arvuuttaja Posted August 6, 2015 Posted August 6, 2015 (edited) Mennään eteenpäin BI ahdettuna.. Edited August 9, 2015 by arvuuttaja Quote
P_Valtonen Posted August 7, 2015 Posted August 7, 2015 Eikä oo. Mutta yhdellä ahtimella helpompaa vaan Quote
mikko k Posted August 7, 2015 Posted August 7, 2015 Varmaan rakentaisin kahdella samanlaisella ahtimella, 911 Biturbo possujen tapaan. Kahdella erikokoisella, ahtimet jollain tapaa rinnan tai sarjassa, jättäisin kokeilematta. Quote
arvuuttaja Posted August 7, 2015 Author Posted August 7, 2015 Mutta, eikös toi "kahden ahtimen taktiikala" anna enemmän alueita, jos laittaa erikokoisia turboja koneeseen.. Eritoten pienempi fööni lähtee puhaltaan aivan alhaalta ja kun sen tuotto loppuu, niin isompi fööni on jo saavuttanut ahtoalueensa ja siitä ylöspäin.. Todennäköisesti tätä ratkaisua hakivat joskus crossi vehkeiden suunnittelijat jo 80kyt luvulla.. Vaikea sanoa, mutta jos 911 BI mallissa on kaksi saman kokoista ahdinta, niin onko niissä ensin jonkin näköinen viive, ennenkuin imaisee kuljettajan istuimeensa.? Quote
mikko k Posted August 8, 2015 Posted August 8, 2015 Paineentuotto ja alue riippuu antimien mitoituksesta tupla-asennuksessa, siis kun ahtimet on samanlaiset. Biturbopossuissa on VNT-ahtimet, joissa on säätyvät ohjaussiivet ohjaamassa ahtojen muodostumista. Erikokoisia ahtimia on nykyautoissa mm. Audin 3L BiTDIssä, jossa 2 erikokoista ahdinta, jonkinlaisessa sarjassa / rinnakkain. Tekniikkaan en ole sen tarkemmin perehtynyt. Ja Bemarin nyky 535d:ssä on 3 ahdinta. Tuossa Audissa on 313hv ja Bemarissa joku 380hv, molemmat kolmesta litrasta. Haaste noissa erikokoisten ahtimien asennuksessa lienee se, että miten kaasujen kierto järjestetään, sekä pako- että imupuolella. Quote
VW-63 Posted August 8, 2015 Posted August 8, 2015 Olisi ollut mielenkiintoinen aihe. Mikään ei ole liian monimutkaista... En ole valitettavasti kokeillut 911 bi turbon istuimeen liimaavaa vaikutusta, mutta kaksi pientä ahdinta pitäisi herätä herkemmin kuin yksi iso, koska pyörivät massat/ahdin ovat pienemmät. Kahden ahtimen variaatioitahan on vaikka kuinka montaa, mutta vähimmillä osilla totetutettava, jota on tullut dieseliin harkittua (mutta ei vielä toteutettua), olisi varmaan se, jossa ahtimien kompurat ovat sarjassa (jos pieni kompura alkaa ahdistamaan isoilla tuotoilla niin sitten rinnalle bybass) kuten myös turbiini puolet. Riittävän suuren "hukkaportin" kautta pakokaasua ohjataan suoraan suuremmalle ahtimelle, pikku ahtimen ohi, kun pikku ahdin alkaa ahdistamaan liikaa. Pikku ahdin pyörii aina max. tuotolla, kun iso ahdin on tuotolla. Toiminnan jouhevuuden vuoksi isommalle ahtimelle menevän läpän toimintaa voisi ohjata jollain sähköisellä säätimellä, jousivoimaisen sijaan. Ja jos dieseliin on tekemässä niin sitten pikku ahdin mallia VNT niin paineita on käytössä heti tyhjäkäynniltä:) Googleen hakusanalla "two stage biturbo" niin löytyy periaatekuvia. Quote
DWL_Puavo Posted August 8, 2015 Posted August 8, 2015 Noissa nykydieseleissä on jo aika reippaita ahtoja, oliko jossain passatin uudessa dieselissä 3 bar vakiona. Semmoiseen alkaa tupla-ahdin olla varmasti jo paikallaan, ja nimenoman siten että pikkuahdin aloittaa alhaalta ja sit kun ollaan jossain varmaan lähempänä 1 bar niin joku läppä tai muu mekanismi alkaa ohjata pakokaasua isommalle ahtimelle joka hoitaa sitten isomman soiton. 959 porschehan toimi tälleen jo 80-luvulla jos kohta se oli aikansa varmaan eniten high-techiä. Tommonen hukkaportilla ohjattava joku ulkoinen jakajaläppä voisi olla aika yksinkertainenkin, ja näinpä joskus jossain kuvankin jossa oli jo tehtaalta naitettu pienempi ja isompi ahdin toisiinsa kiinni ja keskellä yhteinen pakosarja jossa oli sit tommonen ahtopaineen mukaan säätyvä läppä joka käänsi pakokaasut turbolta toiselle. Compound-ahtamista kukaan tuskin havittelee kuten vaikka tractor pulling -vehkeissä koska ei ole varmaan tarvetta mennä esim. 5 tai 8 bariin ahtoja :) Quote
mikko k Posted August 8, 2015 Posted August 8, 2015 Arvuuttaja vois avata otsikon ja "murheensa" uudelleen. Onhan tämä ihan mielenkiintoinen aihe. Quote
arvuuttaja Posted August 9, 2015 Author Posted August 9, 2015 (edited) Otsikko avattu ja itselleni tuli tässä keskistelussa jo tarpeeksi tietoa.. a-p, ainakin ralli versiot.juuri niin. Edited August 10, 2015 by arvuuttaja Quote
Guest a-p Posted August 9, 2015 Posted August 9, 2015 MG Metro oli ainakin alunperin ilman ahtimia. Quote
Jarmo Lummi Posted August 17, 2015 Posted August 17, 2015 Lysholm ( tai jokin muu ruuviahdin / roots ) + Holset HX40 Super ... ja vaikka tollee https://fi.wikipedia.org/wiki/Lancia_Delta https://www.google.fi/#q=lancia%20s4 tai jotain muuta vastaavaa https://www.google.fi/search?q=biturbo&biw=1684&bih=888&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&sqi=2&ved=0CCMQsARqFQoTCJHpv6PSr8cCFYK8cgodauwBQQ Kuulostaa väkevälle kehitelmälle. Kahdella pienellä Garretin ( GT17 ja tai GT20 ) ahtimella muistaakseni yksi VW werrari oli pohojammaalla toimivana liikenteessä pienen budjetin rakentelulla Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.