pko Posted July 21, 2015 Share Posted July 21, 2015 Näistä kun ei ole kokemusta,niin kysyisin että mikähän tarkoitus on tällaisilla kanavissa.Kuvassa vasemmalla vauhtipyörän puoleinen proppu,jousi,mäntä sekä propun ja jousen välissä ollut prikka.Oikealla hihnapyörän puoleinen proppu,jousi,mäntä sekä propun ja jousen välissä ollut mutteri.Kirjoista yritin katsella ja etsiä,mutta ei tullut vastaan mitään selventävää.Missään kuvissa tai teksteissä ei mainittu kyseisiä prikkaa tai mutteria.Ilmeisesti joku joskus laittanut ne sinne,mutta miksi? se olisi mielenkiintoista tietää. Quote Link to comment
Art_Zi Posted July 21, 2015 Share Posted July 21, 2015 Oisko joku säätäny noilla jousia "tiukemmiks"?? Quote Link to comment
x-pj Posted July 21, 2015 Share Posted July 21, 2015 Hihnapyörän puoleinen ohjaa öljyn jäähdyttimelle tai sen ohi. Jos öljynpaine on kova, ohjataan öljy ohi jäähdyttimen. Kylmänä öljy on jäykkää ja öljynpaine normaalia kovempi. Kun jousta on jäykistetty mutterin avulla saadaan ohjattua öljy jäähdyttimelle vaikka paine olisi korkeampi. Tarve voi johtua liian jäykästä öljystä, yli tehokkaasta öljypumpusta tai kuoleentuneesta jousesta. Haitta liian jäykästä jousesta on moottorin hidas lämpeäminen, kun öljyä jäähdytetään vaikka ei olisi tarvetta. Vauhtipyörän päässä oleva venttiili säätää maksimipainetta. Kun paine kohoaa riittävän korkealle, venttiili laskee ylimääräistä painetta kanavasta öljypohjaan. Jousen kuoleutuminen on ainoa järkevä syy prikalle. Jotkut jäykistävät jousta siinä uskossa, että niin voisi nostaa öljynpainetta myös tyhjäkäynnillä, joka kuluneessa moottorissa usein on ongelma. Siihen se ei kuitenkaan vaikuta. Quote Link to comment
pko Posted July 23, 2015 Author Share Posted July 23, 2015 Kiitoksia informaatiosta,oli niin naarmuisia männät että tilasin uudet jousineen hotcars:lta. Onkohan toi normaalia kulumista tuossa öljypumpun kannessa näkyvät urat vai viittaako se johonkin vikaan? Ei ole ainakaan mitään isoja välyksiä hammaspyörissä.Täysympyrä kuvio kannessa on alemmasta rattaasta ja vajaa ylemmästä.Ylemmässä liikkuu akseli samalla kun rataskin,alemmassa pysyy akseli paikallaan kun liikuttaa. Quote Link to comment
Ketsa Posted July 23, 2015 Share Posted July 23, 2015 Pumpulle annetaan huoltomanuaaleissa maksimiarvot päittäis- ja hammasvälykselle. Käytännössä jäljet näkyvät kannessa aina. Quote Link to comment
sleepercooler Posted July 23, 2015 Share Posted July 23, 2015 Aikas epätasaisesti kulunut? varsinkin ton ylemmän rattaan kohdalta, näyttäis olevan jokseenkin syvä ura ja vain puolet? näyttäis et ylempi ratas olis "kantanut" pumpun kanteen, tai akseli väljä/kulunut, jolloin ratas pääsee liikkumaan. en tiedä, kunhan kommentoin vaan , omax ilox ja luulen tietäväni vaikken tiedä :) Oman moottorin ö-pumpun purin pois , molemmista rattaista oli jäännyt tasainen jälki kanteen. Quote Link to comment
pko Posted July 25, 2015 Author Share Posted July 25, 2015 Millähän konstilla ton pumpun saa irti tuolta,ei tunnu kotikonstein lähtevän mihinkään. Onkohan ainut keino tilata tuolta tollanen härveli? Kuuluko ton rattaanpään olla tuon näköinen vai onkos siinä tapahtunut jotakin murtumista,molemmin puolin samanlaiset kirkkaat jäljet niinkun olis haukattu. Mikähän pumppu kyseessä,kun pitäs tilata uusi tämän tilalle. Hammasosuuden pituus 26mm ja akselin halkaisija 14mm,nokasta ei tällä hetkellä tietoa onko 3 vai 4 niittinen ennenkun saa pumpun irti. Öljypumpun ulosvetäjä Sopii kaikkiin VW-öljypumppuihin. Til.no € Hinta Tuote 1915 10.80 Kpl Öljypumpun ulosvetäjä Quote Link to comment
sleepercooler Posted July 25, 2015 Share Posted July 25, 2015 (edited) Akselin pää pitää olla tasainen!! Pumpun koosta en osaa sanoa, mutta selvisiskös jos mittais rataiden halkasian? ite olen miettinyt samaa noista pumpuista. Pumppu lähtee ilman ulosvetäjää irti, jos löysää lohkon pultteja, mutta kätevä olsvetäjä kyllä on. Perskules kirjuutus virve päässyt tulemaan. Edited July 25, 2015 by sleepercooler Quote Link to comment
peruskallio Posted July 25, 2015 Share Posted July 25, 2015 Voihan tuon ulosvetäjän itse askarrella, tuolla diy työkalut osiossa on tälläinen näkemys aiheesta http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/10153-diy-työkalut/page-2 Pumpun koko=rattaan pituus eli 26mm pumppu kyseessä, en tiedä onko valmistajakohtaisia eroja halkaisijoissa. Quote Link to comment
sleepercooler Posted July 25, 2015 Share Posted July 25, 2015 Voihan tuon ulosvetäjän itse askarrella, tuolla diy työkalut osiossa on tälläinen näkemys aiheesta http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/10153-diy-työkalut/page-2 Pumpun koko=rattaan pituus eli 26mm pumppu kyseessä, en tiedä onko valmistajakohtaisia eroja halkaisijoissa. Taas tuli hieman viissaaaammaksi :) Quote Link to comment
pko Posted July 25, 2015 Author Share Posted July 25, 2015 Pitäiskös toi kone nyt sitten avata ja tutkia vaurioita vai laittaa vaan uusi pumppu ja menoksi. Quote Link to comment
x-pj Posted July 25, 2015 Share Posted July 25, 2015 Kolot pumpun akselin päässä on kulumaa. Tuo kapea osa akselin päästä on nokan rattaassa olevassa hahlossa ja rasitus kohdistuu juuri noihin nurkkiin. Aika kuluneelta vaikuttaa. Ei siellä koneen sisällä tästäs syystä johtuen ole mitään vaurioita, mutta aika loppuunajetulta se tuntuu näistä muutamasta esillä olleista seikoista päätellen. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.