Jump to content

Bi ahdettu (yleisön pyynnöstä)


Recommended Posts

Posted

Varmaan rakentaisin kahdella samanlaisella ahtimella, 911 Biturbo possujen tapaan. Kahdella erikokoisella, ahtimet jollain tapaa rinnan tai sarjassa, jättäisin kokeilematta.

Posted

Mutta, eikös toi "kahden ahtimen taktiikala" anna enemmän alueita, jos laittaa erikokoisia turboja koneeseen.. Eritoten pienempi fööni lähtee puhaltaan aivan alhaalta ja kun sen tuotto loppuu, niin isompi fööni on jo saavuttanut ahtoalueensa ja siitä ylöspäin.. Todennäköisesti tätä ratkaisua hakivat joskus crossi vehkeiden suunnittelijat jo 80kyt luvulla.. Vaikea sanoa, mutta jos 911 BI mallissa on kaksi saman kokoista ahdinta, niin onko niissä ensin jonkin näköinen viive, ennenkuin imaisee kuljettajan istuimeensa.?

Posted

Paineentuotto ja alue riippuu antimien mitoituksesta tupla-asennuksessa, siis kun ahtimet on samanlaiset. Biturbopossuissa on VNT-ahtimet, joissa on säätyvät ohjaussiivet ohjaamassa ahtojen muodostumista.

 

Erikokoisia ahtimia on nykyautoissa mm. Audin 3L BiTDIssä, jossa 2 erikokoista ahdinta, jonkinlaisessa sarjassa / rinnakkain. Tekniikkaan en ole sen tarkemmin perehtynyt. Ja Bemarin nyky 535d:ssä on 3 ahdinta. Tuossa Audissa on 313hv ja Bemarissa joku 380hv, molemmat kolmesta litrasta.

 

Haaste noissa erikokoisten ahtimien asennuksessa lienee se, että miten kaasujen kierto järjestetään, sekä pako- että imupuolella.

Posted

Olisi ollut mielenkiintoinen aihe. Mikään ei ole liian monimutkaista...

 

En ole valitettavasti kokeillut 911 bi turbon istuimeen liimaavaa vaikutusta, mutta kaksi pientä ahdinta pitäisi herätä herkemmin kuin yksi iso, koska pyörivät massat/ahdin ovat pienemmät.

Kahden ahtimen variaatioitahan on vaikka kuinka montaa, mutta vähimmillä osilla totetutettava, jota on tullut dieseliin harkittua (mutta ei vielä toteutettua), olisi varmaan se, jossa ahtimien kompurat ovat sarjassa (jos pieni kompura alkaa ahdistamaan isoilla tuotoilla niin sitten rinnalle bybass) kuten myös turbiini puolet. Riittävän suuren "hukkaportin" kautta pakokaasua ohjataan suoraan suuremmalle ahtimelle, pikku ahtimen ohi, kun pikku ahdin alkaa ahdistamaan liikaa. Pikku ahdin pyörii aina max. tuotolla, kun iso ahdin on tuotolla. Toiminnan jouhevuuden vuoksi isommalle ahtimelle menevän läpän toimintaa voisi ohjata jollain sähköisellä säätimellä, jousivoimaisen sijaan.

 

Ja jos dieseliin on tekemässä niin sitten pikku ahdin mallia VNT niin paineita on käytössä heti tyhjäkäynniltä:)

 

Googleen hakusanalla "two stage biturbo" niin löytyy periaatekuvia.

Posted

Noissa nykydieseleissä on jo aika reippaita ahtoja, oliko jossain passatin uudessa dieselissä 3 bar vakiona. Semmoiseen alkaa tupla-ahdin olla varmasti jo paikallaan, ja nimenoman siten että pikkuahdin aloittaa alhaalta ja sit kun ollaan jossain varmaan lähempänä 1 bar niin joku läppä tai muu mekanismi alkaa ohjata pakokaasua isommalle ahtimelle joka hoitaa sitten isomman soiton. 959 porschehan toimi tälleen jo 80-luvulla jos kohta se oli aikansa varmaan eniten high-techiä.

 

Tommonen hukkaportilla ohjattava joku ulkoinen jakajaläppä voisi olla aika yksinkertainenkin, ja näinpä joskus jossain kuvankin jossa oli jo tehtaalta naitettu pienempi ja isompi ahdin toisiinsa kiinni ja keskellä yhteinen pakosarja jossa oli sit tommonen ahtopaineen mukaan säätyvä läppä joka käänsi pakokaasut turbolta toiselle.

 

Compound-ahtamista kukaan tuskin havittelee kuten vaikka tractor pulling -vehkeissä koska ei ole varmaan tarvetta mennä esim. 5 tai 8 bariin ahtoja :)

Posted (edited)

Otsikko avattu ja itselleni tuli tässä keskistelussa jo tarpeeksi tietoa.. a-p, ainakin ralli versiot.juuri niin.

Edited by arvuuttaja
  • 2 weeks later...
Posted

Lysholm ( tai jokin muu ruuviahdin / roots ) + Holset HX40 Super ... ja vaikka tollee

 

https://fi.wikipedia.org/wiki/Lancia_Delta

 

https://www.google.fi/#q=lancia%20s4

 

tai jotain muuta vastaavaa

 

https://www.google.fi/search?q=biturbo&biw=1684&bih=888&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&sqi=2&ved=0CCMQsARqFQoTCJHpv6PSr8cCFYK8cgodauwBQQ

 

Kuulostaa väkevälle kehitelmälle.

 

Kahdella pienellä Garretin ( GT17 ja tai GT20 ) ahtimella muistaakseni yksi VW werrari oli pohojammaalla toimivana liikenteessä pienen budjetin rakentelulla

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...