Guest Skipi_ Posted January 3, 2015 Share Posted January 3, 2015 Tän talven projektina ajattelin räjäyttää syksyllä ostamani -73 type 1:sen ja katsoa mitä se on syöny. Noh... ensi alkuun että kone ei ollut 1,8 litrainen vaikka sellaisena myyjä sitä myi... Kuitenkin itse kysymykseen: miksi lohkon puolikkaissa on eri numerot? virranjakajan puolella : As 41 211 101 101E ja toisella puolella As 41 111 101 102D? Quote Link to comment
ARTO Posted January 3, 2015 Share Posted January 3, 2015 (edited) miksi lohkon puolikkaissa on eri numerot? virranjakajan puolella : As 41 211 101 101E ja toisella puolella As 41 111 101 102D? Koska toinen on oikea puolikas ja jäännöspuolikas vasemmalle tuleva palapelin palanen. Eri osille eri varaosanumerot. Edited January 3, 2015 by ARTO Quote Link to comment
Guest Skipi_ Posted January 3, 2015 Share Posted January 3, 2015 Koska toinen on oikea puolikas ja jäännöspuolikas vasemmalle tuleva palapelin palanen. Eri osille eri varaosanumerot. Kiitos tästä. Quote Link to comment
vwagen Posted January 4, 2015 Share Posted January 4, 2015 Muuten noin kuin Arto sanoi mutta varaosanumeroitahan nuo eivät ole,valuaihion numeroita puoliskoille joista on koneistettu ja varusteltu erilaisia kampikammion puoliskoja. Kampikammion puoliskoilla ei ole varaosanumeroa ollenkaan kun niitä ei ole erikseen puoliskoina myyty,varaosanumero on vain kokonaiselle kampikammiolle. On monia muitakin valuosia joissa on varaosanumerolta näyttävä numero joka on kuitenkin vain valuaihion numero,esim kannet ja vaihdelaatikon kuoret. Quote Link to comment
Guest Skipi_ Posted January 5, 2015 Share Posted January 5, 2015 OK. kiitos. Vielä kysyisin kun en internetin ihmeellisestä maailmasta löytäny uusiensylinteriputkien ylä ja alapään ulkomittoja että, minkäkokoiset sylinteriputket pystyisi laittamaan tuohon kun kopan reiät ovat 96mm ja kansissa 98mm? Quote Link to comment
Guest Skipi_ Posted January 5, 2015 Share Posted January 5, 2015 90,5 tai 92 Tällä hetkellä 90,5 kiinni mutta todennäköisesti vaihtoon menevät eli jos vain pystyy niin melkein samaan rahaan sais aircooledilta 92set mahlet... Onko järkee vai ei sitä en tiedä =) Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted January 6, 2015 Share Posted January 6, 2015 90,5 pytyillä tulee tuo alussa mainittu 1,8, tai ainakin hyvin lähelle eli 1776. Ne on vahvat ja hyvät pytyt. 92mm ovat ohuemmat sylinterin seinämältä mutta aikansa nekin kyllä kestää. 92 pytyillä tilavuuden erotus alle 5% verrattuna 90,5:een joten persdynolla tuota eroa ei tule havaitsemaan ellei sitten ole osuvampi esim. puristusten suhteen ja muutenkin satu eri parametrit paremmin kohdalleen. Quote Link to comment
Guest Skipi_ Posted January 6, 2015 Share Posted January 6, 2015 90,5 pytyillä tulee tuo alussa mainittu 1,8, tai ainakin hyvin lähelle eli 1776. Ne on vahvat ja hyvät pytyt. 92mm ovat ohuemmat sylinterin seinämältä mutta aikansa nekin kyllä kestää. 92 pytyillä tilavuuden erotus alle 5% verrattuna 90,5:een joten persdynolla tuota eroa ei tule havaitsemaan ellei sitten ole osuvampi esim. puristusten suhteen ja muutenkin satu eri parametrit paremmin kohdalleen. Kiitos tiedosta Puavolle ja metakelle. Turhaan vaihdan ohutseinämäisiin kun nyt on nuo paksuseinämäiset ja ei siitä mikään rata-auto ole tulossa vaan tollanen letkeä kruiseri =) Hoonaus vanhoille pytyille ja uudet renkaat... Vielä tuli sellanen mieleen kun purin motin et edellinen omistaja (oli itse juuri kasannu koneen) oli laittanut yhden kiertokangen ilmeisesti väärin päin kun se merkki siinä kiertokangessa oli #1 pytyssä alaspäin. Onko tällä seksuaalista merkitystä? Eli irrotanko ja käännän oikeinpäin? Quote Link to comment
vwagen Posted January 6, 2015 Share Posted January 6, 2015 (edited) Seksuaalista merkitystä sillä ei ole,ainakaan mulle,mutta muuten kyllä,uudemmat kiertokanget ovat epäsymmetrisiä,siksi merkit oikean asennuksen varmistamiseksi,on siis syytä kääntää oikein päin,olisikohan syytä purkaa kokonaan ja tarkastaa muutkin asennukset. Edited January 6, 2015 by vwagen Quote Link to comment
Guest Skipi_ Posted January 6, 2015 Share Posted January 6, 2015 Seksuaalista merkitystä sillä ei ole,ainakaan mulle,mutta muuten kyllä uudemmat kiertokanget ovat epäsymmetrisiä,siksi merkit oikean asennuksen varmistamiseksi,on siis syytä kääntää oikein päin,olisikohan syytä purkaa kokonaan ja tarkastaa muutkin asennukset. Ehkä näin olisi viisainta. Eli huomenna pajalle ja lohko puoliksi. Samalla ehkä tarkistaa kaikki laakeroinnit ja laittaa uudet tiivisteet koko myllyyn. Quote Link to comment
Guest Skipi_ Posted January 7, 2015 Share Posted January 7, 2015 (edited) Nyt on alakerta purettu. Tarkoitus tilata kaikki laakerit, mutta en löytänyt mistään mikä on kiertokankien laakeripintojen vakio? Onko sekin 55mm? Nykyisten kiertokankien laakeripintojen halkaisija 54,1mm. Runkolaakerit ilmeisesti 1.0 x 0.5 x std kun Kampura 54mm ja laakeripukissa 65,5mm ja se laippakohta 22mm.?. Kiitos jo etukäteen. Edited January 7, 2015 by Skipi_ Quote Link to comment
vwagen Posted January 7, 2015 Share Posted January 7, 2015 55 mm on kietokangen kaulan vakiomitta,54,1 ei osu kyllä mihinkään alikokoon,ovat 0,25 välein. Quote Link to comment
Guest Skipi_ Posted January 11, 2015 Share Posted January 11, 2015 55 mm on kietokangen kaulan vakiomitta,54,1 ei osu kyllä mihinkään alikokoon,ovat 0,25 välein. Eli koneistamossa 54:ksi ja 1,0 alikoko laakeri? Quote Link to comment
Ketsa Posted January 11, 2015 Share Posted January 11, 2015 Millä mittasit, kun sait mitan 54,1mm? Jos oikeasti on tuollainen mitta, niin kannattaa selvittää mitkä kiertokanget laakerit moottorissa oikein on ollut. Kuten vwagen mainitsi, volkkariin ei moista laakerinmittaa ole ollut ja 15 satkun kuluminen joka kaulalta kuulostaa vielä oudomalta. Kannattaaa tutkia tarkkaan kampiakselin kunto muutenkin ennen neljänteen alikokoon hiottamista. Haiskahtaa kovia kokeneelta yksilöltä... Quote Link to comment
paananen Posted January 11, 2015 Share Posted January 11, 2015 54,1 viittaisi siihen että se kaula on alun perin hiottu kokoon - 0,75 ja joka on nyt 0,15 mm nimellismitan alle, toki riippuu millä olet mitannut halpa digitönäri ei kerro totuutta. Kannattaa mittauttaa akseli koneistamossa niin osaavat kertoa mitä tarttee tehdä. Quote Link to comment
Guest Skipi_ Posted January 13, 2015 Share Posted January 13, 2015 54,1 viittaisi siihen että se kaula on alun perin hiottu kokoon - 0,75 ja joka on nyt 0,15 mm nimellismitan alle, toki riippuu millä olet mitannut halpa digitönäri ei kerro totuutta. Kannattaa mittauttaa akseli koneistamossa niin osaavat kertoa mitä tarttee tehdä. Nyt mitattu mikrolla ja tulokset oli kaikilla kauloilla 54,23-54,22mm eli eikö silloin ole tuo -0.75 vai paljonko tuossa saa olla väljää? Onko 0,03mm ok? Quote Link to comment
paananen Posted January 13, 2015 Share Posted January 13, 2015 Alkaa olemaan ala rajoilla tuo mitta mutta riippuu miten priimaa haet, toiminee tuollakin ja paksu öljy tiivistää myös välyksiä kummasti Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.