Jump to content

Type 4 dekkikorkeuden mittaus ?


Recommended Posts

Sovittelin aamusella uusia sylinteriputkia ja mäntiä paikoilleen. Putken ja lohkon välissä on tiivistesarjan mukana tullut shimmi (konetta purkeaessa tuolla välissä ei shimmejä ollut) ja nyt mäntä nousee näin ylös. Tuolla reunoilla korkeus on pienimmillään noin 0,05mm. 

 

Service manuaalissa korkeus mitataan männän pään keskeltä mutta näissä kuten alkuperäisissäkin männissä on monttu tuossa keskellä, joten miten tämä nyt oikeaoppisesti pitäisi mitata ? Säädänkö korkeuden tuolta reunoilta arvojen mukaiseksi vai otanko myös kannen ja kannentiivisteen mukaan laskuihin ?

 

Kirjassa dekkikorkeuden sallituiksi arvoiksi kerrotaan 1-2mm ja optimiksi mainitaan 1,400 - 1,650mm.

post-1830-0-62593300-1420104467_thumb.jpg

Edited by KimmoH
Link to comment

Mittaa männäntapin kohdalta, niin männän kallellaan olo ei vaikuta tulokseen. Ei sillä pitäisi väliä olla onko se mittapaikka keskellä tai reunassa.

Jos epäilyttää laita joku suora palikka minkä paksuuden tiedät männän päälle, mittaa keskeltä ja vähennä sen paksuus tuloksesta.

Itse ottaisin kannentiivisteen huomioon, mutta tämä ei ole tieto.

Link to comment

Täytyypä tosiaan mitata tuosta keskeltä! Tuossa kahvintippumista odotellessa pähkäilin itsekkin, että kannentiiviste pitäisi varmaan ottaa huomioon.

 

Täytyy vielä käyttää varmaan vanhaa putkea ja mäntääkin paikoillaan, niin saa jotain verrokkia...

Link to comment

Dekki on sitä varten, ettei mäntä osu kattoon.

Tapin kohdalta sivusta mittatuna saa oikean tuloksen.

Jos kannentiiviste ei tule männän tielle, niin sitten sen paksuus kasaan puristettuna tulee laskea mukaan. Samaten mahdollisesti kannessa oleva syvennys, jos se on mäntää suurempi. Eli mäntä pääsee nousemaan kannanen sisään.

Link to comment

Mittasin just alkuperäisellä putkella ja männällä ja sillä tulee tuosta putken yläreunasta arvoksi ~0,5mm. Tuohon kun laskee kannen ja tiivisteen (mikä ei tule männän tielle) mukaan, niin sitten ollaan siellä karvan päälle millissä. Oiskohan nyt fiksuinta jos vaihtais tuon putken ja lohkon välisen shimmin vaikka 0,75 milliseksi, niin sitten alkaisi nämä uudet putket ja männät olla samalla hehtaarilla kuin nuo alkuperäisetkin. Tiivistesarjan mukana tullut shimmi millä nyt olen mittaillut on 0,25 millinen 

 

Niin ja olihan siellä alkuperäisissäkin putkissa alapäässä ohkaset shimmit mukana nyt kun ihan aikuisten oikeasti putkia tutkin. Niiden alkuperäisestä paksuudesta ei enää osaa sanoa mitään mutta ovat paksummat kuin mitä nyt nämä uudet tiivistesarjan mukana tulleet ovat. 

Link to comment

Triplamittasin vielä kertaalleen kaikki, kansia, putkia ja tiivisteitä myöten. Jos laittaisin tuonne putken alle 0,75mm shimmin, niin sillä ja kannentiivisteellä oltaisiin aika tarkalleen 1,54 millissä. Mikä varmaankin on aika lähellä hyvää ? Nuita 0,75:sia näyttäisi löytyvän valmiina, niin ei tarvitsisi kasailla useammasta ohuemmasta.

Link to comment

Shimmien kanssa käytin Mahlen tiivisteliimaa. Ainakin oman kokemuksen mukaan sen toimi tuossa hyvin. Tosin kokemusta ei ole purkamisesta, kun ei ole tarvinnut. 1,5 mm kuulostaa hyvältä, jos olit kiristänyt pytyn momenttiin.

t. Mika

Link to comment

Edelliseen viestiin tuli sitten typo, ei pitäisi jättää lappuja talliin ja yrittää muistella sitten koneen äärellä mittaustuloksia. Tuolla 0,75mm shimmillä ja tiivistesarjan paksummalla kannentiivisteella tulisi siis 1,34mm dekkikorkeudeksi eikä 1,54mm. Tämä oli luonnollisesti laskennallinen arvo, kun nuo 0,75 shimmit on vielä kaupan hyllyssä ja kannentiivisteen kanssa momenteissa en tuota pääse mittaamaan. 

Link to comment
  • 2 weeks later...

Näissä mitoissa kannentiiviste ei ole siis vielä puristettu kasaan, paljonkohan se mahtaa ohentua kun vääntää kannen momenttiin ? Google sanoi että 0,685mm olisi keskimäärin kasaan puristettu 0,77mm kannentiiviste... pitäiskö laskea sillä ?

Edited by KimmoH
Link to comment

Hämmennetään nyt vielä. Mittailin nyt mikromikrometrin kera ja laskeskelin tuolla goolella kaivelemallani arvolla. 

 

Alkuperäisessä koneessa oli alunperin jotakuinkin 1,35mm kannen ja männän väli. Kollasin vanhat tiivisteet esiin ja siinä on alunperin ollut paksummat kannentiivisteet kuin mitä nyt tiivistesarjan mukana tuli.

 

Nyt jos säädän parin shimmin kanssa sylinteriputken kohdalleen, niin männän yläreunan ja sylinterin yläreunan väliksi jää ~0,77mm. Tiivistesarjan toisilla kannentiivisteillä tulisi näin ollen ~1,515mm ja toisilla tiivistellä ~1,455mm

 

Menee hiusten halkomiseksi mutta kummalla mennään 1,515 vaiko 1,455 ;)

Edited by KimmoH
Link to comment

jatketaan yksinpuhelua... Keksimpä tuossa päivällä vielä yhden kombinaation. Äsken testasin palikat paikoillaankin ja nyt tällä kuviolla näyttäisi tulevan ~1,4mm kauttaaltaan kaikissa sylintereissä. Nyt lopetetaan arpominen, vedän kahvit kitusiin ja pulttaan kansia myöten osat kasaan.

 

Jos nyt joku sattuu vielä jotain oikeaa dataa type 4:sen dekin säädöstä löytämään/tietämään, niin mielelläni otan tietoa vastaan. Mistään en ole mitään "virallista" ohjetta tai arvoja löytänyt. Kaikki tuntuu puhuvan enempi vähempi type 1-3 koneista...

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...