Jump to content

Apua kaasarien ja imusarjojen valintaan


Recommended Posts

Nyt pitäisi osata valita sopiva kaasutinratkaisu seuraavanlaiseen moottoriin:

 

- 1300->1600

- kierämpi nokka (ei varmuutta kuinka kireä)

- kevennetty vauhtis

- kärmes perässä

 

Nyt paikallaan jotkut mystiset tuplat joillain mystisillä imusarjoilla. Haluaisin vaihtaa ne pois, joten pitäisi löytää sopiva korvaaja tilalle.

 

Kysymys:

 

- mikä tupla-kaasari-viritys tuohon olisi paras vaihtoehto? Hakusessa siis kaasarit ja imusarjat. En jaksaisi hifistellä, joten kiinankopiotkin käy. Joka paikassa pyörii 40/44/48 lukuja, mutta maallikolle ei oikein aukea mikä olisi sopiva.

 

Heitetään nyt esimerkkinä tämä:

http://janicolracing.fi/tuote/fajs-44-idf-pystykaasutin-772

 

Ja jos tilaisi vaikka laatikollisen kerralla (vitsi), niin tämä:

http://www.alibaba.com/product-detail/Weber-40-44-48IDFcarburetor-with-air_1740944728.html

 

Alla kuva nykyisestä:

 

kupla6.jpg

 

2015-06-13%2B15.15.09.jpg

Link to comment

Ihan nyt eka kysymys että miksi vaihtamaan tai eikö noi toimi kunnolla.

 

Ja tuollaiseen koneeseen varmaan riittäisi kivasti tälläinen sarja.

 

http://www.aircooled.fi/tuote/311/nurkkakaasutinsarja-ilman-ryyppya-35mm-solex-scat

 

Ja mitä kaasarien kokoon tulee niin näin itse olen asian ymmärtänyt suurinpiirtein voin kyllä olla väärässäkin.

esim luvulla 40 ilmoitetaan kurkun max halkaisija mutta esim jos ostat 40IDF tuplakurkkuisen kaasuttimen niin sen mukan toimitetaan 28mm sisäkurkut eli jos laitat näitä kaasuttimia 2 kappaletta sinulla on jokaiselle sylinterille 28mm reikä mistä seosta menee sisään. Vertauksena voi ottaa 1600 koneen vakiokaasarin jossa on yhteinen 34 kurkku kaikille sylintereille. Ja jos teho potenttiaalia ajatellaan niin 40IDF riittäisi jo aika isoonkin koneeseen ja ne alkavat olemaan isot vakio 1600 koneeseen mutta menisi varmaan sinun kireämmällä nokallakin kivasti.

 

Esim tästä taulukosta saa vähän ideaa kurkkujen koosta mitä tarvitaan.

weber_or_hpmx_jetting_guide.jpg

Edited by Tanhis
Link to comment

Isoin ongelma on se, että vivusto toimii poikittain, eli kaasuvaijeri kiertää puhallinkopan ja vetää sivustoa normaaliin nähden sivuttain. Aiheuttaa pientää hankausta palautukseen, johon pitäisi askarrella joku palautusjousi itse vivustoon. Nyt sellainen on pelkästään kaasareissa. Toimii ihan hyvin mutta säätö on hankalaa.

 

Lisäksi ärsyttää kun kukaanvei tiedä mitkä noi on, joten avun saanti on hankalaa.

Link to comment

Eikös twist vivusto vedä molemmista kaasareista itseensäpäin kun tässä ymmärsin että toista kaasaria vedetään koneen keskelle ja toista työnnetään.

 

Ja liian isoissa kaasareissa taitaa olla sen ongelma että virtausnopeus liian isossa kurkussa ei riitä bensan riittävää sumuuntumiseen josta johtuen auto ei toimi kunnolla tyhjäkäynnillä. En siis ole kaasari expertti mutta näin itse asian olen ymmärtänyt.

Link to comment

40 tai 44 kertoo vain kurkun halkaisijan. Sisäkurkun halkaisijalla sovitetaan kaasari moottorin koon ja luonteen mukaan. Esim. 40:een löytyy sisäkurkkuja 28 - 34 mm. Pelkkä kaasarin runkokoko ei vielä kerro koko totuutta soveltuvuudesta moottoriin.

 

40:t tuplat toimii hienosti 28 sisäkurkuilla vakio 1600 koneessa.

Link to comment

Näytti olevan dellorto 36:set myynnissä. Kuinkahan ne passais?

 

Passaahan nuo.

 

Itse näitä asioita joskus katselin ja jotain tämänkaltaista sain päähäni aloituspisteestä Dellortoille eri lähteiden hihavakioita katsomalla:

 

- Valitse/nokka-akselin/moottorin tehoalueen ym. tietojen perusteella käytetyin "huippu" rpm (ei kannata valita liian korkeaa, jos muutakin kuin kisakone)

- Katso kuvaajasta moottoritilavuuden ja rpm mukaan optimaalinen sisäkurkku (yksi hihavakio myös, että sisäkurkku ~2-4mm pienempi kuin imuventtiili) (kaavan otin jostain vanhasta Porsche oppaasta)

- Sopiva rungon koko noin 1,25 x sisäkurkku tai sisäkurkun ja rungon suhde max. ~85%, pyöristys isompaan jos haluaa kasvuvaraa

- Pääsuuttimen koko ~4-4,3 x sisäkurkku

- Ilmasuutin = pääsuutin + 50 tai lähestulkoon paras aloituspiste 180

- Tyhjäkäyntisuutin sisäkurkku x 1,6 tai lähestulkoon paras aloituspiste 55

- Kiihdytyspumppusuutin 35 - 55

 

Tuolla alkutilanteeksi hieman piristetylle vakiokoneelle 1600cc vaikka huippu rpm 4000-4500rpm. Sisäkurkuksi pyöristäen ylös 28. Runko 36 (40 menee yhtä hyvin). Pääsuuttimiä muutamia 120 ympäriltä. Ilmat 180. Tyhjä 55 ja pumppusuutin tuolta mainitulta väliltä. Siitä sitten testailemaan suuttimia.

 

Tuossakin selitetty ihan hyvin asiaa: http://www.freetechnics.fi/info/kaasutinlaskin.html

 

Tai sitten lukee vaan suosituksia netistä, mitä riittää vaikka muille jakaa.

post-1143-0-94201100-1440421381_thumb.png

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...