Jump to content

Laturin vaihto 1300 type1


Guest pahna

Recommended Posts

Guest pahna

Elikkä laturin vaihto edessä, kyseessä on yksreikäkansilla oleva 1300 moottori vm -72 autossa.

Kysymys kuuluu, mikä on järkevin tapa vaihtaa laturi koneen ollessa autossa paikallaan?

 

1. irottaa imusarjat ym., jotta saa laturin poistamiselle / uuden asentamiselle tarvittavan tilan.

2. irottaa puhallinkopan pultit ja termostaatin "tappi", ja koittaa nostaa koko pakettia, jotta saisi laturin tulemaan imusarjan takaata irrottamatta imusarjaa.

3. joku muu, mikä?

 

Kertokaa fiksummat mikä olisi järkevin/helpoin tapa.

Edited by pahna
Link to comment
Guest pahna

Kiitoksia erittäin järkevän oloisesta neuvosta. En tullut ajatelleeksi tota puhaltimen irroitusta. Onko uusi laturi helppo kohdistaa puhallinkopan sisällä paikoilleen?

Link to comment
Guest pahna

Nyt on uus laturi paikoillaan ja vaihto sujui yllä olevien ohjeiden mukaisesti oikein hyvin - kiitos. Videosta poiketen jouduin irroittamaan myös kaasuttimen, jotta sain laturin "taitettua" pois puhaltimesta ja puhallinkopan sisältä. Uusi laturi istui oikein hienosti paikoilleen ja oli helppo myös asentaa samojen ohjeiden mukaan.

 

Nyt kuitenkin ilmeni semmoinen ongelma, että auto ei lähde käymään, epäilen imuvuotoa kaasarin ja imutorven välissä, sillä ko. tiiviste oli aika heikossa hapessa eikä minulla ollut tietenkään uutta, kun en ollut varautunut kaasuttimen irroittamiseen. Koitin tehdä pahvista tiivisteen, mutta ei tainnut toimia tuo..

 

Voiko siis imuvuoto aiheuttaa sen ettei auto käynnisty lainkaan? Olen ollut siinä uskossa, että imuvuodosta huolimatta auto käynnistyisi vaikka käynti olisikin huonoa - vai onko vika jossakin muussa? Auto ei edes lupaa, mutta bensa haisee hemmetisti. Ja vain kaasutin siis ollut irti laturin vaihdon aikana.

Link to comment
Guest pahna

Oon käyny kaikki tulpat läpi (tulpan kanta lohkoon kiinni ja pyörittänyt hihnapyörästä) ja kipinä tulee joka tulpalle. Tosin vanhahkot tulpat, voi olla että kipinä ei ole yhtä vahva, kun tulpat kiinni kansissa. Oon myös tuplatsekannu johtojen järjestyksen kansilta jakajalle (1,4,3,2) - kaikki kuten pitääkin. Ja mihinkään muuhun en koskenut laturia vaihtaessani, en edes puolaan.

 

Sytkä on siis kohdillaan, kipinää tulee - kaiken pitäisi olla ok, mutta ei starttaa. Startatessa bensa vaan haisee ja kone "sihahtelee", joten voisiko tuo kyhäämäni kaasarin ja imusarjan välinen tiiviste olla syynä? Eikö nuo sihahdukset viittaa imuvuotoon ja voiko imuvuoto aiheuttaa moisen ongelman?

Link to comment
Guest pahna

Nyt en keksi mikä syynä. Sytytysjärjestys ja sytytys tarkistettu seuraavasti: 1 & 2 sylinterien venakopan kansi auki, etsitty kohta jolloin imu- ja pakoventtiilit kiinni, hihnapyörän merkki lohkon liitoksessa ja ykköspytyn mäntä ylhäällä. Virranjakajan pyörijän tuolloin osoittama kohta pitäisi olla ykköspytyn sytytyskohta, eikö? Ei vain starttaa. Auttakaa kokematonta.

 

Ja tämä ongelma ilmeni laturin vaihdon jälkeen, kun jouduin irroittamaan kaasarin, jotta sain tilaa laturin ulosvetoa varten. Sen ainakin huomasin, että virranjakajan kansi oli 180 astetta väärin päin edellisen omistajan jäljiltä ja naarmiintunut sisältä. Pyörijä, virranjakajan kansi, tulpat ja tulpanjohdot uusittu. Myös kaasariin laitettu oikea tiiviste tuon paperisen tilalle.

Edited by pahna
Link to comment

Onko se

Sytytysjärjestys ja sytytys tarkistettu seuraavasti: 1 & 2 sylinterien venakopan kansi auki, etsitty kohta jolloin imu- ja pakoventtiilit kiinni, hihnapyörän merkki lohkon liitoksessa ja ykköspytyn mäntä ylhäällä.

Onko se varmasti sytytyskohta 1:ssä, eikä 3:ssa? Venttiilit on hämäävästi kiinni tai lähes kiinni vaikka ei olekaan sytytyshetki kohdallaan. Huomaa kun pyörittää konetta niin venttiilit liikkuu. Sytytyskohdassa kestää pitkään ennenkuin kumpikaan venttiili liikahtaa. Koeta vielä vaihtaa systysjohtojen järjestys 180 astetta.
Link to comment
Guest pahna

post-2317-14004371107852_thumb.jpgpost-2317-1400437122409_thumb.jpgpost-2317-14004371329564_thumb.jpg

 

Tossa kuvia, jos niistä jotain näkisi. Ei auttanut tuo kertaalleen 180 astetta johtojen vaihtokaan, nyt vaan loikas kaasarille ja bensa haisee pirusti.

Link to comment

Eli johdot jotka irroitit remontin aikana olivat ainoastaan laturin johdot sekä kaasarin johto ja bensaletku jotta sait kaasarin irti ? 

Oletko käyttänyt ennen ongelman ilmenemistä johtoja irti puolasta tai mistään muualta sähköosista ? Ymmärtäisin että olet koskenut sähköihin vasta jälkikäteen ?

 

Oletko tarkistanut bensapumpun toiminnan? Letku irti kaasarilta ja vaikka pulloon, lyhyt starttaus ja tarkistus että bensaa tulee pulloon.

Oletko kokeillut irroittaa ilmanputsarin ja kaataa hieman bensaa suoraan kaasuttimeen ?

Näyttäisi että suodattimessa bensaa niin tuskin vika bensan saannissa.

Link to comment
Guest pahna

Kyllä, juuri nuo johdot, mutta lisäksi otin 1 & 2 sylinterin tulpanjohdot, jotta eivät olleet imusarjan ja puhallinkopan välissä viemässä tilaa. Eli virranjakajan kansi oli myös auki ja nuo kaksi johtoa siitä irti.

 

Bensapumppu tuntuisi toimivan, ainakin lykkää jonnekin niin paljon bensaa, että oksat pois. Ja suodattimessa sitä myös on, kuten sanoit.

 

Ainoa sähköosa, joka on uusittu on lataussäädin, mutta tuolla ei käsittääkseni sytytyksen kanssa pitäisi olla mitään tekemistä. Mystinen vika kerrassaan. Ja auto on talliin ajettu ennen laturinvaihtoa, joten tuskin mitään muutakaan siitä on voinut hajota.

 

Ja tosiaan, olen koskenut muihin johtoihin vasta, kun laitoin uuden laturin ja vanhan kaasarin paikoilleen eikä auto startannut. Olen myös kokeillut kahta eri puolaa ilman tulosta.

 

Yksi juttu tuli mieleen, jota en ole kokeillut; kierroslukumittarin signaali lähtee puolalta samasta navasta kaksoisliittimestä, johon kondensaattorin johto tulee ja tuon lataussäätimen vaihdon jälkeen kierroslukumittari rupesi toimimaan vakaammin (eli neula ei värissyt vaan toimi kaikin puolin kuten moderneissakin autoissa). Vanhan säätimen aikaan mittari pomppi ja saattoi nostaa lukemat yli 7000 rpm, joks ei pidä paikkaansa. Eli voiko kyseinen johto häiritä nyt jotenkin kondensaattorin toimintaa ja aiheuttaa ko. ongelman? Uusi lataussäädin ehti olla kiinni ennen laturinvaihtoa vain sen verran, että katsoin sammuuko latauksen merkkivalo ja peruutin auton talliin, kun ei sammunut.

Edited by pahna
Link to comment

Muistelisin täältä lukeneeni että kiekkamittari voi aiheuttaa käyntihäiriötä eli irroita se kokeeksi. Haulla en nyt heti löytänyt ja omaa kokemusta ei kiekkamittareista ole.

 

Tarkista myös että puolan johdot ovat varmasti oikein. Muistaakseni kondensaattorin piuha tulee puolan miinukseen.  Itselläni tosin viime vuodet ollut kärjettömiä jakajia niin voit tuon tarkistaa vaikka haulla.

Link to comment
Guest pahna

Johdot on oikein, kondensaattori ja rundari miinukseen ja muut plussaan. Pitääpä kokeilla vielä ottaa rundarin piuha irti puolasta ja katsoa mitä käy. Kiitoksia jälleen.

Edited by pahna
Link to comment
Guest pahna

Homma ratkesi ja vika löytyi, kun asiantunteva kaveri (Keiteleen Kone) kävi paikalla. Vika oli virranjakajan asennossa, antoi kipinän konetta takaperin pyörittäessä, mutta ei eteenpäin pyöritettäessä. Siis pikkujuttu sinänsä, mutta en amatöörinä itse hoksannut.

Suurkiitos Keiteleen Koneelle avusta ja mitä parhaimmasta palvelusta!

Link to comment
Guest pahna

Se johtui siitä, että edellinen omistaja oli runtannu jakajan kannen 180 astetta väärin päin ja kun käänsin kannen oikein niin oli koko paketti sekasin. Koitin siis jossakin välissä tarkistaa jakajan asentoa yms., ja kaiken "säädön" jälkeen ei riittänyt pelkkä johtojärjestyksen korjaaminen.

Edited by pahna
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...