Jump to content

pallon takapyörän säätö


Guest veskuvv

Recommended Posts

Guest veskuvv

Hei. Saako t2 pallon takapyörän auraus/haritus kulmaa säädettyä. Kuskin puoli harittaa silmin nähden. Epäilen syyksi edellisen omistajan jousiputken hitsausta runkopalkin kohdalta.

Link to comment
Guest veskuvv

niin onhan ne latassa ovaalit reijät. tuntuis vain niin hienosäätöreijiltä, kuitenkin niin nähtävästi vinossa. mutta jospa vähän vaikuttaa jo paljon. no sitä kokeillaan sitten ekana kun pallo potkaistaan talvipaikasta omalle tontille.

Link to comment
Guest veskuvv

No niin, jousiputken pääty näyttäs olevan korjattu vinoon. Elikkä vääntää latan vinoon. Ja siinähän näytti olevan irs jousitus eli eihän pyörän navan siirtäminen vaikuta kuin pyörän kohtaan pituus suunnassa, kulmahan pysyy samana? Eipä kiinnostaisi putken päätyä alkaa oikomaan. tohtiskohan laittaa vain pyörän navan takimmaisten kiinnityspulttien väliin ohuet prikat kääntämään napaa? Onko kellään vastaavasta kokemusta? Tai oliskohan latan reikien pidentämisellä apua ongelmaan.

Link to comment

Kyllä se putken vino osa pitäs leikata osittain irti ja hitsata oikealle paikalleen. Itse en tod. näk. edes purkaisi jousia irti, hitsaisin vain sellaisenaan. Kumia päätykannen sisällä ei kuitenkaan kannata paistaa.

 

Itsekin harrastan monenlaista "patenttia" mutta tuossa ei kyllä ole kovin hyvä paikka kikkailla prikoilla tms.

Link to comment

Ja siinähän näytti olevan irs jousitus eli eihän pyörän navan siirtäminen vaikuta kuin pyörän kohtaan pituus suunnassa, kulmahan pysyy samana?

tohtiskohan laittaa vain pyörän navan takimmaisten kiinnityspulttien väliin ohuet prikat kääntämään napaa?

Kyllä se navan siirtäminen korjaa aurauskulmaa, koska tukivarren sisäpää pysyy paikallaan. Tuo prikkojen käyttö on vanha kikka vanhemmissa Opeleissa, niissä kun tukivarret on kiinteät takana niin ainoa keino säätää pyöränkulmia on kikkailla juurikin prikoilla. Volkkarin irssi-navan rakennetta en muista, että onnistuuko siinä prikoilla säätö yhtä helposti.

Link to comment
Guest veskuvv

Tein kokeeksi 3mm pellistä plasmalla palan missä latan mukaiset 4 reikää ja jarruputken reikä. Ja tämä on ohennettu toiseen reunaan 1,5mm. Tämä navan ja latan väliin. Ehkä paljon parempi kuin pelkät prikat. Eikä jää mitään rakoja.ohentamisessa olikin vähä tarkkuutta mutta hyvä tuli, jos vain toimii. Jos ei niin sit putkenpäätä operoimaan. Haritusta kulj. Puolella kumin kyljestä mitattuna 12mm, eli syö vähän takarenkaita ja miestä.

Edited by veskuvv
Link to comment

Jos tarkoitit prikkojen laittamista latan ja tukivarren kiinnityspulttien väliin, niin se ei auta mitään. Jotta saat haritusta pienemmäksi, niin sun pitää saada takapyörää eteenpäin. Missä kohdassa tukivarren pultit on nyt säätörei'issään? Jos on varaa siirtää eteenpäin, niin kokeile paljonko auttaa kun vedät pultit ihan etuasentoon, eli paljonko haritusta jää jäljelle.

Link to comment

Kuten jo useampi yllä maininnu nimenomaan pyörän navan siirto eteenpäin vaikuttaa aurakuseen. Tukivarsi Irssissähän on viistosti auton keskeltä. (melkein ainakin) ja se kohta on kiinteä joten kun napaa siirretään eteenpäin se myös samalla kääntyy.

Link to comment

Minä taas ymmärsin että prikat on tulossa tukivarren ja latan väliin, eri määrä etu- ja takapäähän. Auraus kyllä muuttuu tällä mutta aika vaaralliselta kuulostava ajatus. Nyt ilmeisesti samaan paikkaa tulossa viistottu levy, ehkä hieman turvallisempi.

 

Omat työkalut ja taidot on suuntautuneet niin että helpoinkin korjaus olisi ollut tuo putken oikaisu...

Link to comment

Voisi kuvitella että niitä tukivarren sisempiä puslia alkaa hieman ahistaa jos napaa työnnetään eteenpäin avartamalla jousilatanreikiä alkuperäisestä lisää. Ja taitaa jousilattakin mennä jo mutkalle. Mun mielestä tommonen nyt tehty latta asiallisesti tehtynä toimii, jos ei jaksa putkea oikasta.

Link to comment
Guest veskuvv

post-2184-0-13252500-1394133690_thumb.jpg

 

elikkä kuvan mukainen KIILAMAINEN palikka on nyt navan ja latan välissä. laskettu että 10mm pitäis vaikuttaa renkaan ulkokehällä,ja näin kävi. vaikuttaisi nyt suoristuneen. lopullisesti selviää kun aikanaan auto tulee pukkien päältä maahan. samalla menossa perän nosto vähän ylemmäs, niin väsyneen näkönen kun ei takajalat jaksa kantaa  ja keula taivaissa.

Edited by veskuvv
Link to comment

Itse kun olen hämeestä ja hidas tajuamaan asioita, niin kertokaa mulle että miten voi vaikuttaa auraukseen se, että tukivarren ja latan kiinnityspisteen väliin laitetaan prikkoja tai levyjä tai lattoja, eri määrä tai sama määrä? Mun käsityskyvyn mukaan ainoa tapahtuva asia on se, että latta siirtyy ulospäin tai jos prikkoja on erimäärä pulttien alla, niin latan pää taipuu mutkalle, ja siirtyy ulospäin, mutta tukivarsi on edelleen kutakuinkin samassa paikassa. Niin että miten hitossa se muka vaikuttaa auraukseen, koska tukivartta se ei käännä mihinkään päin?

Link to comment

Tässä nyt ei siirretä pyörää mihinkään vaan käännetään sitä paikallaan. Etupyörissähän on vähän samantyyppinen periaate. =)

 

Tukivarren tasopinta määrää pyörän suunnan, jousilatan pää ja napa sitten suuntautuvat sen mukaan. Nyt näköjään napa yksinään tulee eri kulmaan.

Link to comment
Tässä nyt ei siirretä pyörää mihinkään vaan käännetään sitä paikallaan.

 

Juuri tätä mä en ymmärrä, että miten pyörän asentoa voi kääntää paikallaan kun tukivarren toinen pää on jousiputkessa tukevasti kiinni?

Link to comment
Guest veskuvv

Ja tämä kääntäminen ei ole ymmärtääkseni mahdollista kun vain irs peräs. Täytyy olla ulompi vetonivel mikä voi antaa kulman muuttua, pyörän pysyessä paikallaan pituus suunnassa.napa oli ollut jo säädetty niin eteen kuin mahdollista. Luulisi tämän pellin palan turvallisesti välissä pysyvän kun on latanpään kanssa samanlainen ja pysyyhän se jousilattakin sielä välissä. Eihän kyllä mikään sitä voita että aksilaputki olisi suora ja ilman mitään virityksiä. Mutta siitä mistä aita on matalin. Ja näitä pellin paloja helppo leikellä töis cnc plasmalla vaikka trukkilavallisen mutta sitä viistoutta se kone ei tee.

Edited by veskuvv
Link to comment

Auttaisko kuva.

Auttoi, kiitos. Vertasin mielessäni kokoajan kuplan vastaavaan, siksi ei oikein auennut. Hyvin samantyylinen systeemi kuin aiemmin mainitsemissani Opeleissa, ja niissä tosiaan ainoa keinoa säätää kulmia on prikoilla, joten miksei toimisi tuossakin.
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...