Jump to content

Self-Made Dynamometri polttomoottorille


Recommended Posts

  • 1 month later...

Vasemmalla koneen startti jutut ja ö & v valot

Keskellä powerin ohjaus ja käämien releiden ohjaukset

Oikealla pakokaasu imureiden ohjaukset

Rotta uupuu vielä, muuten olis remelit kohdallaan.

Tai niin se mekaaninen moottorin kaasuttamiseen vaijerit uupuu (kuvassa vielä vanha sähkönen keinuvipu vasen lohko oik ala nurkka)

 

Edit, vattu että tuli surkea kuva! zorry....

post-37-0-26075400-1497373563_thumb.jpg

Edited by P_Valtonen
  • Like 1
Link to comment
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Pientä edistymistä tällä rintamalla, kun muut hommat ahistaa

 

- 24v releohjaus Telman eri käämeille valmis

- Telman 0-24vdc 4x30A kaapelointi valmis

- Pulpetti sähköineen valmis

 

Nyt puuttuu mm;

- 12v moottorin ohjaukset ja merkkivalot penkin päästä (boksi)

- Kaasuvaijeri homma ahistaa. Pneumaputki + pianolanka ei toimi. Oikea vaijerikuori + pilkkisiima ei toimi. Ideoita mekaanisen toteutukseen? Kävi mielessä pneumatiikalla toteutennuna, mutta toimivuus epäselvää tälläkin

- kytkimen toiminta. Jättääkö suoraan käytöstä pois, vai tekeekö pneuma toimisen?

- Mites turvapiiri? Kun lyö hätäseistatin pohjaan niin; koneen syttyohjaus poikki + Telman ohjaus nollille + kytkin "pohjaan". Muuta?

-kaikki tiedonkeräykseen liittyvä

Edited by P_Valtonen
  • Like 2
Link to comment

Tuli samalla siivottua tallia, jotta testi paikan ympäristö olis käyttökelpoinen. Lahden hörhö kävi tänään tallissa ja kommentti "tännehän mahtuu nyt kävelee sisään" kertonee tallini aikaisemmasta ns täyttöasteesta jotaki :)

  • Like 1
Link to comment
  • 2 years later...

Tuossa on ylärivissä nopeus ja rpm tiedot

Alarivissä taas Telman virta & jännite.  Sekä lambda ja pakokaasun lämpö

 

Vedon aikana tulee mittarien alle teho etc data käyränä.

Lopuksi saa ns normaalin ns dynolapun ulos (perhana printteri unohtunu setupista kokonaan)

 

Tuolla rpm tiedolla en tee mtn, mutta en oo keksiny miten saa pois.

Telman tiedot on etten paista jarrua (eri kuormat ajettava eri käämi määrällä)

 

Edited by P_Valtonen
  • Like 1
Link to comment
  • 4 weeks later...

Dodiin

 

Eilen sitten saatu penkin lapsentaudit sitte tasolle että päästy tekee muutama veto.

 

Nyt tehty töitä vain inertia puolella. Ja selvästi havaittavissa "lievää" kalibrointi tarvetta vielä olevan.  😄

Eilen juttelin illalla Woimatallin hepun kanssa ja sain vinkit missä tuo 10x teholukema johtuu softan asetuksissani. Ne nyt korjattu ohjeiden mukaan.

Eli huomenna tää inertia puoli ollee kunnossa.

 

Toivottavasti tunnit riittää myös sähköjarrun kalibrointiin.

 

 

veto 500jp.jpeg

Edited by P_Valtonen
  • Like 5
Link to comment

Hyviä koneita on tulossa. Otaksun että kuvassa kerroin on jo korjattu. 😄

 

Miten aiot mitata momenttia sitten kun sähköjarru pelaa?

 

Itelläkin jarrupenkki edistyy kovaa vauhtia, tosin se on mopon moottorille tarkoitettu ja momenttia mitataan venymäliuska-anturilla.

Link to comment
13 hours ago, P_Valtonen said:

Dodiin

 

Eilen sitten saatu penkin lapsentaudit sitte tasolle että päästy tekee muutama veto.

 

Nyt tehty töitä vain inertia puolella. Ja selvästi havaittavissa "lievää" kalibrointi tarvetta vielä olevan.  😄

Eilen juttelin illalla Woimatallin hepun kanssa ja sain vinkit missä tuo 10x teholukema johtuu softan asetuksissani. Ne nyt korjattu ohjeiden mukaan.

Eli huomenna tää inertia puoli ollee kunnossa.

 

Toivottavasti tunnit riittää myös sähköjarrun kalibrointiin.

 

 

veto 500jp.jpeg

Mitäpä tuota muuttamaan.. Nythän se näyttää suoraan esson baarin tehot! 😂

Link to comment
3 hours ago, HSuomi said:

Miten aiot mitata momenttia sitten kun sähköjarru pelaa?

 

Vakot katumosat mennee ihan pelkällä inertialla. Sitten kun tehot kasvaa liiaksi (kone kerää kierrokset liian nopeasti), pitää inertian lisäksi alkaa jarruttaa Telmalla ajon aikana. Laitteisto toki kerää datat automaattisesti, kun vaan softasta se määritellään (täppä ruutuun). Paniikki ratkasuna on että tuolla on moottoripyörän penkki hankittuna puoli-ilmasiksi. Ja tän vois laittaa vaihdelaatikon toiselle puolelle lisämassaksi, jos nykynen inertia ei ritä mitenkkään ja sähköjarrun kanssa tulee ylitsepääsemättömiä ongelmia. Tavote siis että sähköllä loput, ja tää prätkälaite jää reserviin. 

 

Telman tehonsyötön hierominen kohdalleen onkin sitten haastavampi juttu. Homman voi tehdä automaattisesti, niin että asettelee taajuusmuuttajaan sopivat arvot. Esimerkiksi vakio taajuudet ja niille rampit. Kun ajo alkaa, niin laittaa noi automaattisesti kelaantumaan inertian kaveriksi. En jaksa uskoa että tän saa toimimaan oikein ihan äkkiä. Joka kone teholle pitäs olla omas asetukset. Toki jos tekis vain 150hp koneita, niin sillon tää ei olis ongelma.

 

Toinen vaihtoehto puoli-automaattisesti, tää hieromisen alotan tänään:

Tamun ohjaukseen aseteltu ennen ajoa joku kokemus peräinen taajuusarvo (potikan 0-100% taajuusohjaus vaikka 35% ja käytössä Telman neljästä käämistä vaikka 2kpl). Tamuun ajeteltu joku järkevä nousu aika min-max taajuuteen (vaikka 5-10sek). Ennen vetoa laitan asrtukset kohdilleen ja kun testiajo alkaa, niin kytkimestä nasautan poweriin nousemaan ohjeeen mukaan. Kun veto on loppu, niin ohjaan koneen tyhjäkäynnille & samalla ohjauskytkimestä Telman powerin ajan niopealla rampilla nollille.    

 

Kolmas taas 100% käsipelillä.

Eli kierrosten kasvaessa nostan potikalla vaan vastusta, jotta veto kestää tarpeeksi kauan aikaa. 

Tässä voi tulla ongelmaksi Telman mangneettikentän hidas reagointi. Eli tulee väännettyä tehot yli ja sitten kun Telma tulee perässä, se kyykkää moottorin.

Telmassa kuitenkin vaatimattomasti 1600NM jarrutusvoima 🙂   Vaan kai se kokemuksella vois tämkin hanskata

 

Eli ohjaustapoja on useita. Kokemus opettaa mikä noista toimii ja parhaiten, Nyt vaan saatava kalibroinnit kuntoon (Penkitys kone myyty ja rahat jo saatu aikaa sitten. Ostajalle kiitos ymmärryksestä)

 

Ny kaffet naamaan ja talliin 

Edited by P_Valtonen
  • Like 1
Link to comment

Inertiaa ei. Jos tietäs oikean arvon, niim sen vois syöttää näppilsellä. Telman tää inertia arvo on valitettavasti tuntematon. Vedeträvä hepat ja korjattava sen mukaan arvoa. 

 

 

Tuon voima-anturin arvo taas on jo kalibroitu muuntimelle 9 x 180.mm kuplan vauhtiksella 😁

Tässä vielä muuntimen 0-10V arvo kalibroitava tiedonkeruun suuntaan.

Edited by P_Valtonen
Link to comment
On 12/4/2019 at 5:31 PM, P_Valtonen said:

 Telman tää inertia arvo on valitettavasti tuntematon. 

 

 

 

 jostain löysin telman inertia arvon mutta telmassa pitää ottaa huomioon myös sekin että se pyörittää ilmaa samalla ku se pyörii joka lisää inertiaa. omassakin dynossa lasketiin rullien ja yms inertiat ja siihen lisättiin telman inertia ni alhaisempia lukemia anto mitä piti. ei auttanu muu ku ajaa toisessa dynossa ja kaliproida sen tuloksilla.

Edited by jaketech
Link to comment

Eikö telmaa voi ajaa piiitkällä rampilla invertterillä? Tällön voi inertian vaikutuksen kokolailla unohtaa. Omaan penkkiin tulee niin.

Jaa mutta eipä sitä telmaa varmaan pysty säätämään kuten 3 vaihe mottia... Voi olla vaikeaa jos inertiaa ei tiedä.

Link to comment
15 hours ago, HSuomi said:

Eikö telmaa voi ajaa piiitkällä rampilla invertterillä? Tällön voi inertian vaikutuksen kokolailla unohtaa. Omaan penkkiin tulee niin.

Jaa mutta eipä sitä telmaa varmaan pysty säätämään kuten 3 vaihe mottia... Voi olla vaikeaa jos inertiaa ei tiedä.

Tuo piiiitkä olis yksi vaihtoehto. Ei vaan mulle sopiva. Kuitenkin vaikutusta tulee tavalla tai toisella mittaustulokseen

.

Mutta mulla tässä softassa inertialle oma arvo, joka otetaan huomioon matemaattisessa lskennassa. Laitoin aluksi siihen limpun painon (80kg) ja siksi ekan vedon arvot oli mitä oli. Nyt siinä suuntaan oikea, samaten "rullan halkasia" on oikea.

Nyt vedot kaikki ollu ilman sähköä ja kerrointa on muutettu, jotta saan vakio koneella ulostuloksi 50hp

Kun tuo kohdalaan alan vasta laittaa sähköä sisään

Link to comment

Aikasempi kaasari vaati kyykky kohdan ylitykseen kaasulla kikailua. Tää nykynen pict34 ja vetää suoraan tyhjältä maksimiin kun vaan polkasee ns lapun lattiaan. Äsken tein 4 viimestä vetoa uudella kaasarilla ja tehojen arvot oli 49.3hp ja 50.1hp ikkunassa 😁 Tarkkaa on ...

 

Tuo testimosa vietävä sunnuntaina ostajalle. 

 

Huomenna teen lambdan kera vielä pari vetoa, laitan remmin päälle ja testaan vielä sen vaikutuksen

20191206_190647.jpg

Edited by P_Valtonen
  • Like 1
Link to comment

Päivitystä:

 

Mosa toimitettu ostajalle, seuraavaksi 76/94 työnalle.

 

Remuli testattu, mutta joku remmi luisteli liikaa. Testaan tätä myöhemmin, kun on tulossa yksi 1600 vakio kevääksi

 

Lootan etupään kiinnitys löysty. Nyt loota liikkuu penkissä 10-20mm hokey-stikki päästään ylös alas. No hoituu kiristämällä se ongelma.

 

Vetonivel lootan päästä heitti rasvat seinään kauniille kaarelle.....

 

Sähköjarrun kanssa takapakkia. Tuntuu hyvin jarruttavan, ei siinä mtn. Mutta vetää samalla PC'n kierroslukutietoon kaikien häiriöiden äidin. No takataskussa 3 tapaa sen poistoon. Ne kokeillaan, sitten vasta tarve alkaa koskemaan johdotuksiin

 

5 litran jerrykannu tilattu, johon juotettu liittimet. Ei tarvia enää irtokanistereiden kanssa kikkailla. Tosin tuommonen 5litraa tuntuu meneväs aika haipakaa testien aikana.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Ja heti perään seuraava versio.  Pumpputunkki version kasaan painuminen ei ollu hyvä. Vaati liikaa voimaa, kun hitsatessa veteli pikkusen

 

Kakkosessa ns sammakkotunkki, jolla alas saa vedettyä tason, jotta pukin saa koneen alta pois, jotta saa valuma altaan koneen alle.

20191223_184439.jpg

  • Like 2
Link to comment
  • 2 years later...

Dyno ollu hetken käyttämättä. Tässä on inertia massaa liian vähän, josta johtuen mittaus sessio jäi turhan lyhyeksi. Tuossa yhdelle tuttavalle tuli muutto Heinolasta Sawoon ja ostin koko hältä kasan rompetta. Mukana oli moottoripyöräkäytössä ollu inertiajarru. Tämä tarkoitus liittää vaihdelaatikon toiselle puolelle.  

 

Kun viimesillä dynä ajoilla oli pari läheltä piti juttua pensan kanssa. Havaihduin että jos tuolla autotallissa pääsee punanen kukko karkuu, palaa koko halvatun omakotitalo. Täm takia en alakanut muokkaamaan lisämassaa kiinni, enenkuin uusi sijoitustila on muuttovalmis. Muuten vaarana, että jää tuone nykyseen tilaan "väliaikaisesti", eli maailman tappiin asti...........

 

2020 puolella sovittiin paikallisella amiksella tilan tekemisestä, niin että 2021 alussa olis ollu noutovalmis, mutta Korona tappo tän rakennus projektin. Nyt uutta viritystä ilmassa muuta kautta, toivotavasti tämä olis 2022 kesällä paikallaan.

 

Päivittelen tätä juttua, kun saan homma eteenpäin.

  • Like 2
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...