Jump to content

Porsche kaulat -> Chevy kauloiksi?


Guest Type123

Recommended Posts

Guest Type123

Onko mitään erityistä mitä pitäisi ottaa huomioon koneistuttaessa Porsche kauloilla oleva akseli Chevy kauloille sopivaksi? Vaikuttaako esim. kaulojen pinnoituksiin jne?

 

Miten laakereiden leveys? Olivatko Porsche-kaulat kapeammat kuin Chevy kaulat ja siksi tämä ei olisi tehtävissä?

 

Muuten pitäisi käsittääkseni olla ihan tehtävissä kun on 53mm -> 50.8mm?

Link to comment

Kauloista lähtee pinnoitukset, mikäli niitä on ollut. Joitain akseleita ei voi esim. nitrata lainkaan hionnan jälkeen.

 

Kaulojen leveys riippunee käytetyistä kiertokangista.

 

Hiotko lisää iskua vai mikä on päällimmäinen ajatus? Sinänsä kyllä onnistuu tuollainen hionta. Mitä akselia olet hiomassa?

Link to comment
Guest Type123

Akseli on 82mm iskulla oleva Scatin super-light akseli. Ajatuksena oli lähinnä lisätä kk-valikoimaa verrattuna Porsche-kankiin - toki tuossa saisi parisen millia lisää iskuakin samaan konkurssiin mutta se ei siis ole syy miksi tätä kysyin alunperin.

 

Ilmeisesti VW & Chevy kk:t ovat leveämmät kuin Porsche kiertokanget: jossain sanottiin eron olevan noin 2.5mm. (En ole tästä siis 100% varma)

 

Nyt jos oletetaan että kk-kaulat koneistuttaisi Chevy-laakereille voiko kiertokankia kaventaa tuon 1.25mm per puoli vai kaivetaanko tässä verta nenästä oikein toden teolla?

 

Mikä näistä on järkevin vaihtoehto:

 

1) Koneistuttaa akselin 53mm kaulat 50.8mm kauloille ja kaventaa Chevy kanget 1.25mm per puoli?

 

2) Yrittää löytää jostain Porsche kk:t ja laakerit.

 

3) Ostaa suosiolla uusi kampiakseli haluamillaan kauloilla.

 

Edit:

 

tuollainen akseli siis eli 8-tapilla eikä valitettavasti laipalla:

post-7239-13888366707479_thumb.jpg

post-7239-1388836670773_thumb.jpg

Link to comment

En ole pidelly possumittaisia kiertokankia käsissä, joten en osaa sanoa leveyden suhteen mitään. Mutta mittaamalla kammen voit toki tilata esim. Pauterin veivit mittojen mukaan (tai jonkun muun valmisteet). Kankien koneistus 1,25mm / puoli lienee ok (riippuen kangista). Sen verran itse Chevyn kangista, että niissä on pultit väärinpäin ja siten ne ovat sopimattomat volsun koneeseen, paitsi lyhyillä iskuilla. 82 iskulla ei mahdu Chevyn kanget pyörimään lohkossa.

 

Järkevin vaihtoehto?

 

Mun mielestä nro 1. Hiot kammen ja valitset sopivat veivit koneistettavaksi tai tilaat veivit mittojen mukaan. Ja hionnassa ilman muuta iskua lisää, niin tulee hyödyksi koko homma.

 

Vaihtoehto 3. Jos se on laippakampi, niin laita mulle hinta yyveellä... :-DDDD

 

Vaihtoehto 2. Ei mun mielestä kannata lain.

 

Nämä siis mun henk.koht. mielipiteitä. Joku muu voip olla ihan erimieltä.

 

Edit: Juurikin sellainen Super-Light akseli kuin kuvittelinkin. Valitettavasti ei laipalla... ;-DD Mulla on vastaava 4-tyypin Scat Super-Light. Eli noilla tehtaan kevennys rei'illä.

post-305-13888366707406_thumb.jpg

Link to comment
Sen verran itse Chevyn kangista, että niissä on pultit väärinpäin ja siten ne ovat sopimattomat volsun koneeseen, paitsi lyhyillä iskuilla. 82 iskulla ei mahdu Chevyn kanget pyörimään lohkossa.

En ymmärtänyt että mitenkä nuo pultit on väärinpäin chevy-kokoisissa kiertokangissa? Vai tarkoititko alkuperäisissä?

 

http://www.aircooled.fi/tuote/1653/kier ... oilla-5500

Link to comment
Guest Type123

Alkuperäisiä tuossa tarkoitettiin...

 

Sen verran itse Chevyn kangista, että niissä on pultit väärinpäin ja siten ne ovat sopimattomat volsun koneeseen, paitsi lyhyillä iskuilla. 82 iskulla ei mahdu Chevyn kanget pyörimään lohkossa.

En ymmärtänyt että mitenkä nuo pultit on väärinpäin chevy-kokoisissa kiertokangissa? Vai tarkoititko alkuperäisissä?

 

http://www.aircooled.fi/tuote/1653/kier ... oilla-5500

Link to comment
Alkuperäisiä tuossa tarkoitettiin...

No ei kai sinne nyt kukaan orkkis chevy-veivejä tunkiskaan.. Chevy-kaulalle sopivia kiertokankia löytyy hyvin, joten jos tuon leveyden saa hanskattua, niin eiköhän se olisi kuitenkin se paras ja edullisin vaihtoehto?

Link to comment

itellä parikin type 4 projektia työn alla.. molemmissa akseleissa iskua jatkettu hitsaamalla, toiseen tulee saabin vakiot 147mm kanget ja toiseen kavennetut volvon 145mm vakio kanget. molempiin joutuu kuitenkin pultit kääntään.. ei ole hajuakaan mitä nää tulee sit kestään, kun toiseen koneista tulee vielä 105,2 mm männät.. kauneus on katsojan silmässä.

Link to comment
Alkuperäisiä tuossa tarkoitettiin...

No ei kai sinne nyt kukaan orkkis chevy-veivejä tunkiskaan.. Chevy-kaulalle sopivia kiertokankia löytyy hyvin, joten jos tuon leveyden saa hanskattua, niin eiköhän se olisi kuitenkin se paras ja edullisin vaihtoehto?

 

Oon mä joskus tehny sellaisenkin koneen, johon tuli nimenomaan Chevyn kanget, ei Chevy-mittaiset kanget. Olivat jotkin vanhemmat veivit ja mahtui muistaakseni n. 74mm iskulla lohkoon.

Link to comment
Guest Type123

Tässä tapauksessa taitaa olla edessä Porschen kauloilla olevien kankien metsästys sillä 3mm per puoli on jo melkoisesti tavaraa...

 

Sambassa tuollaisia joku näytti kauppaavan. Pitänee laittaa tilaukseen elle mitään muita hyviä vaihtoehtoja ole tämän ongelman ratkaisemiseksi?

 

Possun leveys 20mm,VW leveys 23mm,Chevyn leveys 26mm
Link to comment
Guest Type123

Olen mitannut kammesta. Sambasta saa USD 500 possun kanget eli ei ole ihan kamalan kallistakaan.

 

Ootko kuitenkin mitannu kammesta kaulojen leveyden? Ettei tuu yllätyksiä...

 

Edelleen on mahdollista tilata mitoilla veivit. Saa sitten myös haluamansa pituiset.

Link to comment
Mielestäni hyvä ajatus laittaa porschekaulaset. Jää hieman enemmän materiaalia porattujen Kaukonen kohdalle. Ja muutenkin olisi hieman epäpari super light akseli ja painavat chevy kanget (ainakin vakio sellaiset). Vaikka saahan chevyn kankia 8kpl samaan hintaan kun 4 chevykaulasta.

 

Jotenkin tulee sellainen olo, ettet oo lukenu ajatuksella läpi tätä topicia...

 

Chevyn kaulamitalla (2") tai sitten tuolla porsaan mitalla (53mm) tässä on ollut tarkoitus mennä.

 

Se millaiset veivit pitää olla riippuu myös siitä, että millainen koneesta on tulossa (tämän käyttötarkoitusta en tiedä).

Jos tehdään korkeasti kiertävää Typ 1 vaparia tai rankasti ahdettua Pauterin 3,5L konetta vaikuttaa merkittävästi millaiset veivit tarvitaan. Esimerkin jälkimmäisessä koneessa veivit tarvii olla selkeästi vahvemmat ja sitä myötä niistä tulee myös painavemmat.

Link to comment
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...