakaajaa. Ei sitä kaikki käytä vakiolevyisissäkään akseleissa.

 

Joo ei varmasti mutta toisilla on enemmän kun 34hv. Lyhyemmän vakaajan varmaan voisi tehdä joku metalliukko ei paha rasti tuollaista taittaa ja samalla vähä vahvemmankin. Hitsaamalla epäilen että ei kestä.

Link to comment
Tai et laita sitä vakaajaa. Ei sitä kaikki käytä vakiolevyisissäkään akseleissa.

 

Joo ei varmasti mutta toisilla on enemmän kun 34hv. Lyhyemmän vakaajan varmaan voisi tehdä joku metalliukko ei paha rasti tuollaista taittaa ja samalla vähä vahvemmankin. Hitsaamalla epäilen että ei kestä.

 

No joo, tietenkin jos haluaa kovasti kurvailla tiukkoja mutkia niin kai se helpottaa se vakaaja. Tosin ei siihen mitään hirvittäviä tehoja vaadita että voi tulla tiukkaan kurviin liian kovaa.

 

Silti on varmasti fiksumpaa teettää se jossain, tuskin se ihan maltaita maksaa.

 

Edit:

 

CSP:llä maksaa valmis 109 euroa:

Front Sway Bar Bug 53-65 lowered for narrowed front beam

 

http://www.csp-shop.de/shop2/frame_nachladen.php?func=det&wkid=415352182&rub1=Suspension&rub2=Sway-Bars&artnr=20544a&pn=0

Link to comment

mulla oli (ja on edelleen kun ei ole ehtinyt syventymään aiheeseen) vakiovakaaja tukivarsien sivulla juurikin näillä pakoputkilemmareilla kiinni.

 

pari, kolme kertaa kesässä sitä joutuu kiristämään, muuten varmaan hoitaa asiansa...ja nämäkin kiristämiset johtui varmaan siitä että ajoin sen aina jonnekin kiville. täytyisi asennella sinne joku ihan oikea vakaaja eikä tuollaista kukkakeppiä.

 

vakaajan poisjättö on mielestäni perusteltua vain äärimmilleen tontitetun pukkikeulan kanssa ilman dropattuja olkia. kun keula ei muutenkaan jousta niin turhaa sitä vakaajaakin on pitää, olen kokeillut myös tällä tavalla. mutta droppi-olkien kanssa on PAKKO käyttää vakaajaa, vakiota vahvempaakin jotta saa tapettua kallistelua joka taas tällä hetkellä aiheuttaa renkaan ulkoreunan kiinniottamisen lokasuojaan.

Link to comment
Guest fastghia
-Pöydällä lojuu Puman kavenettu säätökeula, joka pitäisi vielä leipoa tuohon projektikuplaan. Akseli ja sauvat ovat 2" vakiota kapeammat ...

 

 

-Onko toivoa saada droppiolilla ja säätökeulalla auto (rekisteröinti)katsastuskorkeuteen tai edes lähelle sitä, vai pitääkö asentaa olat vasta katsastuksen jälkeen?

 

Vieläkun jaksaisi vanteet kiillottaa, niin voisi jo ajella konttorille..

 

Samalla varmaan selviää ko. akselin laillisuus Suomen tieliikenteessä, vai onko joku jo kokeillut katsastaa ko. akselia aiemmin? Viime vuonna kysäisin katsastusinsinööriltä, onko tehdastekoinen kavennettu säätöakseli hyväksyttävä. Hän ei osannut ottaa kantaa, vaan kehotti kääntymään AKE:lla Pasi Paavolan puoleen.

 

Mulla oli ihan tavallinen säätöakseli alla, kysyin vain mielenkiinnosta.

Link to comment

Suoraan hitsaamalla tuskin menee hitsaamalla. Jos laittaisi putken liitoskohdan päälle voisi onnistua. Jos vakain menee poikki hitsauskohdasta niin vakain pysyy silti yhtenä kappaleena eikä lyö volttia auton alla. Idea on siis hitsata mahdollisimman keskeltä kiinni, ja jos lähtee saumasta niin putkiholkki tukee niin ettei osat irtoa.

post-552-13888357904456_thumb.gif

Link to comment

Viime vuonna kysäisin katsastusinsinööriltä, onko tehdastekoinen kavennettu säätöakseli hyväksyttävä. Hän ei osannut ottaa kantaa, vaan kehotti kääntymään AKE:lla Pasi Paavolan puoleen.

 

Lähetin Paavolalle kyselyn, saa nähdä tuleeko vastaus - tosin nythän kaikki taitavat olla lomilla. Tuolla akselilla ja droppiolilla eturenkaat tulevat n. 1/2" per puoli sisemmäs kuin normaalisti, joten ero on kyllä aika pieni alkuperäiseen verrattuna, mutta katsotaan. Pitää ainakin yrittää sen kanssa. Taidan kuitenkin tilata tuohon tehdastekoisen vakaimen. Päässee sen kanssa helpommin konttorilta leiman kanssa kotiin. Niitä vaan ei CSP:n varastossa ollut yhtään kun siellä kesälomareissulla vierailin.

 

Taitaa olla kyllä tällaisen rakennetun auton katsastaminen aikamoista taiteilua muutenkin..

 

Onko kellään kokemusta tuosta, että saako dropattua säätökeulaa säädettyä ylöspäin katsastuksen ajaksi?

 

Kaitsu

Link to comment

Itte jos tekee niin melkein kipinällä pitäs ne montut painaa siihen ettei murusiksi mene. Lattojen pituista tankkia vaan ei joka puljusta löydy.

 

Lyhennys kyllä onnistuu ihan talli työkaluilla. Minkäs hintaset noi lyhkäset latat oli CSP:llä?

Link to comment
Guest Mika Raussi

Täällä ne metallimiehet taas puhuu hitsaamisesta ja työstämisestä...

 

Kellistyksien vakauttaja on senverran vähähiilistä kamaa kuitenkin, että kylmänä jopa kehtaa paiskoa mutkaa vähän keskemmälle päin.

Link to comment
  • 2 weeks later...
Samalla varmaan selviää ko. akselin laillisuus Suomen tieliikenteessä, vai onko joku jo kokeillut katsastaa ko. akselia aiemmin? Viime vuonna kysäisin katsastusinsinööriltä, onko tehdastekoinen kavennettu säätöakseli hyväksyttävä. Hän ei osannut ottaa kantaa, vaan kehotti kääntymään AKE:lla Pasi Paavolan puoleen.

 

Mulla oli ihan tavallinen säätöakseli alla, kysyin vain mielenkiinnosta.

 

No niin, Pasi Paavolan vastaus tässä. Ainakin asiallisesti ja perustellusti esitettyihin kysymyksiin näyttäisi tulevan nopeasti vastaus (eli samana päivänä kun Paavola palasi lomalta)..

 

--

Nähdäkseni kyseinen tehdasvalmisteisia muutososia käyttäen tehtävä akselistomuutos saadaan hyväksyä

muutoskatsastuksessa liikenneministeriön päätöksen auton rakenteen muuttamisesta (779/98) 11 §:ssä sanotuin

ehdoin.

 

Helposti voisin lisäksi kuvitella, että raidetankojen säätövarat eivät ehkä riittäisi ja että myös ne olisi

mahdollisesti vaihdettava.

 

Pasi Paavola

Ylitarkastaja

Tekninen hyväksyntä

--

 

Paavolan mainitseman pykälän mukaan akseliväli saa muuttua enintään 100mm, joten 2" kavenettu keula menee tuohon sääntöön, eikä noista nyt ainakaan pikaisella luvulla muutkaan tökkineet.. Eli, ei muutakuin meili mukana konttorille kavennetulla keulalla tarjoamaan.

 

Kaitsu

Link to comment
Guest Mika Raussi

Hyvin on tunnistettavissa toi Paavolan kirjotustyyli. Välillä piti oikeen moneen kertaan tavailla sen sähköposteja, mut eipä jää paljoo mahdollisuutta ymmärtää väärin.

Link to comment

Kyllä sen kallistuksenvaikaimen kestää katkasta ja hitsata. ite tein sellasen kolme vuotta sitten ja hyvin o kestäny.Elikkä ekaksi katkasin keskeltä sopivan päkän pois,sit rälläkällä hioin molemmat päät kartoiksi ja lopuks hitsas vaan sen kasaan. Vieläkään ei oo murtumia ym. näkyny.

Link to comment

CSP:ltä otin kesällä omani kyytiin.. aito brasilian tuote ihan yhtä 'hyvällä' viimeistelyllä kuin tuo edellinenkin, mutta onpahan nyt sitten viranomaisten vaatima tehdasvalmisteinen akseli.

Maanantaina olisi yritys päästä auto leimaamaan. Saapa sitten nähdä mitä sanovat konttorilla siitä..

 

Kaitsu

Link to comment
Enpäs tiedäkään, miten tehdastekoinen määritellään, mutta jenkkilässä on näitä lafkoja varmaan enemmänkin, jotka tekevät näitä sarjoina, mm.:

 

http://www.kustomcoachwerks.com/parts.php - riittääks 8" ?

http://www.franklinsvwwerks.com/bug-beams.htm

 

No onhan tosiaan noita pajojen tekemiä. En varsinaisesti ajatellutkaan että pitäis välttämättä olla tehdastekoinen. Aika hintavaa vaan alkaa jenkkilästä tuommosta tilaamaan. NIin ja tehdastekoinen on varmaankin semmonen mikä on hyväksytty jossain testeissä tms ja on laillista käyttää Suomessa. Tietenkään kaiken ei aina tarvi olla ihan laillista, siitäpä ei nyt enempää.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...