Guest Posted June 29, 2013 Share Posted June 29, 2013 Tossa säätelin Dellorttooni ja vaihtelin suuttimia... Koeajolenkillä yks vanha kuplan virittäjä tuli huoltsikalla rupatteleen ja kun puhuttiin kaasarin säädöstä yms niin sano että sillä oli aikanaan ollu kuplassa K-Jetronikki jostain mersusta... Se houkuttelis sinänsä ettei vaadi sähkö hifistelyä ja tietsikan hiplaamista.. Mutta tekeekö sillä mitään ja toimiiko Kuppelissa?? Kertokaas kokeneemmat... enkä nyt haluais pelkkiä "paska" tai "hyvä" vastauksia.. Vaan kokemuksia laitteesta!? G Quote Link to comment
NordBling Posted June 29, 2013 Share Posted June 29, 2013 Mikäs jetronikin versio on kolkissa? Siinähän ois melken kaikki roinat kuplaan sopivia. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted June 29, 2013 Share Posted June 29, 2013 Oisko kolkissa ollu KE? No sinä kuitenkin rojut pitäs sattuu ihan mekaanisellekin. Miulla on kokemusta huonosti toimivasta ja ihan hyvin toimivasta. Huonosti toimi kun oli originaali ohjauspaineen säädin ja väljä määränjakaja. Väljä määränjakaja aiheutti sen, että kierroksilla veti järestään laihalle. Seoksia pääsee sit taas veikeemmin säätämään kun modaa ohjauspaineensäätimen ihan manuaaliseks. Se ei sit lämmön mukaan enää säädä, mut eipä se näissä kesäpirsseissä tarviikaan. Mie viritin rinnalle toisen piirin, johon tein lisärikastussuuttimesta magneettiventtiilin ja toisen säädön, niin saan antaa rikasta seosta hetken aikaa kunnnes kone lämpiää riittävästi. Miul on 900 saabista toi määränjakaja, kaasuläppä on jostain audista ja motonetistä löyty edulliset suuttimet jostain golfista. Äkkiseltään nykypäivänä en lähtis k-jettiä laittamaan kun megan saa jo melko edullisesti. K-jetin laittaminen on vähän turhan työläs ja menee rahaa siihenkin. Quote Link to comment
non-hippy Posted June 29, 2013 Share Posted June 29, 2013 mulla oli käyttis-900 saabissa K-jetronic ja se on ollut parhaiten toimiva auto mikä minulla koskaan on ollut. Hellekesä tai paukkupakkaset, niin aina käynnistyi kuin palmun alta ja kävi ensi sekunneista lähtien aivan tasaisesti. Tyhmyyksissäni vaihdoin vanhempaan kaasari 99 saabiin, kun 80-luvun auto tuntui silloin liian uudelta ja tylsältä. Jos volkkarin ilmajäähyyn olis tarjolla bolt-on k-jetronik paketti, en epäröis hetkeäkään sellasen hankintaa. Kaikesta elektroniikasta saan vaan lisää harmaita hiuksia. Aina joku anturi tai sensori ehkä rikki tai rele temppuilee tai sitten vaan liitin hapettunut. Kyllä toi elektroniikka uutena toimii, mutta sitten kun aletaan pelaamaan +20v vanhoilla osilla. Quote Link to comment
Guest Posted June 29, 2013 Share Posted June 29, 2013 Sehän muakin noissa Megoissa ja muissa epäilyttää kun ensinnäkään en oo yhtään motoriikaltani kolvaajatyyppinen.. Ja pitäis alkaa niitä sytkälevyjä laittaan hihnapyörään ja vetään piuhoja.. K-Jetissä on vaan ne pensapumppusydeemit yms... Tuo huoltamolla näkemäni kuplamaakari kehu Mersun palikoita.. Oli sillä pelannu hyvin ja oli juurikin tehnyt noita edellä mainittuja ollin ohitus kikkoja siihen ja ottanut sen kaksmetalli ryypyn säädettäväksi kojelaudasta... Kai niitä olis parempiakin.. vaikka Hestecit, mutta aattelin nyt kun pikkubudjetilla tekee ja lähtee hankkiin erikseen läppärunkoja ja suuttimia + boksin niin tulee hintaa.. Purkamosta toi K-Jetti olis yks palikka missä kaikki.. Tekee vaan imusarjan sille... Onko muilla mitään kommentteja?? Quote Link to comment
Guest Posted June 29, 2013 Share Posted June 29, 2013 Netti tekee haamupostauksia.. Perhana! Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted June 29, 2013 Share Posted June 29, 2013 Niin imusarja läppärungolle ja suuttimen paikat pässinsarviin. Sen lisäksi tarvii kohtuu paljon tilaa, koska aika isohan toi mokkula on. Quote Link to comment
Ketsa Posted June 30, 2013 Share Posted June 30, 2013 Tuon ison ilmäärämittarin/jakajan takia en lähtisi kuplan takaluukkuun sovittamaan, vaikka systeeminä sinänsä on tuplakaasareita simppelimpi sen jälkeen kun toiminnan on oivaltanut. Itselläkin on hyllyyn jäänyt 8-pyttyisen mersun iso K-jetti + uusi vielä isompi määräjakaja (oisko ollut turbo-possusta), mutta tuskin noita tulee mihinkään ikinä asennettua. Jos megan monimutkaisuus pelottaa, niin unohda alkuu sytkä pois kuvioista, niin asennus muuttuu heti simppelimmäksi kun pyörimisnopeustiedon lähteeksi riittää puola. Kaiken simppelein ruiskuun siirtyminen (ja pienimmän budjetin juttu) on sitten varmaankin bensatölkin ruiskun asentaminen kuplaan. Vaatii vain imusarjan askartelun tavalla tai toisella ja tietysti ilmamäärämittari on iso tässäkin, eli jonkin verran pitää päätä raapia ennen kuin osat pellin alla ovat. Yksi vaihtoehto ehkä vielä voisi olla simppelin sähköruiskun siirtäminen kuplaan vaikkapa 900i 16v saabista. Eli olikos ne nyt LH-jettejä, kun ilmamäärän mittaaminen on kuumalangalla. Noissa on sytkä erillinen, eli ei ongelmaa siitä. Ruiskutuskarttaa ei pääse muuttamaan helposti (pitää polttaa lastu), mutta saisisiko bensanpainetta säätämällä seokset yhtä hyviksi kuin mitä ne on esim. keskikaasarin kanssa....? Quote Link to comment
vwagen Posted June 30, 2013 Share Posted June 30, 2013 Ei ole K:ta tai mitään sen johdannaista ollut kolmostyypissä tai muissakaan VW ilmajäähdytteisissä tai boxerissa. Tyyppi 3 D-jetronic Tyyppi 4 D ja L-jetronic Tyyppi 2 T 2 D ja L-jetronic Kupla L-jetronic ja Digifant Tyyppi 2 T 3 L-jetronic,Digijet ja Digifant Kaikki edellämainityt siis sähköisiä ruiskuja. Ehkä helpoin yhdistelmä olisi Mexiko Kuplan Digifantin imusarja ja läppärunko ja muut osat sopivankokoisella moottorilla varustetusta K-jet autosta. Quote Link to comment
mikko k Posted June 30, 2013 Share Posted June 30, 2013 Mulla olis joutilaana TurpoSaabbaasta K-jetti määränsäädin ja jotain muuta hilpettä, jos jotakuta kiinnostaa alkaa asennella... Quote Link to comment
ARTO Posted June 30, 2013 Share Posted June 30, 2013 Jos 70-luvulla muutamat kuplien virittämiseen erikoistuneet saksalaiset firmat asenteli K-jettejä kuplaan, joten kun löytää sopivan tehoisesta/kokoisesta koneesta K-jetin ja varmistaa ettei itse ruiskussa ole vikaa ja säätelee syötöt kohdilleen, niin toimiihan se hyvin. Toisaalta hyvät tuplakaasarit osaava säätäjä saa toimimaan yhtä pehmeesti kuin koo-ruiskun. Quote Link to comment
Tanhis Posted July 1, 2013 Share Posted July 1, 2013 Ei ole K:ta tai mitään sen johdannaista ollut kolmostyypissä tai muissakaan VW ilmajäähdytteisissä tai boxerissa.Tyyppi 3 L-jetronic Tyyppi 4 D ja L-jetronic Tyyppi 2 T 2 D ja L-jetronic Kupla L-jetronic ja Digifant Tyyppi 2 T 3 L-jetronic,Digijet ja Digifant Kaikki edellämainityt siis sähköisiä ruiskuja. Ehkä helpoin yhdistelmä olisi Mexiko Kuplan Digifantin imusarja ja läppärunko ja muut osat sopivankokoisella moottorilla varustetusta K-jet autosta. Eikös type kolmosissa ollut d-jetti eikä l Tai oliko myöhemmissä myös l-jettiä Quote Link to comment
vwagen Posted July 1, 2013 Share Posted July 1, 2013 Hyvä huomio Tanhis,olet aivan oikeassa,mitenkähän se noin on lipsahtanut,siis kolmostyypissä D-jetronic. Korjattu alkuperäiseen tekstiin. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.