Jump to content

Kori vesipuhallukseen


Recommended Posts

No niin, nopeimmat Porvoon lähimaastossa olevat katiskat, jotka tarttis kopan tai ison läjän osien (loksut, luukut) puhallusta, niin nyt olis mahdollisuus vetasta vedellä.

Eli tarvittaisiin useampi auto/osa, jotta hinta saataisiin järkeväksi.

Aikaa kiinnostuksesta on tasan ensi viikon alkuun ma tai tiistaihin.

Eli pestään lämpösellä vedellä 60ast? 3000barin paineella. Ruosteet saa kyytiä ja muu töhkä, eikä pitäis venyttää peltejä niinkuin hiekka.

Eli melko varmat ilmoittautuu mulle halukkuuden.

Nyt olis pari autoa menossa pesuun, mutta vielä pitäis saada lisää.

0400-515209

Yksi halukas tullut lisää.

Link to comment
Guest Toheltaja

niin miekin muistelen, että kaikki muu lähtee paitti rokonarpiset kohdat. Sinänsä ajankohta o vähän huono, porvoosta peltipuhtaaks pestynä 50km suolattuja teitä kotiin, kylmään talliin ei kuulosta kauheen hyvältä. Pitäis saada maalattuakin...

Link to comment

Oma koppa (kuplan...) puhallettiin kuukausi sitten. Lopputulos on uskomaton. Ruosteet,massat ja muut töhnät lähtivät 98 %:sesti. Luulin koria vähäruosteiseksi mutta puhallus paljasti totuuden. Hitsattavaa on mutta nyt ei täydy räkiä migillä ruosteista peltiä. Jos mainitsemasi Porvoolais-firma sijaitsee Urakoitsijantiellä voin ehdottomasti suositella sitä. Heillä on töissä autoharrastajia ja he tekevät töitä kuin omiin projekteihinsa. Puhalluksesta voin mainita että mm. pelleissä ei ole minkäänlaisia muotovaurioita ja niissä on luettavissa valssaamon leimat.Puhallustapoja on useita,korkeapainevesi,vesipuhallus kera hiukan hiekkaa ja hiilihappojääpuhallus jossa pelti puhalletaan puhtaaksi korkealla ( n.-70 c.)pakkasella ja paineella. Menetelmällä voidaan mm. puhdistaa käynnissä olevia sähkömoottoreita. Puhalluksen jälkeen korin voi tietenkin kuljettaa peitettynä kuiviin tiloihin jolloin se ei ruostumaan. Menetelmistä voitte lukea lisää tämän kuun Tuulilasi-lehdestä jossa käydään läpi Vanaja-Racing Teamin Endurance-Calibra kilpurin tekoa. Puhalluksen kustannukset saattavat alkuun tuntua hurjilta mutta kun lasket paljon säkki neekerintussuja ja katkenneita kynsiä kera lukuisten talli-iltojen maksaa niin kuka säästää...?.Ota huomioon että ruiskulla pääsee paikkoihin joihin oma käsi ei yllä.Suosittelen!.

Link to comment
Guest Toheltaja

sepä tuossa kiehtoo ku ei tartte viikkotolkulla tohottaa hiekan kanssa, niinku viimekesänä... Puhallettiin 2 autoa ympäriinsä pellille, ja kolmannesta suurin osa kuoresta. Hiekkaa meni yks traktorin peräkärryllinen, ja aikaa viikko. Päivät ei olleet suinkaan 8 tuntisia, vaan tentiin niin pitkään ku näki, ja mää pimeessä sitte pohjamaalasin mitä päivällä saatiin puhtaaks. Eli jos yhden auton pellille peseminen maksaa vaikka 400-500€ on se aika pieni raha verrattuna hiekkapuhalluksen vaivaan...

Link to comment

Elikkäs kolmen viikon päästä mahdollista tehdä tuota. Tekevät täytehommina elikkäs ei oikein tiedä koska valmista.

Hinnaks sai 150e + alvi eli ei ihan halpaa.

Koko kupla kaikkinensa vissiin menee 5-6 tuntia? Mites oli Beex64, mitä kaikkea siinä hönkästiin?

Link to comment

Mobilistissa oli juttu sitikkalehden artikkelista jossa rättäri on käytetty sinkitysaltaassa ja Galvanoimis Oy Pirkkalassa lupaakin käsitellyille koreille 30 vuoden ruostumattomuustakuun. Altaaseen mahtuu kerralla kaksi rättäriä joten sinnehän pulahtaisi hyvin junis taikka pallokeulakin..

Link to comment
Guest Mika Raussi

Se on eri peli sillon kun sinkin päälle aletaan maalaamaan. Tuskin ihan kuka tahansa maalari sitä rupee edes tekemään. Mahdollisesti sen sinkityn korin pitää myös seisoa jossain vuoden tai pari ennen maalaamista.

Link to comment

Pinta vaatii ns. hiekkapesun elikkäs kevyen puhalluksen.

Puhallusaineita: Luonnonhiekka, alumiinioksidi & silikaatit ym..

Raekoko 0,2-0,5mm.

Suutinpaine 0,2-0,3MPa.

 

Siinä vähä kirja tietoa, en ole kovinkaan perillä Galvanointi oy :n prosessista mutta päteepi sinkatun maalamisen valmisteluun noin yleensä..

Link to comment
Guest Mika Raussi

Mutta kuumasinkkiin ei kannata koppaa lähettää jos ei taho sitä rusetille. Ei ne kuulemma osaa dipata peräkärryjäkään tarpeeks nopeesti, niin mitänähän kävis sitten vaikka junikselle.

Link to comment
Guest ritariässä

mersuissaki 30 vee ruostetakuu ja mm palkit ja jousitolpat ruostuilee ovista puhumattakaan. siit vaan sinkatut rättärit etelän suolasille hehäteille suolasumuun 30 vuodeksi ja katotaan onks ruostetta...

Link to comment

eikai harrasteauto mitään sinkitystä tarvi. kunnon pohjatyöt, hyvä maali ja lakka päälle ja joskus pestä ja vahata niin kestää yhtä kauan kuin harrastuskin. sitikat onkin jo aivan oma juttunsa, nehän on tehty vanhoista sardiinipurkeista. näkeehän sen jo kaukaa, ettei ne oo autoja

Link to comment

Vois olla junis myös aika rutussa, jos survotaan tohon 1,65m leveeseen railoon sinkittäväksi... ;o)

 

Rungon sinkitys ei ois mikään tyhmä idea miun mielestä. Kaverilla on kohta 15v ollu paljas sinkattu pohja ja on kuin uusi edelleen...

Link to comment
Guest Jani Antikainen

Tuttava oli sinkinnyt hiljattain bemarin etuakselipalkin. Kuulemma sitä oli käytetty ensin jossakin hapossa, jotta ruoste ja epäpuhtaudet irtoaa. Sen jälkeen dipattu sinkkialtaaseen. Umpinaiset kotelot kuulemma ei kestä tätä käsittelyä.

Link to comment

Umpinaiset kotelot?

Mä sinkitytin juurikin Galvanointi oy:ssä noin 10 vuotta sitten uisteluveneen varusteluun tarkoitettuja metallirakenteita jotka on siis umpinaisia koteloita.

Ne on elänyt ulkona ton 10 vuotta eikä minkäänlaista ruostumista ole nähtävissä.

Zysteemit on ainevahvuudeltaan 1,0-1,5mm.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...