sakke81 Posted July 25, 2014 Share Posted July 25, 2014 (edited) Huomenta Kävipä viime viikolla niin iloisesti, että kuului kolahdus kesken ajon ja kytkin alkoi tuntua kahnaavalta ja öljyt ulostautui koneen ja laatikon välistä. Noh, kone irti ja vauhtipyörä oli päässyt irti.Vaurioita tutkiessa huomasin että nuo 4kpl lukitustappeja vauhtipyörän ja kampuran välissä, on reiät hakkaantuneet soikeiksi molemmin puoli. Osat tilasin (tiivisteet ja uusi mutteri), mutta kannattaako tuota enää kasata. Ajatus tuli, jos poraisin 4kpl 8mm reikiä lisää ja vaikka kierteyttäisi ne ja laittaisi kierretangosta lisä tapit, näin niinkuin kotitarvekorjaus. Seuraavaksi mittailin tönärillä päittäisvälystä ja se on ilman rikkoja luokkaa 2mm, eli onko se jo liikaa? Sitten kolmantena hauskuutena, vauhtipyörän keskireikä on uudellekkin mutterille väljä, selvästi lonksuu ja tönärillä mitattaessa n.0.6mm on reikä pulttia suurenpi. Miten on näkemystä, kannattaako näillä enää yrittääkkään kasaamista, vai laitanko auton talliin ja alan konetta etsimään? Vai kestäisikö tuo vielä tämän kesän muutaman 1000km ajot tuolla lisätapituksella ja päittäisvälyksen säädöllä? Arpapeliähän tuo tapituksen kesto on ainakin, mutta budjetti ei nyt hirveitä kestäisi ainakaan tälle vuotta tehdä. Tietysti Pohjois-karjalan alueelta jos löytyisi edullinen toimiva moottori halvalla tai vaikka lainakis, niin olisi saatua. Elli on -73 1300, mutta kone ainakin otteen mukaan 1600, tiiä sitten. Edited July 25, 2014 by sakke81 Quote Link to comment
SePi Posted July 25, 2014 Share Posted July 25, 2014 Ei nämä uudet vakio vauhtipyörätkään hirveitä maksa Quote Link to comment
multanen Posted July 25, 2014 Share Posted July 25, 2014 Laittaisin alkuperäiset tapit uusiin reikiin, mahdollisesti "uuden" (eli romukasasta kaivetun) vauhtipyörän kera. 8mm kierretapit aika mitättömiä tuommosessa paikassa. Quote Link to comment
Ketsa Posted July 25, 2014 Share Posted July 25, 2014 Kierretangonpätkät ei auta mitään pitää olla kovaa kamaa. Uudet tapit voit tietysti porata väleihin, mutta sekään ei sitten ole ihan helppo homma, siis saada tapit niin suoraan, että saa vauhtipyörän vielä poiskin. Jos tuohon tämän kesän ajoja varten haluat pikakorjauksen tehdä, niin mielestäni tärkeintä on tarkistaa, että kampiakselin ja vauhtipyörän päittäistaso oikeasti kantaa koko pinta-alalta. Eli vaikkapa venttiilihiontatahnaa väliin ja vähän pyöritellä ja katsoa hiomajäljestä miltä tuo näyttää. Jos huonolta, niin ei kannata yrittää korjata, mutta jos ok, niin sitten uudet tapit väleihin. Quote Link to comment
sakke81 Posted July 25, 2014 Author Share Posted July 25, 2014 Jeps, kiitos näistä! Vauhtipyörän löytyminen ei liene ongelma, mutta mites kampiakselin pään reikien soikeus? Lisätapit mallia pultti sitten hylkään jo tässä vaiheessa, katsotaan jos saan vauhtipyörän mukana lisätappeja, niin porailen niille lisäreiät. Koneen päittäisvälys kanssa tuota luokkaa, niin varmaan kannattaa koittaa vaan väliaikaisratkasua ja alkaa vaihtokonetta miettimään. Eli kun vain loppukesän pääsisi, niin talvella on paremmin aikaa ja mielenkiintoa alkaa konehommaa miettimään, eri asia sitten tekeekö tuosta vai hankkiiko kunnostetun tahi mallia Arpa josta sitten kunnostaa...Tietysti vaan pitää alkaa temppuileman parhaaseen ajeluaikaan =( Quote Link to comment
vwagen Posted July 25, 2014 Share Posted July 25, 2014 Miten mittasit päittäisvälyksen?Vauhtipyörä irrallaan? Quote Link to comment
ARTO Posted July 25, 2014 Share Posted July 25, 2014 Ei nämä uudet vakio vauhtipyörätkään hirveitä maksa Kyseinen vauhtipyörä valettu eli alkuperäistä heikompi. vakiokoneessa menee, viritetyissä tulee kestorajat vastaan. Quote Link to comment
sakke81 Posted August 4, 2014 Author Share Posted August 4, 2014 Noniin, eli alkuun mittasin tosiaan väärin päittäisvälystä, kun mittasin ilman vauhtipyörää. Loppupelissä laitettiin 0.9mm prikkoja ja välys jäi n. 0.15mm paikkeille. Porattiin lisätapit paikoilleen, pultti kiinni tiukalle ja kone paikoilleen. Muuten meni nätisti, mutta kytkin ei toimi... Ei saa vaihetta päälle, eli oisko siellä sitten kuiteskin ollut paineasetelma paskana. En taida enää raaskia tälle kesää alkaa kytkinremonttia investoimaan, joten taitaa jäädä Elli seisomaan =( Quote Link to comment
NordBling Posted August 4, 2014 Share Posted August 4, 2014 Ajokautta on vielä ainakin kolmisen kuukautta jäljellä, kone pois hopihopi Quote Link to comment
SimpleMan Posted August 4, 2014 Share Posted August 4, 2014 Joskus aikanaan kun mulla vauhtis erkani kampurasta, niin oli hakkaantunut myös vauhtiksen puoleisen laakerin ohjaustapin kolot soikeiksi sekä laakerista että lohkosta. Kannattaa tarkistaa. Quote Link to comment
sakke81 Posted August 5, 2014 Author Share Posted August 5, 2014 Noh, puotin koneen sitten kuiteskin irti. Mitään erikoista ei, päällisin puolin näytti painelaakerikin olevan paikoillaan. Painelaakerin toisen puolen jousi oli kylläkin vääntynyt, voiko tällä olla mitä merkitystä? Lisäksi paineasetelmassa yksi jousi on vääntynyt sisäänpäin. Kytkinlevyn putsasin bräkleenillä öljystä jo ennen edellistä kasaamista. Kytkinlevyn paksuus 8.3mm. Mitäs sitten, voiko paineasetelmaa tarkistaa mitenkään onko kunnossa? Quote Link to comment
multanen Posted August 5, 2014 Share Posted August 5, 2014 Lisäksi paineasetelmassa yksi jousi on vääntynyt sisäänpäin. Mitä tämä lause tarkoittaa? Onkos tämä "tähti"-mallinen asetelma? Tuntuiko se kytkinpoljin oikeanlaiselta kun poljit? Quote Link to comment
sakke81 Posted August 5, 2014 Author Share Posted August 5, 2014 No onko ne nyt jousia vai mitä, jotka tulee säteittäin keskelle? Tuommonen linkin mukainen siellä on, eli ei ole sitä keskirengasta. http://www.aircooled.fi/kategoria/204/kytkinasetelmatlevyt Ehkä normaalia nahkeanpi oli kytkin polkiessa ja vaikutti koneen kierroksiin, vaikka ei vaihetta ees tarjonnutkaan päälle. Quote Link to comment
multanen Posted August 5, 2014 Share Posted August 5, 2014 Kyllä ne jousen lehdykät pitää olla ihan samassa tasossa. Tutki ettei löydy joku metallinpala sieltä asetelman välistä (esim. vääntyneen lehdykän "juuresta"). Paljos se kytkinlevyn läpimitta on tuommosessa? Quote Link to comment
sakke81 Posted August 6, 2014 Author Share Posted August 6, 2014 200mm levyllä on. Quote Link to comment
peruskallio Posted August 6, 2014 Share Posted August 6, 2014 Kaverille tehtiin joskus kytkin tupla tähtilevyllä ja niitatessa kasaan saatiin lommo siihen peltiseen runkoon aikaiseksi. Se ainakin vaikutti niiden lärpyttimien asentoon, jotkut painui sisemmäksi tai tulivat ulommas kun toiset. Eli jos asentaessa on onnistunut kolauttamaan siihen asetelmaan jollain voi tehdä jotain jousien asennoille. Muistaakseni meni kyllä useamman kuin yhden matkalta epäsymmetriseksi. Onhan vaidelaatikon akselin boorit ehjät ja akseli suora? Jos levy ahdistaa niihin ei varmaan irroita kunnolla?? Koitiko muuten startata vaihde päällä kytkin pohjassa? Quote Link to comment
multanen Posted August 6, 2014 Share Posted August 6, 2014 (edited) Eli jos asentaessa on onnistunut kolauttamaan siihen asetelmaan jollain voi tehdä jotain jousien asennoille. Myös vauhtipyörän irtoamisen yhteydessä on voinut saada kolauksen. Mulla olis ilmeisesti ajamaton 200mm asetelma, siinä on vaan se keskirengas. Onko tuo keskirengas poistettavissa? Kyseessä "Sachs, Industria Brasileira" tähtilevymallinen. Jos on sopiva niin voisin myydä 30 euroa (tai esim. vaihto johonkin). Tässä vielä kuva: Edited August 6, 2014 by multanen Quote Link to comment
sakke81 Posted August 6, 2014 Author Share Posted August 6, 2014 Ahisti startata kytkin pohjasa. Voisin multanen ollakkin kiinnostunut, missäpäin ois osa? Quote Link to comment
multanen Posted August 6, 2014 Share Posted August 6, 2014 Nonnii, irrotin keskirenkaan vingulla. Nyt asetelman keskellä on. n. 41mm reikä. Kun asetelman laittaa pöydälle, on tasopinnasta lehdyköiden päähän n. 48mm (eli tavallaan kytkinlevy-painelaakeri väli). Quote Link to comment
aki Posted August 6, 2014 Share Posted August 6, 2014 Onhan Sakkella oikeanlainen painelaakeri ja sille ohjausholkki laatikossa? Quote Link to comment
sakke81 Posted August 6, 2014 Author Share Posted August 6, 2014 Wuhuu, mitat täsmää ja saman merkkinenkin kuin entinen! Eli painelaakeri käypi ja holkki siellä onkin paikoillaan. Tulikin mieleen, että pitää vielä kytkinakselin stefa uusia samalla, tod.näk. ottanut kalimoukkua sekin kun on vauhtis heilunut... Quote Link to comment
pko Posted August 6, 2014 Share Posted August 6, 2014 Ettei vaan olis kytkinakseli poikki? Quote Link to comment
sakke81 Posted August 11, 2014 Author Share Posted August 11, 2014 Noniin, Elli nyt kuitenkin liikenteessä. Kiitokset vaan kaikille neuvoista ja multaselle paineasetelmasta! Virranjakajasta katkesi ennakonsäätimen jousi yhtäaikaa vauhtipyörän irtoamisen kanssa (osasyy varmaan vauhtiksen irtoamiseen oli kova nykiminen kiihdyttäessä) ja fiksatessa pituus oli mennyt väärin ja sytkä oli pielessä. Joten alkoi rompepäiville mennesä lämpöjä nostamaan, joten reissu jäi sillä kertaa kesken. Takaisi tullessa laitoin uuden jousen mustekynästä ja taas mennään. Ainahan sitä kaikkea pientä vastusta tulee vastaan, mutta on sillä vaan niin hienoa ajella kaikessa rauhassa. Ensi talvena pitäsi alkaa sisustaa fiksailemaan kun on aika hirveässä kunnossa. Jos jollain löytyy suht siistejä kankaita lattiaan ja jalkatiloihin, niin voisin olla kiinnostunut. tai jos vinkkejä edukkaista kankaista muuten mistä ois helppoa alkaa parsimaan. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.