Jump to content

Imu kaasuttimissa..


Guest Jussi.R.

Recommended Posts

Guest Jussi.R.

Nyt tulee taas näitä fiksuja kysymyksiä....

 

Eli kulpassani on 2x40mm DRLA kaasuttimet. Tuli tässä napattua ilmansuodattimet pois puhdistusta varten ja käyteltyä konetta ilman niitä.

 

Kysymys kuulukin että mistä johtuu seuraavanlainen ilmiö. Kun kädellä koettaa kaasuttimen päältä niin 2 ja 4 sylinterin puolella on jumalaton imu verratuna 1-3 puolen tasaiseen supsutukseen. Kummallahan puolella nyt on ongemia?

 

Voiko tuo suuri imu johtua venttiilin kantamisesta vai mistä??

 

 

 

Muusta koneesta sen verran että; 1585cc, muokatut vakio kannet, mieto katunokka.

Link to comment

Moottoripyörän kaasareita kohtuullisen runsaasti synkanneena kallistuisin minäkin tuon kannalle. Eli sulla on nyt todennäköisesti sellainen tilanne, että toinen puoli käy "lujempaa", siitä erilainen imu.

 

Synkkamittarilla mitataan yksinkertaisesti jokaisen kurkun alipainen erikseen, joka pitää olla kaikissa sama. Jos toinen kaasari on enemmän auki kuin toinen, niin silloin kone käy epätasaisesti.

Link to comment

Kaasarit pitäisi saada synkkaan tyhjäkäyntiruuveilla siten että vivusto on löysällä, ja vasta sen jälkeen yritetään saada vivustokin toimimaan molemmilla puolilla samalla sortilla (...eli käytännössä alkavat avaamaan yhtä aikaa, ja tangot molemmissa jokseenkin samassa asennossa).

 

Freetechnicsillä (www.freetechnics.fi) oli oivan oloinen carbtune -synkkamittari joka ottaa kaikki kurkut kerralla, ja sillä voi säätää eri kierrosalueillakin, joka ei yleensä kurkun päälle laitettavilla mittareilla onnistu.

 

Puavo @ dwl

Link to comment
Kysymys kuulukin että mistä johtuu seuraavanlainen ilmiö. Kun kädellä koettaa kaasuttimen päältä niin 2 ja 4 sylinterin puolella on jumalaton imu verratuna 1-3 puolen tasaiseen supsutukseen. Kummallahan puolella nyt on ongemia?

 

Saivartelua: Pytyt 1&2 on takaapäin katottuna oikeella puolella konetta ja 3&4 vasemmalla. Tuskin sulla on sama kaasari 2&4 sekä toinen 1&3:lle? Vai ymmärsinkö vain väärin tuon probleemasi...

Link to comment

Jos tuplia on kaksi on edullisin ja myös tarkin mittari itsetehty vesipilarimittari. Koska kaasarit halutaan keskenään tasan on parasta mitata niitten paine-ero. Yksinkertainen U-putki sopii varin mainiosti tähän tarkoitukseen. Toinen pää liitetään toiseen kaasariin ja toinen toiseen.

 

Tarvittavat osat:

4m ~10mm läpinäkyvää letkua

2m lautaa/kulmarautaa

Ohuemmat letkut liitosta varten

 

Letku naulataan lautaan, tms, kiinni siten että se muodostaa pitkän U:n. Mitataan ja merkataan keskipiste ja sit täytetään vedellä siihen. MOLEMMAT päät kiinni kaasareihin ja säädetään kunnes vesipinnat ovat tasan. Mittari toimii luonnollisesti vain pystyasennossa, joten kavaeri on hyvä olla mukana jos ei ole kunnon tukea tolle mittaripylväälle.

 

Tää mittari toimii siis tavallaan samalla tavalla kun elohopeamittarit, mutta koska vesi on 13,6 kertaa kevyempää pitäisi mittarin myös olla 13,6 kertaa korkeampi (30cm * 13,6= 4m). Toisaalta veden kanssa mittari on myös 13,6 kertaa tarkempi. Mittaamalla erotuksen on mitattava paine pienempi. Jos kaasarit ovat paljon eri tahdissa saattaa silti olla vaaraa että se imee putken tyhjäksi. Pientä varovaisuutta siis vaaditaan.

 

Jos tuplissa on kurkkujen bypass säätö erikseen voidaan sekin suorittaa tolla u-putkella. Toinen puoli toiseen kurkkuun ja toinen toiseen.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...