Guest Jussi.R. Posted November 26, 2005 Posted November 26, 2005 Nyt tulee taas näitä fiksuja kysymyksiä.... Eli kulpassani on 2x40mm DRLA kaasuttimet. Tuli tässä napattua ilmansuodattimet pois puhdistusta varten ja käyteltyä konetta ilman niitä. Kysymys kuulukin että mistä johtuu seuraavanlainen ilmiö. Kun kädellä koettaa kaasuttimen päältä niin 2 ja 4 sylinterin puolella on jumalaton imu verratuna 1-3 puolen tasaiseen supsutukseen. Kummallahan puolella nyt on ongemia? Voiko tuo suuri imu johtua venttiilin kantamisesta vai mistä?? Muusta koneesta sen verran että; 1585cc, muokatut vakio kannet, mieto katunokka. Quote
Fileas Posted November 26, 2005 Posted November 26, 2005 Onko sulla synkkamittaria, sillä selvität ongelman nopeammin kuin pähkäilemällä. Quote
Guest Jussi.R. Posted November 26, 2005 Posted November 26, 2005 Kun ei ole.... mitäs arvoja synkkamittarilla saadaan?? ilmeisesti olisi hyvä olla kaasareita säädettäessä ko. mittari? Quote
metake Posted November 26, 2005 Posted November 26, 2005 Moottoripyörän kaasareita kohtuullisen runsaasti synkanneena kallistuisin minäkin tuon kannalle. Eli sulla on nyt todennäköisesti sellainen tilanne, että toinen puoli käy "lujempaa", siitä erilainen imu. Synkkamittarilla mitataan yksinkertaisesti jokaisen kurkun alipainen erikseen, joka pitää olla kaikissa sama. Jos toinen kaasari on enemmän auki kuin toinen, niin silloin kone käy epätasaisesti. Quote
Fileas Posted November 26, 2005 Posted November 26, 2005 Juuh kahta erillistä kaasutinta säädettäessä mittari on ehdottoman tärkeä, säätämättömälle koneelle voi käydä huonosti. Kk:ssa oli tollanen *klik* aika edullinen , en muista mut paljon halvenpi kuin 112 € HC ;) Quote
Guest Jussi.R. Posted November 27, 2005 Posted November 27, 2005 Mikä säätö tuohon mitariin lukemaan vaikuttaa? Vivuston säädölläkö kaasarit laitetaan samaan mittarin arvoon ja homma on sillä selvä. Quote
Racing Posted November 27, 2005 Posted November 27, 2005 Vivuston säädöillä jotta läpät on samanverran auki. Quote
Guest Jussi.R. Posted November 27, 2005 Posted November 27, 2005 Siiten ymmärsin oikein... ei muuta ku mittaria jostakin hommaamaan. Quote
DWL_Puavo Posted November 27, 2005 Posted November 27, 2005 Kaasarit pitäisi saada synkkaan tyhjäkäyntiruuveilla siten että vivusto on löysällä, ja vasta sen jälkeen yritetään saada vivustokin toimimaan molemmilla puolilla samalla sortilla (...eli käytännössä alkavat avaamaan yhtä aikaa, ja tangot molemmissa jokseenkin samassa asennossa). Freetechnicsillä (www.freetechnics.fi) oli oivan oloinen carbtune -synkkamittari joka ottaa kaikki kurkut kerralla, ja sillä voi säätää eri kierrosalueillakin, joka ei yleensä kurkun päälle laitettavilla mittareilla onnistu. Puavo @ dwl Quote
-tipi- Posted November 28, 2005 Posted November 28, 2005 Kysymys kuulukin että mistä johtuu seuraavanlainen ilmiö. Kun kädellä koettaa kaasuttimen päältä niin 2 ja 4 sylinterin puolella on jumalaton imu verratuna 1-3 puolen tasaiseen supsutukseen. Kummallahan puolella nyt on ongemia? Saivartelua: Pytyt 1&2 on takaapäin katottuna oikeella puolella konetta ja 3&4 vasemmalla. Tuskin sulla on sama kaasari 2&4 sekä toinen 1&3:lle? Vai ymmärsinkö vain väärin tuon probleemasi... Quote
Tomppa Posted November 28, 2005 Posted November 28, 2005 Tuo carbtunehan vaikutti mielenkiintoiselta laitteelta. Täytyypi fundeerata jos hankkisi sellaisen. Noita perusmittareita yksittäisille kurkuille saa meiltäkin, hintaan 69 euroa / kpl. Quote
Per Jernström Posted November 28, 2005 Posted November 28, 2005 Jos tuplia on kaksi on edullisin ja myös tarkin mittari itsetehty vesipilarimittari. Koska kaasarit halutaan keskenään tasan on parasta mitata niitten paine-ero. Yksinkertainen U-putki sopii varin mainiosti tähän tarkoitukseen. Toinen pää liitetään toiseen kaasariin ja toinen toiseen. Tarvittavat osat: 4m ~10mm läpinäkyvää letkua 2m lautaa/kulmarautaa Ohuemmat letkut liitosta varten Letku naulataan lautaan, tms, kiinni siten että se muodostaa pitkän U:n. Mitataan ja merkataan keskipiste ja sit täytetään vedellä siihen. MOLEMMAT päät kiinni kaasareihin ja säädetään kunnes vesipinnat ovat tasan. Mittari toimii luonnollisesti vain pystyasennossa, joten kavaeri on hyvä olla mukana jos ei ole kunnon tukea tolle mittaripylväälle. Tää mittari toimii siis tavallaan samalla tavalla kun elohopeamittarit, mutta koska vesi on 13,6 kertaa kevyempää pitäisi mittarin myös olla 13,6 kertaa korkeampi (30cm * 13,6= 4m). Toisaalta veden kanssa mittari on myös 13,6 kertaa tarkempi. Mittaamalla erotuksen on mitattava paine pienempi. Jos kaasarit ovat paljon eri tahdissa saattaa silti olla vaaraa että se imee putken tyhjäksi. Pientä varovaisuutta siis vaaditaan. Jos tuplissa on kurkkujen bypass säätö erikseen voidaan sekin suorittaa tolla u-putkella. Toinen puoli toiseen kurkkuun ja toinen toiseen. Quote
metake Posted November 28, 2005 Posted November 28, 2005 Älkää hassatko rahojanne turhuuksiin, Storm-Motor myy moottoripyöriin tarkoitettua viisarimallia neljällä mittarilla hintaan 121 eur. Jos ei tuolla saa kaasareita synkattua, niin ei millään... Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.