Jump to content

kierroslukumittarin testaus kotikonstein?


Recommended Posts

Äkkiä pähkäilyllä on kääntöpuolensa... virranjakajan kierrokset ovat yhtä kuin moottorin kierrokset. Kampiakseli sen sijaan pyörähtää kaksi kierrosta samassa ajassa. Vai pähkäiliks mäki liian äkkiä?

Edited by NordBling
Link to comment

Mittarihan taidetaan kytkeä puolan johtoon eli 4-syl koneessa kipuna tulee kerran kierroksella. Testauksessa helpoin tapa varmaan pyörittämällä konetta konstilla jos toisella ja katsoa kierroksia, konehan nyt voi olla mikä vain ja joissain mittareissa riittää että on +12, maa, ja kiertää signaalijohdon puolan korkeajännitepiuhan ympärille.

Link to comment

4 sylinterisessä tulee singnaali puolalta 4 kertaa yhden kierroksen aikana ja siksi 8 syl moottorille tarkoitettu mittari näyttää 4 sylinteriseen kytkettynä puolet todellisesta. Mut eiks kaikkein helpointa ny kuitenki oo kytkee mittari autoon, missä jo on ehjäksi oletettu mittari ja perinteinen sytytys? Tai sitte käyttää apuna stroboa missä on kierrosnäyttö? Operaatio vie 5 minuuttia. Ei tarvita oskilloskooppia, porakoneen sovittelua jakajan akseliin tai mitään muutakaan pöljää. Tai sit Hebsterillä on jotain ihan muuta mielessä, mitä nyt ei tullu täs kertoneeks... ;-)

Link to comment

Menipäs taas yksinkertainen asia vaikeaksi...

 

Jussi on ihan oikeassa, mutta oletin että kyse on niin päivän selvästä asiasta ettei sitä tarvii edes mainita. Virranjakaja pyörii puolet hitaammin kuin kone, eli jakajaa pyörittävän härvelin kierrokset pitää siis kertoa kahdella. Pyörität jakajaa porakoneella jonka kierrokset on 1500 rpm, niin kiekkamittarin pitää näyttää 3000 rpm.

Edited by metake
Link to comment

Kytket virranjakajan, puolan ja kiekkamittarin kuten kuuluukin, ja vielä tulppa kiinni suoraan puolan johtoon, ja sitten vaan pyörittelet porakoneella tai muulla vastaavalla, kunhan tiedät ko. laitteen pyörimisnopeuden.

Nämä kaikki irtaimistot sit akkuun?

Pakko kysyä kaikkee tyhmää sillä muuten ei opi uutta... :)

 

Joku simppeli kaava helpottais... ;)

Edited by Hebster52
Link to comment

Joo, ihan kuten se on autossakin kytketty, eli puolan napaan plussa, kierroslukumittariin plussa ja yleensä myös miinus, virranjakajan runkoon miinus, ja sitten virranjakajasta se vihreä johto puolan miinukseen. Ja sitten vielä kierroslukumittarin signaalijohto puolan miinukseen. Puolasta ei tarvii vetää korkejännite johtoa virranjakajan kanteen, ja siitä edelleen tulpille, riittää kun laitat yhden tulpanjohdon puolan lähtöön, ja siihen tulppa, ja tulpan runkoon myös miinus.

 

Jos ei aukea niin koetan raapustaa paperille jonkun kytkentäkaavion?

 

Mutta kai sulla nyt joku auto on missä olisi vanhanaikainen normaali puola? Eikös sulla ollut Polo, vai oliks se diesel?

Link to comment

Yksi "mielenkiintoinen" testauslaitehan olisi ruohonleikkuri :D perinteinen B&S koneinen leikkurihan sytyttää joka kierroksella... avuksi tarvitsee vain jonkun milla todentaa leikkurin kierrokset. Itse tilasin joskus kiinasta laser-kierroslukutesterin, makso jotain 10-15€, pätevä just johonkin tommoseen testailuun.

Link to comment

Mitä jos saisin lainaks tommosen signaaligeneraattorin.. Miten sitten menettelisin?

Niin no sitten pitäisi tietää että kuinka nopeasti jollain tietyllä kierrosluvulla kärjet antaa pulssia.

 

Ja kuinka vahva pulssi on sitten säätämään signaali testattavaksi.

Edited by Tanhis
Link to comment

Jos nyt halutaan saivarrella, niin signaaligenearaattorilla tuotetaan siniaaltoa, kanttiaaltoa, tms. eikä se auta tässä tapauksessa. Pulssigeneraattori on oikeampi nimitys laitteelle josta voisi olla apua.

Niin no joo tottunut käyttämään vehjettä missä molemmat on samassa ja ei kutsuttu sitä signaali/pulssi generaattori virtalähteeksi :)

Link to comment

Jos nyt halutaan saivarrella, niin signaaligenearaattorilla tuotetaan siniaaltoa, kanttiaaltoa, tms. eikä se auta tässä tapauksessa. Pulssigeneraattori on oikeampi nimitys laitteelle josta voisi olla apua.

Oliskohan signaaligeneraattorin kanttiaalto itse asiassa riittävän lähellä perinteisen VW jakajan signaalia? Eli jos jakajassa 45 asteen kosketuskulma, neljä sylinteriä X 45 astetta = 180 = puolet ajasta = 50/50 kanttiaalto.

Link to comment

Parempi saattas olla jos jostain muuntajasta ottaisi yhden diodin läpi virtaa ("puoliaaltotasasuuntaus"). Joku 9 voltin muuntaja saattaisi olla sopiva. Pitäisi siis olla pelkkä muuntaja ilman tasasuuntaajaa ja/tai kondensaattoria. 50 pulssia/sekunti = 1500 rpm.

 

Linkin akkulaturi-kikkakin saattaisi toimia (perinteinen, ei "älylaturi"). On vaan aika korkea tyhjäkäyntijännite noissa, toivottavasti ei mittari kärähdä.

Suomalainen 50 hertsiä tuottaa tasasuunnattuna 100 pulssia/sekunti = 3000 rpm.

Link to comment
Guest Protege

Kauheen vaikealta alkaa kuullostaa, helpompi unohtaa testaukset ja ostaa biltemasta uusi 24,90 ja varmaan pelittää.

 

Joskus muistaakseni koittanut ihan näin.

 

Akulta plussa mittarin plussaan.

Akulta miinus virranjakajan runkoon ja mittarin miinukseen.

Mittarin signaalijohto jakajan kärjilta tulevaan piuhaan, eli puolan miinukseen.

 

Jakaja ruuvipenkkiin kiinni ja porakoneella vetoja.

 

Voi tietysti olla että testannut mittaria vain auton konehuoneessa, jossa tavallinen kärjellinen sytytys ja peruspuola.

 

En tiedä sitten vaikuttaako tuosta testistä tuon puolan ja kipinän puuttuminen sognaalijohdossa vallitsevaan jännitteeseen ja mittarin toimivuuteen.

Link to comment

Tai sitten vaan hommaat jonkun kaverin jolta sais autosta singnaalit 

helposti ja laitat vaikka pari varvikelloa vierekkäin niin näkee paljonko heittävät toisiinsa nähden. 

Luulisi jo kahdellakin eri mittarilla + tuolla mitä testaat saavan jonkinlaisen kuvan mittarin kunnosta.

Link to comment

Nyt menee arvalla mutta kokeilisin seuraavaa järjestystä:

Plussa, signaali, maa. Siis noista kolmesta vierekkäisestä abikosta jos puhutaan.

 

Toi yksinäinen maadoituspiste taitaa olla taustavalojen maa. Mikä siis noiden kolmen abikon lähellä majailee.

 

Sanokaas ny joku muukin jotain tohon.

Link to comment

Ok. Elikkä jos laitain 12v akku plussaan ja miinukseen sekä laturin plussa signaaliin ja laturin miinus mittarin miinukseen?

No tuota voisi vaikka ensin kokeilla, ehkä vaarattomampi kuin toinen vaihtoehto (laturin plussa plussaan ja miinus signaaliin eli ykköseen).

 

Kun ei tiedä vaatiiko mittari + vai - pulssin... Yleismittarilla voisi ehkä mitata mikä on "tyhjän" signaalipistokkeen jännite kun mittari on kytketty akkuun (siis + ja -). Tuloksesta tietää kumpaa pulssia mittari odottaa. Paitsi jos on puolet käyttöjännitteestä niin sitten ei tiedä siitäkään.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...