Guest Kaiponen Posted February 18, 2013 Posted February 18, 2013 laita kyselyä tonne tekniikka puolelle niin saattas hyvinkin löytyä hiekkapuhallusta.oli kyllä sikamainen hinta 700-800.luulis löytyvän jostain piuha tuohon lohkolämpäriinkin,ostopalstalle viestiä vaan:D eikai tuo koppa niin mätä ole että ei kannattasi fiksata kuntoon? kyllähän tuo vielä ihan hyvin on pelastettavissa, mutta toinenkin koppa löytyy mistä on just korjattu ruostevauriot. Voi olla että vedän molemmat kopat metallille ja korjaan molemmista vauriot kuntoon ja otan parempikuntosen tuohon parempaan pohjaan:) katsotaan nyt mitä tosta punasesta kopasta vielä löytyy hitsattavaa kun otan korin pois:) välillä kyllä ihmetyttää nuo kommentit että tosta punasesta korista ei olis mihinkään jos on muutama reikä siellätäällä... Quote
Guest Kaiponen Posted February 23, 2013 Posted February 23, 2013 lisää kuvia. hommia tehty joka päivä jossain määrin:) Quote
Guest Kaiponen Posted March 1, 2013 Posted March 1, 2013 lisää kuvia. korista hiottu aikalailla puolet ja moottorista purettu päällä olevat hilppeet ja kannet ja männät. Molempiin kansiin jäi toiselle puolelle sylinteriputki kiinni niin mitenhän sitä kannattais lähtee irrottamaan kun ei meinaa millään irrota? Quote
Paadre Posted March 2, 2013 Posted March 2, 2013 Annat siihen kanteen lämpöä vaikka kuumailmapuhaltimella tasaisesti niin lähtee. Itellä jäi yksi putki jumiin ja vähän kun kantta lämmitti niin johan irtosi ihan ilman väkivaltaa. Quote
Guest Kaiponen Posted March 2, 2013 Posted March 2, 2013 Annat siihen kanteen lämpöä vaikka kuumailmapuhaltimella tasaisesti niin lähtee. Itellä jäi yksi putki jumiin ja vähän kun kantta lämmitti niin johan irtosi ihan ilman väkivaltaa. Taidan mennä tästä kokeilemaan, kiitti vinkistä. Quote
Guest Kaiponen Posted March 8, 2013 Posted March 8, 2013 Annat siihen kanteen lämpöä vaikka kuumailmapuhaltimella tasaisesti niin lähtee. Itellä jäi yksi putki jumiin ja vähän kun kantta lämmitti niin johan irtosi ihan ilman väkivaltaa. Taidan mennä tästä kokeilemaan, kiitti vinkistä. hyvin lähti putki irti kun anto lämpöö. Taas yks kikka takataskussa tulevaisuutta varten ;) Quote
Guest Kaiponen Posted March 8, 2013 Posted March 8, 2013 korin laikkaaminen jäänyt muutamana päivänä vähälle kovien pakkasten takia. Moottori alkaa kohta olee purettuna ja lohko pesua vaille. Osia on kans jonkin verran tilailtu:) Ton lohkon varmaan voi pestä ihan huoletta sillai että suihkuttaa kunnolla pesuainetta ja antaa vaikuttaa jonkin aikaa ja sen jälkeen painepesurilla töhnät pois? vai onko jotain muuta kotikonstia mikä tohon olis parempi? Quote
Tanhis Posted March 8, 2013 Posted March 8, 2013 korin laikkaaminen jäänyt muutamana päivänä vähälle kovien pakkasten takia. Moottori alkaa kohta olee purettuna ja lohko pesua vaille. Osia on kans jonkin verran tilailtu:) Ton lohkon varmaan voi pestä ihan huoletta sillai että suihkuttaa kunnolla pesuainetta ja antaa vaikuttaa jonkin aikaa ja sen jälkeen painepesurilla töhnät pois? vai onko jotain muuta kotikonstia mikä tohon olis parempi? Äla vain anna liuottimen kuivua pintaan. Ja löpö ajaa kanssa aikahyvin asiansa tiskiharjan kanssa. Quote
hessu ss Posted March 8, 2013 Posted March 8, 2013 sit painepesurin jälkeen kuivaa lohko huolelliseti paineilmalla,kaikki öljykanavat erityisesti. kuvan perusteella samanlainen moottori pukki kun mulla :D Quote
Guest Kaiponen Posted March 8, 2013 Posted March 8, 2013 sit painepesurin jälkeen kuivaa lohko huolelliseti paineilmalla,kaikki öljykanavat erityisesti. kuvan perusteella samanlainen moottori pukki kun mulla :D joo kävin viikolla biltemasta hakemassa :D vähän joutu modaamaan noita kiinnityspalikoita että sai kiinni. Quote
Guest Kaiponen Posted March 9, 2013 Posted March 9, 2013 Kone nyt purettu loppuun. nokka-akseli näyttäis olevan scat C55. Osat näyttää ihan hyväkuntosilta paitsi kampiakselin ulompi ratas täytyy varmaan vaihtaa kun näyttää aika kehnolta. Lohkon puolikkaat putsasin tänään painepesurilla ja sen jälkeen loput töhnät/pinttyneet liat pois löpöllä vanupuikkoja ja pulloharjaa apuna käyttäen. Aika siistit tuli kun vertaa paskan määrään mitä siellä aluks oli. Ens viikolla vielä pitää puhdistaa öljykanavat koululla. Osia pitää vielä odotella jonkin aikaa ennen kun pääsee kasaamaan. Onko jotain vinkkejä mihin kannattaa eritysesti kiinnittää huomioo kun alkaa kasaamaan tota konetta kun ekaa kertaa nyt rupeemassa kasailee? Kone näyttää siltä että ei oo paljoo ajettu kun laakerit ja muut hilppeet näyttää tosi hyväkuntosilta. Tosin seissyt muutaman vuoden ilman öljynvaihtoo Quote
hessu ss Posted March 9, 2013 Posted March 9, 2013 meinasitko paljon uusia osia moottoriin? kasaus vaiheessa kannattaa katsoa tarkasti nokkapyörässä ja kampiakselin rattaassa oleva ajoitus merkki että tulee kohdalleen,kiertokankien laakerit kannattaa ainakin uusia,nehän ei ole edes kalliita:D ja älä unohda sylintereiden alle tulevia "unohduspeltejä" Quote
Guest Kaiponen Posted March 9, 2013 Posted March 9, 2013 Kauheesti en meinannu uusia kun näyttää aika hyvältä jo noi nykyiset osat. Nokka-akselin ratassarjan tilasin uuden ja nyt pitää vielä tilata muutamia osia mitkä unohtu tilata. meinasitko paljon uusia osia moottoriin? kasaus vaiheessa kannattaa katsoa tarkasti nokkapyörässä ja kampiakselin rattaassa oleva ajoitus merkki että tulee kohdalleen,kiertokankien laakerit kannattaa ainakin uusia,nehän ei ole edes kalliita:D ja älä unohda sylintereiden alle tulevia "unohduspeltejä" kiitti vinkistä, en olis muuten noita tajunnu vaihtaa uusiin. Tarkotat varmaan unohduspelleillä niitä mitkä tulee siihen sylinteriputkien väliin alapuolelle?:) eli sellaset pienet pellinpalat Quote
Guest Kaiponen Posted April 18, 2013 Posted April 18, 2013 Vähän nyt jääny tän päivittely. Kori on ulkopuolisesti melkein kokonaan laikattu ja pari päivää sitte maalasin etupellin sinkkisprayllä että ei pääse ruostumaan. Moottoriin on aika pitkälti kaikki osat hankittu niin tässä lähipäivinä pääsee alottelee kasausta. Kampiakselista on vielä irrotamatta se nokkapyörää pyörittävä ratas kun vaihdan sen systeemin suorahampaiseen, säästää vähän laakereita. Uus virranjakaja (kärjetön 009) tarttu olarista matkaan. Kuvia koitan lisäillä nii pääsee muutkin ihmettelee touhuja:D parit hitsaukset vielä koriin ja sinkkispraytä päälle niin pääsee ehkä toukokuussa jo alottelee pohjia. Vielä jos jollain olis antaa idioottivarmaa vinkkiä että miten sen rattaan sais vedettyä mahdollisimman siististi ulos niin olis vinkkiä taas vailla:) koitin kaasupolttimella kuumentaa aika pitkään mutta tiukassa oli. Jos jollai on tampereen seudulla halua lainata työkalua millä sen sais nätisti niin olis jees. Quote
Guest Kaiponen Posted April 20, 2013 Posted April 20, 2013 Tänään kävin biltemasta hakee kolmihaarasen ulosvetimen ja ratas lähti heittämällä :D on se hyvä että välillä tajuaa omaakin päätä käyttää kun tulee ongelmia :D kaupungista tarttu myös yhet vaihdelaatikon kuoret mönkijän mukaan . Siitä varmaan askartelen jossain vaiheessa sellasen kyhäelmän bilteman moottoritelineeseen että saa käytettyä konetta irrallaan kun sen aika koittaa. Illalla jatkoin korin hitsaamista mutta lanka loppu ja uuden langan laitossa tuli ongelmia kun lanka tökkäs kokoajan johonkin pistoolin kohalla. Loppu sitte hitsaukset tältä illalta lyhyeen. Ja ylimääräsenä olis yks kärjellinen bosch virranjakaja jos jotain kiinnostaa, saatan sen jossain vaiheessa laittaa tonne myynti-osioon jos jaksan Quote
Guest Kaiponen Posted April 23, 2013 Posted April 23, 2013 Onko kammion väri fefen värikartasta. Tuskin on mistään värikartasta. Maali on jotain ikh:n kuumakestomaalia. auringonpaisteessa mukavan pirteen näkönen. tarkotus olis maalata vaihdelaatikko samalla värillä. Quote
Guest Soppa Posted April 23, 2013 Posted April 23, 2013 Onko kammion väri fefen värikartasta. Tuskin on mistään värikartasta. Maali on jotain ikh:n kuumakestomaalia. auringonpaisteessa mukavan pirteen näkönen. tarkotus olis maalata vaihdelaatikko samalla värillä. Makee väri! Quote
Guest Kaiponen Posted May 10, 2013 Posted May 10, 2013 pohjalevy viety tänään hiekkapuhallukseen ja pohjamaalaukseen. Onko kukaan muu käyttänyt haapasella pirkkalassa hiekkapuhalluksessa? Postista kävin myös hakemassa uudet työntötankojen suojaputket. Quote
Lasse Posted May 10, 2013 Posted May 10, 2013 Vieläkö ne vetää kuonalla? Kirvesmiehen barracuda tuolla joskus puhallettiin sanan mukaisesti taivaan tuuliin. Quote
Guest Kaiponen Posted May 10, 2013 Posted May 10, 2013 en oo varma mutta kovasti kehu niitten uusia laitteita :D 250e laitto alkuhinnaks mutta tinkasin sen 200euroon. voiko tai kannattaako tohon sitten vielä epoksipohjamaalin päälle laittaa hammeritee tai jotain vastaavaa? Massat meinasin myös varmaan laittaa. Quote
son`der buzz Posted May 11, 2013 Posted May 11, 2013 Epoksi on hyvä...Suosittelen. Päälle esim:Temadur maali....siitä sitten omin toimin eteen päin valmiille pinnalle. Quote
Guest Kaiponen Posted May 25, 2013 Posted May 25, 2013 Eilen kävin hakemassa toisen lorton postista ja tarkotus on laittaa nurkkatuplat. Jos jollain olis ylimääräsenä drla 40 sopivia imusarjoja halvalla niin olisin kiinnostunut. Pohjalevy tuli myös haettua haapaselta raepuhallettuna ja pohjamaalattuna. Kuvat tulee heti kun saan siirrettyä ne kännykältä koneelle ja pienennettyä. Muutama hitsaus puuttuu enää korista ja kesäkuussa toivottavasti pääsee jo alottelee pohjien tekoa:) Onko muuten kellään tietoo saako por-15 tai temadur maalia tampereelta jostain kaupasta vai täytyykö tilata netistä? Quote
Lasse Posted May 25, 2013 Posted May 25, 2013 Temaa saa nyt lähes joka rautakaupasta ja Sammonkadun päässä vastapäätä sporttia-pekkaa on automaalikauppa josta ainakin saa. Quote
Guest Kaiponen Posted June 12, 2013 Posted June 12, 2013 Temaa saa nyt lähes joka rautakaupasta ja Sammonkadun päässä vastapäätä sporttia-pekkaa on automaalikauppa josta ainakin saa. Huonosti saa temaduria mistään kaupasta :( bauhaus, rauta-otra, ikh ja lähes kaikki nää maaleja myyvät kaupat käyty läpi mutta tuloksetta. Tota sportiapekkaa vastapäätä olevan kaupan pihassakin kävin kolme yli viis ja eiköhän ollu menny viideltä jo kiinni. Jos joku päivä kerkeis sitten töitten jälkeen mönkijällä sinne päräyttää ennen viittä. Toiset kannet tuli ostettua ja palotilan leveys olikin 1,5mm ja rapiat liian levee niin täytyis jostain saada 87/88mm männät ja putket hommattua. Kuulemma noi slip-in tyyppiset putket ainakin sujahtais 1600 kampikammioon ilman koneistusta kiinni niin jos jollain olis ylimääräsenä yks kierros niin mielelläni ostaisin pois jos ovat hyväkuntosia. Ostopuolellekkin laitoin ilmon mutta ei oo kuulunu mitään vielä. Mitä mieltä porukka olis sellasesta että jos ottais sen vakio öljynjäähdyttimen pois ja laittais haarotuskappaleen siihen ja vetäis erillisen jäähdyttimen flektillä sinne takapenkkien taakse alapuolelle? Vois olla mukavaa rakentelua ja parantaako mainittavasti jäähdytystehoa? Quote
-Alex- Posted June 12, 2013 Posted June 12, 2013 Slip in tyyppiset 87/88 sarjat eivät ole luotettavimmasta päästä, seinömävahvuus ohenee merkittävästi = ohivuoto suurenee vähillä kilometreillä. Jos öljynjäähdyttimesi on 71- tyyppiä, eli ns. doghouse, niin aivan turhaan rakentelet ulkoisia öljynjäähdytin systeemejä. Jos ei taas ole, paras tapa parantaa öljynjäähdytystä on laittaaa 71- ja uudempi öljynjäähdytin oikeine puhallinkoppineen. Quote
Lasse Posted June 12, 2013 Posted June 12, 2013 Tommosilla 88 pytyillä on yhdellä koneella päästelty 50t km aikoinaan. Paljonko lisää alexin pitää pahnan koneella päästä? Öljynsuodattimen jalkoihin myydään termariryöstölaippoja, joilla saa öljyn lisäjäähdyttimelle. Mutta sitä alkuperäistä ei kannata poistaa. Ei se nyt niin on/off tuon lisäjäähdyttimen kanssa ole. Se laittaa joka sellaista tarvitsee. Itse laitan. Quote
ARTO Posted June 12, 2013 Posted June 12, 2013 Tälläisen 30-luvun suunnittelua olevan koneen ja vieläpä ilmajäähdytteisen elämänkaaren pituus on niin monesta tekijästä kiinni ettei uskoiskaan. Sopivasti kun palikat, myös parjatut sellaiset loksahtaa sopivasti oikeisiin kohtiin ja säädötkin osuu sellaiseksi ettei kone lämpöhalvaannu/detonoidu niiden johdosta ekaan risteykseen, voi kone kelata uskomattoman suuret kilometrit. Vielä kun kuski osaa ajaa siten mistä ilmäjäähdytteinen tykää. Ja jos tollainen tonnin "jokkisviritelmä" posahtaakin kesän jälkeen, ei isoa love tuu lompakkoon eikä henkiselle puolelle. Se jos rakentaa 20000€ konetta kuin iisakin temppeliä ja kone kilahtaa esim suutintukkeuman jälkeen reikämäntäiseksi, sitten voi vituttaa ja ahdistaa. Molemmat on yhtä mahdollisia. Pidetään, varsinkin jos siellä on se isompi doghousejäähdytin, ihan omalla paikallaan.... näin aluksi ainakin. Quote
-Alex- Posted June 13, 2013 Posted June 13, 2013 Tai sitten vain laittaa suosiolla 90.5 pytyt, ei se koneistaminen ole niin iso juttu. Näillä jo iskutilavuuden kasvu merkittävä ja voi nostaa viritysastettakin reilusti yli vakion.... toki jos haluaa kaiken halvalla tai ilmaiseksi niin sitten slip in 88...niissä on muuten seinämävahvuus yläpäässä alle 3mm :D Minun mielestä tehojen lisääntyminen ei ole 88 slip in satsilla sen väärti, en ihmettele jos alle 10 000km ajettuna on tehoja vähemmän kuin 85.5 satsilla. Toki jos kone on mieto, eli et suoraan sanottuna viritä sitä käytännössä ollenkaan, niin miksei noilla päästele 10 000km+ :D Quote
Lasse Posted June 14, 2013 Posted June 14, 2013 Kyllä siinä aika ero on asiallisesti tehdyn 88*69 ja orkkisen välillä. Tietysti riippuu kansista, nokasta kaasareista jne. Toki aina isompi on parempi, mutta jos esim. sattuu tollaset 88 pytyt olemaan sopivasti tyrkyllä niin siitä vaan. Ei se aina mee silleen kategorisesti, että tämä on maailman parasta kun makso 10 000 euroo ja tämä paskaa kun makso satasen. Quote
-Alex- Posted June 14, 2013 Posted June 14, 2013 Ei ole suuremmin kysymys hintaerosta, ellei halua säästää muutamia euroja joka asiassa, myös lapsellista paskanjauhantaa 20 000 tonnin koneesta vs tonnin koneesta. On vain päivänselvä juttu että 88 slip in seinämävahvuus ei ole riittävän paksu. PS. Lasse ja muut tietäjät, oletteko mitanneet tehoeron 85.5 ja 88 slip in putkilla olevista koneista jotka muuten samanlaisia ja ajettu jo +10 000km. Quote
metake Posted June 14, 2013 Posted June 14, 2013 On vain päivänselvä juttu että 88 slip in seinämävahvuus ei ole riittävän paksu. Ei se nyt ihan päivänselvää kyllä ole. Tuo ongelmahan on pelkästään helmassa, jossa ainevahvuutta on 1 mm. Olen KUULLUT että noita olisi helmasta haljennut, mutta siinä yhdessä ainoassa 88 koneessa joka mulla on ollut ei ko. ongelmaa n. 20 tkm ajettuna ollut. Ja helman halkeamat on männärenkaiden alapuolella joten sillä ei ole huomattavaa vaikutusta. Lisäksi 88 koneet on yleensä (pelkkä mutu, ei perustu nihinkään) mietoviritteisempiä kuin monet 94 koneista, eikä niissäkään ole kuin 1,5 mm seinämä alapäässä, ja silti harva epäilee niissä putkien kestoa? Ja jos 88 pelottaa niin laittaa 87 sliparit, niissä on sama seinämä kuin 94 putkissa.. Quote
Lasse Posted June 14, 2013 Posted June 14, 2013 Onko täällä jollakin vaikeuksia hahmottaa, että pytyn seinämän vahvuus ei vaikuta suoranaisesti koneesta saatavaan tehoon? Mutta niinkuin tossa joku sentti ylempänä sanoin, ihan asiallisen ja kohtuullisen hyvin kestävän koneen saa 88:seillakin. Tämän sanon omakohtaisella kokemuksella sen muutaman vuoden aikana jolloin 88-pyttyseillä koneella laskin menemään. Ei mitään valittamista niissä ja koneella tuli sentään päästettyä 50 t km kesät talvet. Ja jos jotakuta kiinnostaa konetta penkittää, niin tuolla se makaa yhden juniksen takaloosterissa, että eiköhän semmoinen sessio aikaiseksi saada jos oikein tiukkaa alkaa tehdä. Musta tää alkaa olla jo aika turhaa inttämistä aiheesta. Quote
-Alex- Posted June 14, 2013 Posted June 14, 2013 Kyllä se vaikuttaa ajan kuluessa, jos seinämä on ohut = isompi ohivuoto ajan kuluessa. Inttämisen aihetta on myös vertaaminen jatkuvasti 20 000 tonnin koneprojektiin. Suomipoikahan tunnetusti pihistelee osien hinnassa, ostaen halvalla välistä paskalaatua ;) Quote
ARTO Posted June 14, 2013 Posted June 14, 2013 Ei tää oo mitään paskanjauhantaa vaan ilmabokserin rakentamisesta/virittämisestä keskustelua. Otin ääripäitä esille kun molemmiasta voi tulla hyviä tai posahtaa nopsaan, ihan kumpi tahansa. Turha myöskin lähteä vertaamaan kumpi, 85,5/88slip olis 10tkm ajettuna tehokkaampi. Tehoon vaikuttavia tekijöitä paljon, osien vaihteleva laatu kaikkien tiedossa, maanantaikappaleita tule ekäsistä läpi vaikka ruutuA4-paperille kirjaava osamyyjä tunnustelisi paketin muotoja silmät huivilla peitettynä. Lisäksi kasausvirheet pitäis eliminoida. Toinen vetää 89 välein m-renkaat, toinen 122 asteen väleillä jne... Sisäänajostakin kesto ja ohivuodot kiinni ja yksi pitkä kesäkauden päättäjäisten matka etelästä pohjoiseen kärventää väärillä säädöillä olevasta koneesta uudehkot 85,5 osat. Teoriassa ja myös käytännössä 88slipari antaa suuremmat tehot koska puristus nousee pikkasen 85,5 versioon verrattuna. Lisäksi jos 88slipari on jo kulahtanut väljemmäksi kuin 85,5 niin kitkaakin on vähemmän. Iso osa koneen pyörimisvastuksesta tulee m-renkaista. 10tkm ajetut koneet kun ei vielä ole välttämättä täytee laukkaan liukastuneet. Suomihan pitäs olla pullollaan kuplia joissa on 88sliparit sisällä ja monilla ajettu useaan kertaan se 10tkm. Tais näiden suosio alkaa vuonna 88 kun teknari julkaisi callook-projektin ja siinä koneessahan oli potkua jopa renkaan sutimiseen asti:) Jos noita koneita vielä 2010-luvulla putkahtelee esiin, ei ne sittenkään ihan paskoja tainneet olla????!!!!! Ei ole suuremmin kysymys hintaerosta, ellei halua säästää muutamia euroja joka asiassa, myös lapsellista paskanjauhantaa 20 000 tonnin koneesta vs tonnin koneesta. On vain päivänselvä juttu että 88 slip in seinämävahvuus ei ole riittävän paksu. PS. Lasse ja muut tietäjät, oletteko mitanneet tehoeron 85.5 ja 88 slip in putkilla olevista koneista jotka muuten samanlaisia ja ajettu jo +10 000km. Quote
ARTO Posted June 14, 2013 Posted June 14, 2013 Niin ja kyllähän 20000€ ilmajäähykoneista voidaan puhua , koska sellaisiakin tehdään. Mikä tässä on inttämistä, perustellut vastauksetko? Quote
-Alex- Posted June 14, 2013 Posted June 14, 2013 Mutta miten mielipiteeni liittyvät 20 000 euron koneeseen? EI MITENKÄÄN, mutta autokauppias/ritariässä/peräpukama ja lassesetä haluaa vängätä, kun tuntuu toisen mielipide häiritsevän noin paljon. Ymmärrän että tässä ollaan tekemässä halpaa konetta, mutta halpahan se on edelleen vaikka laittais perus 90,5 pyttysatsin kera. Quote
metake Posted June 14, 2013 Posted June 14, 2013 Kyllä se vaikuttaa ajan kuluessa, jos seinämä on ohut = isompi ohivuoto ajan kuluessa. Peruutetaas lähtöruutuun takasin.. Mistäs sä nyt olet saanut päähäsi että se sylinterin seinämä olisi ohuempi kuin esim. 92 tai 94 setissä? Paitsi tietysti pytyn helmassa mutta ei siellä mitään ohivuotoa tapahdu. Quote
metake Posted June 14, 2013 Posted June 14, 2013 Ymmärrän että tässä ollaan tekemässä halpaa konetta, mutta halpahan se on edelleen vaikka laittais perus 90,5 pyttysatsin kera. On siinä nyt aika merkittävä ero, jos ajatuksena on laittaa 85,5 setti ilman koneistuksia, niin 88 menee edelleen ilman koneistuksia. 90,5 pitää kampikammio ja kannet kiikuttaa koneistamoon. Ja vakionokalle tulee liikaa purituksia jos pelkästään avaa kannen, eikä tee palotiloille mitään. Tosin vielä edelleen hyvänä vaihtoehtona tässä tapauksessa on se 87 setti. Sama valinta tässä kuin 90,5 / 92. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.