Kaitsu Posted July 7, 2005 Share Posted July 7, 2005 -Pöydällä lojuu Puman kavenettu säätökeula, joka pitäisi vielä leipoa tuohon projektikuplaan. Akseli ja sauvat ovat 2" vakiota kapeammat, mutta noiden pariksi käypäistä kallistuksenvakaajaa minulla ei ole. Voiko alkuperäisestä ottaa pätkän pois ja hitsata kiinni, vai onko noilla tangoilla jotain sellaisia ominaisuuksia, jotka pätkiessä/hitsatessa katoavat? -Raidetangoissa on ilmeisesti sen verran säätövaraa, että menee ilman raidetangonpäiden muokkausta? -Onko toivoa saada droppiolilla ja säätökeulalla auto (rekisteröinti)katsastuskorkeuteen tai edes lähelle sitä, vai pitääkö asentaa olat vasta katsastuksen jälkeen? Vieläkun jaksaisi vanteet kiillottaa, niin voisi jo ajella konttorille.. Kaitsu Quote Link to comment
Guest Raggare Posted July 7, 2005 Share Posted July 7, 2005 saakos sitä vakaajaa niin että laittaa sen tukivarsien "ulkopuolelle" jollai pakoputki klemmareil? Quote Link to comment
Tuomo Lehmikangas Posted July 7, 2005 Share Posted July 7, 2005 Tai et laita sitä vakaajaa. Ei sitä kaikki käytä vakiolevyisissäkään akseleissa. Quote Link to comment
Racing Posted July 7, 2005 Share Posted July 7, 2005 Tai et laita sitä vakaajaa. Ei sitä kaikki käytä vakiolevyisissäkään akseleissa. Joo ei varmasti mutta toisilla on enemmän kun 34hv. Lyhyemmän vakaajan varmaan voisi tehdä joku metalliukko ei paha rasti tuollaista taittaa ja samalla vähä vahvemmankin. Hitsaamalla epäilen että ei kestä. Quote Link to comment
Tuomo Lehmikangas Posted July 7, 2005 Share Posted July 7, 2005 Tai et laita sitä vakaajaa. Ei sitä kaikki käytä vakiolevyisissäkään akseleissa. Joo ei varmasti mutta toisilla on enemmän kun 34hv. Lyhyemmän vakaajan varmaan voisi tehdä joku metalliukko ei paha rasti tuollaista taittaa ja samalla vähä vahvemmankin. Hitsaamalla epäilen että ei kestä. No joo, tietenkin jos haluaa kovasti kurvailla tiukkoja mutkia niin kai se helpottaa se vakaaja. Tosin ei siihen mitään hirvittäviä tehoja vaadita että voi tulla tiukkaan kurviin liian kovaa. Silti on varmasti fiksumpaa teettää se jossain, tuskin se ihan maltaita maksaa. Edit: CSP:llä maksaa valmis 109 euroa: Front Sway Bar Bug 53-65 lowered for narrowed front beam http://www.csp-shop.de/shop2/frame_nachladen.php?func=det&wkid=415352182&rub1=Suspension&rub2=Sway-Bars&artnr=20544a&pn=0 Quote Link to comment
Guest Posted July 7, 2005 Share Posted July 7, 2005 mulla oli (ja on edelleen kun ei ole ehtinyt syventymään aiheeseen) vakiovakaaja tukivarsien sivulla juurikin näillä pakoputkilemmareilla kiinni. pari, kolme kertaa kesässä sitä joutuu kiristämään, muuten varmaan hoitaa asiansa...ja nämäkin kiristämiset johtui varmaan siitä että ajoin sen aina jonnekin kiville. täytyisi asennella sinne joku ihan oikea vakaaja eikä tuollaista kukkakeppiä. vakaajan poisjättö on mielestäni perusteltua vain äärimmilleen tontitetun pukkikeulan kanssa ilman dropattuja olkia. kun keula ei muutenkaan jousta niin turhaa sitä vakaajaakin on pitää, olen kokeillut myös tällä tavalla. mutta droppi-olkien kanssa on PAKKO käyttää vakaajaa, vakiota vahvempaakin jotta saa tapettua kallistelua joka taas tällä hetkellä aiheuttaa renkaan ulkoreunan kiinniottamisen lokasuojaan. Quote Link to comment
Tomppa Posted July 7, 2005 Share Posted July 7, 2005 Joo, ei kannata kyllä teettää, eikä tilata ulkomailtakaan. Aircooled.fi:ssä sama hinta kuin CSP:llä. - Tomppa Quote Link to comment
Guest fastghia Posted July 8, 2005 Share Posted July 8, 2005 -Pöydällä lojuu Puman kavenettu säätökeula, joka pitäisi vielä leipoa tuohon projektikuplaan. Akseli ja sauvat ovat 2" vakiota kapeammat ... -Onko toivoa saada droppiolilla ja säätökeulalla auto (rekisteröinti)katsastuskorkeuteen tai edes lähelle sitä, vai pitääkö asentaa olat vasta katsastuksen jälkeen? Vieläkun jaksaisi vanteet kiillottaa, niin voisi jo ajella konttorille.. Samalla varmaan selviää ko. akselin laillisuus Suomen tieliikenteessä, vai onko joku jo kokeillut katsastaa ko. akselia aiemmin? Viime vuonna kysäisin katsastusinsinööriltä, onko tehdastekoinen kavennettu säätöakseli hyväksyttävä. Hän ei osannut ottaa kantaa, vaan kehotti kääntymään AKE:lla Pasi Paavolan puoleen. Mulla oli ihan tavallinen säätöakseli alla, kysyin vain mielenkiinnosta. Quote Link to comment
Per Jernström Posted July 8, 2005 Share Posted July 8, 2005 Suoraan hitsaamalla tuskin menee hitsaamalla. Jos laittaisi putken liitoskohdan päälle voisi onnistua. Jos vakain menee poikki hitsauskohdasta niin vakain pysyy silti yhtenä kappaleena eikä lyö volttia auton alla. Idea on siis hitsata mahdollisimman keskeltä kiinni, ja jos lähtee saumasta niin putkiholkki tukee niin ettei osat irtoa. Quote Link to comment
Guest KAAPO Posted July 8, 2005 Share Posted July 8, 2005 Vallilan takomo, Arinatie 5, 00370 Helsinki, 09-5617880. www.vallilantakomo.fi - sieltä saat sellaisen kun haluat. Quote Link to comment
Kaitsu Posted July 8, 2005 Author Share Posted July 8, 2005 Viime vuonna kysäisin katsastusinsinööriltä, onko tehdastekoinen kavennettu säätöakseli hyväksyttävä. Hän ei osannut ottaa kantaa, vaan kehotti kääntymään AKE:lla Pasi Paavolan puoleen. Lähetin Paavolalle kyselyn, saa nähdä tuleeko vastaus - tosin nythän kaikki taitavat olla lomilla. Tuolla akselilla ja droppiolilla eturenkaat tulevat n. 1/2" per puoli sisemmäs kuin normaalisti, joten ero on kyllä aika pieni alkuperäiseen verrattuna, mutta katsotaan. Pitää ainakin yrittää sen kanssa. Taidan kuitenkin tilata tuohon tehdastekoisen vakaimen. Päässee sen kanssa helpommin konttorilta leiman kanssa kotiin. Niitä vaan ei CSP:n varastossa ollut yhtään kun siellä kesälomareissulla vierailin. Taitaa olla kyllä tällaisen rakennetun auton katsastaminen aikamoista taiteilua muutenkin.. Onko kellään kokemusta tuosta, että saako dropattua säätökeulaa säädettyä ylöspäin katsastuksen ajaksi? Kaitsu Quote Link to comment
oldis Posted July 8, 2005 Share Posted July 8, 2005 Kaitsu miten oot lyhentäny lattoja sen 2" ja teitkö pidätinruuveille uudet montut? Quote Link to comment
-MITO- Posted July 8, 2005 Share Posted July 8, 2005 Latat saa sopivanmittaisina samasta putiikista. Quote Link to comment
Kaitsu Posted July 8, 2005 Author Share Posted July 8, 2005 Jep, ajattelin ensin kokeilla itse lyhentamistä, mutta kokonaan uudet setit olivat sen verran edulliset, että otin sellaiset CSP:ltä kyytiin samalla kun itse akselinkin.. Kaitsu Quote Link to comment
oldis Posted July 8, 2005 Share Posted July 8, 2005 Itte jos tekee niin melkein kipinällä pitäs ne montut painaa siihen ettei murusiksi mene. Lattojen pituista tankkia vaan ei joka puljusta löydy. Lyhennys kyllä onnistuu ihan talli työkaluilla. Minkäs hintaset noi lyhkäset latat oli CSP:llä? Quote Link to comment
Guest Posted July 8, 2005 Share Posted July 8, 2005 höpönhöpön. ei siihen mitään kipinätyöstöä tarvita. asianmukaiset terät vain niin kyllä jousiteräs antautuu. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted July 8, 2005 Share Posted July 8, 2005 Täällä ne metallimiehet taas puhuu hitsaamisesta ja työstämisestä... Kellistyksien vakauttaja on senverran vähähiilistä kamaa kuitenkin, että kylmänä jopa kehtaa paiskoa mutkaa vähän keskemmälle päin. Quote Link to comment
Kaitsu Posted July 18, 2005 Author Share Posted July 18, 2005 Samalla varmaan selviää ko. akselin laillisuus Suomen tieliikenteessä, vai onko joku jo kokeillut katsastaa ko. akselia aiemmin? Viime vuonna kysäisin katsastusinsinööriltä, onko tehdastekoinen kavennettu säätöakseli hyväksyttävä. Hän ei osannut ottaa kantaa, vaan kehotti kääntymään AKE:lla Pasi Paavolan puoleen. Mulla oli ihan tavallinen säätöakseli alla, kysyin vain mielenkiinnosta. No niin, Pasi Paavolan vastaus tässä. Ainakin asiallisesti ja perustellusti esitettyihin kysymyksiin näyttäisi tulevan nopeasti vastaus (eli samana päivänä kun Paavola palasi lomalta).. -- Nähdäkseni kyseinen tehdasvalmisteisia muutososia käyttäen tehtävä akselistomuutos saadaan hyväksyä muutoskatsastuksessa liikenneministeriön päätöksen auton rakenteen muuttamisesta (779/98) 11 §:ssä sanotuin ehdoin. Helposti voisin lisäksi kuvitella, että raidetankojen säätövarat eivät ehkä riittäisi ja että myös ne olisi mahdollisesti vaihdettava. Pasi Paavola Ylitarkastaja Tekninen hyväksyntä -- Paavolan mainitseman pykälän mukaan akseliväli saa muuttua enintään 100mm, joten 2" kavenettu keula menee tuohon sääntöön, eikä noista nyt ainakaan pikaisella luvulla muutkaan tökkineet.. Eli, ei muutakuin meili mukana konttorille kavennetulla keulalla tarjoamaan. Kaitsu Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted July 18, 2005 Share Posted July 18, 2005 Hyvin on tunnistettavissa toi Paavolan kirjotustyyli. Välillä piti oikeen moneen kertaan tavailla sen sähköposteja, mut eipä jää paljoo mahdollisuutta ymmärtää väärin. Quote Link to comment
Guest fastghia Posted July 19, 2005 Share Posted July 19, 2005 Seuraamme mielenkinnolla tilanteen kehittymistä... Quote Link to comment
Sakke Posted July 19, 2005 Share Posted July 19, 2005 Kyllä sen kallistuksenvaikaimen kestää katkasta ja hitsata. ite tein sellasen kolme vuotta sitten ja hyvin o kestäny.Elikkä ekaksi katkasin keskeltä sopivan päkän pois,sit rälläkällä hioin molemmat päät kartoiksi ja lopuks hitsas vaan sen kasaan. Vieläkään ei oo murtumia ym. näkyny. Quote Link to comment
kustumize Posted July 27, 2005 Share Posted July 27, 2005 Myydäänkö CSP:llä valmiiksi kavennettua madallettavaa akseliako??? -kaitsu- Quote Link to comment
mikan Posted July 27, 2005 Share Posted July 27, 2005 Myydäänkö CSP:llä valmiiksi kavennettua madallettavaa akseliako??? -kaitsu- Näyttää olevan 199 euroa tuollainen. http://www.csp-shop.de/shop2/frame_nach ... 1081a&pn=0 t. Mika Quote Link to comment
Guest fastghia Posted July 27, 2005 Share Posted July 27, 2005 Lienee sama kuin tämä? Quote Link to comment
kustumize Posted July 27, 2005 Share Posted July 27, 2005 Tuokos mikään vauhtikauppa näitä suomeen. -kaitsu- Quote Link to comment
mikan Posted July 27, 2005 Share Posted July 27, 2005 Tuokos mikään vauhtikauppa näitä suomeen. -kaitsu- Kysy tuolta: info@aircooled.fi t. Mika Quote Link to comment
Kaitsu Posted July 27, 2005 Author Share Posted July 27, 2005 CSP:ltä otin kesällä omani kyytiin.. aito brasilian tuote ihan yhtä 'hyvällä' viimeistelyllä kuin tuo edellinenkin, mutta onpahan nyt sitten viranomaisten vaatima tehdasvalmisteinen akseli. Maanantaina olisi yritys päästä auto leimaamaan. Saapa sitten nähdä mitä sanovat konttorilla siitä.. Kaitsu Quote Link to comment
Tuomo Lehmikangas Posted July 27, 2005 Share Posted July 27, 2005 Sehän noissa on se harmi että kun on vain 2 tuumaa kavennettu, mikä taitaa olla liian vähän. Saisko mistään enemmän kavennettuja tehdastekosia, vai pitääkö alkaa värkkäämään? Quote Link to comment
Guest fastghia Posted July 28, 2005 Share Posted July 28, 2005 Enpäs tiedäkään, miten tehdastekoinen määritellään, mutta jenkkilässä on näitä lafkoja varmaan enemmänkin, jotka tekevät näitä sarjoina, mm.: http://www.kustomcoachwerks.com/parts.php - riittääks 8" ? http://www.franklinsvwwerks.com/bug-beams.htm Quote Link to comment
Tuomo Lehmikangas Posted July 28, 2005 Share Posted July 28, 2005 Enpäs tiedäkään, miten tehdastekoinen määritellään, mutta jenkkilässä on näitä lafkoja varmaan enemmänkin, jotka tekevät näitä sarjoina, mm.: http://www.kustomcoachwerks.com/parts.php - riittääks 8" ? http://www.franklinsvwwerks.com/bug-beams.htm No onhan tosiaan noita pajojen tekemiä. En varsinaisesti ajatellutkaan että pitäis välttämättä olla tehdastekoinen. Aika hintavaa vaan alkaa jenkkilästä tuommosta tilaamaan. NIin ja tehdastekoinen on varmaankin semmonen mikä on hyväksytty jossain testeissä tms ja on laillista käyttää Suomessa. Tietenkään kaiken ei aina tarvi olla ihan laillista, siitäpä ei nyt enempää. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.