Jump to content

Emerald kustom


Recommended Posts

Posted (edited)

Marraskuussa 2014 sorvinhakumatkalla nähty kupla oli pakko hakea pois seuraavanana päivänä,kun "sai niin halvalla". Ja pitkäänhän olen kupla projektia haaveillut. Nyt siis työn alle,vaikka ruosteettomimpia varmaan olis löytynyt,tämä jotenkin kolahti. Tämä on siis minun ensimmäinen kupla projekti,vaikka olen hiukan niitä aikaisemmin korjaillut. Tämä on hyvää vastapainoa vanhan talon remontoinnille ,missä me 3 lapsen ja vaimon kanssa asumme. Siispä intoa täynnä purkuhommiin,suunnitelmana entisöinti, ja mahdollisesti museokatsastus. Kori olikin hitsattu koko matkalta repsikan puolelta kiinni pohjalevyyn,joten hiukan ylimääräistä jumppaa. Muuten auto osatäydellinen,alkuperäinen ja 20 vuotta seissyt . Ainoastaan istuinpäälliset vaihdettu 80 luvulla ,ovipahvit kuiteskin alkuperäiset.Auton korin alakulmista löytyi pään kokoiset kimpaleet sikaflexiä,oli yllättävän siististi muotoiltu lämpökotelon näköiseksi 😄 . Kimpaleet kun poistin ,niin alta paljastui kokonaan hävinneet lämpökanavien sisäpuoliset kulmat. Taas oli hiukan katsastusinsinööriä juksutettu 🙂 ,ihme kun on saanut joskus leiman paperiin,tämä siis ennen vuotta 95 tehty. Oikeastaan se kuitenkin ihan samantekevää,olihan tarkoitus kuitenkin vaihtaa kaikki alaosat koriin.

post-2953-0-73360500-1429124137_thumb.jpeg

post-2953-0-54445700-1429124158_thumb.jpg

Edited by 68teevee
Posted

Talliin väsäsin telineen korille,ja rupesin sitä purkamaan. Varmistin korin liikkumattomuuden oviaukkojen tukien lisäksi tukemalla ristiin a-plareista alhaalta ylös b-pilarin yläosaan,ja toisinpäin.Sitten kaikki yhteen keskeltä. Tuli tosi jäykkä ,tarkoituksena purkaa peltejä pistehitsejä aukomalla enemmänkin.

post-2953-0-48634800-1429125517_thumb.jpg

post-2953-0-65884500-1429125539_thumb.jpg

post-2953-0-09368700-1429125980_thumb.jpg

Posted

Keulapalan olisi tietysti saanut kokonaisuudessaan uuden mutta ajattelin korjata vanhan irroittamalla osat toisistaan. Nämä laitoin sitruunahappokylpyyn,ja huuhtelun/kuivauksen jälkeen kuivumaan . Uskomaton määrä ruostetta oli noissa pistehitsattujen peltien välissä. Bilteman pistehitsireikäsahoja on kulunut aikas paljon,on kyllä hyvä työkalu. Vanhat pellit on helppo saada takaisin prikulleen samaan kohtaan kuin aikaisemmin.

post-2953-0-35472600-1429126462_thumb.jpg

post-2953-0-68646300-1429126509_thumb.jpg

post-2953-0-54202800-1429126527_thumb.jpg

post-2953-0-33776200-1429126570_thumb.jpg

post-2953-0-24969500-1429126605_thumb.jpg

post-2953-0-46250700-1429126630_thumb.jpg

Posted

Oli pakko irroittaa myös tuulilasin alapuoleinen pelti,jotta saa tuon ilmasuppilon korjattua ja pelllin alapuolen siivottua kunnolla.

post-2953-0-48589500-1429127428_thumb.jpg

Posted

Lämpökanavat tuli hommattua uudemman malliset (kantikas sisäpuoli ja mattolista väärinpäin),oli "pakko" muuttaa sisäpuolen kylki pyöreäksi,niinkuin alkuperäinen.Samaten puuttuvat  etujalkatilan tuuletus räppänöiden luukut ja niiden "kiskot" täytyi tehdä. Tarkoitus on vielä ruiskuttaa epoksia ohuella letku/suuttimella lämpökotelon sisäpuolet kunnolla.

post-2953-0-06273800-1429127678_thumb.jpg

post-2953-0-85808100-1429127760_thumb.jpg

post-2953-0-02234800-1429127813_thumb.jpg

post-2953-0-74469500-1429127848_thumb.jpg

post-2953-0-71047000-1429127872_thumb.jpg

post-2953-0-48209100-1429127918_thumb.jpg

  • Like 2
Posted

Koria käytin pohjalevyn päällä,ja kanavat sai oikean paikan sähkölinnun kakattavaksi.Tosiaan,pohjalevy vielä tekemättä,olosuhteiden pakosta jouduin aloittamaan korista.

post-2953-0-46496900-1429128621_thumb.jpg

post-2953-0-66103700-1429128664_thumb.jpg

Posted

Tuon etujalkatilan tarvike etupellin alaosan kerkesin hitsaamaan jo tuohon vain huomatakseni että ei se sovikaan papillonin hatun yläreunan muotoon tarpeeksi hyvin,joten se pois ja vanhaa alkuperäistä hapottelemaan ja korjailemaan. Olin kyllä jo tuohonkin muutamia tunteja kuluttanut,esim. siirtämällä pitkien valonvahtajan syvennyksen tarvikepeltiin.

post-2953-0-99035900-1429129245_thumb.jpg

Posted

Sitten täytyikin jo maalata peltiä,jottei rupea ruostumaan . Eli lopullinen putsaus maalin jämistä ja törkyistä erilaisilla laikoilla.Sen jälkeen peittaus fosforihapolla ja vielä kerran harjalaikkaa. Sitten pohjaepoksi ja melkein samantien hiomaväri päälle tartunnan varmistamiseksi.

post-2953-0-74318500-1429130198_thumb.jpg

post-2953-0-14314200-1429130222_thumb.jpg

Posted

Huippu työtä! Ihmeen terävä oli tuo etupään tulipellin muoto joka vastaa napoleonin hattuun, näkee kaukaa jo että jää rako ylhäälle.

 

Omaan tein saman tempun, että vaihdoin sen alapään mutta siinä tarvikepellissä oli ihan ok lähtökohta.

Posted

Joo,en tiedä miksi en huomannut sitä rakoa ensimmäisellä kerralla kun sovitin pohjalevyyn,vaan innokkaana hitsasin sen tarvikkeen kiinni lämpökoteloihin. Tuon alapellin irroitin kokonaisesta tarvike seinästä,olis pitäny jättää sivuun kokonaan. Mutta tuo orkis korjattuna on paljon parempi,(ja nukkuuhan paremmin,kun tietää että on täysin alkuperäistä vastaava,vaikka nuo jääkin piiloon :D )

Posted

Juu sama on ollut välillä mielessä pitääkö ottaa vielä irti koko seinä ja irroittaa pihalla makaavasta raadosta originaali ja tehdä siitä korjaamalla. Paremmassa kunnossa se on kuin mun projektin alkuperäinen vaikkakin vähän eri vuosimallieroa löytyy.

Posted

Mitä tuo maali on jota vedellään vaikka ei oo kokonaan hitsattu vielä?

Posted

Mitä tuo maali on jota vedellään vaikka ei oo kokonaan hitsattu vielä?

Maalasin pohjaepoksilla ensin, ja pienentauon jälkeen hiontavärin.Paljas pelti kun tuppaa ruostumaan heti kun on hiottu peltipintaa,maalin poistoaineella kun ottaa pois maalit , alkuperäinen sinkitty pinta voi olla lämmitetyssä tallissa vaikka kuinka pitkään ennen kuin lähtee ruostumaan.
Posted

Maalasin pohjaepoksilla ensin, ja pienentauon jälkeen hiontavärin.Paljas pelti kun tuppaa ruostumaan heti kun on hiottu peltipintaa,maalin poistoaineella kun ottaa pois maalit , alkuperäinen sinkitty pinta voi olla lämmitetyssä tallissa vaikka kuinka pitkään ennen kuin lähtee ruostumaan.

Tosin maalattu hiontamaalipinta täytyy suojata vaikka muovilla,ettei paskotu muita loppuja tehdessä.
Posted

Toisaalta hiekkapuhallettu pinta säilyy kuivassa tallissa ilman mitään maaleja vaikka kymmenen vuotta ruostumatta. Hitsatut kohdat on heti pintaruosteessa jollei putsaa ja maalaa heti. Harjalaikalla ja suihkaus pohjamaalia kilikalista. Ja hyvää pohjamaalia saa automaalikaupasta ja täyttävät siellä kilikaliin. Ei tarvii ruiskua peseskellä.

  • Like 1
Posted (edited)

Toisaalta hiekkapuhallettu pinta säilyy kuivassa tallissa ilman mitään maaleja vaikka kymmenen vuotta ruostumatta. Hitsatut kohdat on heti pintaruosteessa jollei putsaa ja maalaa heti. Harjalaikalla ja suihkaus pohjamaalia kilikalista. Ja hyvää pohjamaalia saa automaalikaupasta ja täyttävät siellä kilikaliin. Ei tarvii ruiskua peseskellä.

Paljaan hiotun peltipinnan puhdistuksessa(jos ollut paljaan pitempään) ennen maalausta on hyvä käyttää apuna peittausta,eli esim. fosforihappoa. Pintaruosteet lähtee melkein välittömästi,ja vaikeatkin paikat puhdistuvat mihin laikoilla tai puhalluksilla ei pääse. Ruiskua voi pitää vaikka 10 litran kannellisessa tinneri purkissa,rautalanka ruiskuun että sen saa ongittua helposti upoksista. Kansi vaan tosi hyvin kiinni.Minulla on 30 vuoden kokemus maaleista,liimoista ja pintakäsittelystä, aikas paljon on tullut opittua kantapäänkin kautta ;) . Edited by 68teevee
Posted

Tämän päivän puuhaa,aikamoinen palapeli . Huomenna täytiyy vielä siistiä tinaukset.Kas kun näitä kohtia ei kukaan valmista korjauspelteinä. Luulis olevan kysyntää.

post-2953-0-07104000-1429387324_thumb.jpg

Posted

Tänään sain leikattua sisälokasuojan palan pois,pistän sittiskylpyyn ja korjaan sen. Saishan näitäkin  uusiotuotantona,mutta eikös se ole hankala kohdistaa oikealle kohdalle. Korin kiinnityspisteet täytyy olla hyvin kohillaan. Vanhan saa ainakin täsmälleen samaan paikkaan.

post-2953-0-54060900-1429554671_thumb.jpg

post-2953-0-43625700-1429554692_thumb.jpg

  • Like 1
Posted

Tänään sain leikattua sisälokasuojan palan pois,pistän sittiskylpyyn ja korjaan sen. Saishan näitäkin  uusiotuotantona,mutta eikös se ole hankala kohdistaa oikealle kohdalle. Korin kiinnityspisteet täytyy olla hyvin kohillaan. Vanhan saa ainakin täsmälleen samaan paikkaan.

 

post-2953-0-47119000-1429556729_thumb.jpg

Posted

Taas hälppäs läheltä rannevaltimoo,onneks meni ohi.Pikkurälläkässä kiinni messinki harjalaikka.Sillä putsasin takasisäloksun pintaa ja NAPS!!! Pellin reunasta nappas oikeen kunnolla ja lähti käsistä. Siitä hihaanpuristaan kättä niin maan pirusti.Siihen jäi junnaamaan hihaan ja hetken aikaa meni ennen kuin tajusin repiä töpselin irti.Nyt on syy kyllä ittessä,kun en laittanut teräsuojaa ja apukahvaa.Kyllähän nää vaarat tietysti tiedostaa,mutta eipä tuo rälläkkä mahdu mihinkään väliin kun siinä on kiinni kahvat sun muut. Sainpas kuitenkin jotain aikaiseksikin ,sisäloksun vahviketta työstin.

post-2953-0-39969700-1429704296_thumb.jpg

post-2953-0-41897200-1429704319_thumb.jpg

post-2953-0-87203800-1429704333_thumb.jpg

Posted

Noi ei oo kivoja tosiaan! Onneksi naarmulla selvis.

 

Onko tuo vasempi ennen-kuva jo hapotettu vai ennen mitään toimenpiteitä? Ja sitten kylvyn ja vesihuuhtelun jälkeen, pysyykö ruostumatta ilman pintakäsittelyä että saa siinä välissä tehdä rauhassa peltityöt ja sitten siivota peltipuhtaaksi samalla kun sauman siivoaa alas?

Posted (edited)

Juu,oli sittis kylvyssä,mun mielestä ei sillä niin kauheesti ole väliä vaikka rupee pikku hiljaa ruskettumaan.Sitten ennen maalausta 120 lamellilaikkaa ja sieltä mistä laikalla ei saa niin fosforihapolla loput pois. Noi pistehitsin välit on aikas hankalia,sinne oon sumauttanu ennen liimaamista paukkupullosta pohjamaalia vakkei se siellä paljoa autakkaan. Ne peltien saumat on hyvä saumata korikitillä umpeen ettei rupea ruostumaan heti.

Edited by 68teevee
Posted

Kevyt puhalluskin tietysti hyvä juuri ennen maalausta. Mutta kun jatkuva silloin tällöin puhallus mahdotonta mun tallissa,niin käytän tätä konstia. Mutta kokonaisuudessa nää on tehtävä osissa osa kerrallaan, muuten liian pitkään pelti paljaana. Kyllä paljon työtä sääästää jos koko auton pystyy puhaltaan ja pohjamaalaa ensin ennen kuin alkaa peltitöihin,mutta silloinkin jää aina jonnekkin väliin ruostetta. Joka paikkaan ei puhalluksella pääse. Tässä projektissa on peltiosia aikas paljon purettu irti toisistaan jolloin ne on päässyt kyvettään sitruunahapossa,ainoastaan sisäkaton ja takalattian alusen joudun puhaltaan.

Posted (edited)

Olen kuullut ,että uudempien autojen valmistuksessa käytetään pistehitsattujen saumojen/peltien väliin jotain "teippiä" ,joka ei haittaisi pistehitsausta ja antaisi hyvän korroosiosuojan. Tietääkö kukaan mistä on kyse? Itse hiukan epäillen.

Edited by 68teevee
Posted

Teipistä en ole koskaan kuullu, mutta sinkkipitoista pistehitsi primeriä käytän itse kaikissa piiloon jäävissä alueissa mitä maalit ei enää myöhemmässä vaiheessa tavoita.

 

U-pol zinc rich weld through primer. Automaaliliikkeestä. Mulla on ollut kuukauden verran kokeilussa pihaoloissa pellinpala jonka puoliksi puhalsin ja puoliksi hioin toiselta puolelta ja vedin tuon pintaan. Toinen puoli jäi pellille. Näyttää ihan hyvältä edelleen paitsi peltikirkas puoli on ruskea jo.

 163o-500x500.jpg

Posted (edited)

Teipistä en ole koskaan kuullu, mutta sinkkipitoista pistehitsi primeriä käytän itse kaikissa piiloon jäävissä alueissa mitä maalit ei enää myöhemmässä vaiheessa tavoita.

 

U-pol zinc rich weld through primer. Automaaliliikkeestä. Mulla on ollut kuukauden verran kokeilussa pihaoloissa pellinpala jonka puoliksi puhalsin ja puoliksi hioin toiselta puolelta ja vedin tuon pintaan. Toinen puoli jäi pellille. Näyttää ihan hyvältä edelleen paitsi peltikirkas puoli on ruskea jo.

163o-500x500.jpg

Kuulostaa hyvältä ,jos on kuukauden ollut pihalla. Onko siis sadellut paljon?Tuo sinkkiprimer maali on varmaan sitten hyvä,minulla on muista (sinkki paukkupullomaaleista)vähän huonoja kokemuksia,olisiko tuossa kuivaaine pitoisuus korkeampi? Olen kanssa käyttänyt automaali kaupasta haettua pohjaprimeria,sen päälle voi maalata epoksilla huoletta,ei keitä. On vaan erittäin ohutta. Tarttuvuus ei tosin niin hyvä kuin epoksissa. Täytyy kokeilla tuota pistehitsien väliin. Olikos sulla kupla kanssa nyt työn alla? Edited by 68teevee
Posted

On satanut aika paljon ja kun laitoin pihalle niin oli vielä vähän luntakin maassa ja varmasti on pellinpala saanu olosuhdevaihteluita tarpeeksi. On se vieläkin pihalla, voisi vaikka jättää kesän yli vielä niin saa kuumaa ja kosteaa vaihtelua.

 

Ei tämäkään kulutusta kestä hyvin mutta niihin paikkoihin mihin tätä laittaa niin ei sinne sorat sun muut pääsekkään hakkaamaan.

 

Mulla on tuo "Kupla -61 Topi" projekti meneillään. Muutama projektiketju tästä alaspäin.

  • Like 1
Posted

Noi ei oo kivoja tosiaan! Onneksi naarmulla selvis.

 

Onko tuo vasempi ennen-kuva jo hapotettu vai ennen mitään toimenpiteitä? Ja sitten kylvyn ja vesihuuhtelun jälkeen, pysyykö ruostumatta ilman pintakäsittelyä että saa siinä välissä tehdä rauhassa peltityöt ja sitten siivota peltipuhtaaksi samalla kun sauman siivoaa alas?

Nää on ollut yli 2 kuukautta sittiskylvyn jälkeen maalaamatta,ei ole juurikaan ruskettuneet, kun ovat lämpimässä  tallissa olleet.Peittaus fosforihapolla ja harjalaikkaa ennen maalausta varmistaa ettei ruostetta jää alle,

post-2953-0-74122800-1429818149_thumb.jpg

post-2953-0-50823600-1429818164_thumb.jpg

post-2953-0-63492100-1429818179_thumb.jpg

Posted (edited)

Tietääkö kukaan pirkanmaalla toimivaa paikkaa/yritystä ,joka tekee sinkityksiä ja ottaa vastaan/tekee pieniä määriä. Olis kiva kun sais kaikki pultit ,mutterit ja osat kerralla kuntoon.

Edited by 68teevee
Posted

Nää on ollut yli 2 kuukautta sittiskylvyn jälkeen maalaamatta,ei ole juurikaan ruskettuneet, kun ovat lämpimässä  tallissa olleet.Peittaus fosforihapolla ja harjalaikkaa ennen maalausta varmistaa ettei ruostetta jää alle,

Näyttää hyvältä! Levitätkö fosforihapon sivelemällä vai ruiskuttamalla ympäri osaa? Huuhdellaanko sekin vedellä ja sitten harjalaikkaa vielä perään?

Posted

Näyttää hyvältä! Levitätkö fosforihapon sivelemällä vai ruiskuttamalla ympäri osaa? Huuhdellaanko sekin vedellä ja sitten harjalaikkaa vielä perään?

Siveltimellä ehdottomasti,ei kannata pöläyttää ilmaan sumuna. tarvittaessa tietysti teräsharjaa ,isommat voi jonkinajan kuluttua pyyhkiä rätillä,kevyt huuhtelu ja töhöllä kuivaks. Harjalaikalla vähän perään. Tuo huuhtelu ei mun mielestä pakollinen jos on hyvin rätillä pyyhitty. Mutta jos olisi puhalluskaappi niin käyttäisin kyllä sitä. Jos jättää pinnan pyyhkimättä,siihen muodostuu vaalea fosfaattikerros joka kestää ruostumatta pitkiä aikoja,mutta sillon harjalaikalla on pakko pyyhkästä. Sillonkin kannattaa pitää naamaria,ettei mee keuhkoihin. Niitä missä ei ole ruostetta isommin,voi myös pestä peltipesulla(emäs) vaikka tiskiharjan kanssa, vaatii huuhtelun ja tietty mieluummin töhöllä kuivaks. Haisee vaan niin törkeän pahalle tuo ammoniakki,siinä polvet notkahtaa jos vetää kunnolla sisään. Rasvat ja ruostepöly saa kyytiä kummallakin, ja maali tarttuu hyvin.

  • Like 2
  • 2 weeks later...
Posted

Tuli haettua tämmöinen 65 varaosiksi,tästä saa jotain tapeellista peltiosaakin. Tuon kuskin puolen takaloksun kun löytäis vielä alkuperäisen kohtuu kuntoisen.

post-2953-0-88823600-1430943494_thumb.jpg

Posted

Täytyypä kokeilla,onnistuuko penkkien alkuperäisten pehmikkeiden puhdistus ja homeen poisto klooripesuaineella ja kunnon huutelulla. Sitten saunaan kuivuun ja sen jälkeen pannuhuoneeseen. Onnistuuko hajunpoisto? Onko kukaan kokeillut?

post-2953-0-22436200-1431064781_thumb.jpg

Posted

Oma kokemus on että kannattaa hankkia uudet, ei kovin hyvin onnistu vanhan elvyttäminen..teet niin hienoa työtä että tämä ansaitsee uudet pehmusteet. Tosin ne on helppo myöhemminkin laittaa kuntoon.

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...