Jump to content

Lohkon puoliskoista


Guest Skipi_

Recommended Posts

Guest Skipi_

Tän talven projektina ajattelin räjäyttää syksyllä ostamani -73 type 1:sen ja katsoa mitä se on syöny.

Noh... ensi alkuun että kone ei ollut 1,8 litrainen vaikka sellaisena myyjä sitä myi...

Kuitenkin itse kysymykseen: miksi lohkon puolikkaissa on eri numerot?

virranjakajan puolella : As 41 211 101 101E ja toisella puolella As 41 111 101 102D?

Link to comment

miksi lohkon puolikkaissa on eri numerot?

virranjakajan puolella : As 41 211 101 101E ja toisella puolella As 41 111 101 102D?

Koska toinen on oikea puolikas ja jäännöspuolikas vasemmalle tuleva palapelin palanen.

 

Eri osille eri varaosanumerot.

Edited by ARTO
Link to comment

Muuten noin kuin Arto sanoi mutta varaosanumeroitahan nuo eivät ole,valuaihion numeroita puoliskoille joista on koneistettu ja varusteltu erilaisia kampikammion puoliskoja.

Kampikammion puoliskoilla ei ole varaosanumeroa ollenkaan kun niitä ei ole erikseen puoliskoina myyty,varaosanumero on vain kokonaiselle kampikammiolle.

 

On monia muitakin valuosia joissa on varaosanumerolta näyttävä numero joka on kuitenkin vain valuaihion numero,esim kannet ja vaihdelaatikon kuoret.

Link to comment
Guest Skipi_

OK. kiitos.

 

Vielä kysyisin kun en internetin ihmeellisestä maailmasta löytäny uusiensylinteriputkien ylä ja alapään ulkomittoja että, minkäkokoiset sylinteriputket pystyisi laittamaan tuohon kun kopan reiät ovat 96mm ja kansissa 98mm?

Link to comment
Guest Skipi_

90,5 tai 92

Tällä hetkellä 90,5 kiinni mutta todennäköisesti vaihtoon menevät eli jos vain pystyy niin melkein samaan rahaan sais aircooledilta 92set mahlet... Onko järkee vai ei sitä en tiedä =)

Link to comment

90,5 pytyillä tulee tuo alussa mainittu 1,8, tai ainakin hyvin lähelle eli 1776. Ne on vahvat ja hyvät pytyt. 92mm ovat ohuemmat sylinterin seinämältä mutta aikansa nekin kyllä kestää. 92 pytyillä tilavuuden erotus alle 5% verrattuna 90,5:een joten persdynolla tuota eroa ei tule havaitsemaan ellei sitten ole osuvampi esim. puristusten suhteen ja muutenkin satu eri parametrit paremmin kohdalleen.

Link to comment
Guest Skipi_

90,5 pytyillä tulee tuo alussa mainittu 1,8, tai ainakin hyvin lähelle eli 1776. Ne on vahvat ja hyvät pytyt. 92mm ovat ohuemmat sylinterin seinämältä mutta aikansa nekin kyllä kestää. 92 pytyillä tilavuuden erotus alle 5% verrattuna 90,5:een joten persdynolla tuota eroa ei tule havaitsemaan ellei sitten ole osuvampi esim. puristusten suhteen ja muutenkin satu eri parametrit paremmin kohdalleen.

Kiitos tiedosta Puavolle ja metakelle. Turhaan vaihdan ohutseinämäisiin kun nyt on nuo paksuseinämäiset ja ei siitä mikään rata-auto ole tulossa vaan tollanen letkeä kruiseri =)

Hoonaus vanhoille pytyille ja uudet renkaat...

 

Vielä tuli sellanen mieleen kun purin motin et edellinen omistaja (oli itse juuri kasannu koneen) oli laittanut yhden kiertokangen ilmeisesti väärin päin kun se merkki siinä kiertokangessa oli #1 pytyssä alaspäin. Onko tällä seksuaalista merkitystä? Eli irrotanko ja käännän oikeinpäin?

Link to comment

Seksuaalista merkitystä sillä ei ole,ainakaan mulle,mutta muuten kyllä,uudemmat kiertokanget ovat epäsymmetrisiä,siksi merkit oikean asennuksen varmistamiseksi,on siis syytä kääntää oikein päin,olisikohan syytä purkaa kokonaan ja tarkastaa muutkin asennukset.

Edited by vwagen
Link to comment
Guest Skipi_

Seksuaalista merkitystä sillä ei ole,ainakaan mulle,mutta muuten kyllä uudemmat kiertokanget ovat epäsymmetrisiä,siksi merkit oikean asennuksen varmistamiseksi,on siis syytä kääntää oikein päin,olisikohan syytä purkaa kokonaan ja tarkastaa muutkin asennukset.

Ehkä näin olisi viisainta. Eli huomenna pajalle ja lohko puoliksi. Samalla ehkä tarkistaa kaikki laakeroinnit ja laittaa uudet tiivisteet koko myllyyn.

Link to comment
Guest Skipi_

Nyt on alakerta purettu. Tarkoitus tilata kaikki laakerit, mutta en löytänyt mistään mikä on kiertokankien laakeripintojen vakio? Onko sekin 55mm? Nykyisten kiertokankien laakeripintojen halkaisija 54,1mm. Runkolaakerit ilmeisesti 1.0 x 0.5 x std kun Kampura 54mm ja laakeripukissa 65,5mm ja se laippakohta 22mm.?.

Kiitos jo etukäteen.

Edited by Skipi_
Link to comment

Millä mittasit, kun sait mitan 54,1mm? Jos oikeasti on tuollainen mitta, niin kannattaa selvittää mitkä kiertokanget laakerit moottorissa oikein on ollut. Kuten vwagen mainitsi, volkkariin ei moista laakerinmittaa ole ollut ja 15 satkun kuluminen joka kaulalta kuulostaa vielä oudomalta.

 

Kannattaaa tutkia tarkkaan kampiakselin kunto muutenkin ennen neljänteen alikokoon hiottamista. Haiskahtaa kovia kokeneelta yksilöltä...

Link to comment

54,1 viittaisi siihen että se kaula on alun perin hiottu kokoon - 0,75 ja joka on nyt 0,15 mm nimellismitan alle, toki riippuu millä olet mitannut halpa digitönäri ei kerro totuutta. Kannattaa mittauttaa akseli koneistamossa niin osaavat kertoa mitä tarttee tehdä.

Link to comment

54,1 viittaisi siihen että se kaula on alun perin hiottu kokoon - 0,75 ja joka on nyt 0,15 mm nimellismitan alle, toki riippuu millä olet mitannut halpa digitönäri ei kerro totuutta. Kannattaa mittauttaa akseli koneistamossa niin osaavat kertoa mitä tarttee tehdä.

Nyt mitattu mikrolla ja tulokset oli kaikilla kauloilla 54,23-54,22mm eli eikö silloin ole tuo -0.75 vai paljonko tuossa saa olla väljää? Onko 0,03mm ok?

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...