Jump to content

Palstanvärine välirojekti


Recommended Posts

Nyt ku Turun suunnalla ei tiedetä ees et mitenpäi prikka asennetaa ni voin huoleti kävästä tällasen läpi ennen ku kevätkiireet alkaa :-D

 

post-1735-13888366642457_thumb.jpg

 

Auto oli hakuhetkellä parkkihallissa renkaat tyhjänä, mut oli viettäny jokusen vuoden taivasalla, niinku kasvustosta näkyy. Ajettu viimeeks 2007 ja leimattu joskus vuostuhannen vaihteessa. Viimesimmät aktiivivuotensa tää on viettäny jossain armeijan saarista, miisä ei o ollu niin nuukaa onko leimassa vai ei. Ruuvasin ihan ekaks vähän ehjemmät renkaat alle, ja melkosen optimistisena olin ottanu mukaan myös bensaa ja täyden akun, trailerin ja hinausköyden lisäks.

 

Jarrupoljin oli jo valmiiks pohjassa eli sen painamista ei enää tarvinnu varoa ettei mee jarrut jumiin :-)

Vaihdekeppi pyöri tyhjää ja kytkinpolkimessa ei ollu mitään tuntoa joten normaali ajaminen ei selkeesti ollu vaihtoehto. Pööjä ku olen ni kaadoin menovettä tankkiin ja kytkin akun kiinni, varoen ettei se A) putoa lattian läpi ja B) mee oikosulkuun, paikka kun on kuskin penkin alla! Heitin varmuuden vuoksi kumimaton väliin. Parisenkymmentä kertaa kun kytki virrat ni alko kuulostaa että sähköpumpulla alko olla vastusta, eli bensaa saattais olla konehuoneessa asti. Tää on siis ruisku.

 

post-1735-13888366643881_thumb.jpg

post-1735-13888366644397_thumb.jpg

 

Avaimen kääntö loppuun asti aiheutti ihan normaalit äänet, puristuksiakin tuntui olevan, ja perskeles, sehän lähti käyntiin kuuden vuoden seisomisen jälkeen! Aika hyvät jytinät kaiku betonien keskellä, vaimennin on melkosen morjens. Uteliaita alko kerääntymään...

 

post-1735-1388836664461_thumb.jpg

 

Auton ja kärryn korkeuden takia ei halliin päässy kuormaa tekemään, joten vari-Antti piti hinata ensin ylös ja tien yli bensiksen pihaan missä oli tarkotus vinssata laite kyytiin. Siis jos umpikärryn etuseinän luukku ei olis ollu lukossa...

 

post-1735-13888366644952_thumb.jpg

 

No, kerrankos sitä, ajattelin, ja kytkin ykkösen ja käänsin avaimesta. Muutama nykäys, kone käyntiin ja auto sukkana sisään. Helppoa ku heinänteko! Pysähtyikin vielä ennen etuseinää...

 

post-1735-13888366645181_thumb.jpg

 

Tässä vaiheessa vanhat bensaletkut alko jo antaa myöden ja pumppu pumppas menovettä jo trailerin lattiallekin, mut se oli odotettavissa. Kotimatka sitte sujui miten sujui, viimesen sadan metrin kulkeminen kesti kolmisen tuntia, mut se on toinen tarina se.

Link to comment

Mulla on tämmönen piilofarkkuna joskus ollutkin, ja onkin toistaseks luotettavin ilmajäähy mitä olen omistanu. Mut suurin syy miks tästä kiinnostuin näkyy seuraavassa kuvassa.

 

post-1735-13888366645384_thumb.jpg

 

Tallissa tyhjensin kaiken roinan ja hiirenpesät, suurimmat mädät vaikuttais olevan kuskin jalkatilassa.

 

post-1735-13888366646047_thumb.jpg

 

Keulapellin alta löyty toinen ruisku osina sekä Eberi ja siihen kuuluvaa roinaa + jotain muuta vielä tutkimatonta nöyhtää.

 

post-1735-13888366646266_thumb.jpg

 

Sähkölaiteista toimii tärkeimmät, paitsi vilkkurele kaipaa huomiota, ja etu-umpiot on ruosteessa. Eberiä en edes koittanu, enkä lämpimän ilman puhallinta.

 

Nyt jos löydän jostain toimivamman migin temppuilevan Esabin tilalle ni vois hoitaa pohjan kuntoon, hiukan haasteellisia noi peltien muodot mulle kyllä on, mut kaissesiit. Että tällasta tähän väliin! :-)

Link to comment

Hiano! Multa vois sitten löytyä pisteosaa, jos jotain sattuu puuttumaan. Kun tuo kuskin jalkatila on tuossa kunnossa, niin tarkastapa raitisilman sisäänoton kaukalon pohja kojelaudan alta. Se mätii melkein aina ja laskee vedet kumimaton alle jalkatilaan. Usein samalla menevät keskitunnelin sisältä bensaputketkin puhki. Lämppärin puhallinhan on yhteydessä Eberin toimintaan, eli siihen ei varsinaisesti pääse vaikuttamaan -automatiikka säätelee puhalluksen voimakkuuden säätönupin asennon ja moottorin tuottaman puhallusilman mukaan. Vipu kojelaudassa on rattiin ilman puhaltimelle, jolla siis saa vain kylmää kabiiniin.

Link to comment

Tänää ohimennen vaihdoin pääsylinteriltä taakse lähtevän jarruputken, kun oli poikki siitä mistä lattia oli eniten märkinyt. Tässä nyt ainoa ongelma oli, että kun purin rattiakselia ym juttuja kojelaudan alta pois tieltä, kaikki kädestä pudonneet työkalut piti hakea auton alta takas :-).

 

Oisin koittanu samalla ilmata jarrut, mut päätin vilkasta ensin että millanen temppu on ilmata kytkimen työsylinteri. No, nippahan siitä vaikuttais olevan jo valmiiks poikki juuresta, eli se siitä ainakin tällä kertaa. Mahtaisko jostain löytyä kuvaa laatikosta tai työsylinteristä, helpottais päätöksentekoo työjärjestyksestä. Ihan äkkiä en löytäny googlesta enkä sambasta.

Link to comment
...millanen temppu on ilmata kytkimen työsylinteri. No, nippahan siitä vaikuttais olevan jo valmiiks poikki juuresta, eli se siitä ainakin tällä kertaa. Mahtaisko jostain löytyä kuvaa laatikosta tai työsylinteristä, helpottais päätöksentekoo työjärjestyksestä. Ihan äkkiä en löytäny googlesta enkä sambasta.

Työsylkkä lähtee irti ilman laatikon irrotustakin. Sylkkä on kahdella (muistaakseni 13mm) mutterilla kiinni. Mutterit on sylinterin molemmin puolin. Sylkkä saattaa olla aika jumissa paikoillaan, mutta kyllä se pienellä naputtelulla alkaa ulos tulla. Kauheasti ei kannata rempoa, koska työsylinterin päässä on kuminen pölysuoja, joka pitää painintankoa paikoillaan. Pölysuoja voi olla aika haperossa kunnossa ja ilman sitä on jokseenkin mahdotonta saada kytkin toimimaan.

Mulla on monenlaista korjausopasta näihin autoihin sähköisessä muodossa. Laittele viestiä, jos kiinnostaa. Laitan sulle sitten vaikka sähköpostiin tulemaan lukupaketin!

tysylinteri1_zpsb365f500.jpg

tysylinteri2_zpsc9499bd3.jpg

Link to comment

Sopivaa rautalankaa vaan ja vaijerilukkojahan saa vaikka Motonetistä. Penkkien välissä olevalle säätimelle pitää rautalangat kieputtaa sopivasti, etteivät luiskahda vipua vääntäessä pois paikoiltaan. Sorsille ei pitäisi rautalankaa mennä, vaan läpille helmakoteloissa. Älä säädä rautalankoja liian tiukalle tai muuten säätövipu ei pysy auki-asennossaan -läpissä kun on jouset, mitkä vetävät niitä hieman kiinni.

Link to comment

Tulee nostalginen olo kun katsoo tätä - vuonna 2001 tein nimittäin samantapaisen kunnostuksen kuin olet nyt aloittamassa... Tosin sillä erolla, että hitsattavaa ei ollut. Kunnostettuani virranjakajan ja tukittuani ilmavuodot, kone kävi tyhjäkäyntiäkin hienosti. Sulla näkyy olevan lämmönvaihtimet heikossa kunnossa... suosittelen Transporterin tehokkaampien lämmönvaihtimien asennuksen harkintaa. 411/412 omat lämmönvaihtimet ovat vähätehoiset. Tosin pitää sitten virittää hieman erilaiset putket lämmönvaihtimien ja ylimääräisen puhaltimen väliin... mutta sitten onkin jopa talvella niin lämmin, ettei paljon bensalämmitintä tarvi. Oman 411:n kanssa uskoni ruiskutukseen oli niin vahva, että uskalsin yksin jopa VW tapahtumaan Belgiaan... Myöhemmin sitten, toisen tyyppi 4 ruiskukoneen kanssa, tajusin, ettei epäkuntoon mennyttä tällaista ruiskua niin vain korjatakaan... Muuten; 411 Variantissa pystyy aika pitkäkin mies nukkumaan. Toivotan onnea 'lentävän maton' kunnostuksessa!

 

Tuomo

Link to comment

Ei tää oo eka tuttavuus lajissaan, piilofarkkuna tällasen omistin kymmenisen vuotta. Oli ruisku, mut luotettavin volkkari mitä mulla on ollu. Eli ei sillai jännitä. Ja ois tossa yks Autotunen purkki joutilaana jos alkaa tekee mieli päivittää. Kuvassa seuraavalla nimeltämainitsemattomalla harrastajalla mannekiinihommissa... :-)

 

post-1735-13888366788918_thumb.jpg

Link to comment

Tänks Kustu, mut mää etin 12 volttist.

 

Bensaletkuja tuossa vaihtelin äsken, se kävikin helposti. Vanhat tuli pätkinä pois, kovia, haperoita korppuja 20 sentin välein naps poikki vääntämällä. Ostin pari metriä uuutta, mut eihän se riitä mihinkään, totuus on varmaan jossain 6-8 metrin tietämillä mitä tällaseen moterniin peliin sitä menee.

 

Imusarjan ja ilmanputsarin välinen kumiputki oli ja korppu ja poikki, mahtaiskohan jostain löytyä moista osaa vähän tuoreemman olosena. Numero osan kyljessä oli 022 129 967

 

Samalla ku olin auton alla ni totesin keskitunnelin pohjan olevan vaihtokunnossa lähes koko matkalta... alkaa tekee nosturia mieli.

Link to comment

Kaikki bensaletkut pitää aivan varmasti vaihtaa. Sen pitäis olla itsestään selvää näin vanhassa autossa. Kumit hapristuu ajan myötä ja on selvä homma, etteivät 40-vuotiaat kumiosat ole enää kunnossa. Jarruletkut on myös syytä vaihtaa. ihan turhaa "säästöä" jos näissä alkaa tinkiä, kun kumiletkut ovat samoja, mitä kuplissa käytettiin, eivätkä tosiaan maksa paljoa. Keskitunnelin teräksiset bensaputket pystyy korvaamaan muovisilla. Etrasta saa mustaa putkea, mitä on käytetty Saabin ruiskumalleissa bensaputkena. Kestää paineet hyvin ja mullakin on ollut omassa Variantissa jo monta vuotta nämä käytössä, eivätkä ole alkaneet vuotaa. Alkuperäisä teräsputkia on mahdoton vaihtaa, jos ne haluaa sinne tunneliin. Tuo muoviputki sen sijaan menee kyllä suht vaivattomasti alkuperäisten paikalle. Tarvittaessa neuvon lisää.

Link to comment

Mä joudun hitsaamaan siinä ympäristössä sen verran että muovinen ei taida tulla kyseeseen. Painepuolen putkea on mun nähdäkseni vaihdettu pätkä, vaihdekepin paikkeilla on liitos. Nyt kun se tunneli on niin monesta paikkaa rapea, onnistun varmaankin vaihtamaan putken kokonaisuudessaan.

 

Nyt kyllä oikeesti alkaa kaipais nosturia tai jotain muuta keinoo saada auto niin ylös ku tallissa mahtuu nostamaan. Ideoita? Prätkänostureita? Tukevia pukkeja 4x130 jaolla kiinnitettynä? Talja kattoon? Hirttoköysi? Renkaat ku sais noin metrin ilmaan ni sopis tekemään ja auto olemaan.

Link to comment
Mä joudun hitsaamaan siinä ympäristössä sen verran että muovinen ei taida tulla kyseeseen.

Muoviputken voi pujotella paikoilleen sitten, kun hitsaukset on tehty. Näin tein itsekin. Träsputken asennuksessa hankalin paikka on putkien läpimeno etupäässä. Siellä kun ne pitäisi saada mutkalla sisään.

 

Imusarjan ja ilmanputsarin välinen kumiputki oli ja korppu ja poikki, mahtaiskohan jostain löytyä moista osaa vähän tuoreemman olosena. Numero osan kyljessä oli 022 129 967

Tää onkin vähän hankalampi juttu. Uusia ei taida oikein mistään saada ja jos tuota alkaa paikkailla, niin mitään imuvuotoja ei saisi jäädä. Ehkä yhdistelemällä muovi, teräs ja kumiputkia tuon voisi korvata omatekoisella.

Uusia osia voi kysellä täältä:

http://www.vw-classicparts.de/

http://www.wagenteile.com/

Hinnat voivat olla suolaisia, mutta yllättäviäkin osalöytyöjä voi noista kahdesta paikasta tehdä. Kaikkea pientä nippeliä ja harvinaisempaakin osaa löytyy. Tosin Saksan nelostyyppi-harrastajat on jo aika hyvin osia noista hamstrannut.

Link to comment

Mistähän noihin ruiskusuuttimiin sais tiivisteitä? Suuttimen vw numero on 311 906 031B ja ne imusarjaa vasten tulevat tiivisterenkaat on rikki/korppuja/kökköjä. Puristeliitoksilla asennetut letkunpätkätkin on jo ihan pölyä, mut niihin saan paskarreltua uudet letkut.

 

post-1735-13888366940242_thumb.jpg

Link to comment
Mittaa se imarin poteron halkaisija. Multa saattais löytyä sopivaa kulmikasta o-rinkulaa. Muistaakseni japseissa kans. 16mm luokka ulkohalkaisija.

Opelin o-renkaat tais muistaakseni käydä Asconan vastaavat.

 

Tää ei oo ihan simppeli o-rengas pyöreenä tai kulmikkaanakaan, ainakaa enää :-)

 

Ehkä kulmikas kartio olis lähimpänä, mut ei sekään sellasenaan, hiukan menee huulta suuttimen rungon pykälän päälle. Aika spesiaali osa siis.

Link to comment

Mutta eihän tuo ole niin nuukaa että mikä on juuri oikeanlainen tiiviste. Vain tärkeää on se että se väli on tiivis.

 

Eli periaatteessa ihan perus ominaisuuksiltaan sopiva o-rengaskin voisi toimia tuossavälissä.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...