Jump to content

URHO koneen parsiminen - projectos


Recommended Posts

Hellow VW hörhöt !

 

Käyn tässä läpi loppuun ajetun URHO moottorin kausihuollon. Samalla tullee itte parsimisesta myös juttua.

Laitan mukaan myös tehdyt tuntimäärät, jotta koneita kasaamattomilla hepuille tulee käsitys myös siitä.

 

Lähtökohta

Itte kone: 1915ccm mosa (69x94), 40x35,5 kannet, nurkkatuplat, kuivasumppu

Kaputti: Alakertavaurio Kemorassa 2011.

Sen jälkeen: Kone purettu aikoinaan, ja osat säilötty kylmävarastossa sekä itse kilpurissa  

 

Tilanne nyt

Yksinkertainen sopimus; mä toimitan puuttuvat koneen osat ja vedän mosan nippuun. Tällä saan ajajapaikan. Sopimus 2v.

Jos sen jälkeen homma kiinnostaa, niin jatketaan. Jos taas homma maistuu patskalle, niin otan omat osat vaan koneesta pois.

Onko tarpeeksi yksinkertaista?

 

Tavote:

Alkuperäsessä koneessa oli puristus 8,8. Kun teen tuon 94/82 saadaan karvan yli kymppi ruttua aikaseksi. Samalla kasvaa tehot ja polttoaineen kulutus. Mutta jälkimmäisestä ei tarvise murehtia nykysellä tankkaus säännöillä.

Alunperin tuolla oli orggis veivit, nyt joko I tai H. Palaan tarkempaan osaluetteloon työn edetessä.

Eksoottisempana tuonne tulee keraamipinnoite kansien palotilaan, ja venttiileihin sekä mäntiin. Keraamilla on kolme hyvää vaikutusta: saadaan lämpökuorma osiin pienemmiksi (kestävyys paranee), toiseksi nakutusvaara saadaa lähes nollille ja kolmanneksi tehon kasvu (kun lämpö ei imeydy kansiin vaan se jää laajentamaan kaasua ja tätä kautta tulee enemmän palopainetta mäntää vasten. Netto vaikutus olis kiva penkittää, mutta ollee vaparissa lähempänä 3hp kuin 30hp)

 

 

Kuvia klikaamalla ne kasvaa taas suuremmiksi..

Edited by P_Valtonen
Link to comment

Sitten alko varsinainen työ

- Kannet purkuun

- Venttiilien tarkistus (kuusi kahdeksasta venasta oli hakkautunu lukkojensa urista väljiksi = kaikkii roskiin)

- Jousien tarkistus (tekemättä, kansilla ajettu 20h. Oletus että ovat kunnossa, mutta tarkistan silti)

- Kansien puhallus. Nyt näyttää jo paremmalta, vaikkakin löyty runsaasti halkeamia. No näillä mennään. (ja kovaa !)

post-37-0-25518500-1423684915_thumb.jpg

post-37-0-68303600-1423684928_thumb.jpg

post-37-0-40520900-1423684940_thumb.jpg

Edited by P_Valtonen
  • Like 1
Link to comment

Kaasarit oli ihan kauheassa mämmissä, akselit ankka-jumissa, jne jne

 

Viikolla 9/2015 on ns talviloma täällä ja sillon lyön UÄ-pesurin puksuttamaan. Pitäs ajaa n tusina kaasaria siitä läpi ja pesen samalla nämä nurkka Tellervot

 

En valitettavasti löytäny kaasarien sisäkuvaa arkistosta, otan ja lisään tähän. Mutta tuossa on vertailuna putsarin kansi. Siis miten siihen voi tulla tuolleen ruostetta läppien ollessa kiinni? Kaasari, imari, kansi - paketti oli ollu kasassa kaputista mun purkuun asti. Kaasarissa ei ole mtn, joka vois tuolleen ruostua, eikä imarissakaan. Joten tuo kökkö on kulkeentunu sylintereistä asti tuonne? Läpi hengittäny tuon välissä olleen pultin aiheuttaman raon kautta?

Toisessa kuvassa olen pyyhkässy ruosteeseen sormella viivan...

 

Edit: kaasarikuvat lisätty.

Varsin lohdullisen näköstä tavaraa :)

post-37-0-36409800-1423685155_thumb.jpg

post-37-0-68797300-1423685159_thumb.jpg

post-37-0-77916500-1423919889_thumb.jpg

post-37-0-05924300-1423919895_thumb.jpg

Edited by P_Valtonen
Link to comment

AC pojilla oli swäppi joku viikko sitten. Otin sinne uudet venat ja kaasareille tivaria.

Jännä miten vetää kuvassa punaseksi venat, vaikka noi on lähinnä peiliä vastaavan näköset.

 

Tuossa on osat, jos halua laskea remontin hintaa (minen jaksa)

 

35,5 pakonen

http://aircooled.fi/tuote/3123/venttiili-pako-teras-355-x-8mm-t1

(AC pojat, laittakaa tähä oikea kuva! Tässä o ny IVAM'in halppis kuvana)

 

40 imunen (myynti 4kpl paketissa)

http://aircooled.fi/tuote/1712/venttiilit-rosteri-40-mm-4kpl-t1-scat

 

Tellervon tehohengitykseen 2 sarjaa :)

http://aircooled.fi/tuote/1913/kaasuttimen-tiivistesarja-dellorto-drla-3640mm-cb

 

Ja jokunen tivari kaasarin / imarin väliin

http://aircooled.fi/tuote/2144/imusarjan-tiiviste-imusarjaan-massa-idf4044-drla364045-scat

post-37-0-15325400-1423685479_thumb.jpg

post-37-0-32801900-1423685483_thumb.jpg

Edited by P_Valtonen
Link to comment

Nyt tilanne se, että odottelen kansia pois koneistamolta. Vein kansien mukana pako ja imuvenat, jotta saavat koneista seetit uudestaan.

Hitto unohin sanoa että tekevät venturi seetit perinteisen 3AngleJob'in tilalle.

Koneistamo nyt niin tukossa että tod näk kerkeen soittaa huomenna uudet ohjeet ajoissa :)

 

Kansiin tulee ohut oikasu (ei olis välttämättä tarvittu), sekä 0,5mm ns noki tilan. Tämä siksi että keraami tulee nokitilan sisäpuolelle. Nyt on selvä raja keramisoijalle, niin ei tarvitse alkaa hoonamaan sylinteri putkella keraamia pois. Ja boonuksena, jos tarve oikasta kansi myöhemmin, on se 0,5mm varaa, ennenkuin oikasuterä raapii keraamit hittoon. Ja enen keramisointia vielä palotilaan ammeen reunaan kevyt pyöristys virsikirjalla.

 

Tuossa fiilistelynä Ex-Lahden hörhön (nyt Lappeenrannan Loikkarin) koneesta esimerkki kuvaa keramijutusta.

Näihin kansiin ei valitettavasti tullu teetätettyä tuota nokitilaa.

Kuvissa venat on läpätty, mutta sylinteriputkia taas ei.

post-37-0-38587700-1423686623_thumb.jpg

post-37-0-20724700-1423686627_thumb.jpg

Edited by P_Valtonen
Link to comment

Tuossa kannet koneistamon jälkeen

 

- Heppu merkinny tussilla näköjään millon mikäkin työvaihe tehty

- Nokitila se puoli milliä

- Venakulmat pojjaat olikin kereeny jo tehdä. No mennään noilla sitten

 

- Tänään kuriiri hakee ohiajaessaan kannet & venat keramisoitavaksi

- Samalla heppu liimaa noi imukanavissa olevat reijät umpeen (Kansihöylärillä karannu mopo aikoinaan..?)

post-37-0-56901800-1423920316_thumb.jpg

post-37-0-72290400-1423920319_thumb.jpg

post-37-0-58178300-1423920323_thumb.jpg

Edited by P_Valtonen
Link to comment
  • 2 weeks later...

Nyt kaasareissa ongelmana että molemmat akselit on jumissa.

Kun akselin päästä kääntää, voi tuntea sormella läppien liikkuvan, kun akseli antaa periksi ja kiertyy hieman.

Eli jumi paikka jossakin läppien välimaastossa :(

 

 

Toinen patska juttu on että yksi ruuvi on jumissa. Tuolta nr 51

1137195.jpg

 

 

Ideoita noihin ongelmiin?

Edited by P_Valtonen
Link to comment

Itselläni sellainen pieni kaasukolvi mistä saa pään irti jolloin siittä tulee pieni kaasupoltin sen kanssa olen joskus kaasarille vähän lämpöä antanut tiukan oloisille suuttimille yms osille. Ja tietty lämpö ja öljy tekee ihmeitä ja jos jumiosan toisella puolella on kanava niin tulppaa kanava niin että saat sinnekkin öljyn makaamaan jumiosaa vasten.

 

Kaasarien putsaus aineet toimii myös uskomattoman hyvin kanavien putsauksessa ja tietty piippurassi on kanssa hyödyllistä.

 

Joskus olen myös liuoittanut koko kaasaria viikkokaupalla ohkasessa öljyssä. Ja meinaatkö läpät purkaa pois edestä niin saat jumivian paremmin paikannettua.

Edited by Tanhis
Link to comment

Ruuvi 51 on bypass-ruuvi joka on tarkoitettu kaasarin kurkkujen mahdollisen keskinäisen eron tasaamiseen, jos esim. läpät ovat hieman eri asennossa tai vaikka akseli vähän kiero. Urho-käytössä ei mahda hirveästi haitata ellette meinaa ajaa ihan pintakaasulla. On muuten ihan hirveen näköisiä osia kaikenkaikkiaan, säilytys on tainnut olla meri-ilmastossa happosateen kera. Meillä onneksi urtsimoottori hengittää sen verran vahvasti että se muodostaa itselleen ruosteenestokalvon eri pintoihin. Pitäs varmaan siitäkin vaihteeksi vaihtaa pytyt ja uusia tällä kertaa männänrenkaatkin.

  • Like 1
Link to comment

Onkos ne sitten kovinki eri materiaalia kuin muuta valualumiinista tehdyt moottorin osat? Osienpesukoneessa käytettävää ainetta käyteyään myös moottorin jäähdytysjärjestelmän pesussa ihan lisäämällä sitä pelkkään veteen..

Link to comment

Monissa osienpesukoneessa (kuten entisessä työpaikassani) oli pesuaineena vahvasti emäksistä ainetta joka tummensi alumiinin yhdellä pesukerralla muttei vielä syövyttänyt sitä. Hyvin monet kaasuttimet ovat materiaaliltaan sinkkipainevalua (tai sen tyyppistä seosta), en tiedä miten se sitten reagoi vahvasti emäksisen pesuaineen kanssa?

Edited by metake
Link to comment

Akselit saatu liikkumaan, kun väänti molemmista päistä yht-aikaa. Hirvitti kun voimaa vaan lisäsin. Lähti irti, mutta tusatessa samalla tuli sitten paskottua yksi M7 akselin kierre. No pakka ostoksille mars..

 

Läppien alta löyty lisää "ylläreitä", kun sain läpät auki kunnolla. Pesen Tellervot kokonaan uusisi, kun vaan läpät liikkuu pikku voimalla. Nyt vielä jäykät.

No löyty viikonloppuna yksi kadonnu pysty Dellu, pesen samaan konkurssiin ja yhdet IDA 48't (kun vaan MH tuo ne) www.PetterinPesupalvelu.fi ??

Edit-1 höh osu aika lähelle :) http://www.pesupetteri.fi/

 

 

-->Mite

Tuolla on paikallisen toimija pesuaineet.

http://www.finnsonic.com/fi/service/pesuaineet

www.finnsonic.com/images/stories/products/detergents/pesuaineet-v4.pdf

Pesuaine tyyppi USF-3 (toka ylhäältä)

Edited by P_Valtonen
Link to comment
  • 3 weeks later...

Kiertokanget 2" kauloilla ja 5,6" pitkät

 

Tarkistin m-tapilla yläpään helat. Jokaisessa oli todella pieni kolhu, joka esti tapin menemisen toisesta suunnasta. Kun tapin laittoi kuivana toisesta suunnasta ja kieputti hetkena aikaan, ongelma poistui

 

Tuolla mittarilla mittasin alapäät (vetäsin ne ensin momenttiin). Nämä oli hyvin mitoissaan.

 

Pitää kattoa vielä pituudet tönärillä ja punnita kankikohtaset massat . . . .

post-37-0-59194000-1427038467_thumb.jpg

post-37-0-19590000-1427038471_thumb.jpg

post-37-0-44271300-1427038475_thumb.jpg

Edited by P_Valtonen
Link to comment

Laakerit oli Clevite / Mahle ja Scat'in paketissa.

 

Itte kiertokangessa oli ohkaset pultit.

Aikoinaan i-Profiili kangissa oli ainakin 30% enemmän matskua ohimmassa kohtaa.

Noissa joku tuumanen pultin kanta, mutta 11mm/12kulmanen hylsy kävi kuin väärä raha.

post-37-0-53010500-1427039742_thumb.jpg

post-37-0-44906800-1427039745_thumb.jpg

Edited by P_Valtonen
Link to comment

Tiedoksi että noita 2" laakereita on tullu vastaan osakauppiaalta ostettuna liian leveinä.

Yhdellä kaverillani veti kangen jumiin ja kun verrattiin näihin keskenään, oli kaverilleni toimitetut lagrut pari mm leveemmät ei-kynnen suuntaan.

Samalta kauppiaalta tuli sekä kampura että laakerit. Eli kyse ei ollu mistään Motonetti ostoksesta omalla koodilla.

Edited by P_Valtonen
Link to comment

Sitte lohkon kimppuun.

Tässä lohkossa valmiina rookeri kairaus sisällä. 8m pinnapultit, FF zydeemit ja ö-kanavat putsattu. Runkolinja 99% kunnossa (mittasin).

 

Mutta halvatun 94 aukasu on sortunu. Linjaimesta paistaa päiväläpi putkien välistä.

No koneistamollahan tuo korjaantuupi...

post-37-0-59176500-1427040399_thumb.jpg

Edited by P_Valtonen
Link to comment
  • 1 month later...

Yli kuukausi meni lohkoa odotellessa. Mutta nyt pääsen jatkaa edelleen niputusta. Ei lopu pyhinä tekeminen. Toivottavasti sataa vettä kokoajan, niin ei tarvia poistua tallista perhesyistä :)

post-37-0-55634700-1430415137_thumb.jpg

Edited by P_Valtonen
  • Like 1
Link to comment
  • 1 month later...

Puolitoista kuukautta meni että heilahti edellisestä päivityksestä. Ja tulos ollu todella vaatimatonta. Shit :/

 

- Kampurasta suli 2mm iskua pois

- Kampura kiertokankineen sovitettu lohkoon mahtuvaksi

- Nokkaa kikkailtu urakalla. Mitä lie vanhaa varastoa kepakkoni, kun ne halvetun kolot puuttu varresta. Nyt tehty tarkkuus rälläkällä kolot

- Kaasarit pesastu toiseen kertaan ja hartaasi. Saa nähdä lähtikö vieläkään kaikki mämmit kanavista pois. Paskottu kierre vielä korjaamatta näistä ja toinen läppäakseli ei liiku jouhevasti vieläkään. Olisko niin että koneen sisäiset laakeri vauriot ovat laajentuneet koskemaan myös ulkopuolisia laakerointeja?

 

Onneksi pääsee Jussista lomille ja ei työperäinen fitutus&paine ahista enää tallissa ollessa.

Link to comment
  • 4 weeks later...

 

No jotakin saatu taas aikaseksi. Eli huomattua että korjaus sarjassa ei oo kiihdytyspumpun kalvoa ja yksi tulpan o rengas (ei kulu sarjaa) oli rikki. No tilaamallahan noita saa Lisää.....

 

Kaasarit nyt sunilleen nipussa. Kuvat ennen ja jälkeenja....

 

Edit. Näköjään typ1 solex korjaussarjassa oli oikea o rengas (isomman messinki suuttimen)

Ny puuttuu enåä kiihdytys kalvot, kun kaivoin kalvoill sopivat jouset miljoona lootasta

post-37-0-61571600-1436892582_thumb.jpg

post-37-0-99176400-1436892963_thumb.jpg

Link to comment
  • 2 weeks later...

Lohko kiinni ja rojut liikkuu normaalisti sisällä.

 

Ö pohja on jo kiinni.

 

Seuraavana ö-pumppu, joka on pikkusen vakiota suurempi. Imu 64mm ja paine 32mm. Kyllä liikkuu liukaste :)

 

Tässä on tullu itte kullekin väärinkäsityksiä liitännöistä, joten kirjotin noi ylös.

post-37-0-31439400-1438162861_thumb.jpg

  • Like 1
Link to comment

Vanha kenno nostettu pesua ja painetestiä odottavien kasaan. Vanhan mosa kaputin jälkeen tuolla voi olla sisällä jo valmiit lastut...
Pesty ja painetestattu asennukseen.
Tivarit AC kaupan valikoimista hankittu aikoinaan isomismmassa erässä.

post-37-0-29025100-1438165354_thumb.jpg

Edited by P_Valtonen
Link to comment

Taas mennään. Nyt aiheena kannet.
Palotilat pakokanavat ja venttiilin laet pinnoitettu.
Nyt vaan poistettava pinnoite sieltä jonne se ei kuulu. Aine levitetään pensselillä enen uunitusta

post-37-0-37312600-1438188194_thumb.jpg

Edited by P_Valtonen
Link to comment

Pumppu on bugpäk. Sama ku scat viisaampien mukaan. Ex Laitinen, joten osaa liikkua lujaa :)
Tämä oli kiinni typ4 urhossa vuosia sitten ja myös RedParonissa. Hieno tunne affella vetää joka kurviin ö paineet 4bar jatkuvasti :)

Mulla on kokemusta suorista rattaista vain parista setistä. Huono laatusta tavaraa. Ei varmaan voi yleistää, mutta katson että orggis vino on parempi. Kasvaneen päittäisvoiman nokkalta kumoan tupla päittäis laakeroinnilla. Eli kaksi päittäis laakeria nokkasarjassa. Liekkö parempi kuin laadukas suora ratas setti.....

Tuolla td ja tdi puolella isotpojat käyttänyt pinnotetta jo vuosia. Kaverini tuossa skenessä (liian?) syvällä. Tuo keraami toimii kute termotekki, eli eristää lämmön kannesta ja männistä pois. Vaparissa tehon kasvu mitätöntä, mitta otin siksi että lämpökuorma olis minimi osilla. Ei se ainakaan heikennä kestävyyttä. Noillla dsl ukoilla jo vuosien kokemus aiheesta. Tuo on kun savea, voi rapsuttaa seeteistä kynnellä irti. Puhalletussa pinnassa istuu kiinni kuin tauti. Eri mömmö alumiini ja valurauta kannet. Oli vielä kolmaskin, en muista mitä siinä oli erikoista. Heikkoa tuossa on ettei kestä mekaanista kulutusta. Esim pakovenan vartta & lautasen takapintaa ei kannata pinnottaa, kun esim diiselin noki hieroo pinnotteeen irti noin vuodessa.

post-37-0-47144000-1438196347_thumb.jpg

Edited by P_Valtonen
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...