Jump to content

Takavakaajat vai ei?


Recommended Posts

Posted

Miten välttämättömät takavakaajat ovat madalletussa irssivaunussa?

 

Vai käviskö kans silleen että vaihtaa vakiot pitkät 21mm vääntösauvat esim. lyhyempiin 22-23mm vääntösauvoihin?

 

Posted

Kokeile ensin ilman vakaajaa.  Leveempää/littanampaa rengasta taakse jolla tuntuma tarkentuu, kuten myös vakiota kovemmilla puslilla.

 

Jos edessä vakio vakaaja ja ei paljoa vakiota jäykemmät jouset, kallistelee toki edelleen kovempaa kantatessa.

 

Helpompi lisätä osia jos ei miellytä jollain tapaa.

Posted

Sama juttu, ei takavakaajaa Urhossa. Ulosjouston rajoittaminen on näppärä tapa rajoittaa kallistelua radalla, meillä on takana rajoitettu 5 ja edessä 2 senttiin.

Posted

Sama juttu, ei takavakaajaa Urhossa. Ulosjouston rajoittaminen on näppärä tapa rajoittaa kallistelua radalla, meillä on takana rajoitettu 5 ja edessä 2 senttiin.

Off topic: ootteko kokeillut 0 cm edessä?

Posted

Ei olla, suuremmasta ulosjoustosta on tuohon tultu. Urhoillessa joutuu ajamaan vähän "välikelin säädöillä" ja tuolla parin sentin ulosjoustolla keula on toiminut kohtuudessa sateellakin. 

 

Ensi kesänä on tarkoitus mennä Jurvan uusitulle radalle ajamaan hurua ja hakemaan säätöjä, joten silloin voisi testata ilman etuvakaajaa ja tiukemmalla rajoituksella.

Posted

Sama juttu, ei takavakaajaa Urhossa. Ulosjouston rajoittaminen on näppärä tapa rajoittaa kallistelua radalla, meillä on takana rajoitettu 5 ja edessä 2 senttiin.

 

Kuinka nuo ulosjoustonrajoittimet on toteutettu?

Posted

Edessä vaijerit, joiden alapään kiinnityksessä kierresäätö.  

 

Takana ei ole säätöä, vaan iskarin pituus & yläpään kiinnityskorvake korissa on täsmätty tuolle ulosjoustolle. Urhoissa ei saa olla lukkoperää, joten en nähnyt tarpeelliseksi rakentaa mitään säädettävää lisärajoitinta.

Posted

Ei olla, suuremmasta ulosjoustosta on tuohon tultu. Urhoillessa joutuu ajamaan vähän "välikelin säädöillä" ja tuolla parin sentin ulosjoustolla keula on toiminut kohtuudessa sateellakin. 

 

Ensi kesänä on tarkoitus mennä Jurvan uusitulle radalle ajamaan hurua ja hakemaan säätöjä, joten silloin voisi testata ilman etuvakaajaa ja tiukemmalla rajoituksella.

Nuo ulosjouston rajoitus ja vakaaja (edessä) vaikuttavat hieman eri tavalla, joten eivät ole toisiaan poissulkevia.

 

Etupäässä tuo 0cm ei muuten ole vielä mikään ääriraja, vaan joissakin rata-autoissa kiristetään vielä siitäkin. Eli kun auto on pyörillään niin kiristetään rajoitinta niin että keula laskeutuu vielä esim. 2cm (20-50kg tms.).

Tällä saadaan painoa sisäkaarteen takapyörälle kun kaasua avataan. Syheröisillä radoilla (esim. mäkikisat englannissa) saadaan myös mukavan nopea reagointi ohjaukseen.

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...