Jump to content

Kupla hyytyy ja paukkuu lämpöisenä.


Guest jp68

Recommended Posts

Eli ongelma olisi seuraavanlainen.

Kesä-Kupla toimii normaalisti lyhyitä matkoja ajettaessa. Mutta kun lähtee hieman pidemmälle lenkille (~20km), ja kun kone lämpenee oikein kunnolla, niin alkaa ongelmat. Kone alkaa hyytyä, ei ota kunnolla kierroksia, tuntuisi kuin ei kävisi kaikilla pytyillä. Meno on nykivää, vedossa ei tahdo ottaa kierroksia ja pakoputki paukkuu mallikkaasti. Tällöin kuitenkin tyhjäkäynti suhtkoht normaalia.

Kärjet ja tulpat on hiljattain vaihdettu. Itsestä tuntuisi, että liittyisikö sytytyksen säätöön, mutta miksi ongelma tulee vasta pidemmän matkan

jälkeen. Autolla on ajettu vain muutama tuhat kilometriä viimeisen 15-vuoden aikana, joten liekö paikat jotenkin tukossa.

 

Mistähän tuosta vikaa lähtisi etsimään? Kiitos mahdollisista vinkeistä jo etukäteen, oma autojen tekniikka tietämys rajallinen.

Link to comment

Ryyppy on kyllä kunnossa ja menee pois päältä.

Jotenkin itsestäkin tuntuisi, että tuo kone lämpenee liikaa. Pitemmillä matkoilla aina jotenkin oireillut,

nyt vain vielä pahemmin.

 

Lisäksi aina ominaisuutena ollut, että tyhjäkäynnilla palaa silloin tällöin mittarin alareunassa oleva vasemman puoleinen punainen

varoitusvalo, joka sammuu sitten kun antaa koneelle kierroksia.

Käyttöohjekirja kertoo että tuo olisi lataus/jäähdytysvalo, ja oikeanpuoleinen varoitusvalo sitten öljynpaine.

Lataus on mitattu ja se on kunnossa.

Mutta voisiko tuo viitata jotenkin tuohon jäähdytykseen.

Link to comment

Venttiilinvälykset kannattaa tarkistaa, vois olla hyvin siinäkin vika.

 

Jos ylikuumenee esim. liian aikaisen sytytyksen takia niin öljytikku polttaa kättä ajon jälkeen + vesipisara sihahtaa lohkon pinnalla. Ja öljyvalo vilkkuu tyhjäkäynnillä...

Link to comment
Käyttöohjekirja kertoo että tuo olisi lataus/jäähdytysvalo, ja oikeanpuoleinen varoitusvalo sitten öljynpaine.

Lataus on mitattu ja se on kunnossa.

Mutta voisiko tuo viitata jotenkin tuohon jäähdytykseen.

 

No se valo viittaa siinä mielessä jäähdytykseen, että jos laturin hihna menee poikki -> lataus ja jäähdytys loppuu -> lamppu syttyy. Kannattaa myös tarkistaa onko mekkivalot kytketty oikein, eli otat vaikka öljykellon piuhan irti ja laitat virrat päälle, kumpi merkkivalo ei syty -> se on öljyn. Kumpi tahansa noista valoista voi vilkkua tyhjäkäynnillä.

 

Putkessa paukkuminen voi viitata myös laihaan seokseen, eihän bensalinja mene missään kohtaa kuuman paikan ohi, että se pääsisi kiehumaan? Toimiiko imusarjan esilämmitys? Laita tänne huviksesi kuva moottoristasi, jos mahdollista.

 

Kantsii kokeilla toisella puolallakin jos mahdollista.

Link to comment
  • 5 years later...
Guest Ansip

Täällä ilmentynyt samantyyppinen ongelma.

Hetken kun ajaa kovemmilla kierroksilla -> hyytyy, nykii, eikä tahdo enää ottaa kierroksia.

1300 -73 kyseessä.

Ryyppy poistettu käytöstä -> kurkku auki.

Kondensattori, pyörijä, kärjet ja virranjakajan kansi juuri vaihdettu.

Virranjakajan jalka kuumenee pirusti, muuten ei ylikuumenemisen oireita.

 

Samalla huomasin yhden tulpanjohdon "pomppivan" tulpan päässä. Kädellä tuntee "sykkimisen". 

Voiko tämä aihettaa ongelmaa?

Tulpat ja tuloanjohdot syytä vaihtaa?

Edited by Ansip
Link to comment

Nyt kuullostaa siltä että kannattaisi varmaankin aloittaa ihan perusjutuista ennen kuin ruvetaan mystistä vikaa etsimään sen enempää.

 

Eli käy tämä lista läpi ja sitten vasta sen mystisen vian etsimiseen jos on vielä jäljellä tämän listan läpikäynnin jälkeen.

Säädä venttiilit.

Tarkista ja säädä kärkiväli

Säädä sytytys kohdalleen

Vaihda tulpat tai totea niiden varma toiminta esim strobolla yksi johto kerrallaan Strobolla saa samalla testattua myös tulpanjohtojen kunnon.

 

Vian ollessa päällä kurkista kaasarin kurkkuun että tulviiko kaasari.

 

Ja jos tulpanjohto lyö läpi niin varmasti aiheuttaa ongelmia

Link to comment
10 hours ago, Ansip said:

Täällä ilmentynyt samantyyppinen ongelma.

Hetken kun ajaa kovemmilla kierroksilla -> hyytyy, nykii, eikä tahdo enää ottaa kierroksia.

1300 -73 kyseessä.

Ryyppy poistettu käytöstä -> kurkku auki.

Kondensattori, pyörijä, kärjet ja virranjakajan kansi juuri vaihdettu.

Virranjakajan jalka kuumenee pirusti, muuten ei ylikuumenemisen oireita.

 

Samalla huomasin yhden tulpanjohdon "pomppivan" tulpan päässä. Kädellä tuntee "sykkimisen". 

Voiko tämä aihettaa ongelmaa?

Tulpat ja tuloanjohdot syytä vaihtaa?

 

Niinkuin tuossa yllä totesin oma junikseni aikoinaan aiheutti juuri tuollaiset oireet kun yksi tulpanjohto oli murtunut.

Itsekin säädin ja vaihdoin kaikki syttöosat ja vasta viimeisenä tulpanjohdot jolla ongelma sitten katosikin.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...