Jump to content

Messinkiputki meni moottoriin


Recommended Posts

1600 Kleinbussin pari päivää jatkuneille käyntihäiriöille löytyi lopulta potentiaalinen syy: Kiihdytyspumpun messinkiputki on häippässyt ja on syytä olettaa että on mennyt moottoriin. Kolmospytyssä oli tulpan kärkiväli taittunut melkein nollaan joten siellä saattaisi olla ylimääräisiä osia.

Kokeilin käyttää aina yksi tulppa irrallaan mutta en huomannut että mitään olisi tullut ulos.

 

Voikos tuo putkenpätkä poistua "luonnollista tietä" vai meneekö kone purkuun?

Link to comment
Guest jarsat
1600 Kleinbussin pari päivää jatkuneille käyntihäiriöille löytyi lopulta potentiaalinen syy: Kiihdytyspumpun messinkiputki on häippässyt ja on syytä olettaa että on mennyt moottoriin. Kolmospytyssä oli tulpan kärkiväli taittunut melkein nollaan joten siellä saattaisi olla ylimääräisiä osia.

Kokeilin käyttää aina yksi tulppa irrallaan mutta en huomannut että mitään olisi tullut ulos.

 

Voikos tuo putkenpätkä poistua "luonnollista tietä" vai meneekö kone purkuun?

 

ei voi poistua...itse löysin kyseisen putkenpätkän joskus männän päältä...eli toinen kansi irti niin sieltä löytyy

Link to comment

ko. osa on oman tulkintani mukaan messinkinen syystäkin, eli jos se joutuu moottoriin liiskautuu pienen pieneksi messinki käikäleeksi joka ajastaan tulee ulos koneesta tai jumittuu joko kanteen tai mäntään.

 

Ei välttämättä aiheuta "mitään" vauriota, useimmiten joitakin jälkiä palotilaan. Eikä konetta tuon takia kannata avata...

 

Tuosta tulikin mieleen se että kerran ihmeteltiin erään toisen koneen outoa käyttäytymistä, loppujen lopuksi päädyttiin kannen aukaisemiseen. Yllätys olikin suuri kun männästä löytyi laakerinkuula?! Voitte arvata minkä näköinen ko. sylinteri ja kansi siltä kohtaa oli... :-/

 

Kuula oli mitä ilmeisimmin humpannnut hyvän tovin palotilassa ennen mäntää jumittumista, ainakin orkosista päätellen.

Link to comment
Guest Jussinbussi

Mulla jumitti koko koneen. Muutenhan tuo on aika pehmeetä että voihan siinä ihan joulukin käydä. Kone pois ja kansi pois ni sit selviää.

Link to comment

Sen verran katoin tänään että kolmosessa on normaalit venttiilinvälykset. Kolmosessa oli siis lyttääntynyt tulpan kärkiväli ja ilmeisesti putki menee kokonaisena vain yhteen sylinteriin..? (ei kait se putken kaulus voi irrota matkalla vai voiko?).

 

Konetta en kyllä aukaise jos vähänkin liikkuu. Ihmeellisesti tyhjäkäynti toimii ja ihan pintakaasulla, mutta kun yrittää vähänkin kiihdyttää niin alkaa rötäämään.

Kondensaattorin vaihdoin, kokeilin toista puolaa, purin kaasuttimen (jolloin huomasin että suutin puuttuu). Bensapumppu pumppaa tankista mukavasti bensaa. Sytystä on kokeiltu aikaisemmalle ja myöhäisemmälle.

 

Sillon pari päivää sitten ensin kaasu hirtti auki, meniköhän siinä messinkiputki kaasuläpän väliin. Sitten ajoin sata metriä ja sammutin vähäksi aikaa, sen jälkeen ei ole kunnolla toiminut kuin hetkittäin.

Link to comment

Puristuspaineet oli ykkönen: 8.5 - kakkonen 11.0 - kolmonen 11.0 - nelonen 9.5

Ei ollutkaan tuo kolmonen huono, tulppa oli muuten vaan litussa. Eli puristukset sinänsä tälle autolle "riittävät".

 

Selvästi joku imuventtiili vuotaa (ykkönen?), varsinkin kylmänä. Menee varmaan palava seos imusarjaan ja häviää veto kaikilta pytyiltä, sitten taas nykäisee. Aivan hirveetä rytkytystä. Lämpimänä pystyy sitten kyllä ajelemaan pikkumatkat.

Olisko imuventtiili osunut mäntään vai voisiko olla messinkikikkare venttiilin ympärillä? Jos on venttiili vääntynyt niin sitten ei pelkällä ajolla parane.

Link to comment

Tuolla oireilulla uskoisin että pääset helmpommalla kun nykäiset koneen pois paikoiltaan ja aukaiset kannet.

 

Olet huomattavasti viisaampi tuon tempun jälkeen, samallahan näet missä kunnossa pytyt+männät ovat.

Link to comment
  • 4 weeks later...

Eilen ja tänään sain aikaiseksi katella mitä tuolle moottorille on tapahtunu. Aukaisin molemmat kannet, ei näkyny mitään ihmeellistä ja venttiilit piti. Ykkösessa ja nelosessa ylin männänrengas poikki, laitoin hyllystä jotkut tilalle. Molemmat huonommat puristukset siis johtuikin männänrenkaista.

Sitten ihan puolihuvikseni painelin venttiileitä auki käsin ja huomasin että kolmosessa ihan pikkasen kanittaa imuventtiili ennen kuin lähtee aukeamaan. Otin irti ja lautasessa oli kiinni mysteeriomurunen. Sen kun rapsuttelin irti niin loppui kanittaminen! (Venttiili siis kuitenkin piti koko ajan kiinni ollessaan...). Tääkin olis ehkä lopulta korjaantunut ajamallakin mutta tulipahan laitettua nuo männänrenkaat samalla.

Ajelin tuossa koeajon ja ei se vielä toimi hirmu hyvin, käy tyhjäkäyntiä kolmella jne. mutta se venttiilin aiheuttama paha tökkiminen jäi pois. Käynti kuulostaa vähän dieselmäiseltä, pitääköhän tarkistaa onko kaikki työkalut pakissa...

 

Valkoinen nuoli osoittaa epämagneettista murusta... Oliskohan siinä messinkiputken jäännökset..?

post-162-13888368155065_thumb.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...