Jump to content

'66 Kuplan äänimerkinantolaiteongelma


Recommended Posts

Äänimerkkiongelma. Auto on valkoinen '66 Kupla 6V-sähköillä.

Joku aikaisemmista omistajista on mennyt laittamaan äänimerkille painokytkimen kojetaulun alle ja se ei käy mulle. Revin ylimääräiset johdot ja kytkimen pois ja kytkin äänimerkin maajohdon alkuperäiseen tapaan rattiakselin putkessa olevaan liittimeen. Äänimerkki alkoi toimimaan ratista ja olin tyytyväinen. Lähdin ajamaan ja ekassa risteyksessä tajusin, miksi painokytkin oli pitänyt viritellä. Kun vilkuttaa vasempaan, niin äänimerkki soi. 

Otin rattiin menevän johdon irti - ei vaikutusta. Otin koko ratin irti ja edelleen tööttää, kun vilkuttaa vasempaan. Irrotin viiksisysteemin rattiputkesta ja laitoin takaisin - ei auta. Ilmeisesti äänimerkin maadoitus nyt pääsee rattiputkesta vilkkuviiksen kautta maihin. Pitäisikö vilkkuviiksen olla eristetty rattiputkesta vai mikä on? Ajatus sutii tyhjää -  mitä mun nyt pitäisi tehdä?

Edited by Essi
Link to comment

En usko, että rattiakselin sisällä oleva johto olisi rikki. Torvi ei soi koko aikaa, ratin kääntäminen ei myöskään soita torvea ja ratin torvikehältä painettaessa toimii normaalisti. Ainoastaan vasemmalle vilkuttaminen on ongelma - silloin soi. 

 

Pitää illalla lukea ajatuksella tuo toroidin linkittämä juttu. Ehkä siitä aukeaa tämä mysteeri. Yöllä miettiessäni tulin kyllä siihen tulemaan, että vilkunviiksi on mulla tuolta osin rikki. 

 

Kiitos.

Link to comment

Pakkohan sielä on töötin vastata maihin sillo ku vilkku on päällä...eli täältä kans ääni resulle johdolle. Eipä se tarvi ku yhden säikeen mennä sinne vilkkuviikseen ja saa sieltä maata vilkku on päälle ni sehän soi :)

 

Eihän töötille oo vedetty virtoja mistään vasemman vilkun johdoista?

Link to comment

Koetappas laskea sitä vilkkuviikseä hieman alemmas rattiin nähden. Nyt sulla osuu todennäköisesti vilkun rojut rattiin kiinni ja jotenkin maadoittaa rattiakseli-putki yhdistelmän sitä kautta.

 

Viiksi on niin alhaalla, kuin menee. Ja tekee samaa, vaikka ratti on irti.

Link to comment

Pakkohan sielä on töötin vastata maihin sillo ku vilkku on päällä...eli täältä kans ääni resulle johdolle. Eipä se tarvi ku yhden säikeen mennä sinne vilkkuviikseen ja saa sieltä maata vilkku on päälle ni sehän soi :)

 

Eihän töötille oo vedetty virtoja mistään vasemman vilkun johdoista?

Täytyy vaihtaa tuo johto. Virta menee ihan alkuperäistä reittiä.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...