Henkar Posted March 18, 2014 Author Posted March 18, 2014 (edited) Taas vähän vanhaa tarinaa. Viime perjantaina siis nostettiin koppa ylös. Hyvin mäni 3 henkeen kun kaverin kanssa nostettiin koppa irti alustasta ensin perästä vain ylös ja emäntä löi 2x4:n kulkemaan korin alta/alustan keskitunnelin päältä. Sitten vaan otettiin helpoista kiinni ja nostettiin ylös koko koppa ja emäntä löi pukit alle. Sitten ne ruosteet. Ensin esittelyssä kuskinpuoli (yrittäkää pysyä mukana). Appari Apparin puolella korinpuoli olikin ehjä vielä. Korjausideana että kantataan suunnilleen samanlaiseen muotoon peltiä ja kuskin puolelta kerralla 1350mm laitaa pois ja uus tilalle johon sit mitoitellaan kopan kiinnitysreijät. Apparin puolelle tuo lyhyt pätkä oliko 170mm. Ja kälyselle tunkin paikalle ajattelin tehdä poisto toimen ja varmaan sitten sama apparin puolelle vaikka ehjä onkin, tunkattuahan saa vaikka vääntösauvaputken alta ja edessä etuakseliston keskeltä. Mitäs mieltä olette polttoainelinjasta jonka joku on joskus vaihtanut kulkemaan apparin lattialla keskitunnelin kyljessä (kuten jarruputki kuskinpuolella). Muuten ei varmaan ongelmaa mutta tuota tunnelin ylitystä mietin olisiko järkevä tehdä vaikka niin että poraisi tunnelin kylkeen reijän tuolla takaosassa ja jatkaisi siitä sitten tunnelissa perälle? siis vaihtamalla koko putken uuteen ei liitoksella. ns jarruputki käy? Lattiat tosiaan muuten ehjät mutta apukuskinpuolella tunnelin kyljestä oli vähän lattiapeltiä hävinnyt, ei silti päivä läpi paista että ilmeisesti tunnelissa joku levennyt tuolla lattiapellin alla, Edited March 18, 2014 by Henkar 1 Quote
APO Posted March 18, 2014 Posted March 18, 2014 (edited) Itse ajattelin vetää ihan bensaletkulla tunnelin sisällä, helppo uittaa paikalleen. En tiedä onko tuossa letkussa sitten mitään huonoja puolia jos vaan huolehtii ettei jää hankaamaan esim. vaihdetankoon, viisaammat tietänee... Edited March 18, 2014 by APO Quote
Tanhis Posted March 18, 2014 Posted March 18, 2014 Itse ajattelin vetää ihan bensaletkulla tunnelin sisällä, helppo uittaa paikalleen. En tiedä onko tuossa letkussa sitten mitään huonoja puolia jos vaan huolehtii ettei jää hankaamaan esim. vaihdetankoon, viisaammat tietänee... Juu ei kannata todellakaan vetää kumiletkuna kun noi bensaletkut tuntuu olevan sellaista kamaa nykybensojen kanssa että saa miltei jokavuosi olla vaihtamassa letkuja. Mutta paineilma tms putki onkin sitten eri asia kun ne ei halkeile niin helposti jos on oikeanlaista putkea (tästä olis joskus keskusteluakin jossain täällä). Quote
APO Posted March 18, 2014 Posted March 18, 2014 (edited) Juu en tarkoittanutkaan kumiletkua vaan juurikin sitä mitä pneumatiikkalaitteissa käytetään, tai on ainakin samannäköistä. Vianorilta tuota itse sain. Mitä lie materiaalia. Kyllähän tuota taidetaan nykyautoissakin bensaletkuna käyttää. Edited March 18, 2014 by APO Quote
Henkar Posted April 2, 2014 Author Posted April 2, 2014 Jepskukkuu eli päivitystä pätkäytetään pitkästä aikaa taas. Vaikka foorumille en ole kirjoittanut, on tallilla silti yritetty tehdä jotain miltei joka päivä. Edeltävästä polttoaineputki/letku keskustelusta sen verran että hapokasta 6mm tai 8 mm putkea olisi jo tiedossa mielestäni kohtuu hintaan (5€/metri) että eiköhän myö se semmosesta tempasta. Joku jos osais vaan valottaa mitenkä sen sais kiinnitettyä tuonne tunneliin vai heitetäänkö vaan sinne ja ajatellaan että kyllä se kestää? Noh ja niin, tallilla on turattu reippahasti tunteja, joskaan tulos ei ehkä ihan siltä näytä :D Koppa alkaa olla hitsattu alapuolelta. Siltä osin enää pieni putsaus ja epoksia. Samalla mallilla on myös tuo takakulmassa möllöttänyt reikä. Kaveri taaskin hiekkapuhalteli ahkerasti alustaa muutaman päivän (= yhden pitkän päivän tunnit). Laitteet sen verran hepposet eikä hiekkaa varattu hirveitä niin siksi vähän pitkään meni mutta hyvä siitä tuli omasta mielestäni. reikiä löytyi jokunen, V-mäisimpänä apukuskin puolelta keskitunnelin vieri mikä oli pitkältä matkalta ottanut itseensä ja osittain jo maa paistoi läpi. Eilen sain lisäksi moottoritilan sivuhyllyt askarreltua paikalleen, vielä puuttuu vain tiivistelistat koska hyllythän tuli säästösyistä pokkautettua tasapellistä. Muita kun peltihommia on tapahtunut ainenkin johtosarjan irtipujottelu. Sehän menee nyt korjaukseen kun onnistuin polttamaan sen hitsatetta aika pahasti, samalla saa diagnostiikkaboksin johdot lähteä kun turhaan mielestäni taakse juokseevat. Eilen tuli myös sitruunahappotilaus joten kohta pääsee koneen peltejä yms hapottelemaan. Ja jos nyt joku lukee tätä joka ei ostopuolta lue niin hakusessa on ehjän tyyppinen takahelma, johtosarja, moottorin ja takahelman väliin tuleva leveä pelti. Quote
Anpu Posted April 2, 2014 Posted April 2, 2014 Jepskukkuu eli päivitystä pätkäytetään pitkästä aikaa taas. Vaikka foorumille en ole kirjoittanut, on tallilla silti yritetty tehdä jotain miltei joka päivä. Edeltävästä polttoaineputki/letku keskustelusta sen verran että hapokasta 6mm tai 8 mm putkea olisi jo tiedossa mielestäni kohtuu hintaan (5€/metri) että eiköhän myö se semmosesta tempasta. Joku jos osais vaan valottaa mitenkä sen sais kiinnitettyä tuonne tunneliin vai heitetäänkö vaan sinne ja ajatellaan että kyllä se kestää? Omaani vaihdoin 8 mm hydrauliikkaputken takakautta koppa päällä. Takapään sarven reikkää piti hieman vingulla suurentamaan jotta sain putken työnnettyä sisään, vanhasta putkesta katkaisin päät ja työnsin loput tunnelin sisään. Tunnelin etuluukusta pää läpi -> mutka päähän ja veto takaisin päin ja reiästä ulos. Tässä vaiheessa sitten kattelin kameralla ettei putki ole pinteessä/hölmösti kykin- kässärivaijerien kanssa. Putki oli mennyt tuurilla tuunneli keskivaiheiilla olevan poikittaisvahvikkeen ali (rako just 8mm) putki oli hirttäny sen verran kiinni ettei putken liikkumisesta ole huolta. Quote
Henkar Posted April 16, 2014 Author Posted April 16, 2014 Päivitystä ettei todellisuus unohdu. Jälleen on kovasti yritetty tehdä töitä mutta tulokset vain odottavat näkymistään, siis lähinnä valmistumisen kannalta sillä aina tulee jotain uutta. Jälleen vähän kuvia jutskuista. "uudet" ovet. Näissä pohjat kovat, mutta pientä laittoa vaatiivat (saakelin saranat). Ajatuksena jos vaihtaisi vihreistä ehjemmät saranat. Joku ilmeisesti onnistunut pulttaamaan saranat oven puolelta ettei niitit asetu ongelmaksi. Ovet nyt jo purettu lasien ja tiivisteiden osalta. Toisaalla käydyn keskustelun johdosta otettiin ja puhallettiin korista helmakotelot. Tuloksia arvioidessa tultiin tulokseen että menee vaihtoon nuo "astinlautojen kiinnityspellit" jotka nyt jo tilattu ja saapuneetkin tallille. Eilen lähdinkin jo soitellen sotaan ja leikkelin kantin auki kotelosta. Saatoin jo leikata vähän liikaakin koska ainenkin ovi aukon etureunasta löytyi kaksi peltiä kulkemasta päällekkäin ja nyt siis molemmat saivat väistyä laikan osuessa. Sitä en tiedä vielä tässä vaiheessa että mitä tästä nyt tulee. Varsinkin tuo takaosa nyt vähän epäilyttää mutta sehän ei juuri taida ulospäin näkyäkkään :D. Kuitenkin aika äheltäminen vielä tiedossa että saa siististi kasaan, mutta kokeillaan. Positiivisena mainittava että itse lämpöputket näkyvältä osalta ainenkin todella hyvässä kunnossa. Alustaankin onnistuin kanttia vaihtamaan, vielä pitäis vaan sähkölinnun kakkoja vähän tasoitella. Sitten vielä kysymys jos joku tietävä tätä topicia seuraa että millä kannattaisi rattiakselin pultit irroittaa ja eikös tuohon voi sitten ihan perus pultit laittaa tilalle? Maalauksen takia vois olla kätevä ottaa edestä ja katsoinpa tuota eilen youtubesta jotain kuplan kunnostus videotakin niin siinä saivat sen ohjauksen kumirätin kätevästi pois kun vetivä rattiakselia taaksepäin. Quote
Henkar Posted May 22, 2014 Author Posted May 22, 2014 Pitkästä aikaa taas juttua. Rottelo kävi tänään alustallaan ja moottorikin kävi kiinni, syynä tallin uudelleen järjesteleminen ja samalla tuli katsottua konehuoneen hyllyjen korkeuden onnistuminen. Vasen hylly olikin etupäästä aivan liian ylhäällä joten vähän joutuu saumoja ajelemaan auki. Muutenhan projekti on mukamas yrittänyt edetä mutta oikeastaan näyttää siltä että pyörii paikallaan. Kuskin puolen helman laitapelti on nyt vaihdettu, ja muutama muu pienempi paikkaus tehty. Jälleen on samalla hermoja koeteltu ja epäilyjä tulevaisuudesta herännyt sillä monelta osin pellit ovat aika ohueksi muhineet (ei kuitenkaan ruuvimeisselillä puhki tyyliä), kuitenkin jos nuo pellit alkaisi kaikki vaihtamaan ei korista jäisi oikeastaan kuin katto jäljelle :D Korissa nyt vielä tekemistä hyllyn lisäksi apukuskin puolen helman laidan loppu hitsailu. SIeltä pitää nyt vielä ottaa auki myös etupyöräkotelon alalaitaa jonkin matkaa. pieni hitsaus sisäpuolelle yhteen "massausluukkuun", johdot keulasta pois ja kojelaudan purku, vähän putsailua ja pensselillä epoksimaalia pariin paikkaan niin loput jääkin sitten maalarin kittailtavaksi (ellei taas löydy jotain uutta). Sitten tietysti yhteen lokasuojaan pitäisi tehdä pieni paikka, takahelmaan paikka ja se pitäisi saada jollakin tapaa fiksusti irrotettavaksi, vanhoista ovista pitäisi irrottaa saranat ja saada ne jotenkin pultattua uusiin (vinkkejä millaiset pultit?). Alustaa en ole kerennyt edistämään ollenkaan (putsaus, hitsaus, maalaus, putket, jarrut jne), moottori on vielä täysin koskematta (peltien purku, hapotus, maalaus), myös kaikkea pikkuhilpetta pitäisi hapotella ja maalata, johto sarja korjata.Paljon on tekemistä ja kovasti näyttää että aika ei riitä kesässä mitenkään tähän kaikkeen, mutta yritetään silti edes syksyn sateille. Quote
SePi Posted May 23, 2014 Posted May 23, 2014 Kait niitä vaiheita tulee kaikille, jolloin koko homma sylettää ja tekisi mieli unohtaa koko paska. Mutta pienikin ele on eteenpäin ja mulla ainakin löytyy kalentereista sivuja jo monen vuoden päähän. Eiköhän siellä jossain ole tämänkin eka koeajo uudessa asussa! Quote
Henkar Posted June 11, 2014 Author Posted June 11, 2014 Kait niitä vaiheita tulee kaikille, jolloin koko homma sylettää ja tekisi mieli unohtaa koko paska. Mutta pienikin ele on eteenpäin ja mulla ainakin löytyy kalentereista sivuja jo monen vuoden päähän. Eiköhän siellä jossain ole tämänkin eka koeajo uudessa asussa! Mahtollisesti, mahtollisesti. Kyllähän tuota heti sai vähän lisää virtaa kun helmat sai hitsattua edes jonkun näköseen kuntoon jne. kori alkaa muutenkin olemaan mielestäni hitsailtu (monestikkohan olen jo tämän sanonut ja päässäni miettinyt :D ). Nyt otti kuitenkin jälleen ohraleipä kun eilen tuli mieleen kokeilla vielä ovea oikealle puolelle paikalleen. Eipä menekkään ovi kiinni vaan kahnaa ylälaidasta. Ovea vähän alan päin painamalla tai saranat löysällä menee kyllä eli ei hirveistä matkoista sinällään puhuta (vaikka kuuluuhan siellä vähän rakoakin olla). Kuvissa siis ovi painettu "väkisin" kiinni. Ensimmäisenä tuli itselle mieleen että onko koppa voinyt vääntyä kun jouduin laikkaamaan punaisella merkityn alueen auki? Ei siis tietenkään poikki poikki vaan tuon helman kyljen jouduin aukaisemaan ja laittamaan tilalle uutta... Toinen mikä taaskin kävi mielessä mitä en eilen hoksannut kokeilla että onko kuplan koppa niin melto että kiertäisi jos pukit eivät nyt olekkaan joka kulmasta samalla korkeudella? nimittäin koppaan jouduttiin kyllä välissä siirtämäänkin, en vain muista kokeilinko enää siirron jälkeen ovea paikoilleen kuin vasta nyt eilen. Ennen siirtoa kokeilin ainenkin ja sillon oli kaikki ok. Quote
Henkar Posted September 16, 2014 Author Posted September 16, 2014 (edited) Miten olisi pieni päivitys näin 2 kuukauden hiljaiselon jälkeen. Onhan tässä sen verran aihettakin sillä juurikin 15.9.2013 kävimme ostamassa Kuppelon ja 16.9.2013 aloitin tämän topicin. Mutta niin sen verran kuluneesta vuodesta ja autosta että ei kyllä nyt auton läpi käyneenä olisi uskonut että meni vielä leimasta läpi syksyllä. Paljon on nyt kuitenkin aikaa käytetty, monesti on mennyt hermot ja budjetti on jo nyt venynyt 1,5 kertaiseksi eikä mukaan ole edes laskettu tallipaikan vuokraa. Monesti olen kyllä miettinyt että mikä se on kun vetää aina tallille jatkamaan vaikka paljon vähemmästäkin on mennyt autoa vaihtoon ja projektit jäihin, ehkä se on tuo kuplan yksinkertaisuus ja ajatus siitä että jos nyt kerrankin onnistuisi saamaan jotain valmiiksi :D No missäs sitä nyt mennään. 2 kuukauteen ei ole sinällään hirveitä tapahtunut, tai no on mutta ei ehkä taaskaan kuinka paljon olisi toivonut. Nyt kuitenkin kesän 2014 dead linejen mennessä heittämällä ohi on katse siirtynyt suosiolla kevääseen 2015, ehkä vappuajelut olisi kiva juttu. Mutta niin, maalari on rehkinyt hirveesti pohjien kanssa (ja minä hikoillut tulevaa hintalappua). Paljon on ollut vaikka minkälaista ruttua, jopa kattoa oli joku joskus mennyt kittailemaan päin honkia. Eihän meikäläisen silmä olisi semmoisia varmaan edes huomannut kun vasta valmiissa maalipinnassa, mutta ammattimies on aina ammattimies. Koppa itsessään näyttää nykyisin siis tältä. Värihän on siis jonkun sortin pohjaväri/ hiontaväri eli vielä muuttuu, hyvä sinänsä sillä kuvissa tuo näyttää vielä siedettävältä, mutta livenä muistuttaa lähinnä sinappia. Lisäksi kopan osalta on tullut askarreltua mm. saranoiden irroitus oransseista muuten ehjistä ovista sekä vanhoista vihreistä joissa oli ehjät saranat mutta muuten ovet mädät. Luulisi taas helpoksi hommaksi mutta eipähän tuo taas ihan niin tuosta vaan mennyt. Motti seisoo pukissa vieläkin koskemattomana. Ainoastaan rullannut ympäri tallia uudelleen järjestelyiden tieltä. Alustan kanssa tilanne on nyt semmonen että tulemme käyttämään kesäkuussa ostamaamme sätöstä jossa lattia pellit on joskus vaihdettu suoriin pelteihin. Vaatii vaan muutamat vahvistukset pohjaan että katsurille kuulemma kelpaa. Ajattelin että katsotaan sitten tulevaisuudessa kun on rahaa, aikaa ja omat tilat niin tekee sitten alustan viimeisen päälle. Yksi ongelmahan tämän sätöspohjan kanssa meinasi olla penkit joita ei olisi omilla kiskoillaan ainenkaan saanut kiinni (vanhemmat ehkä). Päätimme kuitenkin että pistetään nyt vähän uudemmat jakkarat (ähtäri leimasin esille :D ) mallia BMW. Tällä nyt kuitenkin saavutetaan muutamia hyötyjä jotka ovat mm.: saa tehtyä helposti kiinnityksen tasapohjalle, jämäkämmän tuntuiset istua, ja ehkä huomattavin seikka että jakkaroista löytyy korkeuden säätö mikä antaa varmasti emännälle lyhyehkönä ihmisenä vähän paremman ajoasennon. jahka vielä joskus uskaltautuu kuplan rattiin :D. Toinen ongelma on akun paikka mikä sekin on tehty vähän vasurilla edellisen omistajan toimesta. Akku tulisi noin 5cm korkeammalle kuin normaalisti, liekkö mahtuu takapenkin alle ottamatta minnekkään kiinni? Yksi ratkaisu olisi sivunavallinen akku, mutta taitaavat olla aika hinnoissaan, mm. optiman redtop sivunavoilla 200€. Mutta nyt siis olemme menossa vaiheessa tukirautojen hitsaus ja penkkien kiinnityskohtien askartelu. Sitten pitäisi vaihtaa polttoainelinja (varmaan se sinkitty 6mm hydrauliikkaputki kestää edes jonkun vuoden), ehkä jarrulinjan pitkäosuus mikä on kylläkin uusi jo nyt mutta alustan edellisen omistajan väkertämä metritavarasta ja hyllyssä kuitenkin meillä jo olisi uusi kuplaan tarkoitettu jarruputkisarja. Sitten vähän maalia alustan pintaan ja vaihdelaatikon putsaus ja paikalleen nosto. Nähtäväksi jää kerkiänkö jarrut jo tässä välissä laittamaan vai kasataanko pyörilleen pika pikaa että voidaan nostaa koppa alustalle. Tämä siksi kun tallissa meinaa olla tila vähissä, maksamme pariaatteessa maalarille=tallikaverille yhden auton paikasta mutta tällä hetkellä koppa ja alusta erillään vie kahden auton tilan. Mutta että semmosta tälle rojektille. Edited September 16, 2014 by Henkar 1 Quote
Henkar Posted October 9, 2014 Author Posted October 9, 2014 Tallilla vähän väännelty ja käännelty viime viikot kopan kanssa. Maalarin toiveesti nostettiin ensin korkeille pukeille maalaamoon että sai vetästä kojelautaan ja sen alle väriä inhimillisessä asennossa. Sitten pitikin jo kantaa pois maalaamosta toisen auton maalauksien tieltä. Seuraavaksi väkersin korille matalemman alustan jolle koppa laskettiin. Tämä siksi että ylettää paremmin katon maalaamaan kuin auton omalla alustalla.. Ja eilen sätöstelin laittaa oviin saranat ja ovet paikalleen. Edelleen meinaa vain olla vähän ongelmaa apparin oven kanssa mikä ottaa takayläkulmasta kiinni koriin, mutta jospa tuo asettuu kun vähän vääntelee ja kääntelee. Sitten kolme jonnin joutavaa kuvaa siitäkin: Vielä vähän esimakua tulevasta väristä. 1 Quote
Henkar Posted October 15, 2014 Author Posted October 15, 2014 (edited) Semmottinen homma oli eilen käyny tallilla. Jonnii verran oli maalarilta lakkapäässyt valumaan, ei kuulemma kupla ihan mieleisin auto maalailla muotojen takia ja kun tilakin vielä melko viileä, mutta kuulemma saa kiilloteltua hyväksi jahka vähän ensin kuivahtaa Pitäis vaan perhanan alusta saada äkkiä kuntoon, laatikko putsailtua, polttoainelinja vedettyä, jarruputki vedettyä, jne. muuten jarruja ja muuta taitaa saada aika helposti tehtyä kun koppa taas päällä. Edited October 15, 2014 by Henkar 1 Quote
jolkkon Posted October 15, 2014 Posted October 15, 2014 Maalattiinko ovet paikallaan? Mites sitten sisäpuoli maalattiin? Kiinnostaisi nähdä sisäkuvia. Vielä minäkin joskus... Entäs muut luukut? Quote
Paadre Posted October 15, 2014 Posted October 15, 2014 Siistiä jälkeä kyllä. Meneeko arvaus metsään jos sanon, että väri on vuosituhannen vaihteen GTI-Almerasta? Quote
Henkar Posted October 15, 2014 Author Posted October 15, 2014 Siistiä jälkeä:-) Mikä on tuo väri? Siistiä jälkeä kyllä. Meneeko arvaus metsään jos sanon, että väri on vuosituhannen vaihteen GTI-Almerasta? Vähän se lipsahtaa metsään. Kyseessä on nimittäin ihan volkkarin omaväri. Ilmeisesti vieläpä tuon kopan alkuperäinen. Moss Green Metallic. Maalattiinko ovet paikallaan? Mites sitten sisäpuoli maalattiin? Kiinnostaisi nähdä sisäkuvia. Vielä minäkin joskus... Entäs muut luukut? Ovet maalasi ensin sisäpuolelta irrallaan ja sitten paikallaan ulkopuoli. Syynä tämä joku sävyhomma / kiteiden samaan asentoon meneminen. Luukkuihin ja lokasuojiin epäili että sävyt sattuu kohilleen irtaallaan maalattunakin. Quote
jolkkon Posted October 15, 2014 Posted October 15, 2014 Upea vaihe projektissa, anteeksi rojektissa. Muista liittää riittävästi kuvia ja lisää kuvia. Bussi-projektissani suurin jännitys oli miten se ensimmäinen kunnollinen naarmu syntyy uuteen pintaan. Nopeasti se sitten sieltä tuli ja ihan omilla taidoilla! 1 Quote
Paadre Posted October 15, 2014 Posted October 15, 2014 No onneksi en lyönyt vetoa asiasta. Näyttää kuvissa niin erehdyttävästi almeran väriltä. Kiva kun on välillä jonkun muun värinen kuppeli kun valkoinen, punainen tai musta. Quote
Henkar Posted October 18, 2014 Author Posted October 18, 2014 (edited) Tänään nostettiin nokkapelti ja takahelma paikalleen. Huomenna sitten vielä takapelti että pääsee maanantaina maalari kiillottamaan. Ja emännän mietteethän väristä ja kuplan kasaantumisesta olivat Maanantaina olisi maalarin tarkoitus kuulemma suihkia lokasuojat. Tänään vähän myös likaista työtä. Emäntä puhdisteli vaihdelootaa samalla kun itse hitsailin vielä tuota tämän auton vitsausta = pohjalevyä. Jatketaan huomenna harjoituksia. Edited October 18, 2014 by Henkar 1 Quote
Henkar Posted November 24, 2014 Author Posted November 24, 2014 (edited) Aika kuluu ja mitään ei tapahdu vaikka kuinka tekee. No ei vaines, en vaan kehtaa laittaa kuvia tuosta meidän häpeäpilkusta = pohjalevystä. Se nyt kuitenkin on tursailtu sieltä täältä vahvistella edellisen rakentajan toilailujen korjailuna. Susiruma ja kaukana hyvästä se on silti, mutta nyt ei mahda muuta. Kerkeis vaan maalari vetäsemään vähän maalia pintaan niin pääsisin massaamaan ja sitten alkain palapelin kasailu. Tai no vetoakselien suojaputkiin pitäisi maalia keksiä myös, ja jarrukilpiin, ja iskareihin, jne. joka puolelle. Olen tässä myös mietiskellyt kannattaisko perän laskemista naksulla (vai kahdella pelkkien droppiolkien kanssa?) harkita jo nyt korin ollessa pois häiritsemästä. Tuossa viikonloppuna tuli myös aloiteltua pallonivelien vaihto samaan ruuhkaan. Oli aika jämäkästi kiinni tukivarsissa kun sai 15tkg laittaa prässiin eikä osoittanut vielä antautumista. Laskettiin sitten 10tkg pintaan ja vähän lämmiteltiin pillillä niin alkoi pikkuhiljaa jännien äänien säestämänä irtoomaan. Ensimmäisen kanssa oli kyllä vähän hankalampi homma kun mentiin epähuomiossa painamaan väärältä puolelta tuloksella että vain kuula työnnettiin ulospesästä ja se sitten äkkiä lähtiessään aiheutta "pienen" pamauksen ja koko prässi loikkasi ilmaan, sitten hoksattiin että ei näin :D. Tukivarsiin jos nyt saisi vähän maalia pintaan ja etsisi taas jostain prässiä että saisi painettua uudet osat paikoilleen. Edited December 4, 2014 by Henkar Quote
APO Posted November 24, 2014 Posted November 24, 2014 Menee paikalleen myös isolla ruuvipenkillä, kunhan saa puristettua linjassa. Quote
Tanhis Posted November 30, 2014 Posted November 30, 2014 Kait sieltä takaa kantsii yksi napsu ottaa jos dropit edessä kun yleensä edessä on vielä pienemmät kumit kun takana jotka korostavat etukenoa jos sellaista luukkia edes hakee. Quote
Guest jasalm Posted November 30, 2014 Posted November 30, 2014 Riippuu pitkälti asennosta josa auto alunperin oli. Tuo oma seitennelonen muuttu pelekillä droppiolilla rajusti keulivasta sentin verran etunojasa kulukevaks. Renkaat on samankokoset ympäri auton. Ajo-omituisuuet parani huomattavasti, varsin ki yli kuuenkympin nopeuksisa. Quote
Henkar Posted December 4, 2014 Author Posted December 4, 2014 Menee paikalleen myös isolla ruuvipenkillä, kunhan saa puristettua linjassa. Ok, pitääkin pitää korvan taakse että jos ei prässiä ilmaannu niin kokeilee ruuvipenkissä. On sitä kyllä joskus tullut höyläpenkissä (vai miksi kutsutaan puisien puutyöpöytien puristusosaa) painettua neliveto audin leveä takalaakeri paikallaan että kai sitä nuokin menee :D Kait sieltä takaa kantsii yksi napsu ottaa jos dropit edessä kun yleensä edessä on vielä pienemmät kumit kun takana jotka korostavat etukenoa jos sellaista luukkia edes hakee. Riippuu pitkälti asennosta josa auto alunperin oli. Tuo oma seitennelonen muuttu pelekillä droppiolilla rajusti keulivasta sentin verran etunojasa kulukevaks. Renkaat on samankokoset ympäri auton. Ajo-omituisuuet parani huomattavasti, varsin ki yli kuuenkympin nopeuksisa. Meillä tuo rakkine kulki mielestäni melko suorassa vielä ennen purkamista, nyt voi sitten tietty olla ihan oma juttunsa kunhan saadaan kasattua. Lookki mitä haetaan on lähinnä vain hillitty madallus ilman etu- tai takakenoa. Nyt voi uskaltaa julkaista ja jonkun kuvan tuosta häpeäpilkusta = alustasta. Saatiin nimittäin viikkon sitten maalipintaan (joo piti olla musta, tai harmaa mutta maalari löyty helpommin punaista :D ) ja lauantaina vielä massasin pohjan. Kuvat otettu sunnuntaina, eli massat vielä kosteena. Eihän tuo nätti ole kuten olen monesti maininnut, ja työtäkin sain tehdä varmasti yhtä paljon edellisen sepän jälkiä siistiessä kuin että olisin puoliskot vaihtanut. Mutta säästinpä jonkun sata euroa :D Ja sitä nuo on moni sanoneet että eihän sillä pohjalla niin ole merkitystä ellei aio katolleen ajaa. Seuraavaksi pitäisi varmaan keksiä mistä aloittaa kasaaminen. Vähän noita punaisia osia pitäisi kyllä mustaksi saada, mutta kaipa tuossa jo jotain voisi lähteä alustaan liittämään. Onko muuten näin alustan osalta kuplassa kovin paljon erikoiskovia pultteja tai muttereita, vai kehtooko käydä vaan normi 8,8 tarviketta vanhojen rytöjen tilalle? Quote
Tanhis Posted December 4, 2014 Posted December 4, 2014 Etuakselin ja jousilattojen kiinnityspultit oli muistaakseni kovempia ja lootan pultteja tuskin pulttikaupasta löytyykään. Quote
Henkar Posted December 17, 2014 Author Posted December 17, 2014 (edited) Kiitoksia vihjeistä. Jousilattojen pultit olivatkin kateissa joten ne kävin uusia. Etuakselin pultit laitoin vanhat, liekköhän kokona edes saatavana kuinka helposti peruspulttiliikkeistä. Ja sitten vähän kuvia että pysytte juonessa mukana. Maalia palikoihin. Alla epoksi, päälle vetäsin pensselillä jotain mitä lie ruosteenesto"lakkaa" olikaan. ihan perusmaalikaupasta hain ja katsotaan nyt miten pysyy, kuivamisaika vaan noissa about 10 asteen olosuhteissa pari-kolme päivää ja eihän semmosia aikoja ole niin kirjaimellisesti työssä näkyy tekijän kätten jälki. Etuakselisto paikalleen olikohan torstaina. Viikonloppuna emännän kanssa kikkailtiin laatikko paikalleen ja rummut sillein että saa laitettua pyörät. Maanantaina laitoin tiivisteen liimautumaan alustaan. Ja eilen sitten napattiin ukko porukalla koppa alustalle. Tällähän ei ole sinällään järjen kanssa mitään tekemistä että helpompi olisi ollut laittaa jarrut sun muut kuntoon alustan ollessa irti, mutta kuten kuvista ehjä jotenkin voi päätellä ei tallissa hirveästi ole tilaa. Tai no noissa kuvissa vielä on, mutta 2 kuvassa näkyy taustalla pariovet maalaamoon missä seisoo yksi auto laitettavana ja yksi talliin kuuluva on vielä hetkellisesti ulkovarastossa että kuplan alustalle oli tilaa. Tuossa kun ollaan vielä alivuokralaisena, vuokraisäntänä tallin päävuokralainen niin pakko vaan yrittää sumplia omat tavarat aina pois edestä. Oma talli on kyllä hakusessa, mutta tuntuu aika heikosti talleja olevan tarjolla vaikka tälläkin kylällä kiinteistöjä on tyhjillään kymmeniä. Mutta että semmosta. tänään menee ilta varmasti aika napakasti alustan-korin kiinnityspultteja putsaillessa ja ehkä jotain jarruosiakin voisi jo etsiä. Edited December 17, 2014 by Henkar Quote
Anpu Posted December 17, 2014 Posted December 17, 2014 (edited) Joku kohta huomauttaa vetarin kumeista. ;) Väri on kyllä ihku. Edited December 17, 2014 by Anpu Quote
Henkar Posted December 17, 2014 Author Posted December 17, 2014 Joku kohta huomauttaa vetarin kumeista. ;) Väri on kyllä ihku. Hyvä huomio! Asensin nuo jo siis 2013 syksyllä väärin enkä edes nyt vuoden aikana ole tajunnut :D Quote
Henkar Posted March 4, 2015 Author Posted March 4, 2015 Pientä päivitystä näin parin kuukauden hiljaisuuden jälkeen. Projekti etenee edelleen ja tavoitteena (jälleen) olisi olla kesäksi ajossa. Tekemistä on vielä paljon ja vähän meinaa olla jo sormi suussa että mistä sitä oikein jatkaisi, mutta tehdään vähän kaikkea ja enimmäkseen jotakin. Kuvia ei nyt hirveästi ole kikkailuista mutta tehtynä on. -Jarruosien puhdistus/läpikäynti ja kasaus jarrukilpiin. -Jarrukilpien ja uusien jarruputkien asennus. -Uuden pääsylinterin asennus -Vetoakseleiden ulkopäiden tiivisteet vaihdettu. Toiselta puolelta puuttui mielestäni isompi o-rengas kokonaan. -Uudet jousilattojen kumit ja suojakannet asennettu ja perää kokeiltu pykälän verran madaltaa. -Pohjaa massattu vaihdelaatikon yläpuolelta ja keulan alaosat. -Takakyljet ja ovat äänieristetty buyylikumivaimennusmatolla. -Kattoeristetty parilla vaimennusmaton suikaleella ja huovalla. -Rattiputki asennettu -Johtosarja kuorittu vanhoista suojaputkista ja sarjasta poistettu "diagnostiikkaboksin" johdot. -Ikkunahissit puhdistettu ja voideltu toimimaan vähän sutjakammin. -Ovien lukot ja kahvat puhdistettu ja ruuvailtu paikalleen. -Ovistopparit asennettu, mitä nyt sokat millä tulee runkoon kiinni puuttuu. -Ohjaussimpukka puhdistettu perusteellisesti, stefat vaihdettu, ja kasattu uudestaan. -Z-bar/takakallistuksenvakaaja vai mikä onkaan asennettu muuten paitsi pystytangot jossain kateissa. Jotain kuvia kuitenkin löytyy. Nimittäin kupla vaihtoi viikonloppuna tallia ja pitäähän sitä uuden tallin kunniaksi ottaa räpsyjä. Nyt ei tarvitse säilyttää kaikkia osia auton sisällä vaan saa levittäytyä tuon 30 neliön alueelle miten itse haluaa :D Quote
Arska Posted March 4, 2015 Posted March 4, 2015 Olipa hyvä että löytyi autolle uusi talli ja vieläpä oikeen "panelikatolla", ettei tuo inspiraatio katoa kokonaan. Iso käsi projektille:-) Quote
sleepercooler Posted March 5, 2015 Posted March 5, 2015 Väri on kyllä erittäin hieno, istuu, kun "nyrkki silmään", ja onnea uudesta tallista, onhan se mukavaa puuhastella kun onpi tilaa....ja pystyy pitää "talli"pileitä. 1 Quote
Henkar Posted April 16, 2015 Author Posted April 16, 2015 Olipas hienosti toteutettu volkkari! Mitä joko tämä on valmis? :D Sain kuvan kommentista että olet jossain valmiina nähnyt, mutta ikävä kyllä voin sanoa että vielä ollaa miltei tuossa 04.03 näköisessä kuosissa. -Vähän kokeiltu B-pilareita verhoilla, mutta persiillee meneevät. Näkyy kaikki vinyylistä läpi, ei nyt kuitenkaan aleta tuhraamaan pidempään niiden kanssa vaikka tekisi kyllä mieli tehdä kerralla hyvin. Jääpähän jotain tulevaisuuteenkin :D -Johtosarja on ujutettu paikalleen. SIllehän tehtiin semmoinen että vanhan kovettunut suojasukka otettiin pois, pihat putsailtiin ja käytiin läpi ettei ole eristevaurioita, muutama kohta pitikin kutisukalla paikkailla. Diagnostiikka boksin piuhat poistettiin ja sitten vain päälle uusi suojasukka. Johtosarjan rinnalle laitoin vielä menemään 7-napasen perskärry kaapelin ja 6mm² piuhan ajatuksella että valoille mahdollisimman vähän jännitehäviötä ja niin. -Ohjaussydeemit kasattu paikoilleen. Simpukkahan purettiin siis jo aikaisemmin ihan osiin ja putsailtiin tarkasti. Sitten uusilla stefoilla nippuun ja uudet rasvat sisälle. -Äänieristysmattoa rullailtu kiinni sinne tänne ja tuonne. -ovien ikkunajuttuja jo katsottu sen verran että tiivisteet on unohtunut tilata tuuletusikkunan osalta eli siltä osin homma seisoo kunnes tilauksen saa tehtyä ja tavarat kerkeää tulla. -Jotain pikkuosia putsailtu ja jotain maalailtu. -Uudet takavanteet tuli postissa eli 5,5" leveät joilla saadaan takarenkaiden ulkoreunaa vähän ulommaksi kun dropit puolestaan leventi keulasta. Vanteetkin pitäisi vaan saada vielä jonnekkin puhallukseen ja maalaukseen (mustaksi vähän oli ajatus), ellei sitten ite tule vedettyä hätävarana jollain kilikolilla tai pensselimaalilla. Tänään jos ehtisin käydä tallilla moottorista purkamassa peltejä ja osasia pois. Mitä muuten kannattaisi lähteä tuollaisesta perus 1300cc moottorista tarkastamaan/vaihtamaan nyt pikahuoltona? Itsellä ei mitään kokemusta näistä ilmajäähykoneista joten tarkastusohjeetkin olisi paikallaan. Moottorihan toimi 2013 syksyllä hienosti, mitä nyt automaattirikastin jotain temppuili. Moottori ei kuitenkaan savuttanut missään tilanteessa, vetoja oli luullaksemme hienosti (2 henkeä kyydissä 110km/h tuntui vielä oikein kiihtyvän :D) eikä kilissyt tai kolissut. Oma ajatus oli pääpiirteittäin ja mitä nyt mieleen tulee että: -Kaasutin imusarjat ja pellit yms. pois + ympäriinsä putsailu -Tarkastetaan mahdolliset öljyn tihkumiset ja johtuisiko löystyneistä pulteista tms. -Kytkin ja vauhtipyörä pois. Tässä vaiheessa ilmeisesti jotenkin nyt päittäis välyksen mittaus? -Kampiakselin stefan vaihto. Tähänkin vinkit voisivat olla paikallaan. -Peltien maalaus ja takas kasaaminen. -Kaasuttimen putsaus ja mahdollisten tiivisteiden vaihto. -Uusi kytkinlevy ja paineasetelma (hommattu jo, 2013 tuntui entinen vähän ravistelevan lähtiessä). Kuvia ajattelin purkuoperaatiosta ja muutenkin muistoksi räpsiä sen mitä muistan joten niitäkin tiedossa heti kun kerkiän aloittamaan. Ja marmatetaan nyt vielä aikataulustakin sen verran että kyllä muuten alkaa hirvittämään. Vappu nyt on jo menetetty kuten arvata voi, mutta olisiko seuraava tavoite juhannus oli realistinen tai ei :D BIFiin nyt olisi ainakin mukava kokeilla, siis edes kokeilla hurruutella, mutta sinnehän on vielä 14 viikkoa. Quote
Tanhis Posted April 16, 2015 Posted April 16, 2015 Oma ajatus oli pääpiirteittäin ja mitä nyt mieleen tulee että:-Kaasutin imusarjat ja pellit yms. pois + ympäriinsä putsailu -Tarkastetaan mahdolliset öljyn tihkumiset ja johtuisiko löystyneistä pulteista tms. -Kytkin ja vauhtipyörä pois. Tässä vaiheessa ilmeisesti jotenkin nyt päittäis välyksen mittaus? -Kampiakselin stefan vaihto. Tähänkin vinkit voisivat olla paikallaan. -Peltien maalaus ja takas kasaaminen. -Kaasuttimen putsaus ja mahdollisten tiivisteiden vaihto. -Uusi kytkinlevy ja paineasetelma (hommattu jo, 2013 tuntui entinen vähän ravistelevan lähtiessä). Öljyntihkumiset johtuu kaikkista yleisimmin työntötankojen suojaputkien tiivisteistä jotka on helpoin ja halvin korjata kannet irroittamalla ja uusilla tiivisteillä ja silikoneilla kasaamalla. Toinen on kampuran stefa ja sitten öljypohjan tiivisteet. Helpoin noista on korjata öljypohjan vuodot mutta esim kampikammion puolikkaiden saumasta vuotoja ei juurikaan konetta halkaisematta tukita. Kaasaria putsatessa kannattaa melkein aina asentaa korjaussarja ja putsaamiseen kannattaa käyttää myös vähän ajatusta eli kun purat laita säädöt mieleen ettei tartte konetta uudelleen säädettäessä lähteä tyhjästä liikkeelle. Ja kannattaa ehdottomasti hommata kaasarin putsaukseen tarkoitettua spraytä jolla saat testattua ettei mikään kanava ole tukossa ja että kuula venttiilit toimivat niinkuin pitää. Myös vivuston löysät kannattaa korjata pois koska vaikuttavat erityisesti kiihdytyspumpun toimintaan. Quote
Henkar Posted April 17, 2015 Author Posted April 17, 2015 Öljyntihkumiset johtuu kaikkista yleisimmin työntötankojen suojaputkien tiivisteistä jotka on helpoin ja halvin korjata kannet irroittamalla ja uusilla tiivisteillä ja silikoneilla kasaamalla. Toinen on kampuran stefa ja sitten öljypohjan tiivisteet. Helpoin noista on korjata öljypohjan vuodot mutta esim kampikammion puolikkaiden saumasta vuotoja ei juurikaan konetta halkaisematta tukita. Kaasaria putsatessa kannattaa melkein aina asentaa korjaussarja ja putsaamiseen kannattaa käyttää myös vähän ajatusta eli kun purat laita säädöt mieleen ettei tartte konetta uudelleen säädettäessä lähteä tyhjästä liikkeelle. Ja kannattaa ehdottomasti hommata kaasarin putsaukseen tarkoitettua spraytä jolla saat testattua ettei mikään kanava ole tukossa ja että kuula venttiilit toimivat niinkuin pitää. Myös vivuston löysät kannattaa korjata pois koska vaikuttavat erityisesti kiihdytyspumpun toimintaan. Jos kannet käyttää irti niin tuleeko siinä sitten eteen kannen oikaisu vai lie pysyy suorana jos hiljakseen ristiin löystyttelee? Oliko näin että näissä koneissa ei erillistä kannentiivistettä ole vai olenko ymmärtänyt jotain väärin? Eilen kävin tallilla vähän mottia purkamassa. Eli tästä lähdettiin. Kone ollut koskemattomana joulukuusta 2013, mitä nyt muutaman kerran nosteltu, siirrelty, ja sillon tällön olen pari kierrosta käsin pyörittänyt ihan vain huvin vuoksi (mukamas kiinni jämähtämistä estänyt). Puola, sytytysjohdot ja kaasutin irti. Ja sitten imusarjat vai pukinsarviksiko noita kutsutaan. Sitten menikin aikaa miettiessä miten otetaan puhallinkoppa irti ja tämä mutikkahan se siellä eniten vastaan pisti kun en keksinyt mistä kohtaa lähtee purkamaan. Välissä piti kylläkin purkaa putkisto pois. Havaintoina tässä että 2 sylinterin molemmat muttarit puuttuivat kokonaan, toisen pinnapultin päähän oli vain hitsattu huonosti joku lisäpinnapultin pätkä. Jännä kylläkin että ajossa ei mitään sen erikoisempaa kovaa röpötystä kuulunut. Myös muuten pinnapultit oli aika huonossa hapessa ja olisi varmasti hyvä vaihtaa. Nykyisellä tallilla ei vaan ole hitsaus laitteita ja ilman kuumaksi vetämistä liekkö suostuuvat liikkumaan mihinkään. Lopulta koppa lähti irti latureineen päivineen. vähän sitä tässäkin putsailua olisi ja etenkin läppien säätövivusto on aivan tiltissä ruosteen takia. On meillä kyllä toinenkin, ehkä vähän siistimmässä kunnossa oleva koppa. Pitää vain tarkistella onko aivan samanlainen. Sitten vielä sylinterien päältä nuo pellit pois. Tämä sitten muodostuikin aika ongelmalliseksi hommaksi kun ilmeisesti alkuperäiset talttaruuvari ruuvit ovat jämähtäneet kiinni ja ovat vieläpä todella pehmeen oloisia kavereita eli iskumeisselistä huolimatta toisen puolen pellit ovat tälläkin hetkellä vielä kiinni. Toisen puolen pellit siis lähti kuitenkin pois ja tilanne jäi eilen sitten tähän. Vielä parit kuvat kaasuttimesta. Tälle kaverille nyt tulee tosiaan sitten purku, ilmeisesti ultraäänipesu ja vinkistä vaarina pitää tilata se korjaussarja mikä sisältää lie sitten jotain :D 2 Quote
Henkar Posted April 20, 2015 Author Posted April 20, 2015 Olihan tämä arvattavissa, mutta aina se vaan vähän yllättää. Piti siis päästä kokeilemaan lähtisikö ihan vaan kääntelemällä ja eihän tuohon kerennyt edes voimaa käyttää kun jo pyörähti poikki. Kannattaako suosiolla ottaa kannet irti pinnapulttien vaihtoa varten jos nyt samalla menee työntötankojen suojaputkien tiivisteet vaihtoon vai onko peräti vääntymien varalta parempi hitsailla muttereita kun kannet koneessa kiinni? Kone ei kyllä noin irti nököttäessään valu öljyä alleen, mutta alapuolelta on kuitenkin melko kostean oloinen. Tulee mieleen vanha kysymys että kannattaako "ehjää" yrittää korjata? :D Myös kattoverhoilin asennus saatiin aloitettua. Quote
Paadre Posted April 20, 2015 Posted April 20, 2015 (edited) Mulle laitettiin kanteen pari tollasta. Toki, voithan varovasti porata osavalla terällä pultin niin ohueksi kun saat, rikkomatta kannessa olevia kierteitä. Sitten kin kun pultti riittävän ohut niin varovasti vaika pistepuikolla lyöt pulttia poraamasi reikään eli keskustaa kohti. Jos pultti antaa periksi ja menee lysyyn niin melkein uskallan väittää sen lähtevän pyörimään sen jälkeen ihan osavalla ruuvarilla. Olihan taas selitys... Vastakierretappi kans kokeilemisen arvoinen tai sit laitat vaan noi kuvassa esiintyvät. Edited April 20, 2015 by Paadre Quote
Soukka Posted April 20, 2015 Posted April 20, 2015 Voihan siihen hitsata sen mutterin kun kansi on koneessa kiinni ja sitten tehdä helicoilin tilalle jos kierre hajoaa siinä samalla. Itse lähtisin kyllä koittamaan sitä että hitsaa siihen mutterin kiinni. Quote
Paadre Posted April 20, 2015 Posted April 20, 2015 Kaks lähti mullakin muistaakseni hitsaamalla mutta pari oli niin kiinni, ettei pirullakaan irti. Noihin kahteenkin meni meni mutteri poikineen mutta irtos sentään ja ne kaks muuta oli sitten uusittava. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.