Jump to content

vw kupla 1300 -73


Guest mikko_leppänen

Recommended Posts

Guest mikko_leppänen

Terve.Ajattelin tässä ajankulukseni raapustaa jonkinlaisen tarinan omasta kupla projektistani.

elikkäs  tammikuussa 2013 päätin hetken mielijohteesta ostaa vuoden 1973 kuplan. Aluksi autoon oli tarkoitus hitsata vain pari paikkaa ja käyttää leimalla mutta korjattavaa ilmaantui kokoajan lisää  ja lopulta koko auto oli purettuna atomeiksi.

 

post-1907-0-84571600-1412798258_thumb.jpg

Link to comment
Guest mikko_leppänen

Sattumoisin oli ylimääräsenä penkinpäälliset ja tulihan ne laitettuakin paikoilleen Mutta löysin  mustalla plyyssillä päällystetyt jakkarat ja onhan se plyyssi tyylikkäämpää penkeissä ku jotkut bilteman penkinpäälliset

post-1907-0-04754200-1412798463_thumb.jpg

post-1907-0-42276600-1412798549_thumb.jpg

Link to comment
Guest mikko_leppänen

Keväällä 2014  hankin varaosaauton. auto oli vuosimallia 1965. autoon oli entisen omistajan toimesta vaihdettu

12 voltin sähköt ja tonnikolmesatanen mosa. autossa oli myös levipellit ja flippikeula.

post-1907-0-51321300-1412839415_thumb.jpg

post-1907-0-77750200-1412839443_thumb.jpg

Link to comment
  • 4 weeks later...
Guest mikko_leppänen

Viime Kesänä  kasailin tommosen mosan. kuutioita moottorissa on 1300. vauhtipyörä on 6 volttisesta kuplasta,koska kone on ollut vanhemmassa kuplassa joskus. elikkäs käykö tuo moottori nyt 12 volttisen laatikkoon vai joutuuko vauhtipyörän vaihtamaan? jos muistan oikein niin 6 volttisen vauhtipyörän hammaskehässä on vähemmän hampaita kun 12 volttisessa?

post-1907-0-39408900-1415613227_thumb.jpg

Link to comment
Guest mikko_leppänen

Minä laittaisin 6v startin. Minulle kesti hyvin startailla 12v sähköillä ja muutkin on kertonut samaa. Pyörittä konetta paljon rivakammin kuin 12v startti. Vaihdelaatikkon joutuu vaihtamaan sopivan startin puslan.

Kiitoksia neuvosta. kyllä olen startin vaihtamisen kannalla kun  isompi työ on vauhtis vaihtaa kun startti. periaatteessa vois vauhtipyöränkin vaihtaa kun se pitää käyttää viel auki stefan vaihdon takia. pysyykö päittäisvälys muuten samana jos vauhtipyörä vaihtuu vai pitääkö se säätää uudestaan ?

Link to comment
  • 2 weeks later...
Guest mikko_leppänen

Pitää se ainakin tarkastaa, voihan se tuurilla paikallaankin pysyä, jos vauhtipyörä on samoissa mitoissa kun aiempikin.

sitä mie vähän arvelinkin. Kiitos neuvosta

Link to comment
  • 2 weeks later...
Guest mikko_leppänen

Ajankulukseni nyppäsin elinluovuttajasta etuakselin irti. Nyt ois tarkotus putsailla ruosteet pois ja maalata akseli.

Jarrusatulat pitäs myös käydä läpi. 

post-1907-0-55817500-1418058946_thumb.jpg

Link to comment
  • 2 weeks later...
Guest mikko_leppänen

elikkäs liekkö tossa sitruunahappo puhistuksessa ratkaseva tekiä hapon lämpötila ? kun itellä on happo astia kylmässä hallissa. eka erä puhistu ihan ok kun oli liemi vielä lämpöstä mutta eilen viskasin happoon jarrukilvet ja ei minkäänlaista tulosta ? jos on lämpötila ratkaseva nii pitää rakentaa semmonen astia missä ois valstus kun ei tuo hallikaan ole lämmitettävää mallia. toki on diesel lämmitin mutta ei sitä toinna 24/7 pitää päällä :D :D.

vai menettääkö happo tehonsa ? jos joku osais neuvoa niin olisin kiitollinen :) .

Link to comment

Itse tein jarrukilpien puhdistusta ja muita osasia siten että osat pesuvatiin tai/ja ämpäriin, päälle kiehuvaksi lämmitettyä vettä ja sitten sitruunahappoa siten että liemen vahvuus about 4% luokkaa. Astian päälle folio ja folion päälle pahvi ettei lämpökarkaa. Niin ja tämä vaihe kyllä tapahtui vieläpä pesuhuoneessa/saunassa lämpimässä kun itsestään olin kotosalla hajuista nauttimassa :D  Päivän kun antoi muhia alkoi jarrukilvistä olemaan kaikki irtoava ruoste irti. Sitten kuivaus ja vielä tallilla kulmahiomakoneeseen kiinnitettävällä teräsharjalla pyyhkäsin läpi.

 

Jostain luin että happoliemi menettää tehonsa noin viikossa-kahdessa, en tiedä paljonko vaikuttaa sitten se että uitetaanko siellä osia vai ei. Kuitenkin itse koin tämän happohomman paljon tehokkaammaksi kuin elektrolyysipuhdistuksen mitä sitäkin kokeilin. Joku vain taisi siinä mennä pieleen kun 3 tunnissa en saanut edes yhtä kilpeä puhtaaksi vaikka virtaa antoi puikkoinvertteri ja vesi lämpesi tässä hommassa about 60-70 asteiseksi.

Edited by Henkar
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...