Hebster52 Posted February 12, 2014 Share Posted February 12, 2014 Miten välttämättömät takavakaajat ovat madalletussa irssivaunussa? Vai käviskö kans silleen että vaihtaa vakiot pitkät 21mm vääntösauvat esim. lyhyempiin 22-23mm vääntösauvoihin? Quote Link to comment
ARTO Posted February 12, 2014 Share Posted February 12, 2014 Kiihdytelläänkö enimmäkseen suoraan vai kurvaillaan kovaa mutkasta toiseen ja millainen etujousitus IRS parina? Quote Link to comment
Hebster52 Posted February 12, 2014 Author Share Posted February 12, 2014 Voipi tulla sekä suoraa että kurvailua ihan harrastehengessä vaan... :) Edessä Mcphersonit lyhtyemmillä säätötolpilla. Quote Link to comment
ARTO Posted February 12, 2014 Share Posted February 12, 2014 Kokeile ensin ilman vakaajaa. Leveempää/littanampaa rengasta taakse jolla tuntuma tarkentuu, kuten myös vakiota kovemmilla puslilla. Jos edessä vakio vakaaja ja ei paljoa vakiota jäykemmät jouset, kallistelee toki edelleen kovempaa kantatessa. Helpompi lisätä osia jos ei miellytä jollain tapaa. Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted February 12, 2014 Share Posted February 12, 2014 Meidän urtsikilpurissa ei oo takavakaajaa eikä taida olla monessa muussakaan rataa endurancehengessä kiertävässä kuplassa/t3:ssa. Quote Link to comment
Ketsa Posted February 12, 2014 Share Posted February 12, 2014 Sama juttu, ei takavakaajaa Urhossa. Ulosjouston rajoittaminen on näppärä tapa rajoittaa kallistelua radalla, meillä on takana rajoitettu 5 ja edessä 2 senttiin. Quote Link to comment
Hebster52 Posted February 12, 2014 Author Share Posted February 12, 2014 Ok. Kokeilenpa sit aluks ihan vakio vääntösauvoilla. Katellaan riittääkö sit sillä ja jollain rajoittimilla vaan. Quote Link to comment
multanen Posted February 12, 2014 Share Posted February 12, 2014 Sama juttu, ei takavakaajaa Urhossa. Ulosjouston rajoittaminen on näppärä tapa rajoittaa kallistelua radalla, meillä on takana rajoitettu 5 ja edessä 2 senttiin. Off topic: ootteko kokeillut 0 cm edessä? Quote Link to comment
Ketsa Posted February 13, 2014 Share Posted February 13, 2014 Ei olla, suuremmasta ulosjoustosta on tuohon tultu. Urhoillessa joutuu ajamaan vähän "välikelin säädöillä" ja tuolla parin sentin ulosjoustolla keula on toiminut kohtuudessa sateellakin. Ensi kesänä on tarkoitus mennä Jurvan uusitulle radalle ajamaan hurua ja hakemaan säätöjä, joten silloin voisi testata ilman etuvakaajaa ja tiukemmalla rajoituksella. Quote Link to comment
VW-63 Posted February 13, 2014 Share Posted February 13, 2014 Sama juttu, ei takavakaajaa Urhossa. Ulosjouston rajoittaminen on näppärä tapa rajoittaa kallistelua radalla, meillä on takana rajoitettu 5 ja edessä 2 senttiin. Kuinka nuo ulosjoustonrajoittimet on toteutettu? Quote Link to comment
Ketsa Posted February 13, 2014 Share Posted February 13, 2014 Edessä vaijerit, joiden alapään kiinnityksessä kierresäätö. Takana ei ole säätöä, vaan iskarin pituus & yläpään kiinnityskorvake korissa on täsmätty tuolle ulosjoustolle. Urhoissa ei saa olla lukkoperää, joten en nähnyt tarpeelliseksi rakentaa mitään säädettävää lisärajoitinta. Quote Link to comment
multanen Posted February 13, 2014 Share Posted February 13, 2014 Ei olla, suuremmasta ulosjoustosta on tuohon tultu. Urhoillessa joutuu ajamaan vähän "välikelin säädöillä" ja tuolla parin sentin ulosjoustolla keula on toiminut kohtuudessa sateellakin. Ensi kesänä on tarkoitus mennä Jurvan uusitulle radalle ajamaan hurua ja hakemaan säätöjä, joten silloin voisi testata ilman etuvakaajaa ja tiukemmalla rajoituksella. Nuo ulosjouston rajoitus ja vakaaja (edessä) vaikuttavat hieman eri tavalla, joten eivät ole toisiaan poissulkevia. Etupäässä tuo 0cm ei muuten ole vielä mikään ääriraja, vaan joissakin rata-autoissa kiristetään vielä siitäkin. Eli kun auto on pyörillään niin kiristetään rajoitinta niin että keula laskeutuu vielä esim. 2cm (20-50kg tms.). Tällä saadaan painoa sisäkaarteen takapyörälle kun kaasua avataan. Syheröisillä radoilla (esim. mäkikisat englannissa) saadaan myös mukavan nopea reagointi ohjaukseen. Quote Link to comment
Hebster52 Posted August 11, 2014 Author Share Posted August 11, 2014 Hmm. Nyt tulossa keulaan paksumpi vakaaja madallettuun mcpherson keulaan. Mietinnässä jos siihen yhdistäis tämmöinen takavakaaja + mahdollisesti jäykemmät vääntösauvat? http://www.paruzzi.com/verkkokauppa/?zoektrefwoord=1393&group=5&subgroup=01& Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.