Jump to content

Kupla -71 etuakselin ja jarrujen kunnostus


Guest tuommas

Recommended Posts

Guest tuommas
Posted

Ensimmäinen projekti kyseessä joten suonette anteeksi ehkä typerältäkin kuulostavat kysymykset. Olen uusimassa kuplastani jarrut ja samalla kunnostamassa etuakselia uuteen uskoon. Koppa on irti pohjalevystä joten ajattelin että laitetaan nyt sitten kunnolla alustaa kuntoon (kunnolla ja kunnolla, ihan perusajoon siis).

 

Kysymys liittyy hankintalistaan: onko mielestänne seuraavassa lueteltu kaikki jarrujen täydelliseen uusimiseen liittyvät osat rumpuja ja jarrukilpeä lukuunottamatta?

 

-jarrupääsylinteri  

-jarrusylinterit eteen/taakse 

-jarruletkut eteen/taakse 

-jarruputkisarja

-jarrukengät eteen/taakse

-jarrukenkien asennussarja eteen/taakse

 

Sama kysymys liittyen etuakseliin. Tarkoitus uusia kaikki kuluneet osat (pallonivelet,kumit yms.) Onko seuraavassa listassa lueteltu osat joiden vaihdolla saan akselin kuntoon?

 

-iskunvaimennin eteen/taakse

-pallonivel alempi/ylempi

-raidetangon pää vasen ulompi/sisempi

-raidetangon pää oikea ulompi/sisempi

-raidetanko vasen/oikea    

-ohjausvaimennin

 

Josko näillä pääsisi eteenpäin?

 

Posted

Ei kannata ehjiä ja toimivia osia vaihtaa jos niissä ei ole vikaa. Jarrusylintereitä etenkään, jos et osta ATE:n sylintereitä ja nykyiset on alkuperäisiä niin saat todennäköisesti paljon huonommat tilalle. Toki jos nykyiset on ö-laatuisia tarvikkeita niin sitten tilanne on toinen. Jarruputket ja letkut on ihan ok vaihtaa, jarrukengätkin jos vanhat on kuluneet. Jos raidetangon päissä tai pallonivelissä ei ole väljää niin miksi vaihtaa niitäkään? Raidetanko harvoin menee miksikään jos kierteet on ehjät, niin se ei muutu vaihtamalla miksikään. Uudet iskarit on hyvä parannus, elleivät ole uuden veroiset tai muuten hyvät ja laadukkaat. Ohjausvaimentimessa sama juttu, jos vanha on iskussaan niin ei se vaihtamalla parane. Etuakselista kannattaa tarkistaa neulalaakereiden ja puslien sekä olkavarsien laakeripintojen kunto, jos niissä on sanomista niin ne kannattaa uusia.

 

Monesti käytetyt alkuperäiset osat kunnossa ollessaan on paljon parempia kuin halvat tarvikkeet, joten ihan suinpäin ei kannata rynnätä uusimaan kaikkia osia "varmuuden vuoksi".

Guest tuommas
Posted

Okei, kiitos vinkeistä! Sylinterit on todennäköisesti alkuperäiset eli taidan kuunnella viisampia ja jättää ne vaihtamatta ja vaihtaa vasta sitten jos vikaa ilmenee, sama pääsylinterin kanssa. Pallonivelien ja raidetankojen kumit ovat sen verta hapertuneet ja rikkoutuneet että taidan vaihtaa uusiin. Ja ne pyöränlaakerit myös vaihtoon!

Posted

Rummuista hiot pois pykälän ennen asennusta jos niihin sellainen on päässyt muodostumaan. Ja ohjausvaimentimen pusla puuttui listasta.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...