Guest tuommas Posted May 18, 2015 Share Posted May 18, 2015 Ensimmäinen projekti kyseessä joten suonette anteeksi ehkä typerältäkin kuulostavat kysymykset. Olen uusimassa kuplastani jarrut ja samalla kunnostamassa etuakselia uuteen uskoon. Koppa on irti pohjalevystä joten ajattelin että laitetaan nyt sitten kunnolla alustaa kuntoon (kunnolla ja kunnolla, ihan perusajoon siis). Kysymys liittyy hankintalistaan: onko mielestänne seuraavassa lueteltu kaikki jarrujen täydelliseen uusimiseen liittyvät osat rumpuja ja jarrukilpeä lukuunottamatta? -jarrupääsylinteri -jarrusylinterit eteen/taakse -jarruletkut eteen/taakse -jarruputkisarja -jarrukengät eteen/taakse -jarrukenkien asennussarja eteen/taakse Sama kysymys liittyen etuakseliin. Tarkoitus uusia kaikki kuluneet osat (pallonivelet,kumit yms.) Onko seuraavassa listassa lueteltu osat joiden vaihdolla saan akselin kuntoon? -iskunvaimennin eteen/taakse -pallonivel alempi/ylempi -raidetangon pää vasen ulompi/sisempi -raidetangon pää oikea ulompi/sisempi -raidetanko vasen/oikea -ohjausvaimennin Josko näillä pääsisi eteenpäin? Quote Link to comment
Art_Zi Posted May 18, 2015 Share Posted May 18, 2015 pyöränlaakerit kannattanee vaihtaa samalla... Quote Link to comment
metake Posted May 18, 2015 Share Posted May 18, 2015 Ei kannata ehjiä ja toimivia osia vaihtaa jos niissä ei ole vikaa. Jarrusylintereitä etenkään, jos et osta ATE:n sylintereitä ja nykyiset on alkuperäisiä niin saat todennäköisesti paljon huonommat tilalle. Toki jos nykyiset on ö-laatuisia tarvikkeita niin sitten tilanne on toinen. Jarruputket ja letkut on ihan ok vaihtaa, jarrukengätkin jos vanhat on kuluneet. Jos raidetangon päissä tai pallonivelissä ei ole väljää niin miksi vaihtaa niitäkään? Raidetanko harvoin menee miksikään jos kierteet on ehjät, niin se ei muutu vaihtamalla miksikään. Uudet iskarit on hyvä parannus, elleivät ole uuden veroiset tai muuten hyvät ja laadukkaat. Ohjausvaimentimessa sama juttu, jos vanha on iskussaan niin ei se vaihtamalla parane. Etuakselista kannattaa tarkistaa neulalaakereiden ja puslien sekä olkavarsien laakeripintojen kunto, jos niissä on sanomista niin ne kannattaa uusia. Monesti käytetyt alkuperäiset osat kunnossa ollessaan on paljon parempia kuin halvat tarvikkeet, joten ihan suinpäin ei kannata rynnätä uusimaan kaikkia osia "varmuuden vuoksi". Quote Link to comment
Guest tuommas Posted May 18, 2015 Share Posted May 18, 2015 Okei, kiitos vinkeistä! Sylinterit on todennäköisesti alkuperäiset eli taidan kuunnella viisampia ja jättää ne vaihtamatta ja vaihtaa vasta sitten jos vikaa ilmenee, sama pääsylinterin kanssa. Pallonivelien ja raidetankojen kumit ovat sen verta hapertuneet ja rikkoutuneet että taidan vaihtaa uusiin. Ja ne pyöränlaakerit myös vaihtoon! Quote Link to comment
Tanhis Posted May 18, 2015 Share Posted May 18, 2015 Rummuista hiot pois pykälän ennen asennusta jos niihin sellainen on päässyt muodostumaan. Ja ohjausvaimentimen pusla puuttui listasta. Quote Link to comment
tolvana Posted May 18, 2015 Share Posted May 18, 2015 tuleekohan jarruputkisarjan mukana haarakappale/leet? Quote Link to comment
Tanhis Posted May 19, 2015 Share Posted May 19, 2015 Putsaa alkuperäinen haara varmasti laadukkaampi kuin jälkituotanto. Quote Link to comment
Lasse Posted May 19, 2015 Share Posted May 19, 2015 Sylkät voi useimmiten kunnostaa ja tarvittaessa vaihtaa kumit. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.