Jump to content

Twin spark


Recommended Posts

Posted

Tuolla hinnalla laittaisin 4 tuplapuolaa ja jonkun suorasytkäboxin. En tiedä miten Alfassa on twin spark koneissa tuo sytytys toteutettu, mutta sekin olisi vaihtoehto mennä romikselle tekemään löytöjä. Toki tuollainen jakaja menee suoraan ilman mitään kikkailuja paikalle.

Posted

just eilen vaihdettiin tulpat yhtiökumppanin alfa twinsparkkiin, siinä oli isommille tulpille jokaselle oma puola, ja pikkutulpille meni puolista piuhat ristiin tälleen:

 

1 -> 4

2 -> 3

3 -> 2

4 -> 1

 

Sytkäjärjestystä en tosin tiedä. Ne pikkutulpat oli ihan kun mopoista, pitkäkierteiset, ohuet, 1.5mm kärkiväli.

 

Puavo @ dwl

Posted

jaa, kuplassa on.

 

en tarkoita monireikäisyydellä palotilassa olevan neljä kanavaa, vaan ihan 2x imu- ja 2x pakokanavaa / boxer-kansi.

 

en ymmärrä miksi alfa romua käyttää twin sparkia kun hyvin samanlaiset palotilat ja palje-efektin omaavissa fiat/lancian moottoreissa on vain tulppa / sylinteri ja hienosti toimii, osa on jopa ahdettujakin. no alfa on vissiin aina ollut spedeilijöille.....

Posted

ei se mitään, kyl munkin auton tyyppikilvessä lukee alfa, mutta onneksi sillä ei taida olla mitään tekemistä asian kanssa... :D

Posted

Lanciamiehen onkin vaikea ymmärtää Alfan koneissa olevaa monimutkaista ja hienostunutta tekniikkaa, kuten sähköhydraulisesti muuttuvaa imunokan ajoitusta, suorasytkää, tasapainoakseleita, tuplaplatinatulppia jne jne... nämä siis yli 10v vanhassa autossa, 1970cc ja 150hv vakiona.

 

Voit varmaan arvata millä ajelen päivittäin.

 

Ainiin: =)

Posted

hmm.....no mä heitin tasapainoakselilohkon roskiin turhana, samoin 18vuotta vanha 1995cc melkein 100hp tehokkaampi moottori tuntuu ihan hyvin toimivan ilman mitään muitakaan hilavitkuttimia.... :D

 

italiassa kun yleensä monimutkaisuus = ongelmatilanne, huomaa myös muissa kuin alfoissa.

 

piis mään! :)

 

mut jos kuitenkin jatketaan kuplan boxerista keskustelua, eikö joo?! tapeellaan ozonen kanssa vaikka privalla eteenpäin! :D

Posted

No höh, puhunki vapareista ja vakiokoneista. Italiaanot on asia erikseen ja hyvä jos osaat arvostaa edes jotakin niistä, moni ei siihen kykene. Volkkaripalstahan tää on joten keskustellaan niistä. Italialainen insinööritaito taitaa olla tunnettu ihan jostain muusta kuin kestävyydestään, mutta siitä meikäläinen viis veisaa kun saan Alfalla ajaa.

 

Olen kuitenkin vakaasti sitä mieltä että olkoonkin italiaanoissa sähkövikaisten maine niin so what, itse ajan silti mieluummin sellaisella kuin monella muulla. Nykyisessä 155 16V Alfassa ja edellisessä 33 16V:ssä on kyllä aivan eri menemisen meininki kun vertaa muihin saman hintaluokan autoihin jo vakiona. Olen omistanut myös 8V 33:sen 1.7 koneella (40 tuplaweberit vakiona) ja täytyy sanoa että harva Kuplan kone sinne 8000 kierrokseen kiertää yhtä kipakasti kuin Alfan. Ja näillä koneilla ajetaan yli 200tkm ilman remonttia.

 

Mitä alkuperäiseen aiheeseen tulee niin en kyllä itse laittaisi Kuplan koneeseen kahta tulppaa/sylinteri.

Posted
.... yli 10v vanhassa autossa, 1970cc ja 150hv vakiona.

 

Voit varmaan arvata millä ajelen päivittäin.

 

Yli 6 vuotias, 1781cc ja 150 hv vakiona.

 

Ja mä 'ajelen' päivittäin Kia Pridellä tai Paykanilla

Posted
Olen omistanut myös 8V 33:sen 1.7 koneella (40 tuplaweberit vakiona) ja täytyy sanoa että harva Kuplan kone sinne 8000 kierrokseen kiertää yhtä kipakasti kuin Alfan. Ja näillä koneilla ajetaan yli 200tkm ilman remonttia.

 

 

8V koneissahan ainaski pitäs olla rajotin siinä 6500 paikkeilla?Tai ainaki mulla oli :D

Posted

miksei kuplan boxeriin voisi laittaa kahta tulppaa / sylinteri jos korkea kierrosluku / puristussuhde / tulpan huono sijainti / huono palotila tms. sitä huutaa.

 

ei ne kuplan kansiin ihan kierteet tekemällä ja tulppa paikalleen kiertämällä synny.....

Posted

nooh,yritetään pärjätä neljällä tulpalla näin aluksi :D

 

MEni vähä öff-topik, mut alfa kenkkuili eikä meinannu käydä,hommasin siihen sit LODGEN nelikärkiplatiniumkullitetut tulpat ja käynti muuttu huomattavasti..näitä ehkä vois kuplaan kokeilla?

Guest marko jääskeläinen
Posted

Alfan kipinä homma toimii seraavalla tavalla karkeasti sanottuna.

kahdella tulpalla.toinen tulppa antaa uuden kipinän pikkaisen myöhemmin jolloin saadaan pitempi paloaika.(onko hyötyä on toinen juttu.

kunnon tulenteko vehkeet niin pärjätään ihan hyvin meidän tehoilla.

Posted

Uittu, vie vähän pohjaa pois poikien "virttelyiltä" kun Jääskeläinen heittää kommenttia: "...pärjätään ihan hyvin meidän tehoilla" =) LOL

Ai v***u mä repesin....

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...