Jump to content

Antivirittäminen ahdistamalla


Recommended Posts

Guest Raggare

rupeis varmaan kiinnostaa vääntää katastajaa käkättimestä jos se repäsis kuvia jostai intterwebistä että auto o laiton :D

ja varmaan maksaa pitäs isolla rahalla kanssa, V*ttu koht 50e ilman päästömittauksii..

Link to comment

Onhan se tietysti ikävää, kun joutuu näkeen noin paljon vaivaa, että saa LAITTOMAN auton katsastettua... Ja hirveetä kun ne sedät siellä katsastuksessa on niin ilkeitä, että joutu oleen monta päivää ilman autoo, eikä se ollut kun ihan vaan vähän määräysten vastainen :D

 

Kyllä mun mielestä jokainen joka ajaa määräysten vastaisella autolla ottaa tietoisen riskin siitä, että jonain päivänä voi käry käydä, turha siitä on alkaa itkeen.

 

Mutta just niinkun hasselhöffi sano, kyse on siitä, että kuka on niin ovela, ettei jää kiinni ;)

 

Edit: tää kommentti oli tuohon ffp:n juttuun...

Link to comment
Guest Mika Raussi

Ihme juttu kun porukka yht'äkkiä whinettää miten on perseestä kun tulee ongelmia lain rikkomisen dokumentoinnin ja levittämisen takia.

 

Jospa sitä vaikka murtautuis kioskiin ja kuvais sen ja sitten valittelis kuinka perseestä on se, että poliisi on netistä kaivanu videon, jossa rikos tapahtuu.

 

Mie en myöskään tajua, että mitä porukalla on AKE:a vastaan?

Link to comment
Guest Mika Raussi

Olikohan toi kommentti edes miulle?

 

No joka tapauksessa ei se oo mistään rahallisesta tai muustakaan vahingosta kiinni, vaan siintä, että virka velvottaa valvomaan tiettyjä asioita.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Naapurit kyllä valvoo... Onneks naapurit ei kuitenkaan tiedä mitä tallisssa tehdään jos niistä tekemisistä ei levittele yksityiskohtasia raportteja pitkin maailmanlaajuista tietoverkkoa.

 

Sit taas jos seinän ulkopuolelle naulaat kaks lautaa ristiin, niin johan rakennustarkastaja soittaa. Ei välttämättä palotarkastajakaan arvalla mein osotetta oo heittäny. Pitäs kuulemma sopia aika.

Link to comment

Jotenkin minusta tuntuu että kun lukee noita asetuksia niin vois ihan hyvin tehdä niin että rakentaa sen 1900+ koneen valmiiksi parannetuilla kansilla ym. mitä myöhemmin vaihtaessa laskettais koneen vaihdoksi. Siihen koneeseen sitten vakiokaasarit, pakosarja ym. jostain 1300-1500 koneesta

 

Tällä koneella dynolappunen että on 60hv. Kun sitten kone on muutoskatsastettu niin asetusten mukaan vakiokonetta saa virittää 7 kg/kW sen jälkeen. Tosin ahdinta ei saa asentaa. Se rinnastetaan moottorin vaihtoon.

 

Miks teidän pitää tehdä se niin vaikeeksi? Vai oonko minä ymmärtäny ihan väärin??

 

Asetus 779/1998

 

6 §

Moottorin muuttaminen

1. Muun kuin ahtimella varustetun tai 4 §:ssä mainitun poikkeusluvan nojalla vaihdetun tai muutetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla puristussuhdetta, vaihtamalla nokka-akseli, muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua ehdolla, ettei 5 §:ssä mainittua auton omamassan ja moottorin nettotehon suhdetta aliteta. Ellei muuta osoiteta, katsotaan kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla lisäävän moottorin tehoa 10 %.

 

2. Sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen rinnastetaan moottorin vaihtoon. Ellei muuta osoiteta, katsotaan muutetun moottorin tehon tällöin vastaavan iskutilavuuksien suhteessa moottoria, josta autoon vaihdettava sylinterinkansi on peräisin.

 

3. Moottorin iskutilavuuden suurentaminen sylinterinhalkaisijaa tai iskunpituutta suurentamalla rinnastetaan moottorin vaihtoon, mikäli iskutilavuus suurenee alkuperäiseen verrattuna yli 10 %. Ellei muuta osoiteta, katsotaan moottorin tehon tällöin suurenevan iskutilavuuksien suhteessa.

 

4. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon

Link to comment
Guest ritariässä

hebsteri sen sanoi. kun tutustuu lakiin ja tietää mitä sen puitteissa saa tehdä, ei tartte jaaritella saako vai tehdä sitä tai tätä. sain itekki vuonna yks ja puoli kuplaan laillistettua 2,1 litrasen 112 heppasen wasserin. helppo nakki kun näki hiukan vaivaa. myöhemmin kuulin, et niinä vuosina oli muutkin vastaavaa yrittäneen laihoin tuloksin.

 

joo, mä oon varmaan hirvee rikollinen kun mun triplessä on eivakio pakoputken pää, mut kun se unohtu siihen mr-tarkastukseen lähettäessä, annoin olla. ei se niitä kolmee tarkastajaa näyttänyt kiinnostavan, enemmänkin jossain pienessä muoviosassa näkyvä ajanpatina. siitähän se meinas pompata, mut toinen tarkastaja puhui tiukkapipoisimman (tietämättömimmän) tarkastajan hyväksymään kyseisen paskakasan. hauskaa oli:)

Link to comment

Jopas paisu tämä juttu.. Ja minäkö olin se paranoidi? Kappas kappas :)

 

Mutta joo. Entä jos (paikkaillaanko tässä nyt keilauksen surkeaa tulosta?) se 1900cc kone sattuu tuntumaan niin saataran tehokkaalta, ni sitten sitä antivirittämistä? MUAHAHAHA! Vitut! 2.2 litranen mylly ja sillä siisti! Katotaan kuinka käy katsastuksessa, ehkä jo vuoden tai parin päästä :D

Link to comment
Guest fgronlun

 

Ei mitään AKE:n väkeä vastaan (he tekevät tosiaan vaan työtänsä), vaan niitä vastaan, jotka uhoavat netissä rakentelevansa "sellaisen ja sellaisen turboauton tjms., että oksat pois ja katsastus ei ole ongelma, sinne mennään vaan dynolapun kanssa!!!".

 

Vituttaa meinaan ihan tosi rankasti, jos noiden juttujen takia sitten AKE:ssa päätetään kiristää rakennuspykälät esim. Saksa- tyylisiksi, että kaikki pitää olla hyväksyttyjä osia ja oman rakentamisen voi unohtaa kokonaan...

 

Vituttaako sua ku pojat laskevat keulaa ja uskaltavat sen kertoa täälä!? minimi maavara on kai se 8cm? On paljo muutakin mitä autoille tehdään joka on yhtä laitonta ku tuo 60hp juttu ja niistä isompi meteli!

Yhtä laiton liian matala auto ku liian isolla koneella ja niin edelleen!

Joten vähentykö vitutus? ;)

Link to comment

Miehän puhuin paskaa tuossa aiemmin, kun sanoin että kannen saa vaihtaa samantyyppiseen virikanteen, ei saa. Kuplan alkuperäistä kantta saat hiplata mielinmäärin, mutta jos vaihdat virikannet, niin tarviit aina dynotodistuksen, vaikka se kone olis 1200...

 

6 § Moottorin muuttaminen

1 momentissa mainitut muutokset (auton alkuperäisen tai muutoskatsastuksessa, ts. ilman lupatarvetta, hyväksytyn moottorin muuttaminen, ahtimella varus-tettuja moottoreita lukuun ottamatta) eivät edellytä muutoskatsastusta eivätkä yleensä selvitystä muutetun moottorin tehosta, ellei vaikuta ilmeiseltä, että auton omamassa / moottorin nettoteho -suhde 7 kg/kW alittuu. Muutoksissa on kuitenkin otettava huomioon mm. 7 §:n, 8 §:n ja 9 §:n vaatimukset (pakokaasu-päästöt ja melu).

Moottorin vaihtoon rinnastettavat toimenpiteet, kuten sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen tai iskutilavuuden suurentaminen yli 10 %, edellyttävät muutoskatsastusta, samoin ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen (ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asennuksen tai ahtimella varustetun moottorin muutoksen, esim. ns. lastuvirityksen, jälkeen on moottorin teho selvitettävä, samoin vaihdettaessa sellainen sylinterinkansi, ns. virityskansi, jolle ei ole olemassa alkuperämoottoria). Muutetun moottorin todelliseen massaan, tehoon ja iskutilavuuteen sovelletaan tällöin normaaleja 5 §:ssä mainittuja moottorinvaihtosäädöksiä ottaen huomioon auton omamassa / moottorin nettoteho -suhde sekä 7 §:n, 8 §:n ja 9 §:n pakokaasu-päästö- ja meluvaatimukset.

Link to comment

Niinpä, mutta jos moottorin vaihtuessa kansineen päivineen joutuu kumminkin tekemään sen muutoskatsastuksen kun niin eihän sillä sitten ole väliä vaikka siinä on virikannet valmiina mutta muuten vakio tillpehöörit ja teho alle 60hv...?

 

Sitten kun kone on hyväksytty vakiokoneena virittää sen 7 kg/kW pykälän mukaan. Max. 100kW (=135,96hv) Laskettu -63 stanun rekisteriotteen painon mukaan 710kg...

 

->Edit. Splittiin sais omapainon mukaan kokonaista 141hv... (Oman rekisteriotteeni mukaan)

Link to comment
Niinpä, mutta jos moottorin vaihtuessa kansineen päivineen joutuu kumminkin tekemään sen muutoskatsastuksen kun niin eihän sillä sitten ole väliä vaikka siinä on virikannet valmiina mutta muuten vakio tillpehöörit ja teho alle 60hv...?

 

Sitten kun kone on hyväksytty vakiokoneena virittää sen 7 kg/kW pykälän mukaan. Max. 100kW (=135,96hv) Laskettu stanun rekisteriotteen painon mukaan 710kg...

 

Tuossa tavassa olis sekin hyvä puoli, että silloin sais menee luvallisesti 1980 koneen katsastuksesta läpi..

Link to comment
Guest fgronlun

Mulla ei ole mitään ongelmaa tuon katsastuksen vuoksi mutta tuo isoveljen pelko. Minusta katsastus on siitä hyvä että sielä saa auton katsastettua jarrujen ym kunnon ittellä vaan erittäin positiivistä kokemusta siitä. Tämä mua vaan hauskuttaa tuo isoveljen pelko, NL kaatu ajat sitte ja kgb!

Nuo lakikiemurat ovat siitä hauskasti kirjotettu että ne voi ymmärtää hyvin monella eri tapaa. Auto on siitä hyvä olla laillisessa kunnossa jos tosiaan ajaa paljon yleisellä tiellä ja altis onnettumuuksille!

Minun autoon tullaan hankkimaan nuo 60hp paperit ja autolla tullaan pää asiassa ajaan stripillä tottakai kadullakin. Moottoripyöriäkin "kuristetaan" alatehoisiksi ja näin tarttee myös jo 1600 kone tehdä jotta tuo 60hp raja ei ylety ahtimella. Radalla saan ajaa sitten vaikka 150hv koneella. Katsarit ovat auto insinöörejä joten kyllä ne sen verran tietävät että jos ahdat vakio 1600 tai 1900 0.5 ahdoilla niin jotenkuten sen on oltava "kuristettu". Jos täälä sitten keskustellaan että miten, niin en nää mitään negatiivistä vaikutetta lakien muutton!

 

nm ehkä tuleva katsari

Link to comment
Guest fgronlun
Mites noi jarruvaatimukset menikään, saako -66 fläkän muutoskatsastettua 1835cc koneelle jos edessä on http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=1437 kyseinen levyjarrusarja ja takana normit kapeat rummut?

 

Helpompi varmaan vakio levyjarruilla ku noilla aftermarket.

Minun katsari meinas että nuo rummutkin kelpaisivat..

 

ketsa

Asia ok asian voi nähdä monella tapaa! Tuosta voidaan väitellä pitkään.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Ei sillä ole väliä, että millä tavalla ne tehot rajottaa. Senkun rajottaa. Vaadittaessa tehotodistus ja otat sitten vaikka kopnttorin pihassa mahdolliset kuristukset tai vastaavat pois. Kunhan teho/paino suhde ei mee ylitte.

 

Noista aftermarket-kansista miulla oli just nimenomaan semmonen kutina, että ne on erilaiset kannet. En mie vaan muistanu, että oonhan mie sen lakitekstistä lukenu. Varmaan sillon kun se muutos tuli.

 

Sit rupes mietityttämään, että mihin perustuu pelko siintä, että virittämiseen pitäis käyttää tehdasosia tulevaisuudessa. Saatahan sie nyttenkin vanhan volkkarin leimalta läpi vaikka kone ei toimin kevon kukkuakaan ja todennäkösesti jättää tien päälle. Kunhan ei silmin nähden saastuta ympäristöä.

 

Pyöräs ripustukset, jarrut, ohjaus ja kori/runko vaikuttaa turvallisuuteen. Ja nimenomaan myös muitten tienkäyttäjien turvallisuuteen. Paska kone ei vaaranna kenenkään turvallisuutta.

Link to comment
Guest ritariässä

tavallan on jo myöhäistä rutista mitä on kerrottu ja missä. viranomaisten silmät avautu kyllä silloin kun eräs suomalainen gti lehti alkoi esittelemään tietyn rakentelutyylin autoja. monta sisäpiirin tarinaa autoista kuultu ja totuus monasti vieläkin hurjempaa mitä lehtien esittelykehut antaa ymmärtää. sama koskee myös veekasia jne...

 

yhdellä tuttavalla kävi kerran hyvä tuuri 500 sec mersunsa suhteen. osti suomesta tax freenä ja päätti teetättää yhdellä "pikkupajalla" tekniikan/korinvaihdoksen ja jätti auton sinne. jonkin ajan kuluttua sopi rakentajan kans et tulee kattomaan projektin edistymistä tiettynä päivänä/hetkenä. tuttava saapuikin kyseiselle paikkakunnalle luvattua aikaisemmin ja näki eräässä parkissa liian tutun näköisen auton, mutta rekkarit eivät täsmänneet. rakentaja oli kylmästi vetässy jonku suomipaskan kilvet tax free meseen ja lähtenyt kaupungille asioille. arvatkaa vaan kelle olis moisen paljastumisesta poliisien pysäyttäessä tullut kunnon veromätkyt. vahinkoa ei onneks päässyt tulemaan. näitä riittää!

Link to comment
Guest ritariässä

jos rekkoja punnitaan maantiellä, ei oo ihme jos tulevaisuudessa poliisit pystyttää tiensivuun dynamometrit esim kesäcruisinkien yhteydessä. siin moni turboilija punastelis ahdintaan enemmän. aika näyttää mitä tulee.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Mie meinasin paskalla moottorilla moottoria, joka saattaa levitä. Eikä se aiheuta vaaraa kellekään.

 

Ja mihis ne tehopenkit maailmasta yht'ääkkiä katoaa? Luulis ensimmäiseksi lainsäätäjän tiukentavan tuota teho/paino rajaa, eikä suinkaan suurella vaivalla määrittelemään jotain hemmetin sallittuja viripaketteja joka ikiseen moottoriin. Joita siis riittää ja koko ajan tulee lisää.

 

Niin ja sitten ihan selvennyksenä: AKE = Ajoneuvohallintokeskus. Lait laatii liikenneministeriö ja eduskunta hyväksyy.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...