Guest py_ry Posted February 18, 2015 Share Posted February 18, 2015 tere. nyt heräsi ajatus koneen rakentamisesta, lohko on as41, nyt kuutioita 87x69, kysyisinkin että meneekö mikään pitempi iskuinen kampi suoraan tuon vakion paikalle? http://aircooled.fi/tuote/11/kampiakseli-78mm-4140-chromoly-vw-t1-aa 78mm isku oli tarkoitus laittaa.. männistä ei ole vielä tietoa mutta 90.5 olis yks potentiaalinen vaihtoehto, mutta ei taida mennä 90.5x69 suoraan tuon kampiakselin kanssa? jos ei mene suoraan niin minkälaisia muokkauksia vaatii? jos joku tietää mistä saa 90.5x78 mäntiä niin vois ilmoitella. Quote Link to comment
Guest pitkäpoika Posted February 18, 2015 Share Posted February 18, 2015 Joutuu kaivamaan lohkoa sisältä että kampi mahtuu pyörimään. Ja sylinterin reikiä ja kansia joutuu koneistamaan isommaks jos 90.5 putket laitat. Sorvautat 9 mm prikat sylinterien alle niin käy 69 iskuset sylinterit. Quote Link to comment
Tutkija Posted February 18, 2015 Share Posted February 18, 2015 Jos ny kumminkin vain 4,5mm korotus 69 iskuisille männille...Tai laitat vaan pitkäiskuisen männät 35mm puristuskorkeudella jotka jäävät 0,1mm pitemmälle putken yläpäästä kuin alunperin 69 iskuisena :) Quote Link to comment
-Alex- Posted February 18, 2015 Share Posted February 18, 2015 (edited) 74 akseli menee melkovarmasti, ei takeita toki, riippuu myös kiertokangista. Normaalistihan vw ilmakoneeseen saa kahdenkorkuista mäntää, 39,6 puristuskorkeudella olevaa vakioiskulle ja 35 puristuskorkeudella 78 iskulle. Pitkän iskun mäntiähän saa joka vw osapuljusta melkein. CB performancen mukaan myös 76 isku mahtuu heidän H-profiilikankien kanssa ilman lohkon avarrusta. http://www.cbperformance.com/ProductDetails.asp?ProductCode=1287 http://www.cbperformance.com/ProductDetails.asp?ProductCode=1106 Edited February 18, 2015 by -Alex- Quote Link to comment
Soukka Posted February 18, 2015 Share Posted February 18, 2015 Mulla ei mahtunut empin 78 akseli pyörii aircooled.fi h-profiileilla. Uskosin että jos chevy kaulaiset h-profiilit niin mahtuu ilman muokkaamista toi 78. Quote Link to comment
Sekajuna Posted February 18, 2015 Share Posted February 18, 2015 Itellä kone kasaantumassa 78mm akselilla 5,5" veiveillä ja 82 iskulle suunnitelluilla 92mm männillä. Sylinterin alle joutuu silti laittaa pari milliä rikkoja, johtuen pidemmistä veiveistä. Vakio veiveillä ja 78mm akselilla joutuu kairaamaan lohkoa reilusti. Kokeiltu on ja sen jälkeen ostettu uudet veivit. H-proviili veivit aiheuttaa herkemmin kairaamista, kuin i-profiili veivit. Vw kaulaset akselit aiheuttaa myös herkemmin kairaamista, kuin chevy kaulaset akselit. Kestävyydet sitte onki eri juttu... Quote Link to comment
Guest Kaiponen Posted February 18, 2015 Share Posted February 18, 2015 Tänään just hain koneistamolta 76mm cb akselin ja mallasin ilman kiertokankia sitä tonne kammioon ja hyvin se siellä ainaki yksin pyöri. Kiertokangiks mulla tulossa AA:n I-profiili kanget 5.5" mitkä on koneistettu strokeriin mahtuviks mutta päivitän tilannetta lähipäivinä kunhan saan kokeiltua miten se noitten kankien kanssa pyörii Quote Link to comment
DOODAH Posted February 19, 2015 Share Posted February 19, 2015 Tänään just hain koneistamolta 76mm cb akselin ja mallasin ilman kiertokankia sitä tonne kammioon ja hyvin se siellä ainaki yksin pyöri. Kiertokangiks mulla tulossa AA:n I-profiili kanget 5.5" mitkä on koneistettu strokeriin mahtuviks mutta päivitän tilannetta lähipäivinä kunhan saan kokeiltua miten se noitten kankien kanssa pyörii Kyllähän ne kammet pyörii aika kivuttomasti, kiertokangille sitä tilaa pitää kaivaa Quote Link to comment
Guest py_ry Posted February 20, 2015 Share Posted February 20, 2015 kansista tiesinkin tuon että joutuu kairaamaan ne 90.5 putkille.. mitäköhän se hauska koneistamolla maksais? toki joka paikassa erihinta mutta kun itellä ei mitään tietoja hinnoista.. tarkoitus oli päästä helpolla koneen kanssa kun sisustakin on nyt laitossa.. helpoin hommahan olis pitää vakio kampi ja laittaa vain isommat putket, minkälainen vaikutus olisi koneen ajettavuuteen ja koneen käyttöön tuo jos laittais vaikka 90.5 männät 87 tilalle? nokka nyt englen w100, sekin vaihdetaan jos tulee parempia ehdotuksia.. haen ajettavuudeltaan hyvää, helppoa ja luotettavaa konetta. kansista kanavat avarrettu aika tappiin asti, venat vakiot. toki pidetään mielessä tuo kampiakselin vaihto pitkäiskusempaan, jos jollain olisi 74-78mm kampi myytävänä niin voi ilmoitella, toki edellyttää että on käyttökelpoinen ja kohtuu kuntoinen :) Quote Link to comment
sleepercooler Posted February 20, 2015 Share Posted February 20, 2015 Mulla on kone hommat (mä oon noviisi näissä hommissa) käynnissä vastaaville pytyille 90,5 ,vakio tasapainoitettu kampi+vauhtis 200mm , nokka, poraukset, pyttysrj. veivit, laakerit,ym uusia osia paitsipyttysrj (mahle) uuttavastaava.Ei ihan halpaa, mun pudjetti jo kussutkintuille. Mut so not, tämähäm on vaan harrastamista....... Quote Link to comment
-Alex- Posted February 20, 2015 Share Posted February 20, 2015 (edited) Eihän tämä ikinä halpaa ole, mutta säästö väärässä paikassa voi tehdä koneesta lyhytikäisemmän kuin mikä on tarkoitus, vaikka kone olisi mieto ja vain vähän tilavuutta / viritysastetta lisätty. Nykyään onneksi mm. kampiakselit uutena ovat jo kohtuuhintaisia suomessa, toki niidenkin hinnat nousseet kun viimeksi kattelin, aircooled 299-349€?. Edited February 20, 2015 by -Alex- Quote Link to comment
sleepercooler Posted February 20, 2015 Share Posted February 20, 2015 Eihän tämä ikinä halpaa ole, mutta säästö väärässä paikassa voi tehdä koneesta lyhytikäisemmän kuin mikä on tarkoitus, vaikka kone olisi mieto ja vain vähän tilavuutta / viritysastetta lisätty totta! samaa mieltä, ei kannata säästää turhissa osissa, uutta vaan kehiin, jo haluu hyvän moottorin????? Quote Link to comment
-Alex- Posted February 20, 2015 Share Posted February 20, 2015 (edited) Ei välttämättä uutta joka asiassa, riippuu mitä on tarjolla käytettyä. Lohkoja toki vähemmän ja vähemmän löytyy priimoja käytettyjä, mutta aina niitäkin joskus putkahtaa, kuten kampiakseleitakin. Vastapaino akseli on "välttämätön", mutta miedossa koneessa menee vakioakselikin. Kansissa tuore / vähän ajettu tai uusi on aina parempi valinta iän ja keston kannalta, ja valmiit portatut kannet ovat yleensä ne edullisimmat kun vertaa teettämiseen keskimäärin. Vakioventtiilikootkin riittää hyvin n. 100hv tienoille portatuissa kansissa. Edited February 20, 2015 by -Alex- Quote Link to comment
x-pj Posted February 21, 2015 Share Posted February 21, 2015 kansista tiesinkin tuon että joutuu kairaamaan ne 90.5 putkille.. mitäköhän se hauska koneistamolla maksais? toki joka paikassa erihinta mutta kun itellä ei mitään tietoja hinnoista.. tarkoitus oli päästä helpolla koneen kanssa kun sisustakin on nyt laitossa.. helpoin hommahan olis pitää vakio kampi ja laittaa vain isommat putket, minkälainen vaikutus olisi koneen ajettavuuteen ja koneen käyttöön tuo jos laittais vaikka 90.5 männät 87 tilalle? nokka nyt englen w100, sekin vaihdetaan jos tulee parempia ehdotuksia.. haen ajettavuudeltaan hyvää, helppoa ja luotettavaa konetta. kansista kanavat avarrettu aika tappiin asti, venat vakiot. toki pidetään mielessä tuo kampiakselin vaihto pitkäiskusempaan, jos jollain olisi 74-78mm kampi myytävänä niin voi ilmoitella, toki edellyttää että on käyttökelpoinen ja kohtuu kuntoinen :) Koneistushintija löytyy tästä samasta osiosta pari riviä ylempää. Männän halkaisijan kasvattaminen on kaikkein yksinkertaisin ja halvin tapa kasvattaa tilavuutta. Uusi pyttymäntäsarja ja isommat reijät kampikammioon ja kansiin. Muuta ei tarvitse välttämättä muuttaa. Jos laittaa isommat männät, niin miksi ei laittaisi samalla rahalla 94 millisiä? Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted February 21, 2015 Share Posted February 21, 2015 Mulla tulossa nyt 76x90,5 (1955cc) kone avarretuilla vakiokansilla miedosti portattuna sekä palotilasta että kanavista, alalenkistä ohennetuilla vakioveiveillä. Tähän mulla just W100 nokka ja 36 tupladellot 28 sisäkurkuilla, vakiokiikut. Tällä kombinaatiolla maksimitehon pitäisi olla aika tarkalleen 5000rpm. Ihan just vastaava kombo mutta 69x87 (1641cc) vähemmän portatuilla kansilla tuotti 78hp ja oli ihan tosi helppo kone ajaa, muutenkin miellyttävä mutta kuplaan se olisi parempi kun painavampaan doppeliin. Tästä uudesta koneesta kaino ajatus 99,9 hevosvoimasta, reippahasti vääntöä ja vetoalue alkaen tyhjäkäynniltä kiitos. Koska Aircooledilta oli "69-männät" loppu niin otin "82-männät", jos jää liikaa dekkikorkeutta niin sitten sovitetaan osat nippuun sopivasti pitemmillä kiertokangilla. Tästä ei muuten tullut 94:ää siksi että kampura, veivit, ja kannet on täältä palstalta peräisin vasta puretusta koneesta kohtuuhintaisina hankittuna, "virimoottorit" sit ihan erikseen :) Quote Link to comment
Guest py_ry Posted February 24, 2015 Share Posted February 24, 2015 tämä nykyinen kone on kyllä tosi mieluisa ajaa, vaikkakin onkin keskikaasuttimella, mutta on säädöissä ja toimii :) venat ja jouset on vakiot. ei tuota paljon yli 5000rpm tule koskaan käytettyä.. taidan jättää tuon koneen uudelleen rakennuksen ens talveen kun nyt sisusta työn alla.. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.