tobbe` Posted January 22, 2014 Share Posted January 22, 2014 En löytäny aiheesta mitään juttua. Eli sopiiko pakujen vaihdekepit kuplaan, onko eri vuosimalleissa kuinka suuria eroja yms? Idea tämän takana on se että sais pidemmän kepin, ja OEM osilla. Toinen vaihtoehto on tietenkin tehä ite pidempi keppi. Quote Link to comment
metake Posted January 22, 2014 Share Posted January 22, 2014 Ei sovi suoraan, vaatii korokelevyn kepin ja runkotunnelin väliin. Quote Link to comment
tobbe` Posted January 22, 2014 Author Share Posted January 22, 2014 Korokelevyn? Ajaako vaihdevälin lyhennin saman asian? Quote Link to comment
Hebster52 Posted January 22, 2014 Share Posted January 22, 2014 Juniksen keppi taitaa vissiin mennä suoraan jos käyttää juniksen omaa "jalkaa"? Quote Link to comment
metake Posted January 22, 2014 Share Posted January 22, 2014 (edited) Vaihdevälinlyhennin on liian korkea, tarvittava korotus on n. puolet perinteisistä vaihdevälinlyhentimen korokkeista. Ei mene myöskään juniksen keppi suoraan, tai ei ainakaan tuo mikä mulla on, vaan vaatii samalla tapaa korokkeen, en tiedä onko junan kepeissä vuosimallikohtaisia eroja. Edited January 22, 2014 by metake Quote Link to comment
tobbe` Posted January 22, 2014 Author Share Posted January 22, 2014 Thesamba.comin sivuilta löyty tämmönen kuva mistä idea lähti: "Split Bus shifter!! That's what I have in my '56 Oval.I don't know if it has a quick shift or not installed because I didn't install the shifter. I just know I like it and it doesn't hit the dash. " Pitäs vaan saada varma tieto että sopiiko, ei viittis turhaa ostella sellasta keppii mikä ei sovikkaa :D T Quote Link to comment
vwagen Posted January 22, 2014 Share Posted January 22, 2014 Sopivanikäiset kepit ovat suoraan vaihtokelpoisia kun vaihtaa kaikki kepin osat samalla. 55 asti pieni nivelkuula kepin juuressa,vaihtui samoihin aikoihin sekä tyypissä 1 että 2,siitä eteenpäin iso kuula kaikissa,suorat kepit vapaastipyöriviä,taivutetuissa ohjaustappi kepissä ja lovi nivelpesässä. Quote Link to comment
Hebster52 Posted January 22, 2014 Share Posted January 22, 2014 Juuri noin mullekin kerrottu. Elikkä juniksen käy paksutolpan kepin tilalle suoraan ja äsken kans testannu ja mitannu että myöhäis pallokeulan kans käy mutta vaatii 10mm korotuksen jalan(+stoppparilevyn) alle. Samoja asioita kans just pohdinnassa vaihdevälin lyhenyksen takia... Lisää siitä toisessa aiheessa kohta. Quote Link to comment
tobbe` Posted January 22, 2014 Author Share Posted January 22, 2014 Selvä homma! Ja kiitoksia nopeista vastauksista. Quote Link to comment
Hebster52 Posted January 22, 2014 Share Posted January 22, 2014 (edited) http://www.youtube.com/watch?v=BKPUx-HB5p8 Omat pohdinnat aiheesta: Kuvassa alimpana -75 palliksen keppi, keskellä ohuttolpan ja ylhäällä paksutolpan.Kuten kuvassa näkyy pituuserot. Kun jokainen asennetaan oman jalkaan peruutusstopparit osuu samaan korkeuteen lattiaan/tunneliin nähden. Pallokeulan alakuula on silti vielä 10mm alempana verrattuna kuplan keppeihin. Joten asentamalla 10mm korotus jalan ja pohjan väliin kuula osuu oikeaan korkeuteen kuppiin.Saamieni tietojen perusteella juniksen ja kupla kepeissä toi alakuulan ja stopparirenkaan etäisyys on sama. Elikkä juniksen omalla jalalla kuula on oikeassa korkeudessa kuplaan asennettuna. Muutoin juniksen keppi on sama kuin palliksen paitsi että kuulan ja stopparirenkaan etäisyys on lyhyempi.Minulla ei ole itsellä juniksen keppiä verrattavaksi mutta ehkä jollain muulla olis ottaa vastaava kuva verrattavaksi kuplan ja juniksen kepeistä? Edited January 22, 2014 by Hebster52 Quote Link to comment
tobbe` Posted January 22, 2014 Author Share Posted January 22, 2014 Toi kuva on kyllä hyvä, saa hyvin selville noiden erot. Eli kaikkein helpoimmalla pääsee juniksen tai varhaispallon kepillä. Quote Link to comment
Hebster52 Posted January 22, 2014 Share Posted January 22, 2014 Voin ottaa vielä kuvia noista jalkoineen niin näkee mikä eroaa. Jos olis vielä juniksen keppi kans niin tää vertailu olis täydellinen... :) Quote Link to comment
mikan Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Jos olisin tekemässä tuollaista pitkää keppiä, niin vetäisin molemmat kepit alhaalta poikki ja hitsaisin bussin kepin kiinni kuplan kepin alaosaan. Quick and dirty. :-) t. Mika Quote Link to comment
Hebster52 Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Jos olisin tekemässä tuollaista pitkää keppiä, niin vetäisin molemmat kepit alhaalta poikki ja hitsaisin bussin kepin kiinni kuplan kepin alaosaan. Quick and dirty. :-) t. Mika Seurauksena vaan että keppi liikkuu +/- 50cm yläpäässä? ;) Quote Link to comment
tobbe` Posted February 27, 2014 Author Share Posted February 27, 2014 Noniin, pientä edistystä tapahtunut. Elikkä sain foorumilaiselta ostettua tuollaisen bussin kepin joka ilmeisesti on myöhäispalliksesta, ainakin on samanlainen kuin tuossa hebsterin kuvassa se alin. Keppi osoittautui luultua pidemmäksi (vertaa kuva jonka postasin Samban puolelta) ja sitä joutu taivuttelemaan jonkin verran, lopputulos on aika lähellä sitä tuon orginaalia keppiä mutta isompana tietysti. Ja oli myös puhetta korokepalasta minkä se vaatisi ja siitä, että kuplan vaihdevälin lyhennin ei kävisi. Kokeilin kuitenkin sillä ja sen mitä tossa pihalla metrin pari ajeli niin kyllä ne vaihteet silmään meni ihan normaalisti, eli aika helpolla sai sopimaan. Quote Link to comment
Hebster52 Posted February 27, 2014 Share Posted February 27, 2014 Vau! Elikkä sulla on tossa välissä nyt vaan toi vaihteenlyhentäjän välipalan? Minkä paksuinen se on? Mun mittojen mukaanhan tohon väliin pitäs ahtaa suunnilleen 10mm? Quote Link to comment
tobbe` Posted February 27, 2014 Author Share Posted February 27, 2014 Vau! Elikkä sulla on tossa välissä nyt vaan toi vaihteenlyhentäjän välipalan? Minkä paksuinen se on? Mun mittojen mukaanhan tohon väliin pitäs ahtaa suunnilleen 10mm? Siin on toi koko setti, eli myös tuo pallo siihen keppiin. En osaa sanoa minkä paksunen toi välipalikka on, joku sentin paksunen silmämääräsesti :D Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.