Guest veewee Posted November 13, 2005 Share Posted November 13, 2005 Ajattelin ottaa ulkoisen öljynkierron alkuperäisen jäähdyttimen alta siihen tarkoitetulla osalla (hc 5122-2) ja kysynkin, että kulkeeko moottorin kaikki öljy sitä kautta paineellisena? Kummastako reiästä uloslähtö on: 1 jäähdyttimelle menevässä vai 2 sieltä tulevassa? Onko ylipäätään mitään järkeä ottaa öljynkiertoa tosta kohdasta. Tarkoitus sille on vain luoda lisää öljytilavuutta ja lämmönmittaus ja ehkä painemittaus. Quote Link to comment
Racing Posted November 13, 2005 Share Posted November 13, 2005 Typ 4 Jäähdytin ja 1,5L lisäöljypohja riittää kyllä jo kyllä pitkälle. Ja jos sulla ei ole suodatinpumppua ostettuna niin sitten haet hydrosta kunnon kierreletkut ja teet full flow suodatuksen ja siirrät öljynsuodattimen takalokasuojan sisäpuolelle ja jos näyttää siltä että tarvitsee lisää jäähdytystä niin siitä suodattimen alta ryöstöpalalla lisäöljynjäähdytin ja taas asiaa hydrolle hakemaan kunnon letkut klemmarikiinnitteisiä ei käytä kun jokkismiehet. mittaukseen käytämme ainostaan vdo:n mittareita...jotta tiedetään jotain lämmöistä eikä luulla...öljynlämmön mittaamisen on hyvä vdo:n öljynlämpöä mittaava mittatikku,näitä myy ainakin neoretro. Tuo typ 4 jäähdytin sopii kuplan omaan jäähdyttimen jalkaan pinnapultit vaihtamalla bolt on. Koppaa joutuu toki modifioimaan jonkin verran leveämmäksi. Omaani tein mahtuu just paloseinän väliin... Quote Link to comment
Guest Posted November 13, 2005 Share Posted November 13, 2005 Ajattelin ottaa ulkoisen öljynkierron alkuperäisen jäähdyttimen alta siihen tarkoitetulla osalla (hc 5122-2) ja kysynkin, että kulkeeko moottorin kaikki öljy sitä kautta paineellisena? Kummastako reiästä uloslähtö on: 1 jäähdyttimelle menevässä vai 2 sieltä tulevassa? Onko ylipäätään mitään järkeä ottaa öljynkiertoa tosta kohdasta. Tarkoitus sille on vain luoda lisää öljytilavuutta ja lämmönmittaus ja ehkä painemittaus. Vastaus kysymykseen kulkeeko kaikki öljy tosta läpi: ei kulje. osa ohittaa jäähdyttimen, varsinkin kylmänä tai superjäykillä öljyillä jäähdyttäjä ohitetaan ettei se halkea ylipaineesta. jan Quote Link to comment
Guest VW 1303 Posted November 13, 2005 Share Posted November 13, 2005 otan joka jokkis koneessa kierron tosta kohtaa suodattimelle ja tulppaan full flow kierron jos joku on sen tehny. mun mielestä on hyvä paikka ottaa siitä kierto jää venttiilit toimimaan eikä tule kovaa painetta kylmänä letkuihin. painemittauksen saa laitettua oman anturin väliin. Quote Link to comment
Guest Posted November 13, 2005 Share Posted November 13, 2005 otan joka jokkis koneessa kierron tosta kohtaa suodattimelle ja tulppaan full flow kierron jos joku on sen tehny. mun mielestä on hyvä paikka ottaa siitä kierto jää venttiilit toimimaan eikä tule kovaa painetta kylmänä letkuihin. painemittauksen saa laitettua oman anturin väliin. Mutta et koskaan suordata kaikkea öljyä kun osa menee ohi coolerin kanavan... no ehkä se ajanmittaan suodattuu sitte suurin osa. Jokkiksessa niin tarkkaa ole :) Jan Quote Link to comment
Guest veewee Posted November 13, 2005 Share Posted November 13, 2005 suodatinpumppu on jo, mutta aattelin vaan "kyhäillä" jotain erikoista, että sais lisättyä öljytilavuutta. lisäöljypohja olis hyvä ratkaisu, mut sit pitäis rakentaa tallin oven eteen joku luiska, ettei joka kerta talliin/sta ajaessa napsahda lisäpohja oven lukitustappiin joka törröttää keskellä oviaukkoa. Suodatinpumpultahan saa ryöstölaipan ja siitä ainakin kiertää kaikki öljy paineellisena. Mittari on tarkoitus olla kunnollinen mekaaninen painemittari. Taatusti näyttää oikein. Quote Link to comment
Racing Posted November 13, 2005 Share Posted November 13, 2005 Ei se öljypohja mahdottomasti maavaraa laske ainakaan madaltamattoman takapään kanssa.Älä ota ryöstölaippaa suodatinpumpusta ainakaan valmistaja ei sitä suosittele. Ei se välttämättä ole huono ratkaisu ole silti heittää se vakiojäähdytin huitsin nevadaan ja laittaa isompi tilalle ja vaikka sähkötuulettimella vielä. Itse on tähän asti pärjännyt kyllä doghousetyyppisellä,mutta kesällä ei haittaakaan olisi isommasta vaikka siinä koneessa on kaikki pellitkin paikallaan lämmöt tahtoo silti nousta kun on tilavuutta,korkea puristussuhde ja raskas kaasujalka. Ittelläkin on hyllyssä tuohon ulosottoon sopiva palikka 85 asteisella termostaatilla hyllyssä varalle saa nähdä kuinka lämmöt nousee kun kesällä pääsee enemmän ajamaan. Kyllä siitä lauhduttajan paikaltakin lähes kaikki öljyt vaan menee läpi ettei se huono paikka ole sinänsä. Mullakin on ollut noita koneita jossa kierto otettu siitä ja suodatin lisätty isomman jäähdyttimen kanssa ja kaikissa koneessa on ollut laakerit erinomaisessa kunnossa kun ne on joskus availtu monen kymmenen tuhannen kilsan jälkeen. Ei sun tartte välttämättä ostaa HC:ltä tuota palikkaa otat vaan alkuperäisen öljynjäähdyttimen jalkaosan irti jäähdyttimestä ja sinne vaan kierretapilla kierteet ja liittmet kii helppoa kun heinän teko! Quote Link to comment
Guest veewee Posted November 13, 2005 Share Posted November 13, 2005 ei se lisätilavuus mikään pakollinen mun koneessa varmaankaan ole, mutta kun on vaan halu tehdä jotain semmosta. Ajatus on, että tekisin ulkoisen noin 2 litraisen öljysäiliön 100mm hst-putkesta jonka kylkeen olis kätevä laittaa paine- ja lämpömittarit. Kierto vaan pitäisi ottaa jostain järkevästä paikasta, mistä sais todellisen paineen ja lämmön mitattua, eli ilmeisesti ainoa vaihtoehto on suodatinpumpulta ryöstölaipalla??? Tohon pönttöön olis helppo laittaa huohotinpönttöön nousevan öljyn "paluu" takaisin kiertoon ym. Onko tässä mitään järkeä/ toimintamahdollisuuta? Quote Link to comment
Guest Posted November 19, 2005 Share Posted November 19, 2005 Ajatus on, että tekisin ulkoisen noin 2 litraisen öljysäiliön 100mm hst-putkesta jonka kylkeen olis kätevä laittaa paine- ja lämpömittarit. Kierto vaan pitäisi ottaa jostain järkevästä paikasta, mistä sais todellisen paineen ja lämmön mitattua, eli ilmeisesti ainoa vaihtoehto on suodatinpumpulta ryöstölaipalla??? Tohon pönttöön olis helppo laittaa huohotinpönttöön nousevan öljyn "paluu" takaisin kiertoon ym. missaanko nyt jotain? miten ajattelit saada paineistamattoman huohotinpöntön öljyt paineistettuun säiliöön ja takasin kiertoon? jos haluat mitata todellista öljynlämpöä niin sitä ei ikinä pitäisi mitata paineistetulta puolelta kierrosta vaan esim öljypohjasta missä paine ei vääristä lukemia. -K- Quote Link to comment
metake Posted November 19, 2005 Share Posted November 19, 2005 jos haluat mitata todellista öljynlämpöä niin sitä ei ikinä pitäisi mitata paineistetulta puolelta kierrosta vaan esim öljypohjasta missä paine ei vääristä lukemia.-K- Kyllä se 100 astetta on aina sama 100 astetta, oli painetta tai ei ;-) Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted November 19, 2005 Share Posted November 19, 2005 Kanavissa voi toki olla virtauskitkan ansioista isommat lukemat kun öljypohjassa. Tosin ei luulis kovin isoa eroa olevan. Silti mie mittaan aina öljypohjasta. Quote Link to comment
Guest veewee Posted November 20, 2005 Share Posted November 20, 2005 missaanko nyt jotain? miten ajattelit saada paineistamattoman huohotinpöntön öljyt paineistettuun säiliöön ja takasin kiertoon? -K- ensin oli mielessä toteuttaa tuo takaiskuventtiilillä, mutta sinne huohotinpönttöönhän menee normaaliajossa varmaan teelusikallinen öljyä koko kesän aikana, joten ei välttämättä ole oikein kannattavaa. Tavallisen palloventtiilin vois tietysti laittaa ja tyhjätä huohotinpönttö moottorin ollessa kylmä. Enkä usko, että volkkarin moottorista on tarvetta mitata lämpöjä desimaalien tarkkuudella. Tärkeät varmaan formulassa, mutta tuskin normaalissa katuvolkkarissa. Quote Link to comment
Per Jernström Posted November 21, 2005 Share Posted November 21, 2005 Jos haet lisää tilavuutta niin laita suurempi öljynpohja. Jos laitat painesäiliön pumpun jälkeen sen pitäisi olla paineakkutyyppinen. Muuten kone käy kuivana joka startissa koska siitä aina vuotaa öljyä letkun tai pumpun kautta pois. Lisäksi tulee olemaan ongelmia öljynvaihdon yhteydessä. Jos pumpun pitää tuottaa 2l ennenkuin laakerit saa yhtään voitelua niin on kyllä laakerivaihto edessä. Paineakulla saa paineet päälle jo ennen starttia, ja lisäksi se pitää paineet yllä vaikka pumppu imee ilmaa jyrkässä kaarteessa. http://www.accusump.com/ Quote Link to comment
metake Posted November 21, 2005 Share Posted November 21, 2005 Oonko mä tyhmä kun en ymmärrä, että miksi tää systeemi olis parempi kuin kuivasumppu? Quote Link to comment
Racing Posted November 21, 2005 Share Posted November 21, 2005 Ja et todellakaan tarvitse kuivasumppua normaaliin katuvireiseen vw moottoriin. Edelleenkin lisäöljypohjan kannalla. Ja sitten vaikka otat vakiojäähdyttimen tilalta ulosoton palikalla jossa esim. 85 asteen termostaatti ja jäähdytin keulalle puhaltimella tai ilman kun suodatin on jo pumpussa. Toki en tiedä riittääkö suodatinpumpussa teho painaa öljyä jumalattoman pitkiä matkoja. Omista "patenteista" ei yleensä hyvää seuraa...D:) Quote Link to comment
Guest veewee Posted November 21, 2005 Share Posted November 21, 2005 täytyy sit vissiin hommata se lisäpohja ja unohtaa kikkailut. mistä ja miten mittaatte paineen MEKAANISELLA mittarilla? Quote Link to comment
nalleolut Posted November 21, 2005 Share Posted November 21, 2005 miulla on varattuna vdo:n öljynpaine anturi josta saa infon niin valolle kuin mekaaniselle mittarille tulee alkuperäiseen paikkaan Quote Link to comment
Guest veewee Posted November 21, 2005 Share Posted November 21, 2005 miulla on varattuna vdo:n öljynpaine anturi josta saa infon niin valolle kuin mekaaniselle mittarille tulee alkuperäiseen paikkaan Siis...hetkinen. alkuperäisen öljynpaineventtiilin tilallekko? Quote Link to comment
nalleolut Posted November 22, 2005 Share Posted November 22, 2005 eiku öljy´kellon paikalle lohkon kylkeen! eli mistä ö-paineen valo toimii niin sen mokkulan paikalle! Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted November 22, 2005 Share Posted November 22, 2005 Siis infon mekaaniselle mittarille? Eiks t-haara ja originaali valon anturi toimita saman asian? Tietty jos kyseessä on sähkönen mittari, niin asia on ihan eri. Quote Link to comment
nalleolut Posted November 22, 2005 Share Posted November 22, 2005 hmm... vdo:n mittari lienee sähköinen....eli 12v tulee taakse ei siis mekaaninen! paine alue 0-5bar anturiin saa kiinnitettyä molemmat eli ö-p valon ja johdon jolla info siirtyy mittarille. meinaa mennä mekaaninen ja sähköinen sekaisin! Quote Link to comment
-Puide- Posted November 22, 2005 Share Posted November 22, 2005 Toimiiko noi vdo mittarit tarvike anturilla? Quote Link to comment
Racing Posted November 22, 2005 Share Posted November 22, 2005 En luottaisi,neoretrolla on ainakin vdo antureita. Quote Link to comment
nalleolut Posted November 23, 2005 Share Posted November 23, 2005 vdo ei toimi/ anna luotettavaa tietoa ilman omaa anturia! Quote Link to comment
Olli Ristimäki Posted November 23, 2005 Share Posted November 23, 2005 Toimiiko noi vdo mittarit tarvike anturilla? Suoraan tuskin toimii niin et näyttäis oikein, mutta säätövastuksella johdon välissä pystyy entraamaan näyttämää lähemmäs oikeaa ja tarkaksikin tietyssä kohdassa, helpoimmin tietty 100 asteessa, minkä pystyy todentamaan kiehuvalla vedellä. Pieneksi epätarkkuudeksi jää silti edelleen se, että anturin vastuskäyrä lämpötilan muuttuessa ei yleensä oo lineaarinen ja jos/kun anturin ja mittarin käyrät on erilaiset, näyttää se säätövastuksella "tarkistetun" kohdan molemmin puolin väärin. Itsellä on Motometerin mittatikku ja Triscon tarvikemittari ja välissä säätövastu. Satasessa näyttää oikein mut jos menee yhtään sadan yli niin mittari heittää nopeasti 120 asteeseen, mikä on yläkanttiin. Tosin tuo 100 astetta lienee ihan ok koska on useimmissa koneissa melko lähellä normaalia käyntilämpöä. Tästä aiheesta on yhistyksen palstalla monta topiccia, söötsillä löytyy sieltä ainakin. Quote Link to comment
Guest Ranne Posted January 5, 2007 Share Posted January 5, 2007 Voisko joku selventää että mikä tulee mihinkin kohtaan tässä Mocalin termarissa? Quote Link to comment
JaniM Posted January 7, 2007 Share Posted January 7, 2007 Avaa paketti ja kato kuin se toimii. Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted January 7, 2007 Share Posted January 7, 2007 Yhdestä kun sisään puhaltaa, pitäs sen jostain rööristä tulla ulos, sit kun lämmittää ~80 asteeseen niin pitäs aueta toisen kanavan ja ehkä alkaa sulkeutua se eka reitti. Tossa hommassa tosin huulet palaa helposti :) Mutta siis, yhdestä sisään, yhdestä ulos, ja lämmitettynä tod.näk. aukeaa 2 kanavaa ja kuristuu se eka, ja noihin lämmössä aukeaviin kanaviin tulee öljynjäähdytin sit väliin. Tästäkin muuten juteltu aiemmin: http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/1748-öljytermostaatti/ Tuossa piirroksessa mikä siellä ruutuvihkossa taustalla näkyy, olis vähän erisorttinen kytkentä, josta pitäs sit ajaa letkut coolerilta ja termarilta jonkun sorttiseen Y-kappaleeseen takaisin. Puavo @ dwl Quote Link to comment
Marko Posted January 7, 2007 Share Posted January 7, 2007 Muistelisin että menee niin kun käännät pystyyn että ristipääruuvin kannat osoittaa kattoon, katon tallista huomenna jos löytyy paperi. pumpulta------- ---------------- coolerille paluu öljykanavaan------ ------------- paluu coolerilta Quote Link to comment
metake Posted January 8, 2007 Share Posted January 8, 2007 Jos Lontoo taipuu, niin eikähän tuolta saa vastauksen: info@thinkauto.co.uk Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.