Jump to content

Stefa kampiakselin hihnapyörä päähän vai ei...?


Recommended Posts

TF-1 lohkon tekijä ehdottaa stefaa hihnapyörä päähän. Ei varmaan haittaakaan ole? Gene vainaan mielestä tarpeeton T1 koneessa, mutta wasserissa ja T4 koneissa on stefa hihnapyörä päässä.

 

Ja silti vuotavat vanhemmiten.

Link to comment
Gene vainaan mielestä tarpeeton T1 koneessa

 

Huru-ukko joka muistetaan pääasiassa vaihdekepissä olevasta tekstistä. Eiköhän se ole jätetty T1-moottorista pois kustannussyistä? Stefan tarkoitus on toki estää myös tavaran liikkumista moottorin ulkopuolelta moottorin sisäpuolelle.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Vähän niin ja näin. Teollisuudessa ehdottomasti paras ratkasu on ollu tähän mennessä heittorengas paikoissa, joissa olosuhteet sen sallii. Stefat kun tuppaa vuotamaan ennemmin tai myöhemmin syystä tai toisesta. Sitä on niin monta päivää tehty töitä ihan vaan vuotavien stefonjen takia, että heikompaa hirvittäis.

 

Mut sokkelorengas sit taas vaatii sen, että öljyä ei saa olla liikaa ja ulkopuolella pitää olla edes kohtuu puhdasta.

 

Jos ihan optimiratkasua lähtis hakemaan ja tilaakin ois loputtomasti, niin miehän virittäisin systeemin, jossa ois ensin stefa ja sen perään heittorengas ja sit sokkelorengas.

 

Vastaus varsinaiseen kysymykseen: Laita stefa :)

Link to comment
Guest Pesone

Toikin nyt on miun mielestä vähän niin ja näin... Stefa taas vaatii että sieltä sitä oljyä kanssa tulee, kuivana kun pyörii niin aika nopeasti on entinen... Btw, seuraavaan koneeseen kyllä laitan stefallisen hihnapyörän.

Link to comment

Ainoa tilanne jossa harkitsisin stefan laittoa olisi jos tarkoitus olisi koota moottori kaikinpuolin erittäin hyvään kampikammioon joka on tehtaan vaihtomoottorista jossa ylikokoon porattu runkolaakerilinja ja siis myös tuo hihnapyörän poraus ylikoossa,eikä mistään löytyisi ylikokoista hihnapyörää.

Sand seal sanoo amerikkalainen,ja tuollaisessa kuivalla hiekalla pääasiassa ajettavassa laitteessa se voi olla tarpeenkin,muuten ei.

Link to comment

En muuten laittaisi mutta suurimmassa osassa TF-1 lohkoja on sellainen sekä valmistaja suosittelee.

 

Hihnapyörän voi koneistaa oikeankokoiseksi bergin tai saksalaisesta teräs hihnapyörästä.

 

Stefan päästessä kuivaksi se kyllä tuhoutuu äkkiä, paitsi kyllä kai siellä öljyä roiskuu sen verran että voitelu pelaa. Onhan samankaltaisissa T4-WBX-356 koneissa stefat myös.

Link to comment
En muuten laittaisi mutta suurimmassa osassa TF-1 lohkoja on sellainen sekä valmistaja suosittelee.

 

No tässä kait ei sitten oo mitään epäselvää.

 

Seuraavaksi kysyttäneen varmaankin onko musta vai keltapassivoidut mutterit paremmat öljypumpun kanteen:)

Link to comment
Stefan päästessä kuivaksi se kyllä tuhoutuu äkkiä

Tota noin, ei mulla moottoripyörässä mitään voitelua pyöränlaakereita suojaaville stefoille ole, hiukan vaseliinia laitoin kasatessa ja on ne siellä jo useamman vuoden pyörineet ilman ongelmia..

Link to comment

Aivan, okei. No, onhan se helposti vaihdettavassa paikassa, jos tarvii kerran tai kahden vuoden välein vaihtaa.

 

 

 

Stefan päästessä kuivaksi se kyllä tuhoutuu äkkiä

Tota noin, ei mulla moottoripyörässä mitään voitelua pyöränlaakereita suojaaville stefoille ole, hiukan vaseliinia laitoin kasatessa ja on ne siellä jo useamman vuoden pyörineet ilman ongelmia..

Link to comment
TF-1 lohkon tekijä ehdottaa stefaa hihnapyörä päähän. Ei varmaan haittaakaan ole? Gene vainaan mielestä tarpeeton T1 koneessa, mutta wasserissa ja T4 koneissa on stefa hihnapyörä päässä.

Tarvii-eitarvii-tarvii-vuotaa-eivuoda-vuotaa

No tuossa lohkossa stefasta tuskin haittaa on päinvastoin,, eikös tuo vähä pissi jos ilman stefaa?

 

-Pete-

 

Pissiihän se jos siinä ei ole stefaa, olis kai sen saanut ilman stefan koloakin.

 

Morjens! :-)

Link to comment

Jankutetaanko vielä asiasta :DD Eli sillä oli valmiina lohko jossa steffanille upotus, olis pitänyt tehdä erikseen lohko puolivalmiista aihiosta jos olis halunnut ilman sitä.

 

Onhan se vähän vanhanaikainen ratkaisu se peltilautanen ilman stefaa. On kuulemma jokaisessa TF-1 lohkossa pelittänyt stefa, niin dragracing että baja käytössä.

 

Pitää vain kampikammion huohotus järjestää kunnolla, kaksi isohkoa letkua lohkosta huohotinsäiliöön, niin ei kerry liikaa painetta.

 

Oh yes, myös ruuvattavat pronssiset päittäisvälyslaakerit sekä öljyruutat tulee lohkoon, siitä enemmän sitten kesäkuussa projektiosiossa.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...