Hebster52 Posted January 30, 2014 Share Posted January 30, 2014 Onko jotainyksinkertaista tapaa testata sähköistä kiekkamittaria kotikonstein jos ei ole moottoria mihin sitä vois kytkeä ja testata? Mielellään että sais vahviststettua että näyttää jokseenkin oikein kans? Quote Link to comment
metake Posted January 30, 2014 Share Posted January 30, 2014 Kytket virranjakajan, puolan ja kiekkamittarin kuten kuuluukin, ja vielä tulppa kiinni suoraan puolan johtoon, ja sitten vaan pyörittelet porakoneella tai muulla vastaavalla, kunhan tiedät ko. laitteen pyörimisnopeuden. Quote Link to comment
Jussi Posted January 31, 2014 Share Posted January 31, 2014 Äkkiä pähkäillen ym. metodilla kiekkamittarin pitäisi näyttää 4-cyl asetuksilla tuplakierroksia, kun virranjakaja pyörii normaalisti yhden kierroksen kahta moottorin kierrosta kohden? Quote Link to comment
NordBling Posted January 31, 2014 Share Posted January 31, 2014 (edited) Äkkiä pähkäilyllä on kääntöpuolensa... virranjakajan kierrokset ovat yhtä kuin moottorin kierrokset. Kampiakseli sen sijaan pyörähtää kaksi kierrosta samassa ajassa. Vai pähkäiliks mäki liian äkkiä? Edited January 31, 2014 by NordBling Quote Link to comment
Hebster52 Posted January 31, 2014 Author Share Posted January 31, 2014 Eiks oo jotain semmosta että mittariin syötetään tiettyä Hz:iä joka antaa tiettyä kierroslukua? Quote Link to comment
Tanhis Posted January 31, 2014 Share Posted January 31, 2014 Eiks oo jotain semmosta että mittariin syötetään tiettyä Hz:iä joka antaa tiettyä kierroslukua? Joo mut itse ainakin laskisin signaaligeneraattorit pois kotikonsteista Quote Link to comment
Henkar Posted January 31, 2014 Share Posted January 31, 2014 Mittarihan taidetaan kytkeä puolan johtoon eli 4-syl koneessa kipuna tulee kerran kierroksella. Testauksessa helpoin tapa varmaan pyörittämällä konetta konstilla jos toisella ja katsoa kierroksia, konehan nyt voi olla mikä vain ja joissain mittareissa riittää että on +12, maa, ja kiertää signaalijohdon puolan korkeajännitepiuhan ympärille. Quote Link to comment
NordBling Posted January 31, 2014 Share Posted January 31, 2014 4 sylinterisessä tulee singnaali puolalta 4 kertaa yhden kierroksen aikana ja siksi 8 syl moottorille tarkoitettu mittari näyttää 4 sylinteriseen kytkettynä puolet todellisesta. Mut eiks kaikkein helpointa ny kuitenki oo kytkee mittari autoon, missä jo on ehjäksi oletettu mittari ja perinteinen sytytys? Tai sitte käyttää apuna stroboa missä on kierrosnäyttö? Operaatio vie 5 minuuttia. Ei tarvita oskilloskooppia, porakoneen sovittelua jakajan akseliin tai mitään muutakaan pöljää. Tai sit Hebsterillä on jotain ihan muuta mielessä, mitä nyt ei tullu täs kertoneeks... ;-) Quote Link to comment
Hebster52 Posted January 31, 2014 Author Share Posted January 31, 2014 No, ekassa viestissä mainitsin ettei mulla ole toimivaa konetta missä testata joten jokin muu kikka olis tervetullut... Quote Link to comment
metake Posted January 31, 2014 Share Posted January 31, 2014 (edited) Menipäs taas yksinkertainen asia vaikeaksi... Jussi on ihan oikeassa, mutta oletin että kyse on niin päivän selvästä asiasta ettei sitä tarvii edes mainita. Virranjakaja pyörii puolet hitaammin kuin kone, eli jakajaa pyörittävän härvelin kierrokset pitää siis kertoa kahdella. Pyörität jakajaa porakoneella jonka kierrokset on 1500 rpm, niin kiekkamittarin pitää näyttää 3000 rpm. Edited January 31, 2014 by metake Quote Link to comment
Hebster52 Posted January 31, 2014 Author Share Posted January 31, 2014 (edited) Kytket virranjakajan, puolan ja kiekkamittarin kuten kuuluukin, ja vielä tulppa kiinni suoraan puolan johtoon, ja sitten vaan pyörittelet porakoneella tai muulla vastaavalla, kunhan tiedät ko. laitteen pyörimisnopeuden.Nämä kaikki irtaimistot sit akkuun?Pakko kysyä kaikkee tyhmää sillä muuten ei opi uutta... :) Joku simppeli kaava helpottais... ;) Edited January 31, 2014 by Hebster52 Quote Link to comment
metake Posted January 31, 2014 Share Posted January 31, 2014 Joo, ihan kuten se on autossakin kytketty, eli puolan napaan plussa, kierroslukumittariin plussa ja yleensä myös miinus, virranjakajan runkoon miinus, ja sitten virranjakajasta se vihreä johto puolan miinukseen. Ja sitten vielä kierroslukumittarin signaalijohto puolan miinukseen. Puolasta ei tarvii vetää korkejännite johtoa virranjakajan kanteen, ja siitä edelleen tulpille, riittää kun laitat yhden tulpanjohdon puolan lähtöön, ja siihen tulppa, ja tulpan runkoon myös miinus. Jos ei aukea niin koetan raapustaa paperille jonkun kytkentäkaavion? Mutta kai sulla nyt joku auto on missä olisi vanhanaikainen normaali puola? Eikös sulla ollut Polo, vai oliks se diesel? Quote Link to comment
Hebster52 Posted January 31, 2014 Author Share Posted January 31, 2014 Ok. Eiköhän tosta jo selvinny. Kiitti. :) Juu, Polo on diesel ja 66 kuppeli on talviunilla mökillä.. Quote Link to comment
Henkar Posted January 31, 2014 Share Posted January 31, 2014 Yksi "mielenkiintoinen" testauslaitehan olisi ruohonleikkuri :D perinteinen B&S koneinen leikkurihan sytyttää joka kierroksella... avuksi tarvitsee vain jonkun milla todentaa leikkurin kierrokset. Itse tilasin joskus kiinasta laser-kierroslukutesterin, makso jotain 10-15€, pätevä just johonkin tommoseen testailuun. Quote Link to comment
Hebster52 Posted February 3, 2014 Author Share Posted February 3, 2014 Joo mut itse ainakin laskisin signaaligeneraattorit pois kotikonsteista Mitä jos saisin lainaks tommosen signaaligeneraattorin.. Miten sitten menettelisin? Quote Link to comment
Tanhis Posted February 5, 2014 Share Posted February 5, 2014 (edited) Mitä jos saisin lainaks tommosen signaaligeneraattorin.. Miten sitten menettelisin? Niin no sitten pitäisi tietää että kuinka nopeasti jollain tietyllä kierrosluvulla kärjet antaa pulssia. Ja kuinka vahva pulssi on sitten säätämään signaali testattavaksi. Edited February 5, 2014 by Tanhis Quote Link to comment
metake Posted February 5, 2014 Share Posted February 5, 2014 Jos nyt halutaan saivarrella, niin signaaligenearaattorilla tuotetaan siniaaltoa, kanttiaaltoa, tms. eikä se auta tässä tapauksessa. Pulssigeneraattori on oikeampi nimitys laitteelle josta voisi olla apua. Quote Link to comment
Tanhis Posted February 5, 2014 Share Posted February 5, 2014 Jos nyt halutaan saivarrella, niin signaaligenearaattorilla tuotetaan siniaaltoa, kanttiaaltoa, tms. eikä se auta tässä tapauksessa. Pulssigeneraattori on oikeampi nimitys laitteelle josta voisi olla apua. Niin no joo tottunut käyttämään vehjettä missä molemmat on samassa ja ei kutsuttu sitä signaali/pulssi generaattori virtalähteeksi :) Quote Link to comment
multanen Posted February 5, 2014 Share Posted February 5, 2014 Jos nyt halutaan saivarrella, niin signaaligenearaattorilla tuotetaan siniaaltoa, kanttiaaltoa, tms. eikä se auta tässä tapauksessa. Pulssigeneraattori on oikeampi nimitys laitteelle josta voisi olla apua. Oliskohan signaaligeneraattorin kanttiaalto itse asiassa riittävän lähellä perinteisen VW jakajan signaalia? Eli jos jakajassa 45 asteen kosketuskulma, neljä sylinteriä X 45 astetta = 180 = puolet ajasta = 50/50 kanttiaalto. Quote Link to comment
Hebster52 Posted February 6, 2014 Author Share Posted February 6, 2014 Mitäs mieltä ootte tästä? http://www.cadvision.com/~blanchas/54pontiac/tach.html Quote Link to comment
multanen Posted February 6, 2014 Share Posted February 6, 2014 Mitäs mieltä ootte tästä? http://www.cadvision.com/~blanchas/54pontiac/tach.html Parempi saattas olla jos jostain muuntajasta ottaisi yhden diodin läpi virtaa ("puoliaaltotasasuuntaus"). Joku 9 voltin muuntaja saattaisi olla sopiva. Pitäisi siis olla pelkkä muuntaja ilman tasasuuntaajaa ja/tai kondensaattoria. 50 pulssia/sekunti = 1500 rpm. Linkin akkulaturi-kikkakin saattaisi toimia (perinteinen, ei "älylaturi"). On vaan aika korkea tyhjäkäyntijännite noissa, toivottavasti ei mittari kärähdä. Suomalainen 50 hertsiä tuottaa tasasuunnattuna 100 pulssia/sekunti = 3000 rpm. Quote Link to comment
Guest Protege Posted February 6, 2014 Share Posted February 6, 2014 Kauheen vaikealta alkaa kuullostaa, helpompi unohtaa testaukset ja ostaa biltemasta uusi 24,90 ja varmaan pelittää. Joskus muistaakseni koittanut ihan näin. Akulta plussa mittarin plussaan. Akulta miinus virranjakajan runkoon ja mittarin miinukseen. Mittarin signaalijohto jakajan kärjilta tulevaan piuhaan, eli puolan miinukseen. Jakaja ruuvipenkkiin kiinni ja porakoneella vetoja. Voi tietysti olla että testannut mittaria vain auton konehuoneessa, jossa tavallinen kärjellinen sytytys ja peruspuola. En tiedä sitten vaikuttaako tuosta testistä tuon puolan ja kipinän puuttuminen sognaalijohdossa vallitsevaan jännitteeseen ja mittarin toimivuuteen. Quote Link to comment
Hebster52 Posted February 6, 2014 Author Share Posted February 6, 2014 Piilteemalla ei oo tämmösiä.... Quote Link to comment
Paadre Posted February 7, 2014 Share Posted February 7, 2014 Tai sitten vaan hommaat jonkun kaverin jolta sais autosta singnaalit helposti ja laitat vaikka pari varvikelloa vierekkäin niin näkee paljonko heittävät toisiinsa nähden. Luulisi jo kahdellakin eri mittarilla + tuolla mitä testaat saavan jonkinlaisen kuvan mittarin kunnosta. Quote Link to comment
Hebster52 Posted February 7, 2014 Author Share Posted February 7, 2014 Elikkä jos uskaltaudun kokeilemaan tuon ohjeen mukaan tuleeko plussa tohon plussaan ja miinus tohon madotukseen vai Miinus napaan? Quote Link to comment
Paadre Posted February 8, 2014 Share Posted February 8, 2014 Nyt menee arvalla mutta kokeilisin seuraavaa järjestystä: Plussa, signaali, maa. Siis noista kolmesta vierekkäisestä abikosta jos puhutaan. Toi yksinäinen maadoituspiste taitaa olla taustavalojen maa. Mikä siis noiden kolmen abikon lähellä majailee. Sanokaas ny joku muukin jotain tohon. Quote Link to comment
Hebster52 Posted February 8, 2014 Author Share Posted February 8, 2014 Ok. Elikkä jos laitain 12v akku plussaan ja miinukseen sekä laturin plussa signaaliin ja laturin miinus mittarin miinukseen? Quote Link to comment
multanen Posted February 8, 2014 Share Posted February 8, 2014 Ok. Elikkä jos laitain 12v akku plussaan ja miinukseen sekä laturin plussa signaaliin ja laturin miinus mittarin miinukseen? No tuota voisi vaikka ensin kokeilla, ehkä vaarattomampi kuin toinen vaihtoehto (laturin plussa plussaan ja miinus signaaliin eli ykköseen). Kun ei tiedä vaatiiko mittari + vai - pulssin... Yleismittarilla voisi ehkä mitata mikä on "tyhjän" signaalipistokkeen jännite kun mittari on kytketty akkuun (siis + ja -). Tuloksesta tietää kumpaa pulssia mittari odottaa. Paitsi jos on puolet käyttöjännitteestä niin sitten ei tiedä siitäkään. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.