Guest veskuvv Posted February 27, 2014 Posted February 27, 2014 Hei. Saako t2 pallon takapyörän auraus/haritus kulmaa säädettyä. Kuskin puoli harittaa silmin nähden. Epäilen syyksi edellisen omistajan jousiputken hitsausta runkopalkin kohdalta. Quote
Lasse Posted February 28, 2014 Posted February 28, 2014 (edited) Eikö jousilatoissa ole säätövara kuten kuplissakin? Edited February 28, 2014 by Lasse Quote
Guest veskuvv Posted March 1, 2014 Posted March 1, 2014 niin onhan ne latassa ovaalit reijät. tuntuis vain niin hienosäätöreijiltä, kuitenkin niin nähtävästi vinossa. mutta jospa vähän vaikuttaa jo paljon. no sitä kokeillaan sitten ekana kun pallo potkaistaan talvipaikasta omalle tontille. Quote
Guest veskuvv Posted March 5, 2014 Posted March 5, 2014 No niin, jousiputken pääty näyttäs olevan korjattu vinoon. Elikkä vääntää latan vinoon. Ja siinähän näytti olevan irs jousitus eli eihän pyörän navan siirtäminen vaikuta kuin pyörän kohtaan pituus suunnassa, kulmahan pysyy samana? Eipä kiinnostaisi putken päätyä alkaa oikomaan. tohtiskohan laittaa vain pyörän navan takimmaisten kiinnityspulttien väliin ohuet prikat kääntämään napaa? Onko kellään vastaavasta kokemusta? Tai oliskohan latan reikien pidentämisellä apua ongelmaan. Quote
multanen Posted March 5, 2014 Posted March 5, 2014 Kyllä se putken vino osa pitäs leikata osittain irti ja hitsata oikealle paikalleen. Itse en tod. näk. edes purkaisi jousia irti, hitsaisin vain sellaisenaan. Kumia päätykannen sisällä ei kuitenkaan kannata paistaa. Itsekin harrastan monenlaista "patenttia" mutta tuossa ei kyllä ole kovin hyvä paikka kikkailla prikoilla tms. Quote
Lasse Posted March 6, 2014 Posted March 6, 2014 katsurin voi prikkoihin puuttua jos volkkareista mitään ymmärtää. tosin nykyään riski on aika pieni. Quote
metake Posted March 6, 2014 Posted March 6, 2014 Ja siinähän näytti olevan irs jousitus eli eihän pyörän navan siirtäminen vaikuta kuin pyörän kohtaan pituus suunnassa, kulmahan pysyy samana? tohtiskohan laittaa vain pyörän navan takimmaisten kiinnityspulttien väliin ohuet prikat kääntämään napaa? Kyllä se navan siirtäminen korjaa aurauskulmaa, koska tukivarren sisäpää pysyy paikallaan. Tuo prikkojen käyttö on vanha kikka vanhemmissa Opeleissa, niissä kun tukivarret on kiinteät takana niin ainoa keino säätää pyöränkulmia on kikkailla juurikin prikoilla. Volkkarin irssi-navan rakennetta en muista, että onnistuuko siinä prikoilla säätö yhtä helposti. Quote
Guest veskuvv Posted March 6, 2014 Posted March 6, 2014 (edited) Tein kokeeksi 3mm pellistä plasmalla palan missä latan mukaiset 4 reikää ja jarruputken reikä. Ja tämä on ohennettu toiseen reunaan 1,5mm. Tämä navan ja latan väliin. Ehkä paljon parempi kuin pelkät prikat. Eikä jää mitään rakoja.ohentamisessa olikin vähä tarkkuutta mutta hyvä tuli, jos vain toimii. Jos ei niin sit putkenpäätä operoimaan. Haritusta kulj. Puolella kumin kyljestä mitattuna 12mm, eli syö vähän takarenkaita ja miestä. Edited March 6, 2014 by veskuvv Quote
metake Posted March 6, 2014 Posted March 6, 2014 Jos tarkoitit prikkojen laittamista latan ja tukivarren kiinnityspulttien väliin, niin se ei auta mitään. Jotta saat haritusta pienemmäksi, niin sun pitää saada takapyörää eteenpäin. Missä kohdassa tukivarren pultit on nyt säätörei'issään? Jos on varaa siirtää eteenpäin, niin kokeile paljonko auttaa kun vedät pultit ihan etuasentoon, eli paljonko haritusta jää jäljelle. Quote
Hebster52 Posted March 6, 2014 Posted March 6, 2014 Kuten jo useampi yllä maininnu nimenomaan pyörän navan siirto eteenpäin vaikuttaa aurakuseen. Tukivarsi Irssissähän on viistosti auton keskeltä. (melkein ainakin) ja se kohta on kiinteä joten kun napaa siirretään eteenpäin se myös samalla kääntyy. Quote
multanen Posted March 6, 2014 Posted March 6, 2014 Minä taas ymmärsin että prikat on tulossa tukivarren ja latan väliin, eri määrä etu- ja takapäähän. Auraus kyllä muuttuu tällä mutta aika vaaralliselta kuulostava ajatus. Nyt ilmeisesti samaan paikkaa tulossa viistottu levy, ehkä hieman turvallisempi. Omat työkalut ja taidot on suuntautuneet niin että helpoinkin korjaus olisi ollut tuo putken oikaisu... Quote
Kurre Posted March 6, 2014 Posted March 6, 2014 Mä oisin vissiin vaan avartanu niitä latassa olevia reikiä 'eteenpäin' Quote
masajee Posted March 6, 2014 Posted March 6, 2014 Voisi kuvitella että niitä tukivarren sisempiä puslia alkaa hieman ahistaa jos napaa työnnetään eteenpäin avartamalla jousilatanreikiä alkuperäisestä lisää. Ja taitaa jousilattakin mennä jo mutkalle. Mun mielestä tommonen nyt tehty latta asiallisesti tehtynä toimii, jos ei jaksa putkea oikasta. Quote
Guest veskuvv Posted March 6, 2014 Posted March 6, 2014 (edited) elikkä kuvan mukainen KIILAMAINEN palikka on nyt navan ja latan välissä. laskettu että 10mm pitäis vaikuttaa renkaan ulkokehällä,ja näin kävi. vaikuttaisi nyt suoristuneen. lopullisesti selviää kun aikanaan auto tulee pukkien päältä maahan. samalla menossa perän nosto vähän ylemmäs, niin väsyneen näkönen kun ei takajalat jaksa kantaa ja keula taivaissa. Edited March 7, 2014 by veskuvv Quote
metake Posted March 6, 2014 Posted March 6, 2014 Itse kun olen hämeestä ja hidas tajuamaan asioita, niin kertokaa mulle että miten voi vaikuttaa auraukseen se, että tukivarren ja latan kiinnityspisteen väliin laitetaan prikkoja tai levyjä tai lattoja, eri määrä tai sama määrä? Mun käsityskyvyn mukaan ainoa tapahtuva asia on se, että latta siirtyy ulospäin tai jos prikkoja on erimäärä pulttien alla, niin latan pää taipuu mutkalle, ja siirtyy ulospäin, mutta tukivarsi on edelleen kutakuinkin samassa paikassa. Niin että miten hitossa se muka vaikuttaa auraukseen, koska tukivartta se ei käännä mihinkään päin? Quote
multanen Posted March 6, 2014 Posted March 6, 2014 Tässä nyt ei siirretä pyörää mihinkään vaan käännetään sitä paikallaan. Etupyörissähän on vähän samantyyppinen periaate. =) Tukivarren tasopinta määrää pyörän suunnan, jousilatan pää ja napa sitten suuntautuvat sen mukaan. Nyt näköjään napa yksinään tulee eri kulmaan. Quote
Hebster52 Posted March 6, 2014 Posted March 6, 2014 (edited) Näin siis auraus säädetään irssi volkkareissa.. Elikkä tukivarret säädetään eteen tai taakse riippuen paljonko aurausta haetaan. Edited March 6, 2014 by Hebster52 Quote
metake Posted March 6, 2014 Posted March 6, 2014 Tässä nyt ei siirretä pyörää mihinkään vaan käännetään sitä paikallaan. Juuri tätä mä en ymmärrä, että miten pyörän asentoa voi kääntää paikallaan kun tukivarren toinen pää on jousiputkessa tukevasti kiinni? Quote
Hebster52 Posted March 6, 2014 Posted March 6, 2014 Pallokeulassahan tosin toi navan osa on irrotettava osa tukivarresta jolloin jos sinne tunkee jonkun vieraan kiilamallisen esineen se kyllä kääntää napaosaa sitä mukaa.. Quote
Guest veskuvv Posted March 7, 2014 Posted March 7, 2014 (edited) Ja tämä kääntäminen ei ole ymmärtääkseni mahdollista kun vain irs peräs. Täytyy olla ulompi vetonivel mikä voi antaa kulman muuttua, pyörän pysyessä paikallaan pituus suunnassa.napa oli ollut jo säädetty niin eteen kuin mahdollista. Luulisi tämän pellin palan turvallisesti välissä pysyvän kun on latanpään kanssa samanlainen ja pysyyhän se jousilattakin sielä välissä. Eihän kyllä mikään sitä voita että aksilaputki olisi suora ja ilman mitään virityksiä. Mutta siitä mistä aita on matalin. Ja näitä pellin paloja helppo leikellä töis cnc plasmalla vaikka trukkilavallisen mutta sitä viistoutta se kone ei tee. Edited March 7, 2014 by veskuvv Quote
masajee Posted March 7, 2014 Posted March 7, 2014 Juuri tätä mä en ymmärrä, että miten pyörän asentoa voi kääntää paikallaan kun tukivarren toinen pää on jousiputkessa tukevasti kiinni? Auttaisko kuva. Osien 9 ja 29 väliin kun kun tunkee tavaraa niin napa kääntyy. Quote
metake Posted March 7, 2014 Posted March 7, 2014 Auttaisko kuva.Auttoi, kiitos. Vertasin mielessäni kokoajan kuplan vastaavaan, siksi ei oikein auennut. Hyvin samantyylinen systeemi kuin aiemmin mainitsemissani Opeleissa, ja niissä tosiaan ainoa keinoa säätää kulmia on prikoilla, joten miksei toimisi tuossakin. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.