Guest arapaho Posted July 14, 2015 Share Posted July 14, 2015 Kaasarin jalasta lähtee letku,joka on tulpattu? Mikä tarkootus moisella letkulla... Kone käy jokseenkin nätisti. Kuplasta kyse,1300,-74 Quote Link to comment
Tanhis Posted July 14, 2015 Share Posted July 14, 2015 Onko sulla vakio ilmanputsari? Mikä jakaja sulla on? Quote Link to comment
Tanhis Posted July 14, 2015 Share Posted July 14, 2015 Tuo on siis luultavasti alunperin menny ilmanputsarin sisällä olleelle läpälle oli jotain tekemistä päästöjen kanssa. Quote Link to comment
68maatti Posted July 14, 2015 Share Posted July 14, 2015 Menee ilmanputsarin päälle, vasempaan liittimeen. Kuvassa 1300, -72. Quote Link to comment
Tutkija Posted July 14, 2015 Share Posted July 14, 2015 Siis menee ilmanputsarin termostaattiin jonka kuuluu kylmänä olla kiinni ja kuumana olla auki toiseen letkuun joka menee alipainetoimiselle kuuma/kylmäilmaläpän alipainekalvolle. Quote Link to comment
Guest arapaho Posted July 15, 2015 Share Posted July 15, 2015 (edited) Kiitos. Ilmaputsari on märkä,eli öljymallia. Jakajasta en just nyt sano mitään,sataa kaatamalla vettä. Tutkijan vastaus on kuin todella jonkin alan tutkijan ;).Hetken aikaa jouduin lukemaan ennen kuin ymmärsin... Kait jokin syy on ollut tulpata.Tuo kait ei vaikuta kylmänä käyntiin?Joutuu näillä heinäkuun helteilläkin litkuttamaan kaasupedaalia että kestää käynnissä. Pitää talveksi napata kaasari irti ja levittää tuvan pöydälle. Automaattiryypyn toiminta ei ole paras mahdollinen. Mistä muuten vikaa lähtis etsimään?Tuossa viime viikolla oli 2,5 astetta plussalla,silloin oikeestaan huomasin ryypyn ongelmat(auton).Ite ei tartte automaatti/manuaaliryyppyjä. Edited July 15, 2015 by arapaho Quote Link to comment
Guest arapaho Posted July 15, 2015 Share Posted July 15, 2015 Vastaanpa itselleni... Ilmeisesti(?)vastus on tullut matkansa päähän..pystyykö sitä jollain keinoin korjaamaan vai onko uuden rasian osto edessä? Helppo(jopa minä osaan)vaihtaa jos uuden tarttee. Quote Link to comment
hpa Posted July 15, 2015 Share Posted July 15, 2015 (edited) Hei A,saatko näytettyä koko kuvan moottorista. Itsellä samantyyppinen sekasikiömoottori eli -74 ja-72 osat seksisin.-74 moottorissa pitäisi olla imusarjan esilämmitys kahdella putkella muovinen ilmanpuhdistin jostain moottorinumerosta lähtien.Mitkä on moottorisi alkukirjaimet?Kaasuttimen esilämmitys ja muidenkin potkien ja letkujen tulisi olla paikoillaan. Kaasutin jäätää reilusti plusssan puolella ilman esilämmityksiä.-74 moottorissa on ongelmana moottorin osien yhteensovittaminen, on vain yksi jakaja-kaasutin-ilmanpuhdistin-kombo joka toimii.Sytytyskin voi olla mahdoton säätää vierasosien johdosta eli ei saa tyhjäkäyntiä ja sytytystä säädettyä kun miinusennakolla. Tuo tulpattu letku aukaisee kylmemmän ilman suoraan tuloa moottoriin sen lämmettyä. Ryyppy elementin vastuksen on toimittava, eikä sitä voi korjata. Tsemppiä. Edited July 15, 2015 by hpa Quote Link to comment
Tanhis Posted July 15, 2015 Share Posted July 15, 2015 Kyllä olen lukenut että noita ryyppyelementin vastuksia on korjattu ongelmana lähinnä löytää sopivan piennet kupari niitit vanhojen tilalle. Mutta kun kyseessä on 12V auto ja yleinen elementti niin en kyllä lähtisi kyseistä hommaa tekemään. Quote Link to comment
Tanhis Posted July 15, 2015 Share Posted July 15, 2015 Ja onko varmasti tiedossa että ennakot oikein säädetty kun näissäkin alkaa olemaan omia erikoisuuksiaan tämän ikäisissä kuplissa. http://www.oldvolkshome.com/ignition.htm Esim tuolta lisää tietoa. Quote Link to comment
Guest arapaho Posted July 15, 2015 Share Posted July 15, 2015 (edited) Tässäpä kuvia. Huomasin muuten kuvaa ottaessa,että pumpun jalan bakeliitti on halki.oiskoon laitettu hartiamomentilla kiinni.. Koneen kirjaimet on AB. Säädöt on kaiketi tehty Joensuussa merkkiliikkeessä huollon yhteydessä.Eli suattaa olla oikein...vain voip olla ettei olekkaa.. En muuten tulpatulle letkulle löytänyt käsikoplauksella paikkaa kotelon takaa?Kehtuuttaa alkaa koteloa riisumaan,kun kumminkin liikkuu.Lumien tultua kupla seisoo talven,jolloin konehuone käydään kokonaan läpi. Edited July 15, 2015 by arapaho Quote Link to comment
Guest arapaho Posted July 15, 2015 Share Posted July 15, 2015 Jollain on varmasti tieto koneen puristuksista? Ajatus ottaa mittauksen kautta hiukan selvää koneen kunnosta.Tulos antaa osviittaa konerempan tarpeesta. Quote Link to comment
hpa Posted July 15, 2015 Share Posted July 15, 2015 Hi.Ilmanpuhdistin ja puhallinkotelo jostain vanhemmasta ajoneuvosta.Ilmanpuhdistimen pitäisi olla ylempämä 68:n kuvassa olevan näköinen, mihin ylimääräisen letkunkin voisi liittää.Kuvan ilmanpuhdistimen imuilman lämmityksen säätö tapahtuu termostaattikoteleon oikean läpän päähän kytkettävällä vaijerilla, minkä toinen pää on kytketty imutorvesa olevaan läppään.Moottorin termostaatti siis säätää imuilman esilämmitystä. Läppäakselissa näyttää joku patentti olevan käytössä. Aluksi kannattaisi hankkia -68;n kuvan mukainen ilmanpuhdistin ja kytkeä siiheh ne letkut.Puristuspainetta tulisi olla noin 7.5 bar tai enemmän. Quote Link to comment
Tanhis Posted July 15, 2015 Share Posted July 15, 2015 Eli suomeksi sytkä ihan varmasti viturallaan. Tarkista kärkiväli ja sytkä niin saatta käynti muuttUA. Yli 7bar tarttisi sylintereissä olla painetta tehtaan manuaalin mukaan. Quote Link to comment
Guest arapaho Posted July 16, 2015 Share Posted July 16, 2015 Kiitos tiedoista! Pitääpä ottaa asiasta selkoa varsinaiselta omistajalta. Ei sattuis kellään olemaan 74 mallin orkkiskonehuoneen kuvaa?Omistajan käsikirja kun on hävinnyt maailman tuuliin.. Siitäkin vois jotain päätellä...Tarpeeseen tullee hankkia oikea kotelo putsareineen.Ilmeisesti pitäis(kö)olla ilmaputsari? Tietty joku nyt älähtää,että opettele tuntemaan autosi,vaan antaapa älähtää.Opissa on variksenpoikakin tuulessa. Kiitollisuudella otan kaiken tiedon vastaan! Quote Link to comment
Tanhis Posted July 16, 2015 Share Posted July 16, 2015 http://www.thesamba.com/vw/archives/manuals/type1.php http://www.thesamba.com/vw/archives/lit/type1_2.php Tuolta metsästämään kuvia orkkisasennuksista Quote Link to comment
hpa Posted July 16, 2015 Share Posted July 16, 2015 Hei huomenta täälläkin on aurinko noussut.Moottorin numeron mukaan se ei ole -74 moottori vaan loppuvuosimallia -73.Onko autokin -73 vuosimallia eli alustan numero alkaa 113? Kaasuttimen jalassa on pienellä numerosarja ja sen perusteella pitäisi olla siihen sopiva virranjakaja, etsi se nyt aluksi, ettei ole ihan mikälie kaasutin.Moottorisi öljyntäyttörasia näyttää olevan kyllä -74 moottorista ja siihen ainakin kuuluu se muovinen ilmanpuhdistin. Quote Link to comment
Guest arapaho Posted July 16, 2015 Share Posted July 16, 2015 (edited) huh...Melkoista metsästystä! Valmistenro on 1132382035 LTJ mallimerkintä 2D sedan 1300-11/2400 LTJ tyyppikoodi 5267013210 Keulapellin alla lätkä 50-3-0405 Kaasarin jalassa AB 804223 Nuo löyty suht helpolla... Tuon 113 alun mukaan malli on siis 1973. Noinkohan on kasattu mitä on sattunu olemaan ;) 73/74 malleilla ei liene isoja eroja?Kuplaa ei olla museoimassa,mutta onko esim.moottorin osissa eroja?Pikaisella vilkaisulla hotcars,in sivuille en huomannut eroja tärkeissä osissa. Mieleuimmin kupla pidettäis mahdollisimman orkkiksena,joten sikäli kiinnostaa. Edited July 16, 2015 by arapaho Quote Link to comment
hpa Posted July 16, 2015 Share Posted July 16, 2015 Hei ajoneuvo on -73 mallia.Tarkoitin kaasuttimessa kiinnityslaipan reunassa olevaa pientä numerosarjaa esim VW 364-1.Kohokammion kannessa voi olla vielä alumiininumerolätkä erilaisella numerolla.Osista on koottu, mitä löytynyt. Quote Link to comment
Tanhis Posted July 16, 2015 Share Posted July 16, 2015 Joulukuussa 72 rakennettu auto eli 73 mallivuoden auto Quote Link to comment
Guest arapaho Posted July 16, 2015 Share Posted July 16, 2015 Asia pihvi,Kiitos! Koitan kurkkia tuon kaasarin nron kun selkä antaa myöten.On taas paska aamu sen suhteen...ylimääräiset aktiviteetit on tänään mahdottomia. Siinäpä syy,miksi kyselen joskus maheettomija. Quote Link to comment
Guest arapaho Posted July 17, 2015 Share Posted July 17, 2015 (edited) Samban sivuilta en löytänyt kuin saksankielisen kaasarin(solex 31 pict-4) räjäytyskuvia/osaluettelon,onko jollakulla hallussa englanninkielistä?Saksa ei taivu yhtään. Kone ei tahdo käydä kylmänä,joten jossain säädön tarvetta... Kaasarin säädön oikeaoppinen teko kiinnostaa myös. Edited July 17, 2015 by arapaho Quote Link to comment
Tanhis Posted July 17, 2015 Share Posted July 17, 2015 Niin siis kaasarin säätö aloitetaan siittä että tarkistetaan että sytytysjärjestelmä on täysin kunnossa. Eli tarkista kärkiväli ja vaihda kärjet jos välissä on piikkiä. Säädä sytysennakko kohdalleen oikean säätötavan saat selville jakajasi kyljessä olevan numeron perusteella. (onko alipaineletku kiinni tai irti ja mihin asteisiin se pitäisi säätää) Tulpatkin voisi olla fiksua vaihtaa tässä vaiheessa jos niitä ei lähiaikoina ole vaihdettu. Sitten kun nuo on hoidettu niin voi lähteä säätämään kaasaria. Quote Link to comment
Guest arapaho Posted July 17, 2015 Share Posted July 17, 2015 Tulpat,kärjet,kansi ja pyörijä ovat uudet. Virranjakajan numeroa on "takapuolella",eli ilman jakajan irroitusta numeroa ei saa katsottua. Onko joku onnistunut laittamaan jakajan väärinpäin paikalleen?Melkoinen seppä on ollut asialla,osia kierrätetty melko vapaasti. Jakajaa en tässä vaiheessa mielelläni irroita. Quote Link to comment
hpa Posted July 17, 2015 Share Posted July 17, 2015 Hei.Kaasutin säädetään moottori kuumana vaikka oheisen ohjeen mukaan.http://www.suomenvolkkariyhdistys.fi/yleista/225-kaasuttimen-saato Perussäädöllä iso ruuvi pohjasta aukipäin 2 kierrosta ja pieni ruuvi 2.5 kierrosta sekä ryyppy päällä moottori voi alkaa käydä kylmänä.Perusennakko voisi olla 7.5 astetta ihan käsin pyörittelemällä ja sille voi olla merkkikin hihnapyörässä.31 pict-4 kaasutin tarkoitettu kahdella esilämmitysputkella varustettuun imusarjaan.Jakaja,kaasutin,imusarja ja ilmanpuhdistin muodostaa vaikean yhtälön,Jos nyt aluksi saisit selville kaasuttimen laipasta ja jakajan kyljestä ne numerot, helpottaisi arvailua.Erilaisia perusennakkoja voi joutua tässä tapauksessa kokeilemaan. Quote Link to comment
Tanhis Posted July 17, 2015 Share Posted July 17, 2015 Tulpat,kärjet,kansi ja pyörijä ovat uudet. Joo joo mutta uudet osat ei tarkoita sitä että ne on oikein säädetty. Quote Link to comment
Lasse Posted July 18, 2015 Share Posted July 18, 2015 Niin tai että ne olisi toimivia. 1 Quote Link to comment
pko Posted July 18, 2015 Share Posted July 18, 2015 Öljynpaineanturista kokemusta,ostin uuden ei toiminut ja ostin toisen niin johan pelas. Quote Link to comment
Guest arapaho Posted July 18, 2015 Share Posted July 18, 2015 Joo,tuttu juttu mesen osissa myös. Nykyisin pitää kaikessa säästää,paitsi ostajan rahoista. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.