Jump to content

Millä hitsaatte?


Recommended Posts

Keväällä -88 Renskalta ostettu Einhell migi hajos lopullisesti.

Hintaa tolla oli aikanaan sopivat 1390,-FIM.

Jotain saman tasoista pitäis hankkia tilalle. Onko ehdotuksia?

Bilateeman vimpaimet? Motonetin?

Autonpeltilöitä hitsaillaan ja valovirtasella pitää pärjätä.

Onko kokemuksia? Tietoa?

 

Ja joo kommentteja tyyliin: "meillä o kemppi. isi osti" jne ei oikeestaan tarvita. -thanx-

 

t.Seb.

Link to comment
Guest Mikko

Kävin kerran työasioilla yhdessä agan liikkeessä joka möi myös mikkereitä. Siinä omistajan kanssa jutellessa kävi ilmi että piilteman hitsivehkeet on samoja heidän paljon kalliimpien laitteiden kanssa, kuoret on vaan erilaiset. En nyt kirveelläkään muista minkä merkkisiä laitteita möivät, mutta "jotain kalliita merkkivehkeitä" ne oli.

 

Ite oon hitsannu volkkareita piilteeman laitteilla, en mä nyt mitään syytä keksi miksi ne huonoja olis, kun en niissä mitään vikaa näe...

Link to comment

Ostaa käytetyn, kunnon vehkeen.

No joo, valovirtasista ei sellasta löydy mutta siis idea se että käytetyt on ihan hyviä ja voi saada sen paremman koneen, kuin jos uutta ostais ja joutuis tyytymään "halpaan". Jos jotain pieniä huoltoja joutuu tekemään niin ne on sitten jo edullisia. Eikä noista yleensä mitään kovin ihmeellistä rikki ole. Testausmahdollisuus olisi syytä olla ennen kaupan solmimista.

 

Jan (400A Esab ;)

Link to comment

Itellä ollut Telwin 150 A, halpa ja tyytyväinen olen ollut. Ollut kans 90 luvun alusta.

Mutta halpaa ja hyvää ei ole. Esabbi tai Kemppi suosittelen. Telwiniin löytyy varaosiakin myös, joten ei kai ihan huono voi olla.

Link to comment

Kahdesta Weldmag 150 vehkeestä on kokemusta näissä ohutlevy hommissa. Noi on varmaan ton einhellin tasoa ja hintaluokkaa. Kaasun kanssa oon saanu parempaa jälkeä, ydintäytelangalla varmaan tulee enemmän lämpöä ja sitä kautta vetelelyä.

 

Laadukas lanka on varmaan suurin tekijä hitsatessa. Kuinka paljon tuommosissa yksinkertasissa muuntajissa voi olla eroja?

Link to comment

Langan syöttö, virran säätö, todelliset ämpärit ja invertterin laatu/toiminta.

Kyllä ero on selkeä huonolla ja hyvällä hitsattaessa.

langoissa en kyllä ole huomannut eroa, Biltema/Esab. Enemmänkin jälkeen vaikuttaa suojakaasun määrä, virta ja langan syöttö nopeus, joista sitten säätöjen monipuolisuuden kautta saadaankin hyvä kone.

Link to comment
  • 2 months later...
Guest Mika Raussi

Ite ostin 150 amppeerisen esabin. hintaa oli jonku vähän reiska 400 euroa ja varmasti löytyy varaosat ja suuttimet. vähän on miinuksena se että kaasuventtiili on pistoolissa eikä siis jälkikaasua ole. Ei se ole tosin tuntunu vaikuttavan mutta vähänkin jos on ilmavirtaa niin voi hepeistä tulla huokoasia kun kaasu ei jää leijailemaan siihen. Sitten taas kaasua kyllä säästää tolla kun se ei tyhjennä koko letkua aina kun heppaa. Voin suositella.

 

Jännitteen sätöön on 7 pykälää ja lanka/virta tietty portaaton. Täysillä virroilla ei vaan tako lanka ihan täysin moitteetta kulkea mutta kulkeepa kuitenkin.

Link to comment
  • 6 months later...

Ostin aikanaan messu tarjouksena olleen esab 150A (lka?). Tappelin sen kanssa viikon vähä toista, myin pörsissä pois pistin melkein puolet lisää ja ostin kempin kempomat 150A ovat mukamas kilpailioita keskenään.. Tokihan esab hyvä kone on mutta mua ei ainakaan halvin malli vakuuttanut toiminnallaan. Miggeri on hyvä kone koko luokassaan ei ilmainen mutta vastinetta rahalle ja kompakti koko. Täytelanka ynnä muut sähkölinnun kakan levittimet sit nille joilla on vähä paremmat hermot eikä niin väliä loppu tuloksella.

Link to comment

Varmaan palvelee mun esabbi ei vaan koskaan toiminut .. On vaan pirun vaikee pysyä merkissä kun ostin koneen luonnollisesti tarvetta varten mutta se ei pelannu vaihtamalla takuuseen langansyöttö laitteen moottorin, lanka jarrun, lanka spiraalin ja sen jälkeen koko poltinkaapelin sain sen senverran polttamaan lankaa että joku asiaan perehtymätön osti sen muka uutena koneena.. (olihan se uus, viikon vanha.) Olen ko. esabilla hitsannut toimivallakin yksilöllä ihan niin jees kun valovirta kone voi olla.

Link to comment

Kemppi kempomat 1700. 3-vaihekone jonka voi myös kytkeä valovirtaan.

 

Valintaan vaikutti se että siihen saa varaosia, pystyy vetää eri materiaaleja ja on helppo huoltaa. Kyllä halvemmillakin korjaa auto ihan hyvin, mutta mulla on joskus tarvetta vähän paksummankin tavaran hitsaamiseen. Ja jos vetää alua niin on kiva jos saa lankajohtimen vaihdettua nopeasti.

 

Jos nyt ostaisin niin varmaan Miggeri olisi se. Ja vielä sellainen vinkki että jos on valovirtakone niin mahdollisimman paksut piuhat eteenkin jos on pitkä jatkojohto. Luulen että monet valovirtakoneet ovat saanneet "paskavärkki" leiman koska syöttöjännite vaihtelee liikaa kun hitsaa. Varsinkin maalla ollut ongemia kun muuntaja on kaukana. Ehdin itse haukkumaan kaverin uutta Miggeriä ennenkuin huomattiin että sen uusi hieno kompurakin oli täys susi kun paineet ei noussut yli 4baaria eikä aina jaksanut käyntiin. Nimeenomaan pitkät jatkojohdot olivat ongelma.

Link to comment
Sillä ei ole mitään väliä onko se kone valovirta vai voimavirtakone osien (muuntajan) laadusta se on kiinni. Halvalla ei saa hyvää.

 

 

ja käytännössä valmistajat eivät uhraa hyviä osia valovirtakoneisiin, kun kuluttajat kuitenkin ostavat niitä hinnan perusteella.. etsien halpaa. Ei saa myytyä oikein kallista valovirtavehjettä. Niillä halvoilla vain täytetään markkinarakoa, ja otetaan helppo raha pois hölmöiltä. Ei yksinkertaisesti kannata valmistaa huippuosista valovirtakonetta. Tuotantokustannukset olisivat niin korkeat että hinta karkaisi keskiverto valovirtakoneen ostajakandidaatin ulottumattomiin, ja ne jäisivät hyllylle.

 

Olen testannut noita kymmeniä, jotakuinkin kaikki sutta ja sekundaa verrattuna HALPAAN voimavirtakoneeseen. Erittäin helppo valinta.

 

Jan

Link to comment
Sillä ei ole mitään väliä onko se kone valovirta vai voimavirtakone osien (muuntajan) laadusta se on kiinni. Halvalla ei saa hyvää.

 

 

ja käytännössä valmistajat eivät uhraa hyviä osia valovirtakoneisiin, kun kuluttajat kuitenkin ostavat niitä hinnan perusteella.. etsien halpaa. Ei saa myytyä oikein kallista valovirtavehjettä. Niillä halvoilla vain täytetään markkinarakoa, ja otetaan helppo raha pois hölmöiltä. Ei yksinkertaisesti kannata valmistaa huippuosista valovirtakonetta. Tuotantokustannukset olisivat niin korkeat että hinta karkaisi keskiverto valovirtakoneen ostajakandidaatin ulottumattomiin, ja ne jäisivät hyllylle.

 

Olen testannut noita kymmeniä, jotakuinkin kaikki sutta ja sekundaa verrattuna HALPAAN voimavirtakoneeseen. Erittäin helppo valinta.

 

Jan

 

 

Voimavirta on sinänsä väärä ilmaisu koska kyse on koneesta joka toimii 380Vjännitteellä eli kone tarvitsee jännitteen kahdenvaiheen välistä eikä ole kolmevaiheinen niinkuin yleensä luullaan. Kalleimmissa ammattikäyttöön tehdyissä koneissa voi olla kolmevaihemuuntaja ja silloin puhutaan koneista jonka hinnat alkaa jostakin 5000e ja siitä ylöspäin.

 

Aika monessa maailman maassa jossa ei ole kehittynyttä kolmevaiheverkkoa tarjolla niinkuin suomessa hitsataan aivan hyvin niillä "valovirta" koneilla.

 

Ihan uteliaisuutta kysyn että minkä hintaluokan koneita ovat olleet noi 220v koneet joita olet kokeillut. Pilateemaa ja vastaavia ei kannata edes mainita jos puhutaan hitsauskoneista

 

Useimmiten näiden 220V koneiden toimimattomuus johtuu siitä että ne on hitsatessa 50m roikan jatkeena ja silloin koneeseen menevä jännite on ihan jotakin muuta kuin 220V ja se kyllä näkyy tehoissa heti jos koneessa kuormitus päällä onkin vain 150V voi helposti laskea paljonko vaikutus on muuntajan toisiopuolella.

Link to comment

 

Voimavirta on sinänsä väärä ilmaisu koska kyse on koneesta joka toimii 380Vjännitteellä eli kone tarvitsee jännitteen kahdenvaiheen välistä eikä ole kolmevaiheinen niinkuin yleensä luullaan. Kalleimmissa ammattikäyttöön tehdyissä koneissa voi olla kolmevaihemuuntaja ja silloin puhutaan koneista jonka hinnat alkaa jostakin 5000e ja siitä ylöspäin.

 

 

Oisko mun Esabbi sit semmonen... 4700eur tänä päivänä vastaava malli :)

 

Aika monessa maailman maassa jossa ei ole kehittynyttä kolmevaiheverkkoa tarjolla niinkuin suomessa hitsataan aivan hyvin niillä "valovirta" koneilla.

 

Ehkä niillä markkina-alueilla on parempia valovirtasia tarjolla, kun voimavirtasia on vuorostaan vaikea myydä. Ei taida Esabbia ja Kemppiä löytyä :) Vaikka toki molempia löytyy muualtakin kuin pohjoismaista varmaan joitakin.

 

Ihan uteliaisuutta kysyn että minkä hintaluokan koneita ovat olleet noi 220v koneet joita olet kokeillut. Pilateemaa ja vastaavia ei kannata edes mainita jos puhutaan hitsauskoneista

 

Laidasta laitaan. Juurikin halvimpia malleja ja merkkejä Biltemaa unohtamatta, sekä jotain tuntemattomampia merkkejä (joku italialainen melkein muistuu mieleen) sekä vuokralaitteina konevuokraamojen "parempia" vehkeitä, Kemppiä jne.

Tähän mennessä paras on ollut Mikan:n joku halpis. Eli halpa hinta ei automaattisesti tarkoittanut huonoa laatua. Siihen työhön mitä sillä on tehty.. auton peltiä ja pakoputkea, pieniä töitä.

Noita tuli automaattisestikin testattua vuosien mittaan kun oli laina ja vuokrakoneita koko ajan käytössä. Sitten kimppatallin "voimavirta" 180A johon rakastuin. Sekin oli ns. "halpa" harrastelija Miggi voimavirtaseksi, mutta aivan eri planeetalta. Valovirtasella ei mitään sanomista sen rinnalla.

 

Yksi asia mikä tehon puutteen ohessa vituttaa, on hyötysuhde. Ottaa suunnattomasti pattiin isommissa töissä, jos voit hitsata *melkein* riittävällä teholla 1 minuutin, ja sitten joutuu jäähdyttelemään 10-15 minuuttia.

 

Vrt: oma Esabbi 400A jonka jäähdyttelysykli ei ole koskaan vielä tullut vastaan.... eikä tosin ole ikinä uskaltanut nuppeja vääntää kaakkoonkaan.. lol.. puolivälissä asteikkoa on jo turhankin paljon potkua.

 

 

Useimmiten näiden 220V koneiden toimimattomuus johtuu siitä että ne on hitsatessa 50m roikan jatkeena ja silloin koneeseen menevä jännite on ihan jotakin muuta kuin 220V ja se kyllä näkyy tehoissa heti jos koneessa kuormitus päällä onkin vain 150V voi helposti laskea paljonko vaikutus on muuntajan toisiopuolella.

 

 

Oikein hyvä pointti!

 

Jan

Link to comment

Katoppa joskus onko kone kytketty pistokkeen päästä kahdelle vai kolmelle vaiheelle siitä voit päätellä koneesi laadun. voi myös olla pistokkeesta kytketty kolme mutta koneen sisällä vain kaksi. Kallein hitsaus kone jonka sähköjen kanssa olen ollut tekemisissä maksoi n. 1milj. mk

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...