Jump to content

Vauhtipyörä irronnut


Recommended Posts

Posted (edited)

Huomenta

 

Kävipä viime viikolla niin iloisesti, että kuului kolahdus kesken ajon ja kytkin alkoi tuntua kahnaavalta ja öljyt ulostautui koneen ja laatikon välistä. Noh, kone irti ja vauhtipyörä oli päässyt irti.

Vaurioita tutkiessa huomasin että nuo 4kpl lukitustappeja vauhtipyörän ja kampuran välissä, on reiät hakkaantuneet soikeiksi molemmin puoli. Osat tilasin (tiivisteet ja uusi mutteri), mutta kannattaako tuota enää kasata.

 

Ajatus tuli, jos poraisin 4kpl 8mm reikiä lisää ja vaikka kierteyttäisi ne ja laittaisi kierretangosta lisä tapit, näin niinkuin kotitarvekorjaus. Seuraavaksi mittailin tönärillä päittäisvälystä ja se on ilman rikkoja luokkaa 2mm, eli onko se jo liikaa?

 

Sitten kolmantena hauskuutena, vauhtipyörän keskireikä on uudellekkin mutterille väljä, selvästi lonksuu ja tönärillä mitattaessa n.0.6mm on reikä pulttia suurenpi.

 

Miten on näkemystä, kannattaako näillä enää yrittääkkään kasaamista, vai laitanko auton talliin ja alan konetta etsimään? Vai kestäisikö tuo vielä tämän kesän muutaman 1000km ajot tuolla lisätapituksella ja päittäisvälyksen säädöllä? Arpapeliähän tuo tapituksen kesto on ainakin, mutta budjetti ei nyt hirveitä kestäisi ainakaan tälle vuotta tehdä.

 

Tietysti Pohjois-karjalan alueelta jos löytyisi edullinen toimiva moottori halvalla tai vaikka lainakis, niin olisi saatua.

 

Elli on -73 1300, mutta kone ainakin otteen mukaan 1600, tiiä sitten.

Edited by sakke81
Posted

Laittaisin alkuperäiset tapit uusiin reikiin, mahdollisesti "uuden" (eli romukasasta kaivetun) vauhtipyörän kera.

8mm kierretapit aika mitättömiä tuommosessa paikassa.

Posted

Kierretangonpätkät ei auta mitään pitää olla kovaa kamaa. Uudet tapit voit tietysti porata väleihin, mutta sekään ei sitten ole ihan helppo homma, siis saada tapit niin suoraan, että saa vauhtipyörän vielä poiskin.

 

Jos tuohon tämän kesän ajoja varten haluat pikakorjauksen tehdä, niin mielestäni tärkeintä on tarkistaa, että kampiakselin ja vauhtipyörän päittäistaso oikeasti kantaa koko pinta-alalta. Eli vaikkapa venttiilihiontatahnaa väliin ja vähän pyöritellä ja katsoa hiomajäljestä miltä tuo näyttää. Jos huonolta, niin ei kannata yrittää korjata, mutta jos ok, niin sitten uudet tapit väleihin. 

Posted

Jeps, kiitos näistä! Vauhtipyörän löytyminen ei liene ongelma, mutta mites kampiakselin pään reikien soikeus? Lisätapit mallia pultti sitten hylkään jo tässä vaiheessa, katsotaan jos saan vauhtipyörän mukana lisätappeja, niin porailen niille lisäreiät.

 

Koneen päittäisvälys kanssa tuota luokkaa, niin varmaan kannattaa koittaa vaan väliaikaisratkasua ja alkaa vaihtokonetta miettimään. Eli kun vain loppukesän pääsisi, niin talvella on paremmin aikaa ja mielenkiintoa alkaa konehommaa miettimään, eri asia sitten tekeekö tuosta vai hankkiiko kunnostetun tahi mallia Arpa josta sitten kunnostaa...Tietysti vaan pitää alkaa temppuileman parhaaseen ajeluaikaan =(

  • 2 weeks later...
Posted

Noniin, eli alkuun mittasin tosiaan väärin päittäisvälystä, kun mittasin ilman vauhtipyörää. Loppupelissä laitettiin 0.9mm prikkoja ja välys jäi n. 0.15mm paikkeille.

 

Porattiin lisätapit paikoilleen, pultti kiinni tiukalle ja kone paikoilleen. Muuten meni nätisti, mutta kytkin ei toimi... Ei saa vaihetta päälle, eli oisko siellä sitten kuiteskin ollut paineasetelma paskana. En taida enää raaskia tälle kesää alkaa kytkinremonttia investoimaan, joten taitaa jäädä Elli seisomaan =(

Posted

Joskus aikanaan kun mulla vauhtis erkani kampurasta, niin oli hakkaantunut myös vauhtiksen puoleisen laakerin ohjaustapin kolot soikeiksi sekä laakerista että lohkosta. Kannattaa tarkistaa.

Posted

Noh, puotin koneen sitten kuiteskin irti. Mitään erikoista ei, päällisin puolin näytti painelaakerikin olevan paikoillaan. Painelaakerin toisen puolen jousi oli kylläkin vääntynyt, voiko tällä olla mitä merkitystä? Lisäksi paineasetelmassa yksi jousi on vääntynyt sisäänpäin. Kytkinlevyn putsasin bräkleenillä öljystä jo ennen edellistä kasaamista. Kytkinlevyn paksuus 8.3mm.

 

Mitäs sitten, voiko paineasetelmaa tarkistaa mitenkään onko kunnossa?

Posted

 Lisäksi paineasetelmassa yksi jousi on vääntynyt sisäänpäin.

Mitä tämä lause tarkoittaa? Onkos tämä "tähti"-mallinen asetelma?

Tuntuiko se kytkinpoljin oikeanlaiselta kun poljit?

Posted

Kyllä ne jousen lehdykät pitää olla ihan samassa tasossa. Tutki ettei löydy joku metallinpala sieltä asetelman välistä (esim. vääntyneen lehdykän "juuresta").

Paljos se kytkinlevyn läpimitta on tuommosessa?

Posted

Kaverille tehtiin joskus kytkin tupla tähtilevyllä ja niitatessa kasaan saatiin lommo siihen peltiseen runkoon aikaiseksi. Se ainakin vaikutti niiden lärpyttimien asentoon, jotkut painui sisemmäksi tai tulivat ulommas kun toiset. Eli jos asentaessa on onnistunut kolauttamaan siihen asetelmaan jollain voi tehdä jotain jousien asennoille.

Muistaakseni meni kyllä useamman kuin yhden matkalta epäsymmetriseksi. Onhan vaidelaatikon akselin boorit ehjät ja akseli suora? Jos levy ahdistaa niihin ei varmaan irroita kunnolla?? Koitiko muuten startata vaihde päällä kytkin pohjassa?

Posted (edited)

 Eli jos asentaessa on onnistunut kolauttamaan siihen asetelmaan jollain voi tehdä jotain jousien asennoille.

Myös vauhtipyörän irtoamisen yhteydessä on voinut saada kolauksen.

 

Mulla olis ilmeisesti ajamaton 200mm asetelma, siinä on vaan se keskirengas. Onko tuo keskirengas poistettavissa? Kyseessä "Sachs, Industria Brasileira" tähtilevymallinen.

Jos on sopiva niin voisin myydä 30 euroa (tai esim. vaihto johonkin).

 

 

Tässä vielä kuva:

post-77-0-71772800-1407320653.jpg

Edited by multanen
Posted

Nonnii, irrotin keskirenkaan vingulla. Nyt asetelman keskellä on. n. 41mm reikä. Kun asetelman laittaa pöydälle, on tasopinnasta lehdyköiden päähän n. 48mm (eli tavallaan kytkinlevy-painelaakeri väli).

post-77-0-83984100-1407340243.jpg

Posted

Wuhuu, mitat täsmää ja saman merkkinenkin kuin entinen! Eli painelaakeri käypi ja holkki siellä onkin paikoillaan. Tulikin mieleen, että pitää vielä kytkinakselin stefa uusia samalla, tod.näk. ottanut kalimoukkua sekin kun on vauhtis heilunut...

Posted

Noniin, Elli nyt kuitenkin liikenteessä. Kiitokset vaan kaikille neuvoista ja multaselle paineasetelmasta!

 

Virranjakajasta katkesi ennakonsäätimen jousi yhtäaikaa vauhtipyörän irtoamisen kanssa (osasyy varmaan vauhtiksen irtoamiseen oli kova nykiminen kiihdyttäessä) ja fiksatessa pituus oli mennyt väärin ja sytkä oli pielessä. Joten alkoi rompepäiville mennesä lämpöjä nostamaan, joten reissu jäi sillä kertaa kesken. Takaisi tullessa laitoin uuden jousen mustekynästä ja taas mennään.

 

Ainahan sitä kaikkea pientä vastusta tulee vastaan, mutta on sillä vaan niin hienoa ajella kaikessa rauhassa. Ensi talvena pitäsi alkaa sisustaa fiksailemaan kun on aika hirveässä kunnossa. Jos jollain löytyy suht siistejä kankaita lattiaan ja jalkatiloihin, niin voisin olla kiinnostunut. tai jos vinkkejä edukkaista kankaista muuten mistä ois helppoa alkaa parsimaan.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...