P_Valtonen Posted May 12, 2017 Author Share Posted May 12, 2017 Tähän ei tule vettä. Sähkömies jarruttaa sähköllä =) En tarvitse uutta runkoa, kun tämäkin o ollu jo vaiheessa tarpeeksi monta vuotta. Kiitos kuitenkin. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted June 13, 2017 Author Share Posted June 13, 2017 (edited) Vasemmalla koneen startti jutut ja ö & v valot Keskellä powerin ohjaus ja käämien releiden ohjaukset Oikealla pakokaasu imureiden ohjaukset Rotta uupuu vielä, muuten olis remelit kohdallaan. Tai niin se mekaaninen moottorin kaasuttamiseen vaijerit uupuu (kuvassa vielä vanha sähkönen keinuvipu vasen lohko oik ala nurkka) Edit, vattu että tuli surkea kuva! zorry.... Edited November 8, 2019 by P_Valtonen 1 Quote Link to comment
P_Valtonen Posted June 25, 2017 Author Share Posted June 25, 2017 Tuossa parempi kuva ohjaimista. Nyt tää kuvan laite kytketty. Vielä liitettävä se alapuolen keskuksen sähköihin Quote Link to comment
P_Valtonen Posted June 25, 2017 Author Share Posted June 25, 2017 Tuolla boksilla on kilohinta kohdallaan. No softa ratkaisee, eikä paketin paino..... Quote Link to comment
P_Valtonen Posted July 12, 2017 Author Share Posted July 12, 2017 (edited) Pientä edistymistä tällä rintamalla, kun muut hommat ahistaa - 24v releohjaus Telman eri käämeille valmis - Telman 0-24vdc 4x30A kaapelointi valmis - Pulpetti sähköineen valmis Nyt puuttuu mm; - 12v moottorin ohjaukset ja merkkivalot penkin päästä (boksi) - Kaasuvaijeri homma ahistaa. Pneumaputki + pianolanka ei toimi. Oikea vaijerikuori + pilkkisiima ei toimi. Ideoita mekaanisen toteutukseen? Kävi mielessä pneumatiikalla toteutennuna, mutta toimivuus epäselvää tälläkin - kytkimen toiminta. Jättääkö suoraan käytöstä pois, vai tekeekö pneuma toimisen? - Mites turvapiiri? Kun lyö hätäseistatin pohjaan niin; koneen syttyohjaus poikki + Telman ohjaus nollille + kytkin "pohjaan". Muuta? -kaikki tiedonkeräykseen liittyvä Edited July 12, 2017 by P_Valtonen 2 Quote Link to comment
P_Valtonen Posted July 12, 2017 Author Share Posted July 12, 2017 Tuli samalla siivottua tallia, jotta testi paikan ympäristö olis käyttökelpoinen. Lahden hörhö kävi tänään tallissa ja kommentti "tännehän mahtuu nyt kävelee sisään" kertonee tallini aikaisemmasta ns täyttöasteesta jotaki :) 1 Quote Link to comment
P_Valtonen Posted November 5, 2019 Author Share Posted November 5, 2019 (edited) Rolleri anturin liitos puuttuu ja sitten pääsis koekäyttää. Pikkusen jänskättää.... Hidasta on eteneminen, mutta pää asia, ettei liike lakkaa Edited November 5, 2019 by P_Valtonen 3 Quote Link to comment
P_Valtonen Posted November 5, 2019 Author Share Posted November 5, 2019 (edited) Tuossa on ylärivissä nopeus ja rpm tiedot Alarivissä taas Telman virta & jännite. Sekä lambda ja pakokaasun lämpö Vedon aikana tulee mittarien alle teho etc data käyränä. Lopuksi saa ns normaalin ns dynolapun ulos (perhana printteri unohtunu setupista kokonaan) Tuolla rpm tiedolla en tee mtn, mutta en oo keksiny miten saa pois. Telman tiedot on etten paista jarrua (eri kuormat ajettava eri käämi määrällä) Edited November 5, 2019 by P_Valtonen 1 Quote Link to comment
P_Valtonen Posted December 3, 2019 Author Share Posted December 3, 2019 (edited) Dodiin Eilen sitten saatu penkin lapsentaudit sitte tasolle että päästy tekee muutama veto. Nyt tehty töitä vain inertia puolella. Ja selvästi havaittavissa "lievää" kalibrointi tarvetta vielä olevan. 😄 Eilen juttelin illalla Woimatallin hepun kanssa ja sain vinkit missä tuo 10x teholukema johtuu softan asetuksissani. Ne nyt korjattu ohjeiden mukaan. Eli huomenna tää inertia puoli ollee kunnossa. Toivottavasti tunnit riittää myös sähköjarrun kalibrointiin. Edited December 3, 2019 by P_Valtonen 5 Quote Link to comment
HSuomi Posted December 4, 2019 Share Posted December 4, 2019 Hyviä koneita on tulossa. Otaksun että kuvassa kerroin on jo korjattu. 😄 Miten aiot mitata momenttia sitten kun sähköjarru pelaa? Itelläkin jarrupenkki edistyy kovaa vauhtia, tosin se on mopon moottorille tarkoitettu ja momenttia mitataan venymäliuska-anturilla. Quote Link to comment
mikko k Posted December 4, 2019 Share Posted December 4, 2019 13 hours ago, P_Valtonen said: Dodiin Eilen sitten saatu penkin lapsentaudit sitte tasolle että päästy tekee muutama veto. Nyt tehty töitä vain inertia puolella. Ja selvästi havaittavissa "lievää" kalibrointi tarvetta vielä olevan. 😄 Eilen juttelin illalla Woimatallin hepun kanssa ja sain vinkit missä tuo 10x teholukema johtuu softan asetuksissani. Ne nyt korjattu ohjeiden mukaan. Eli huomenna tää inertia puoli ollee kunnossa. Toivottavasti tunnit riittää myös sähköjarrun kalibrointiin. Mitäpä tuota muuttamaan.. Nythän se näyttää suoraan esson baarin tehot! 😂 Quote Link to comment
P_Valtonen Posted December 4, 2019 Author Share Posted December 4, 2019 (edited) 3 hours ago, HSuomi said: Miten aiot mitata momenttia sitten kun sähköjarru pelaa? Vakot katumosat mennee ihan pelkällä inertialla. Sitten kun tehot kasvaa liiaksi (kone kerää kierrokset liian nopeasti), pitää inertian lisäksi alkaa jarruttaa Telmalla ajon aikana. Laitteisto toki kerää datat automaattisesti, kun vaan softasta se määritellään (täppä ruutuun). Paniikki ratkasuna on että tuolla on moottoripyörän penkki hankittuna puoli-ilmasiksi. Ja tän vois laittaa vaihdelaatikon toiselle puolelle lisämassaksi, jos nykynen inertia ei ritä mitenkkään ja sähköjarrun kanssa tulee ylitsepääsemättömiä ongelmia. Tavote siis että sähköllä loput, ja tää prätkälaite jää reserviin. Telman tehonsyötön hierominen kohdalleen onkin sitten haastavampi juttu. Homman voi tehdä automaattisesti, niin että asettelee taajuusmuuttajaan sopivat arvot. Esimerkiksi vakio taajuudet ja niille rampit. Kun ajo alkaa, niin laittaa noi automaattisesti kelaantumaan inertian kaveriksi. En jaksa uskoa että tän saa toimimaan oikein ihan äkkiä. Joka kone teholle pitäs olla omas asetukset. Toki jos tekis vain 150hp koneita, niin sillon tää ei olis ongelma. Toinen vaihtoehto puoli-automaattisesti, tää hieromisen alotan tänään: Tamun ohjaukseen aseteltu ennen ajoa joku kokemus peräinen taajuusarvo (potikan 0-100% taajuusohjaus vaikka 35% ja käytössä Telman neljästä käämistä vaikka 2kpl). Tamuun ajeteltu joku järkevä nousu aika min-max taajuuteen (vaikka 5-10sek). Ennen vetoa laitan asrtukset kohdilleen ja kun testiajo alkaa, niin kytkimestä nasautan poweriin nousemaan ohjeeen mukaan. Kun veto on loppu, niin ohjaan koneen tyhjäkäynnille & samalla ohjauskytkimestä Telman powerin ajan niopealla rampilla nollille. Kolmas taas 100% käsipelillä. Eli kierrosten kasvaessa nostan potikalla vaan vastusta, jotta veto kestää tarpeeksi kauan aikaa. Tässä voi tulla ongelmaksi Telman mangneettikentän hidas reagointi. Eli tulee väännettyä tehot yli ja sitten kun Telma tulee perässä, se kyykkää moottorin. Telmassa kuitenkin vaatimattomasti 1600NM jarrutusvoima 🙂 Vaan kai se kokemuksella vois tämkin hanskata Eli ohjaustapoja on useita. Kokemus opettaa mikä noista toimii ja parhaiten, Nyt vaan saatava kalibroinnit kuntoon (Penkitys kone myyty ja rahat jo saatu aikaa sitten. Ostajalle kiitos ymmärryksestä) Ny kaffet naamaan ja talliin Edited December 4, 2019 by P_Valtonen 1 Quote Link to comment
HSuomi Posted December 4, 2019 Share Posted December 4, 2019 Mutta mistä siis mittaat sen vääntömomentin kun se telma on pelissä? Quote Link to comment
P_Valtonen Posted December 4, 2019 Author Share Posted December 4, 2019 (edited) Tolla + DAT-5025 Edited December 6, 2019 by P_Valtonen 1 Quote Link to comment
P_Valtonen Posted December 4, 2019 Author Share Posted December 4, 2019 Ny alkaa olemaan inertiapuoli suunilleen haskassa Quote Link to comment
P_Valtonen Posted December 4, 2019 Author Share Posted December 4, 2019 (edited) Tästä poistettu väärä kuva Edited December 4, 2019 by P_Valtonen Quote Link to comment
P_Valtonen Posted December 4, 2019 Author Share Posted December 4, 2019 Pientä viilausta vielä ja sitte OK Quote Link to comment
P_Valtonen Posted December 4, 2019 Author Share Posted December 4, 2019 Saakeli pitäs olla joku sähkömoottori jolla tän penkittäs. Joka veto eroaa toisistaan pikkkusen. Ero polttomoottorin toiminnassa, ei penkissä. Quote Link to comment
HSuomi Posted December 4, 2019 Share Posted December 4, 2019 Eikö voi kalibroida punnuksilla? Quote Link to comment
P_Valtonen Posted December 4, 2019 Author Share Posted December 4, 2019 (edited) Inertiaa ei. Jos tietäs oikean arvon, niim sen vois syöttää näppilsellä. Telman tää inertia arvo on valitettavasti tuntematon. Vedeträvä hepat ja korjattava sen mukaan arvoa. Tuon voima-anturin arvo taas on jo kalibroitu muuntimelle 9 x 180.mm kuplan vauhtiksella 😁 Tässä vielä muuntimen 0-10V arvo kalibroitava tiedonkeruun suuntaan. Edited December 6, 2019 by P_Valtonen Quote Link to comment
jaketech Posted December 5, 2019 Share Posted December 5, 2019 (edited) On 12/4/2019 at 5:31 PM, P_Valtonen said: Telman tää inertia arvo on valitettavasti tuntematon. jostain löysin telman inertia arvon mutta telmassa pitää ottaa huomioon myös sekin että se pyörittää ilmaa samalla ku se pyörii joka lisää inertiaa. omassakin dynossa lasketiin rullien ja yms inertiat ja siihen lisättiin telman inertia ni alhaisempia lukemia anto mitä piti. ei auttanu muu ku ajaa toisessa dynossa ja kaliproida sen tuloksilla. Edited December 5, 2019 by jaketech Quote Link to comment
HSuomi Posted December 5, 2019 Share Posted December 5, 2019 Eikö telmaa voi ajaa piiitkällä rampilla invertterillä? Tällön voi inertian vaikutuksen kokolailla unohtaa. Omaan penkkiin tulee niin. Jaa mutta eipä sitä telmaa varmaan pysty säätämään kuten 3 vaihe mottia... Voi olla vaikeaa jos inertiaa ei tiedä. Quote Link to comment
wp Posted December 5, 2019 Share Posted December 5, 2019 http://dtec.net.au/Downloads/Inertia Dyno Design Linkissä hyvä menetelmä inertian mittaukseen punnuksilla ja kellolla suuntaa antavasti Quote Link to comment
P_Valtonen Posted December 6, 2019 Author Share Posted December 6, 2019 15 hours ago, HSuomi said: Eikö telmaa voi ajaa piiitkällä rampilla invertterillä? Tällön voi inertian vaikutuksen kokolailla unohtaa. Omaan penkkiin tulee niin. Jaa mutta eipä sitä telmaa varmaan pysty säätämään kuten 3 vaihe mottia... Voi olla vaikeaa jos inertiaa ei tiedä. Tuo piiiitkä olis yksi vaihtoehto. Ei vaan mulle sopiva. Kuitenkin vaikutusta tulee tavalla tai toisella mittaustulokseen . Mutta mulla tässä softassa inertialle oma arvo, joka otetaan huomioon matemaattisessa lskennassa. Laitoin aluksi siihen limpun painon (80kg) ja siksi ekan vedon arvot oli mitä oli. Nyt siinä suuntaan oikea, samaten "rullan halkasia" on oikea. Nyt vedot kaikki ollu ilman sähköä ja kerrointa on muutettu, jotta saan vakio koneella ulostuloksi 50hp Kun tuo kohdalaan alan vasta laittaa sähköä sisään Quote Link to comment
P_Valtonen Posted December 6, 2019 Author Share Posted December 6, 2019 Joku kyykkäs moottoria ja nyt kaasarin vaihdon jälkeen näyttäs vedot tältä Quote Link to comment
P_Valtonen Posted December 6, 2019 Author Share Posted December 6, 2019 (edited) Aikasempi kaasari vaati kyykky kohdan ylitykseen kaasulla kikailua. Tää nykynen pict34 ja vetää suoraan tyhjältä maksimiin kun vaan polkasee ns lapun lattiaan. Äsken tein 4 viimestä vetoa uudella kaasarilla ja tehojen arvot oli 49.3hp ja 50.1hp ikkunassa 😁 Tarkkaa on ... Tuo testimosa vietävä sunnuntaina ostajalle. Huomenna teen lambdan kera vielä pari vetoa, laitan remmin päälle ja testaan vielä sen vaikutuksen Edited December 6, 2019 by P_Valtonen 1 Quote Link to comment
P_Valtonen Posted December 10, 2019 Author Share Posted December 10, 2019 Päivitystä: Mosa toimitettu ostajalle, seuraavaksi 76/94 työnalle. Remuli testattu, mutta joku remmi luisteli liikaa. Testaan tätä myöhemmin, kun on tulossa yksi 1600 vakio kevääksi Lootan etupään kiinnitys löysty. Nyt loota liikkuu penkissä 10-20mm hokey-stikki päästään ylös alas. No hoituu kiristämällä se ongelma. Vetonivel lootan päästä heitti rasvat seinään kauniille kaarelle..... Sähköjarrun kanssa takapakkia. Tuntuu hyvin jarruttavan, ei siinä mtn. Mutta vetää samalla PC'n kierroslukutietoon kaikien häiriöiden äidin. No takataskussa 3 tapaa sen poistoon. Ne kokeillaan, sitten vasta tarve alkaa koskemaan johdotuksiin 5 litran jerrykannu tilattu, johon juotettu liittimet. Ei tarvia enää irtokanistereiden kanssa kikkailla. Tosin tuommonen 5litraa tuntuu meneväs aika haipakaa testien aikana. Quote Link to comment
mikko k Posted December 10, 2019 Share Posted December 10, 2019 5 litraa ei riitä oikein mihinkään.. Kävin just kisa-auton kanssa dynossa ja neljässä tunnissa hukattiin 10L e85sta ja 10L kisabensaa.. 😁 Quote Link to comment
jaketech Posted December 10, 2019 Share Posted December 10, 2019 pojat ajo jokkisautolla 50 litraa savuna pihalle 😄 Quote Link to comment
P_Valtonen Posted December 10, 2019 Author Share Posted December 10, 2019 (edited) Kiitos äijille vinkistä 🙂 Pitää käydä huomenna HeMi'llä kyselee joko kerkes tekee mulle polttoainesäiliön. Jos ei, niin tuplataan pöntön koko.... Edited December 10, 2019 by P_Valtonen Quote Link to comment
P_Valtonen Posted December 20, 2019 Author Share Posted December 20, 2019 (edited) Koneen punnerrus paikalleen tuntu olevan haaste. Tein 9cm nostolla olevan pukin, jossa rullat alla Aikaisemmin piti tupsauttaa pommimaali päälle, nyt pulveri Kyllä nyt kelpaa 😁 Edited December 20, 2019 by P_Valtonen 1 Quote Link to comment
P_Valtonen Posted December 20, 2019 Author Share Posted December 20, 2019 Kuvattu romppeet ala-asennossa Quote Link to comment
P_Valtonen Posted December 23, 2019 Author Share Posted December 23, 2019 Ja heti perään seuraava versio. Pumpputunkki version kasaan painuminen ei ollu hyvä. Vaati liikaa voimaa, kun hitsatessa veteli pikkusen Kakkosessa ns sammakkotunkki, jolla alas saa vedettyä tason, jotta pukin saa koneen alta pois, jotta saa valuma altaan koneen alle. 2 Quote Link to comment
Ketsa Posted December 24, 2019 Share Posted December 24, 2019 Versio kolmoseen sähköinen sammakkotunkki ja ohjaus dynosoftalla 😁 Quote Link to comment
Pate Posted January 11, 2022 Share Posted January 11, 2022 Tämäpä erittäin mielenkiintoinen "projekti". Mitä dynolle kuuluu tänä päivänä? Pitkään huililla ollut volkkariharrastus on taas aktivoitu, ja olisi 90,5 x 78 kone jota ihan mielenkiinnosta voisi joskus penkittää. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted January 13, 2022 Author Share Posted January 13, 2022 Dyno ollu hetken käyttämättä. Tässä on inertia massaa liian vähän, josta johtuen mittaus sessio jäi turhan lyhyeksi. Tuossa yhdelle tuttavalle tuli muutto Heinolasta Sawoon ja ostin koko hältä kasan rompetta. Mukana oli moottoripyöräkäytössä ollu inertiajarru. Tämä tarkoitus liittää vaihdelaatikon toiselle puolelle. Kun viimesillä dynä ajoilla oli pari läheltä piti juttua pensan kanssa. Havaihduin että jos tuolla autotallissa pääsee punanen kukko karkuu, palaa koko halvatun omakotitalo. Täm takia en alakanut muokkaamaan lisämassaa kiinni, enenkuin uusi sijoitustila on muuttovalmis. Muuten vaarana, että jää tuone nykyseen tilaan "väliaikaisesti", eli maailman tappiin asti........... 2020 puolella sovittiin paikallisella amiksella tilan tekemisestä, niin että 2021 alussa olis ollu noutovalmis, mutta Korona tappo tän rakennus projektin. Nyt uutta viritystä ilmassa muuta kautta, toivotavasti tämä olis 2022 kesällä paikallaan. Päivittelen tätä juttua, kun saan homma eteenpäin. 2 Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.